Jag är allergisk mot MAP-sensorer som är monterade under
insugningsrör (eller med
slang dragen så det kan bildas vätskelås). Rätt vad det är, så blir slangen eller givaren själv fylld med en seg sörja av vevhusventilationsrester eller det mest svåravdunstade man kan hitta i bensin, och då är det högst tveksamt om det
tryck givaren känner av är samma som råder i insugningsröret.
Jag har varit med om några fall (bl a EZ-K tändstyrdon på Volvo 740 med B230K eller E), där det har börjat droppa trögflytande brunsvarta saker ur slangnippeln på en sån där
tryckgivare om man har placerat den på ett varmt ställe med nippeln nedåt. Efter någon vecka har det droppat färdigt, och sedan fungerar givaren igen.
För att återgå till lambdasondsmisstankarna: Om man har tillgång till oscilloskop, kan det vara intressant att koppla in det till signalen från lambdasonden. Jag antar att det är en vanlig smalbandslambdasond, och då bör signalen se ut som en oregelbunden fyrkantvåg mellan
ungefär 0,1 och 0,9 V då motorn går och lambdaregleringen är aktiv. Frekvensen ökar med ökande
varvtal och gaspådrag.
Om fyrkantvågens flanker är så "slöa" att signalen snarare ser ut som en sinus och kanske inte ens når ner till 0,1 V respektive upp til 0,9 , så har lambdasonden gjort sitt. Likaså om den svävar omkring obestämt kring 0,5 V utan tydliga pendlingar.
Det brukar inte vara någon mening att titta på de mätvärden på lambdasonden som presenteras via OBD, värdena uppdateras alldeles för sällan för att man ska kunna få någon uppfattning om hur kurvformen verkligen ser ut.