Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Gammal, men ny bil för mig. Peugeot 307

439 inlägg • Sida 26 av 30
Diskutera bil-teman här

Janson1 (trådstartaren)

#376 » 21:31:25, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror MAP-sensorn sitter direkt på insugningsröret undertill. Jag kollade in trycket under körning i dag och full gas 14 psi (stillastående motor 14,5 psi) och ner till 3 psi när man släpper gasen i nerförbacke. Och sen ändrar den sig i takt med gasläget. Jag tycker den visar precis det som den bör visa i alla lägen nu när jag vet att det mäts i psi (jag är van med psi via flyget)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



tronde

#377 » 22:00:43, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det ser ut som om MAP sitter på spjeldhuset.

Det ser ut som om du har variabel ventilstyring med en ekstern ventil som styrer. Kan det være noe der? Teperaturavhengig treghet?
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#378 » 22:17:34, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså, jag kan inte minnas att det satt nån extra klump på den ena kamaxeln? Men jag kollar i morgon om ventilen finns.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

tronde

#379 » 22:41:38, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

i EW10A_MM6LPB_1.pdf står det på side 4 om variabel styring av kamaksel for innsugsventiler.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#380 » 23:05:57, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är allergisk mot MAP-sensorer som är monterade under insugningsrör (eller med slang dragen så det kan bildas vätskelås). Rätt vad det är, så blir slangen eller givaren själv fylld med en seg sörja av vevhusventilationsrester eller det mest svåravdunstade man kan hitta i bensin, och då är det högst tveksamt om det tryck givaren känner av är samma som råder i insugningsröret.

Jag har varit med om några fall (bl a EZ-K tändstyrdon på Volvo 740 med B230K eller E), där det har börjat droppa trögflytande brunsvarta saker ur slangnippeln på en sån där tryckgivare om man har placerat den på ett varmt ställe med nippeln nedåt. Efter någon vecka har det droppat färdigt, och sedan fungerar givaren igen.

För att återgå till lambdasondsmisstankarna: Om man har tillgång till oscilloskop, kan det vara intressant att koppla in det till signalen från lambdasonden. Jag antar att det är en vanlig smalbandslambdasond, och då bör signalen se ut som en oregelbunden fyrkantvåg mellan ungefär 0,1 och 0,9 V då motorn går och lambdaregleringen är aktiv. Frekvensen ökar med ökande varvtal och gaspådrag.
Om fyrkantvågens flanker är så "slöa" att signalen snarare ser ut som en sinus och kanske inte ens når ner till 0,1 V respektive upp til 0,9 , så har lambdasonden gjort sitt. Likaså om den svävar omkring obestämt kring 0,5 V utan tydliga pendlingar.
Det brukar inte vara någon mening att titta på de mätvärden på lambdasonden som presenteras via OBD, värdena uppdateras alldeles för sällan för att man ska kunna få någon uppfattning om hur kurvformen verkligen ser ut.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#381 » 17:53:30, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvis du kan bekrefte at du faktisk har en EW10A / RFJ motor skal jeg se om jeg har noe om sjekking av timing og register også.
Hvis du har en annen motor, får vi finne noe for den.

Alt jeg har blir generert ut fra en stor database, så jeg har ingen "samling med ark" å bla i.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#382 » 21:44:25, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag vid 31750 mil så blev det en liten service. Olja och filter och en annan lambda sond med tillhörande reset av ECU.
Jag har variabel insugningskam, det är kollat! Däremot glömde jag kolla motorkod, får försöka göra detta i morgon istället...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

tronde

#383 » 23:08:00, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satser på at der er den motoren. Dette er hva jeg kan finne om kontroll. Alt er for C5-2.

Disse dekker også flere motorer.

Kontrol Motor Type EW10j4 - EW10J4S - EW10A_del_1.pdf

Kontrol Motor Type EW10j4 - EW10J4S - EW10A_del_2.pdf

Kontrol Motor Type EW10j4 - EW10J4S - EW10A_del_3.pdf


Tilspændingsmomenter Motorerne EW10J4 - EW10J4S - EW10A - EW10D.pdf

EW10A Kontrol Taktindstilling.pdf

EW10A diverse.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#384 » 21:56:22, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nu har jag tittat igenom alla dokument och nog ser det ut som på min motor. Glömde kolla motorkoden igen... Men, nu verkar felkoderna utebli och motorn går betydligt bättre så felet får nog tillskrivas Lambdasonden?

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#385 » 23:04:24, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I går blev det byte av kamrem för andra gången, senast för 10300 sedan för nästan exakt 3 år sedan. Det följde med (förutom själva remmen) vevaxelbulten, en fast spännrulle, en justerbar spännrulle och en vattenpump i kitet. Jag bytte inte vattenpumpen då den gamla inte uppvisade antingen glapp eller läckage eller oljud. MAO, jag vet vad jag har men vet inte vad jag skulle fått istället om jag tar mig omaket att byta pumperiet… Nu har jag ju den nya pumpen kvar och kan byta den senare om det skulle bli något problem med den gamla innan bilens livstid är slut.
Här en bild från vevaxelns drev och man ser justermånen där kilen är.
Bild
För att inte glömma hur det satt innan bytet så brukar jag markera och ta en bild, märka upp den gamla remmen så det blir lika många tänder emellan efter bytet. Här syns väl en del av mina märkningar.
Bild
Ja ja, den fick även nya bromskivor och klossar, det är konstigt för när allt är nytt så blir 2 klossar + skiva ca 1 mm för tjockt för bromsoket, jag blev tvungen att bort bägge skrikdämpningsplattorna för att få ihop paketet. Detta känner jag igen från förra gången jag gjorde samma sak. Jag funderar på om klossarna är från början gjorda utan dom här plattorna, för passar gör det inte med plattor...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ludde eriksson

#386 » 03:27:01, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kände en kille som bytte på sin Volvo D5 själv.
Han hade frågat en kompis som jobbade på Volvo till råds, så tyckte att han hade gjort rätt.
Det höll i 300 mil innan remmen gav upp pga läckande vattenpump.
Detta hände för ca 10-14 år sedan, kostade då 35000 med en annan motor.

Efteråt förklarade "kompisen" att man alltid bytte vattenpump i samband m kamremsbyte pga detta, vänskapen tog slut där... :screwy:

2 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Janson1 (trådstartaren)

#387 » 08:59:14, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Det höll i 300 mil innan remmen gav upp pga läckande vattenpump" Detta borde inte kunna hända om nu dom 300 milen inte var under tre år. Jag var med om att en ytterst sparsamt bil som hade (VW av något slag) ett litet läckage så kylvätskan rann ut sakta och torkade fast på remmens insida längst ner vid vevaxeldrevet, förmodligen under ett par tre års tid.
Remmen var dåligt spänd så den lyckades klättra några kuggar och haveriet var ett faktum, men som sagt var, den bilen gick bara 100 mil om året. Annars har jag bytt vattenpumpar lite då och då på kundbilar när jag hade verkstad men aldrig att det påverkade remmarna fast dom gick i vattnet/glycolen. Med detta så tror jag faktiskt den nya remmen var felmonterad i detta fallet. Men när/om min bil ger upp så kommer givetvis bekantskapen ta slut där med...
Funderar på vad nästa bil skall bli för sort och modell?

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

igelkottar

#388 » 11:16:11, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:....... Men när/om min bil ger upp så kommer givetvis bekantskapen ta slut där med...
Funderar på vad nästa bil skall bli för sort och modell?


Då kanske det blir en El-bil? :vissla:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

håkan 13

#389 » 16:15:28, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

måste erkänna att jag litar inte tillräckligt mycke på kvaliten nuförtiden för att inte byta pumpen!! men bara om remmen gått sina mil!!
har den bara gått typ 5000... och jag räknar med att det inte blir så mycket mer till nästa byta så blir enbart remmen bytt...
men tycker nog att det är ett oskick att driva vattenpumpen med kamremmen!! är det av utrymmes-skäl dom gör så??
vattenpumpar går ju sönder ibland!! och det blir ju "lite" dyrare när den inte drivs av multiremmen!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

torbjorn_forsman

#390 » 16:52:52, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett skäl till att driva vattenpumpen med kamremmen är väl att man då har garanti för att vattenpumpen går så snart motorn är igång, man riskerar inte att motorn blir utan vattenpump och utan kylning för att någon annan drivrem hoppar av eller havererar pga en skuren spännrulle, AC-kompressor eller liknande.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se