Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Open loop, går fett = svårlöst!

80 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera bil-teman här

Stefan1972

#46 » 14:43:59, 11-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.B skrev:Inga koder ur denna maskin, endast livedata ur ECU'n..


Går det inte eller vad? Verkar ju märkligt om det inte skulle gå för jänkarna har ju alltid varit tidiga med felsökningsbara system? Jobbade mest med cheva förut och med Tech1 gick det ju att läsa ganska gamla bilar.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#47 » 14:56:20, 11-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:
Anders.B skrev:Inga koder ur denna maskin, endast livedata ur ECU'n..


Går det inte eller vad? Verkar ju märkligt om det inte skulle gå för jänkarna har ju alltid varit tidiga med felsökningsbara system? Jobbade mest med cheva förut och med Tech1 gick det ju att läsa ganska gamla bilar.


Det här Bendix-systemet har så begränsade minnesresurser att det finns ingen plats till att lagra felkoder. Och det hade nog inte heller funnits plats för några diagnosrutiner i mjukvaran. Jag har studerat ett liknande styrdon som satt på en R5 GTE '89 , det hade en tämligen torveldad Motorola microcontroller (tror det var en variant av 6801). Hela programkoden får plats i 1 kB ROM-minne, sen finns det ett separat ROM på om det nu var 128 eller 256 byte med mappning och sånt (både bränsle och tändning). Det enda RAM-minnet är 32 byte internt i microcontrollern och det lär nog programvaran behöva även om den inte ska försöka lagra felkoder.

GM var ett antal år före konkurrenterna med möjligheter att läsa ut data, lagra felkoder mm, det kom redan i och med C3-motorstyrsystemet kring 1983-84.
Fords EEC-IV kunde redan 1983 lagra felkoder, men man kunde bara läsa ut dem som blinkkoder och före ca 1987-88 glömde Fords styrdon alla felkoder när man slog av tändningen.
Chrysler hade inga diagnosmöjligheter alls på sina egenutvecklade styrsystem före kanske '86-87 då de började med ett diagnosuttag och det s k SCI-snittet. Men på den här jeepen är det ju ett inköpt system från en tredjepart, inte ett "eget".
Det kan nämnas att det Chryslertillverkade tändsystem som användes på Volvo 240 med B230F fram till årsmodell '88A , inte heller har några diagnosmöjligheter.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#48 » 21:05:34, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blanda inte in chrysler i renix soppan, det var renault som ägde amc/ jeep på den tiden.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

torbjorn_forsman

#49 » 21:49:30, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Chrysler köpte Jeep 1987. Renix-systemet var säkert infört redan tidigare, men faktum är att det var kvar och användes i produktion långt in på Chrysler-tiden. Om man tittar i elschemor och servicemeddelanden för MJ '89 som den här tråden handlar om, så kan man se dels att Renix-styrdonet faktiskt är kopplat till en Chrysler-diagnoskontakt av gammal sort (SCI), och dels att det där styrdonet har ett typiskt Chrysler-reservdelsnummer.
Det speciella med Renix tillämpning av SCI, tycks ju vara just att styrdonet bara kan leverera "live" data, och inte lagra några felkoder.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Anders.B (trådstartaren)

#50 » 23:05:44, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog är det Chrysler allt, det sitter "bevis" på det på både bil och originalbruksanvisningen samt försäljningspappren från 89.

Jag har beställt en ny O2 sensor trots att det sitter en ny i, jag är inne på att den inte mår så bra.
För dagen efter så hann jag registrera att den hoppade igång direkt och reglerade så fint men så fort jag lättade på gasen så gick värdet ner till 0,27 V och sedan tog det en bra stund innan den hoppade igång igen oavsett hur jag gasade så höll det på fram o tillbaka i 25 minuter sen fastnade den på 0,22 V
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

torbjorn_forsman

#51 » 08:57:29, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du mätt lambdasondsspänningen med multimeter och kollat att den är överens med det värde du får ut via diagnosuttaget?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Anders.B (trådstartaren)

#52 » 18:48:53, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Har du mätt lambdasondsspänningen med multimeter och kollat att den är överens med det värde du får ut via diagnosuttaget?


Ja det ser ut att lira (mätte dock endast detta stillastående (dock med både gaspådrag och tomgång) när den låg och fladdrade på de låga värdena under 0,3 V och inte ville annat..

Jag fick elda på den bra mycket i skruvstycket innan voltmetern behagade gå upp överhuvudtaget det var inga klockrena 0,1 till 0,9 volt inte.
Mer 0,6 som mest ostabilt..surt om det är så, det verkar bli en dyr sport om det ska köpas lambdasonder i parti o minut innan en som behagar fungera dyker upp :huh:
Läser man på i renodlade Jeep Renix trådar så ser det ju inte bättre ut då originasonden inte längre tillverkas och ersättarna med går mot en allmän spec.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

torbjorn_forsman

#53 » 20:48:22, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rimligtvis borde ju en lambdasond som fungerar bra ihop med Renix, Regina eller liknande på t ex en Renault eller Volvo, också duga när samma system sitter på en Jeep.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#54 » 22:26:58, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finnes det en beskrivelse av funksjonsprinsippet på disse sondene? De er etter hva jeg forstår ulike de som gir ut spenning?
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Anders.B (trådstartaren)

#55 » 22:50:52, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns lite nyttig läsning
https://secure.lambdapower.co.uk/default.asp
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

tronde

#56 » 03:08:13, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, så det er titansensor du har.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#57 » 19:05:08, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dette er litt tankespinn, men jeg tror det er realiserbart.

Din sensor er på en eller annen måte resistiv, og verdien for lambda er et resultat av inngangen på ECU ser en endret last i en seriekrets. En vanlig lambdasonde gir ut en spenning i området ca. 0,1 - 0,9V avhengig av lambda. For begge typene er det vel omslagspunktet mellom fet / mager som er interessant å finne.

Jeg vil mene at det er realiserbart å få til en krets som konverterer spenningen fra en vanlig sonde over til noe som gir tilsvarende last på inngangen som den originale sonden gir.

Det ser ut til å være flere her på forumet som har målt mer på motorer enn hva jeg har gjort. Er det noen som har noen tanker å dele om dette?
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#58 » 20:35:52, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ritade upp schema för delar av det Renix-styrdon från R5 som jag höll på med en gång i tiden. Om jag hittar papperen kan jag nog se hur lambdasondsingången var gjord.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#59 » 23:12:36, 16-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag hittat papperen. Det ser ut som om Renaults Fenix-styrdon skulle vara avsett för en vanlig 0-1 V -lambdasond, men tyvärr är något som troligen är en special-IC inblandat i ingångssteget så det är lite svårt att avgöra.
Det ser i alla fall ut på följande sätt schemamässigt: Lambdasignalen belastas med 2,2 Mohm till jord, därefter 1 Mohm i serie och en avkopplingskondensator på 10 nF till jord, sedan går signalen in på pinne 12 på special-kretsen (DIL-16 -kapsel, tillverkad av Motorola, märkt T102014443 , verkar ta hand om samtliga analogmätningar som t ex luft- och motortempgivare, MAP-givare, batterispänningsmätning).

Hela styrdonet hade Bendix-nummer S100812101 E, och två olika Renault-nummer, 7700 735 559 och 7700 740 149. Det stod också BVM på det, vilket förmodligen avser att det var avsett för manuell växellåda. Typen satt i R5 GTE kat '86-89 , 1,7 l motor F3N.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#60 » 04:37:02, 18-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dette ser ut til å være fra samme dokumentet som du viste et utdrag fra. Lambdasonden er koplet slik jeg antok. Da bør det gå an å bytte den ut med et potensiometer mellom inngangen og jord, og justere det til inngangen blir 2,5V. Den motstanden som gir 2,5V vil være grunnlaget for neste steg. Et potensiometer på 100 kohm som et første forsøk bør vel ikke gi så stor strøm at noe går galt.


Jeg legger ved hele dokumentet som referanse.

Bild

Jeep_Renix_Fuel_Injection_manual.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se