Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

AC-rör

82 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera bil-teman här

johan.eriksson

#46 » 22:10:34, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
johan.eriksson skrev:Börja med att träna på att byta nålventil på ett hjul med trycket kvar i däcket, pumpa till ca 4-5bar innan.
Och då ska helst inte däcket vara större än ett mc däck. Ungefär då får du en upplevelse av vad det innebär.


Är verktyget svåranvänt?
Varför träna på ett litet hjul? :klia:


För att få ett litet hum om hur fort gasen kan försvinna.
Ett mc däck är kanske volymmässigt lika med ett AC system. Eller, mc däcket är nog lite större, ta ett hjul från en moppe.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320



AN

#47 » 22:41:23, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:
AN skrev:
johan.eriksson skrev:Börja med att träna på att byta nålventil på ett hjul med trycket kvar i däcket, pumpa till ca 4-5bar innan.
Och då ska helst inte däcket vara större än ett mc däck. Ungefär då får du en upplevelse av vad det innebär.


Är verktyget svåranvänt?
Varför träna på ett litet hjul? :klia:


För att få ett litet hum om hur fort gasen kan försvinna.
Ett mc däck är kanske volymmässigt lika med ett AC system. Eller, mc däcket är nog lite större, ta ett hjul från en moppe.


Men det blir ju ändå svårt att testa verktyget? Tror ju inte TS tänkt att bara skruva ur den gamla schradern och sedan snabbt sätt i en ny.
Men jag är helt med på att det är snabbt att tömma systemet.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

meken49 (trådstartaren)

#48 » 23:22:50, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag fattar det så ska inte gasen försvinna med detta verktyget från E-bay.. Tanken är väl att nålen tätar tills den passerat stoppkranen, som sedan stängs. Eller är jag fel ute ? Annars, vad ska man ha det till ?
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

AN

#49 » 23:25:13, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:Som jag fattar det så ska inte gasen försvinna med detta verktyget från E-bay.. Tanken är väl att nålen tätar tills den passerat stoppkranen, som sedan stängs. Eller är jag fel ute ? Annars, vad ska man ha det till ?


Så fattar jag med. Så därför jag undrade varför man ska träna med ett motorcykeldäck.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

frippis

#50 » 20:10:51, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:Som jag fattar det så ska inte gasen försvinna med detta verktyget från E-bay.. Tanken är väl att nålen tätar tills den passerat stoppkranen, som sedan stängs. Eller är jag fel ute ? Annars, vad ska man ha det till ?


Du fattar rätt. Först sätter man på verktyget. Och trycker ner skruvdelen som kan röra sig och gängar ur ventilen. Den kommer att tryckas upp av gasen när den är urgängad. Då drar du upp skruvventilen förbi kranen. Sen stänger du kranen och gängar bort den övre delen av verktyget, där ska ventilen nu finnas om allt gick rätt till. Sedan gör du bara tvärt om.

Inte samma kopplingar som på bil ac, men principen är samma https://www.youtube.com/watch?v=t69uLxmM5XE

3 personer gillar det här inlägget.
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

MaChrill

#51 » 23:07:48, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns verktyg för att byta käglan med trycksatt system, det är nog det du köpt.

Jag avråder starkt för att fibla med AC systemet. Som jag nämnt innan är mobil ac inte gjort för gasol, butan, propan, etc, det är gjort för R-134A och inget annat.
Här är lite länkar för tvivlare.

https://www.motormagasinet.se/article/v ... laggningar
https://www.mrf.se/blog/2014/09/25/farliga-ac-gaser/
https://www.mrf.se/blog/2016/06/13/msb-har-vaknat/
https://www.fordonsverkstader.se/sfvf-f ... -systemet/
http://sunmaskin.se/posts/2018/09/05/sa ... sundefined

Som alla kylnissar vet måste man tömma systemet, och väga hur mycket gas där är.
Är det rimligt mycket, och det inte är påfyllt på några år vacumsuger och återfyller man med rätt mängd, provkör, och kontrollerar kyleffekt, och hög och lågtryck,
kör en runda med sniffer, Klart.

Är det lite gas kvar, mindre än typ 300 gram får man göra ett läckageprov, då är där ett större läckage.
Inte alltid man hittar det, men enligt lagen ska man göra det, helt OK tycker jag med tanke på att 3,5kg R134a = 5000 kg CO2.

Det finns en anledning till att det kostar ........
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

torbjorn_forsman

#52 » 23:28:53, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dock bör vi notera att ingen av de där artiklarna behandlar problemet på ett ens i närheten av acceptabelt vetenskapligt eller ingenjörsmässigt sätt. Samtliga är rena partsinlagor, formulerade i ett försök att hålla konkurrens borta från den etablerade kylbranschen (skrået) så att den kan leva vidare som skyddad verkstad, och inte tänkta för att uppfattas som trovärdiga av annat än totalt tekniskt okunniga läsare.

Jag håller inte alls med om att systemet behöver tömmas för att man ska kunna avgöra om det är korrekt fyllt eller inte. Det finns praktiskt taget alltid diagram eller tabeller över normala underkylningsvärden i verkstadshandboken för respektive bil, så genom en tryck- och temperaturmätning på lågtryckssidan under givna driftförhållanden kan man avgöra saken utan att behöva förflytta kylmedium i onödan.

5 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jimmy Nilsson

#53 » 23:50:35, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaChrill skrev:Det finns verktyg för att byta käglan med trycksatt system, det är nog det du köpt.

Jag avråder starkt för att fibla med AC systemet. Som jag nämnt innan är mobil ac inte gjort för gasol, butan, propan, etc, det är gjort för R-134A och inget annat.
Här är lite länkar för tvivlare.

https://www.motormagasinet.se/article/v ... laggningar
https://www.mrf.se/blog/2014/09/25/farliga-ac-gaser/
https://www.mrf.se/blog/2016/06/13/msb-har-vaknat/
https://www.fordonsverkstader.se/sfvf-f ... -systemet/
http://sunmaskin.se/posts/2018/09/05/sa ... sundefined

Som alla kylnissar vet måste man tömma systemet, och väga hur mycket gas där är.
Är det rimligt mycket, och det inte är påfyllt på några år vacumsuger och återfyller man med rätt mängd, provkör, och kontrollerar kyleffekt, och hög och lågtryck,
kör en runda med sniffer, Klart.

Är det lite gas kvar, mindre än typ 300 gram får man göra ett läckageprov, då är där ett större läckage.
Inte alltid man hittar det, men enligt lagen ska man göra det, helt OK tycker jag med tanke på att 3,5kg R134a = 5000 kg CO2.

Det finns en anledning till att det kostar ........


Du är rolig du. Först påstår du att ac- maskinen går sönder av fulgas. Sen länkar du själv till en text där det klart och tydligt sägs att maskinen INTE går sönder. Står dessutom att det troligtvis inte händer ngt av att blanda fulgas och dyrgas :skratta3: . Rsten av länkarna är rena partsinlagor. Av mrfs polisanmälan bidde det inget. På andra forum står det dessutom att sanktionsavgiften utdömd i Sjöbo fick de backa på efter ett överklagande. Orkar inte forska i sanningshalten. Men well well.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

QV_

#54 » 11:16:04, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var Quick fix läcka lagning som tydligen hade sönder AC maskinen.
Fulgas "förstörde" gasblandningen i maskinen. Så dessa "maskiner" återanvänder alltså gasen de tar ur bilen.

Det som jag tyckte var intressant var att de "gnällde" på gasol och gjorde eldtest på gasol/R134a som då var svårsläckt. Sedan skriver de att R1234Y (eller vad den heter från 2011) var mycket brandfarlig och fick inte vara i närheten av svets, får inte vara i verkstaden när den inte används osv.

De R134a som jag har tar minst 20 minuter att fylla (med värmepistols hjälp) 350 gram. "Fulgasen" från fyll din AC.se tar bara några minuter utan värmepistol (enligt uppgift från en polare). Så det är ju inte R134a de säljer. Min kommer från Wallmart förövrigt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

frippis

#55 » 14:13:39, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:De R134a som jag har tar minst 20 minuter att fylla (med värmepistols hjälp) 350 gram. "Fulgasen" från fyll din AC.se tar bara några minuter utan värmepistol (enligt uppgift från en polare). Så det är ju inte R134a de säljer. Min kommer från Wallmart förövrigt.


Anledningen till att det tar 20 minuter för dig att fylla r134a är att du har flaskan/burken/krukan rättvänd och fyller i gasform. När du fyller fylldinac burkarna brukar man hålla burken uppochned så du fyller i vätskeform. Jämför med att koka bort vatten vs att hälla ur det.

Dock så ska man vara försiktig med att fylla för snabbt i vätskeform via lågtrycksporten, då det finns en risk att det kommer vätska fram till kompressorn och vätska kan som bekant inte komprimeras. Brukar dock gå bra om inte porten sitter direkt bredvid kompressorn och man inte fyller för fulla spjäll.

1 person gillar det här inlägget.
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

MaChrill

#56 » 00:23:52, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tar ca. 20 sec att fylla ett mobilt Ac med 134a.
Men visst det måste vara idioter som kommit på kylkretsmedia, allt annat än avsett borde vara bättre. Vi andas luft, men vafan det är ju billigare med (ja vet inte) inte mycket annnat än vanlig luft, vad ska vi byta det emot ? Finns kanske billigare på biltema, utan partsilagor ?
R134a är inte brandfarligt, Prova tutta fyr på det.
Jag är ingen expert, men innehar certifikat för mobil kyla, jag vill inte fucka vår nyinköpta AC maskin, pga amatörer som vet bäst av ett youytubeklipp.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

AN

#57 » 00:32:01, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaChrill skrev:Det tar ca. 20 sec att fylla ett mobilt Ac med 134a.


Men du pumpar väl i det?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#58 » 10:40:39, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å andra sidan är ju R134 så pass mycket mer miljöbelastande än de icke-halogenerade kolväten som förekommer som alternativ (propan, isobutan mm), att det redan ur den synpunkten egentligen inte borde vara tillåtet att återfylla ett befintligt system med R134.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

frippis

#59 » 13:13:14, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaChrill skrev:Det tar ca. 20 sec att fylla ett mobilt Ac med 134a.
Men visst det måste vara idioter som kommit på kylkretsmedia, allt annat än avsett borde vara bättre. Vi andas luft, men vafan det är ju billigare med (ja vet inte) inte mycket annnat än vanlig luft, vad ska vi byta det emot ? Finns kanske billigare på biltema, utan partsilagor ?
R134a är inte brandfarligt, Prova tutta fyr på det.
Jag är ingen expert, men innehar certifikat för mobil kyla, jag vill inte fucka vår nyinköpta AC maskin, pga amatörer som vet bäst av ett youytubeklipp.


Fast nya bilar får inte typgodkännas med r134a som köldmedie inom eu längre, så helt perfekt kan det ju inte vara.
Att det inte brinner är jättebra, men tyvärr är det inte helt ofarligt vid brand då det istället kan utveckla livsfarliga ångor att inandas, så jag hoppas du inte drog i dig något vid dina experiment att tutta fyr på det.

1 person gillar det här inlägget.
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

torbjorn_forsman

#60 » 20:34:02, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla halogenkolväten har möjlighet att bilda extremt giftiga ämnen (t ex dioxiner eller fosgen) när de upphettas för mycket. Gäller inte bara köldmedier utan även t ex teflon (PTFE) och gamla förbjudna lösningsmedel som t ex tri.

Ett fall då R134 kan bilda giftiga ämnen utan att man leker med det och försöker tända eld på det är om det skulle ha utsatts för mycket hög temperatur eller ljusbågar medan det är kvar i kylanläggningen. T ex om en kompressor skär, eller vid elektriskt haveri i en elmotordriven kompressor (kylskåp, värmepump etc). Den risken slipper man också med gasol och liknande enkla kolväten.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se