Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Från Volvo 940 till en A-traktor

65 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera bil-teman här

Janson1 (trådstartaren)

#46 » 22:17:36, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom man måste kunna lasta ner bakändan (drivhjulen) till 60% av bilens totala vikt så behövs barlastflaket enligt regelverket, sen att man egentligen kanske inte får belasta bakaxeln så mycket är en annan sak... Det är nåt sjukt med regelverket och dess nyttjande. I norra delen av Sverige är det ok att besiktiga utan en extra växellåda fast den går över 10 km/tim på lägsta växeln vid 2/3 av fullt varvtal men inte här. Hela systemet verkar godtyckligt??? Om man bygger en högtalarlåda med 8, 10 eller 12 tums högtalare så är det ytterst svårt att kunna komma in genom ett borttaget högtalarelement... Jag kan tänka mig att någon kommer att klara att komma igenom ett hål för en tolvtummare men där under blir nog omöjligt?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


G-son

#47 » 22:22:11, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Handlar nog inte bara om att en person inte ska ta sig igenom, en traktor ska ju inte vara avsedd att frakta last så det ska inte gå använda "döda" utrymmen för last heller. Men som du säger, regelverket är inte vad det borde.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Göran Ekman

#48 » 10:59:44, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland får jag för mig att syftet med regelverket är att det inte ska byggas några A- traktorer.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt avbrott
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt. NH TM 165 PC ,NH7840. Sampo Comia c8 2.0

G-son

#49 » 11:50:30, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så är det tänkt att det ska kunna användas till att bygga dom av gamla lastbilar och liknande för att faktiskt användas som dragfordon, inte så mycket för byggen av personbilar för 15-åringar att ragga runt med.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

63an

#50 » 12:16:58, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja maskiner å dylikt! Farsgubben köpte en EPA nånstans 1948-50 å vilken höjdare, järnhjul runt om ryggstödssäten, strålkastare, vev fast självstart modell 1934 lastbil nerkortad + anordning för redskapsdrag! Motorn 4 cyl. toppv. men man skulle justera ventilerna också å de enda vi hade var rakblad att mäta med, sen var den 4-växlad f. å bladfjädrar fram... Vilka minnen från den, fanns ju bara hästredskap men de gick bra för vi hade den där till allt förbannat enkelskär hästplog å den drog på 2an så den som höll i plogen åkte på en plankstump i fåran, slåttermaskin så hade farsan löst en oljebadare par maskin (2 häst) å milda dagar vad åkrarna blev små, å roligt att jobba men som alltid så började krångel först hände nåt med växellådan å Kramfors fanns en skrot som hade så hoj till skroten å hämta sen riva å byta, fanns inte sån uppsjö med verktyg då hemma men de funkade! Ska skriva att i stallet stod 2 nordsvenskar å skrattade för endast på vintern behövde jobba lite! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Kloge

#51 » 17:21:21, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... r/88147418

Den här är intressant. Volvo v70 framhjulsdriven med automat. Tydligen får man dispens från 10km/h regeln om man har automat. Sen är den spärrad till 30 i styrenheten.
Kloge
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:13:37, 18-03-2008
Ort: Oderljunga
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T22-49
Volvo T32-55
Volvo Krabat-59
Volvo Buster 320-63

osla

#52 » 20:38:50, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Eftersom man måste kunna lasta ner bakändan (drivhjulen) till 60% av bilens totala vikt så behövs barlastflaket enligt regelverket, sen att man egentligen kanske inte får belasta bakaxeln så mycket är en annan sak... Det är nåt sjukt med regelverket och dess nyttjande. I norra delen av Sverige är det ok att besiktiga utan en extra växellåda fast den går över 10 km/tim på lägsta växeln vid 2/3 av fullt varvtal men inte här. Hela systemet verkar godtyckligt??? Om man bygger en högtalarlåda med 8, 10 eller 12 tums högtalare så är det ytterst svårt att kunna komma in genom ett borttaget högtalarelement... Jag kan tänka mig att någon kommer att klara att komma igenom ett hål för en tolvtummare men där under blir nog omöjligt?

Men istället för att göra ett barlast flak så kan du vikta ner bilen över den drivande axeln så man får 60% av vikten över drivande axel jämt, det blir ju inskrivet i reg papperna efter bess då dom även väger den, och har den då 60% på driv axel så behövs inget flak. Fyrhjulsdrivna traktorer behöver inget flak pga dom klarar det kravet då all vikt ligger på drivande axlar
osla
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: l90f
mf590

Janson1 (trådstartaren)

#53 » 21:08:39, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att köra omkring med 60% på drivhjulen blir en ytterst tung skapelse, jag tror inte ens bakaxeln håller i längden? Då är ju ett "besiktningsbarlastflak" mycket bättre, man behöver aldrig lasta ner det, bara bevisa att det går...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

bmrobban

#54 » 21:18:19, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara att bygga så det behagar besiktningsmannen som man ska besikta hos, känns som att det gäller att komma igenom så enkelt som möjligt bara.
Det verkar vara ganska fritt för dom enskilda besiktningsmännen att tolka regler och krav.
Tänk på att ha någon avrinning för vattnet i baljan bara.
Jag gjorde flakbotten tät med en liten springa i bakkant och en ränna under som samlade vattnet till en slang som gick ut under bilen.
Senast redigerad av bmrobban 00:42:48, 15-02-2020, redigerad totalt 1 gång.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Thelemorf

#55 » 23:49:31, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:I norra delen av Sverige är det ok att besiktiga utan en extra växellåda fast den går över 10 km/tim på lägsta växeln vid 2/3 av fullt varvtal men inte här. ?


Jasså är det?
Nog gäller de kraven här med, finns ju en anledning till att de allra flesta bygger på 4wd pickuper med hög/låg. Dvs då har man ju två lådor på köpet.
Är väl ganska standard att spärra på lågväxel och några få växlar.
Dock nuförtiden är det ju enkelt att regga med hastighetsspärr.

Sen har ju alla beaiktningsdäck av rätt storlek för den utväxling/motorvarv man har för att det ska bli rätt hastighet.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

osla

#56 » 12:15:12, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Att köra omkring med 60% på drivhjulen blir en ytterst tung skapelse, jag tror inte ens bakaxeln håller i längden? Då är ju ett "besiktningsbarlastflak" mycket bättre, man behöver aldrig lasta ner det, bara bevisa att det går...


Ska inte flaket vara centrerat över bakaxeln? Eller var det eget påhitt av sbp i deras egna regler hur dom tyckte en traktor skulle se ut. Då måste du kapa i karossen och plocka ur rutan, får du den nog tung så behöver man ju inte röra karossen alls, bara låsa, svetsa igen dörrarna eller göra en riktig hatthylla så det inte går att komma in i baksätet
osla
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: l90f
mf590

G-son

#57 » 13:27:12, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Att köra omkring med 60% på drivhjulen blir en ytterst tung skapelse, jag tror inte ens bakaxeln håller i längden?

Blir det verkligen det? En original 940 har väl viktfördelning omkring 55% fram/45% bak original (eller var det 240)? Om den väger 1400kg är det bara 210kg extra som behövs bak för att nå 60% - mindre om man kan flytta vikt från framänden och placera den bak. Batteriet väger runt 20kg, minus 20kg fram och plus 20 bak ger 40kg "skillnad", vilket bör vara runt en femtedel av allt man behöver, spolarvätsketank blir ett antal kilo också...

För övrigt får väl en 940 lasta nått i stil med 450kg? Fyra passagerare på genomsnittsvikt 70 blir ju redan 280kg, förvisso fördelat både fram och bak, men att hantera vikten borde inte vara något som helst problem.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#58 » 19:24:03, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har faktiskt inte vägt den än så jag vet inte riktigt. Man oavsett så är detta med barlastflak och dess storlek teoretiskt när det gäller besiktningen. Man skulle ju i och för sig försöka få viktfördelningen 40/60 från början och slippa hela barlastflaket... Försöka tynga ner allra längt bak gör ju helt klart mest, och sen flytta bak allting som går att flytta bak kan ju hjälpa en del. Får nog göra en vägning och sen räkna på det! I dag väger den 1500 kg totalt, fördelat 55% fram = 825 kg. 45% bak = 675 kg Om man bara ökar vikten bak så blir bilen totalt sett tyngre. Om den behåller 825 kg fram så behöver den väga ca 925 kg på bakaxeln., alltså ca 250 kg mer. Vad klarar bakaxeln?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

G-son

#59 » 21:01:35, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte säkert... men i folkrace är det vanligt med ~75-200kg ballast i bagagen på RWD-volvo för att få mer fäste där, och det är bilar som har ~140-200hk som dundrar fram över betongcurbs och annat riktigt otrevligt underlag, sannolikt så fjädringen bottnar rätt ofta. Nån enstaka gång ser man att nån knäckt en drivaxel, ett direkt resultat av "mycket" effekt och svetsad diff, nån enstaka gång ger den svetsade diffen upp, utöver det kan jag inte komma ihåg att jag sett nån havererad volvoaxel där. Behöver inte betyda att det inte händer, men jag skulle säga att vikten är en väldigt liten faktor i belastningen, hastigheten i kombination med hur ojämnt underlaget är lär vara en mycket större faktor - och framförallt hastigheten bör vara ganska låg på en traktor.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

osla

#60 » 11:26:52, 16-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog håller axeln för dom vikterna. Lastvikten är ju högre, och det finns ju inget som säger att du har bilen full i folk så vikten blir fördelad fram/bak, du kan ju lika ha skuffen full och själv i bilen
osla
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: l90f
mf590


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ytteby och 7 gäster



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates