Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Från Volvo 940 till en A-traktor

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 22:35:15, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu är det dags för att göra om en 940 sedan från -94 till att bli en A-traktor. Våran idé är att behålla allt så långt det är möjligt. Bilen på operationsliften för dubbelbypass växellådstillskott mm:
Bild
Efter en del meck så fick vi loss växelspakeriet, som tur va så är det ogresat på dom flesta ställena i bilen. Här en bild när mittkonsollen och spaken är lossad.
Bild
Vidare så fick vi lockat ut original växellåda också, här har vi ställt dom med det avståndet som jag tänkte skulle kunna vara genomförbart, 14 cm. Det är samma splines fram som bak på bägge lådorna, det underlättar. Det är även samma bultmönster fram som bak på tre av fyra bultar, det underlättar också dramatiskt.
Bild

Kardantunneln: Den är 18,5 cm bred mellan balkarna, växellådan är 17,5 cm bred...
Om man sågar av den böjda plåten, alltså överdelen av tunneln så kommer lådan att få plats. Sen när lådan är på plats så får man bygga en ny topp på kardantunneln. Så här ser det ut i dag.
Bild
Sen måste kardanen kortas ca 46 cm, det blir bara en stump kvar innan stödlagret.
Bild
Jag har en fråga här, skall kardanen inte ha teleskopisk splines där på bilden?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


bmrobban

#2 » 22:54:39, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser gummitätningen till splinesförbandet.
Det är nog bara att vålda lite, kanske kärvar i splinesen?
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

bmrobban

#3 » 23:09:17, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag byggde a-traktor av en 740 så masserade jag kardantunneln med handslägga tills lådorna passade (m47+m40).
Jag fimpade stödlagertappen på m40 lådan, fixade dit splinesdelen från en koppling på utgående Axel på m47.
Jag gjorde en plåt efter papptallrikar som jag bultade bak på m47 och svetsade sen dit ett tjockväggigt rör någorlunda centrerat .
Sedan gjorde jag en plåt som passade mot m40, centrerade efter utgående axel på m47 och svetsade.
Så gjorde jag iaf.

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Janson1 (trådstartaren)

#4 » 07:47:01, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Splinesena ser smörjade ut innanför gummit men lite våld hjälpte i alla fall inte...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

Jarlingar

#5 » 12:13:07, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När inget annat funkar...
Ta en större hammare. :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Jarlingar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:53, 27-04-2015
Ort: Östersund - Jamtlandia
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Avant 520+
Volvo EC15 XTV

Janson1 (trådstartaren)

#6 » 15:51:08, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risken kan ju vara att alltihopa har vridit sig i kardanens teleskopbit och då hjälper väl ingen hammare... Men jag skall givetvis prova! En tanke jag har med att ha den bakersta växellådan som växellåda 1-5 + back och bara ha den främre som hög/låg-låda. Det ställs nog högre krav på synkringarna, jag misstänker att snabba växlingar blir svårare att göra med denna lösning? Hur som helst så är det värt att prova, funkar det så blir det otroligt mycket mindre belastning på växellåda två.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

G-son

#7 » 22:03:27, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får ju fortfarande vridmomentsökningen på bakre lådan, och M47 är väl inga större problem att ta livet av på tvåan-trean (trean är vekast har jag för mig) med en klen standard B230F. Sätter man den bakom en annan låda som ger ~4 gånger så högt vridmoment som motorn kommer nog bakre lådan protestera ganska snabbt om den används på något annat än de växlar som är tåligast.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

David, Luleå

#8 » 22:06:47, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om man då lägger backen i den främre lådan, hur trivs den bakre med att gå baklänges?

De duetter jag minns från mina tonår hade främre spärrad i en låg växel och 4 + back på den bakre.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

bmrobban

#9 » 22:20:23, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

740 som jag byggde om så hade jag två växlar+back på främre lådan och den bakre spärrad på 1:an vid regb siktning. Då gjorde den ca 28 km/h vid maxvarv.
Efter regbesiktningen la jag i tvåan eller om det var trean och spärrade hastigheten med en elektronisk varrvtalsregulator.
En anledning till att man använder m40 som bakre låda är att den är mindre lättare och kortare än m47.
Men det kanske börjar bli ont om m40-lådor som bara ligger o dräller..
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Janson1 (trådstartaren)

#10 » 23:19:38, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det börjar bli ont om M40 ja... Man kommer ju aldrig ifrån momentförstoringen men man kan fördela den bättre. Om man tex kör på ettan på främre lådan så blir momentförstoringen ca 4 (4,03) gånger mer än motorns moment, om man kör på tvåan på främre lådan så blir bara momentförstoringen ca 2 (2,16) gånger, alltså halva belastningen på den stackars bakre lådan. Jag hoppas och tror att den överlever längre om man låter bli att köra den främre på ettan mer än vid besiktning demonstrera att den klara <10 km/tim på lägsta växel och sen använder tvåan eller trean på den främre hela tiden. Sen dom flesta, faktiskt alla jag sett har haft backen på den främre lådan så den bakre lådan får finna sig i att gå åt fel håll då och då. Detta "problem" blir jag faktiskt av med också med "min" lösning...
Jag gjorde en grovmätning med två M47 lådor i serie och man måste ju ta upp kardantunneln men det kommer nog att klara sig med att såga upp plåten från växelspakshålet till handbromsens svetsade beslag, se bild:
Bild
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

G-son

#11 » 23:34:45, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använder man en bakaxel med lägsta möjliga utväxling (4.10:1 är lägsta originalmonterade på Volvo om jag minns rätt) är det tänkbart att man kan använda en högre växel på den spärrade lådan utan att det går för fort.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Jimmy Nilsson

#12 » 23:46:26, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även på min tid höll inte bakre lådan oavsett vad man gjorde. Skulle jag byggt idag hade jag skippat hela grejen med dubbla lådor och helt enkelt hämtat en låda från en fyrhjulsdriven pickis med hög och låg. . Såga av dropboxen till framaxeln bara.
Bild Typ den från en Ford Ranger

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Janson1 (trådstartaren)

#13 » 08:59:34, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy nilsson: Ja denna tanke har slagit mig också i samband med att vi gjorde om en Suzuki X90 i julas, vi hade isär fördelningslådan och bytte drevsats. Med ny drevsats blev det ca 4 gånger nerväxling, med den gamla var det ca 2,5 gånger. Utan en ny drevsats så räcker original nerväxling inte till. Skall man använda denna låda så blir det ganska dyrt på slutet, ungefär 7-8 tusen kronor.
Ang bakaxeln så tror jag det är en 3,73:1 men där är jag lite osäker, har bara kollat på en sida hur fort bilen går på högsta växeln kontra avläst varvtal och jämfört med bilen när den var en bil.
En annan lösning som jag lite har fastnat för är att det finns flera som lyckats bygga om en M46 (4 växlad M45 + overdrive) , dom har helt enkelt mixtrat med overdriven så den får flera gångers nerväxling istället, då behåller man allt som det är i fästen och kardanväg och bilen går sakta för gott. Jag har väl som tanke att köpa en gammal M46 och kolla in läget på den...

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

e_pettersson

#14 » 21:37:25, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att spara hardy skivan mellan växellådorna har visat sig förlänga livslängden på den bakre växellådan avsevärt. Gjorde en uppsättning som knäckte flera bakaxlar. Höll nog iallafall ett år innan den graben sålde den. Det var m47+m40 med fyran bak och alla växlar fram.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#15 » 08:17:06, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den bakersta hardyskivan skall sparas men jag tror inte det blir någon hardyskiva mellan första och andra lådan, jag har väl egentligen inte tänkt färdigt där...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates