Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Lombardini mopedbilsmotor startproblem

56 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera bil-teman här

Jevlar

#31 » 20:47:55, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan verka löjligt men har ni provat utan att ha avgassystemet påkopplat?
Fixade en moppebil med en 2 cyl yanmar som var riktigt trögstartad o inte ville gå, det var en tvärtät ljudämpare.
De här sotar ju o har sig ganska ordentligt så med tiden bygger det väl på.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping



Toost (trådstartaren)

#32 » 10:21:54, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:kan verka löjligt men har ni provat utan att ha avgassystemet påkopplat?
Fixade en moppebil med en 2 cyl yanmar som var riktigt trögstartad o inte ville gå, det var en tvärtät ljudämpare.
De här sotar ju o har sig ganska ordentligt så med tiden bygger det väl på.


det provade vi aldrig, men med tanke på att hela "ryggen" på vårt åk är sotigt så är det inte osannolikt.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

joakim72

#33 » 11:20:52, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu målar jag fan med stor pensel, men hur mår ramlagren? Främst på variatorsidan. Spridarna kan man enkelt testa, 13mm nyckel på vipparmen och känna om det blir något motstånd, och tar man i lite mera så knäpper det till när spetsarna öppnar.
Detta kan man få till på bänken också så man ser om de dimmar.
Grovinställning kan man göra genom att lägga motorn i tändläge, märkt på kåpan, låsa en spridare med en borr i hålet och en liten tank en meter upp på inkommande rör.
Därefter så ställer man på vipparmen tills det slutar komma bränsle i returröret.
Sedan letar man upp tändläge på nästa cylinder och upprepar proceduren.
Detta förutsätter att pumpelementet tätar.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

MaChrill

#34 » 23:06:18, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antingen är det en konstig bild, eller har du kylvätskeläck på 2:ans cyl, ser renspolad ut på bilden, kan vara exponeringen.
Har du dålig komp på en 2cyl, är det jiddrigt att få igång....
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.
 
Födelsedag

dc_lindberg

#35 » 09:23:20, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tag sedan jag sist kikade i din tråd:

Toost skrev:Tempot har gått ner i takt med att jag får slut på ideer att testa...

Nu lyfte sonen av toppen ,
kika på dessa bilder , i mina ögon ser det ut som topplockspackningen är blåst och oljemängden tyder på att ventiltätningarna är kass ?

är nästa uppslag att fixa en fungerande topplockspackning och fixa ventilerna för att säkerställa att dålig kompression inte är startproblemet ?

Vi har inte lyckats starta denna motor en enda gång ännu. den tänder till men startar aldrig.

Bild

Bild



Cylindern till vänster i bild... (toppens högra sida i bild) så där ska det -inte- se ut... tjocka lager med kocks. Måste läcka olja in i förbränningsrummet.

På BMW boxer motor, se avataren, så ser det ut så där när:
- otäta ventilstyrningar
- otäta kolvringar
- skador på cylinderloppet (dvs "otäta kolvringar")

Vad gör man då på tyskan?...
Jo... om man tänker rätt men kan för lite... så monterar man oljetätningar ex., från audi på styrningarna... resultat?... oljetätt, men styrningarna slits ut "på noll tid"...
Hur skall det vara på Lombardinin? Ska den ha eller inte ha oljetätning på styrningarna?

Mitt råd för dig att syna en gång till är alltså:
- ventiltätningarna
- ventilsäten
- ventiler
Håller de -tätt- ?

Bökigare blir att kontroller kolvringarna... i dina bilder ser det ut som problem med oljeskrapringen, när den tätar dåligt brukar det se ut så där på BMW.

För att göra det "enkelt".
När det gäller BMW boxer kan man -skapa- det det problemet genom att montera kolvringarna på felaktigt sätt. De skall monteras med 120' mellan öppningarna. Oljeskrapringens öppning skall vara rak uppåt - i annat fall rinner olja ut när "moppen" står på sidostödet... o då blir det blå-röksmoln varje gång man startar efter sidostödsvila... BMW K75-1100 anses dock blårök vid kallstart som -normalt-. Jag har inte öppnat sådan motor än, men misstänker att även den orsakas av felaktigt monterade oljeskrapringar.

Eftersom motorn inte vill gå, pekar inte det mot för låg kompression?

När det såg så där illa ut i gamla bilmotorer, så påstods det att kolvringarna också satt fast-kocksade vilket gjorde att motorn blev "otät" gick inte eller gick dåligt, blårök, och förbränningsrummet blev än mer igen kocksat.

För jämförelse om detta med kocksning:
5hk B&S å Gilson slunga
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Micke Sten

#36 » 08:41:04, 10-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är glödstiften bytta, inte helt utan problem.
Video finns på Youtube:
https://youtu.be/Sy_QqJZ5VE0

Men ändå startar inte motorn.
Nu tänker jag ta isär och kolla så att kamremmen sitter som den ska, så att vevaxel och kamaxel fortfarande är i synk. Puh!!
Mvh
Mikael
Micke Sten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:58, 22-08-2016
Ort: Björkvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Power Major

Micke Sten

#37 » 13:39:32, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jag fått lyft i systemet? Hur avluftar jag i så fall, på bästa sätt?
Micke Sten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:58, 22-08-2016
Ort: Björkvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Power Major

torbjorn_forsman

#38 » 16:35:56, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står inget i VHB för motorn om luftning av bränslesystem, jag misstänker att de här integrerade pumpspridarna anses självluftande.
Har du någon anledning att misstänka att det inte kommer fram bränsle? Luktar det diesel ur avgasröret efter startförsök?
Uteslutit möjligheten att det är stopp i avgassystemet?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Toost (trådstartaren)

#39 » 16:59:03, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vår maskin kom det tjock vit rök ur avgasröret, den luktade kraftigt av diesel.
det sitter en dieselpump på topplocket som matar spridarna, och jag tror, men osäker, att det sitter en på tanken med. Vi matade pumpen på topplocket med en sportflaska.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2

#40 » 17:40:09, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer det vit rök ur avgas systemet men motorn tänder inte så finns det en del tänkbara orsaker. 1 Kompet är för lågt. 2 Pumpen är inte rätt inställd. 3 fel på spridarna. Försök mata insuget med varmluft från en värmepistol eller värm insugs röret med en gasolbrännare för att se om det hjälper. Med tanke på läget skulle jag nog testat med en dos startgas bara för att se vad som hände...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Micke Sten

#41 » 21:44:12, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya bud: Nu startade jag motorn utan att kylaren var inkopplad. Efter 5-10 sekunder på startmotorn, med fullgas på pedalen, så startade den!
Jag stängde av och startade igen, utan gaspådrag. Gick bra.
Jag monterade tillbaka kylaren och fyllde glykol. Startade fint. Gick på tomgång i ca 10 sekunder, sen segnade den ner och dog. Vitrök ur avgasröret, avgaser ur kylarlocket och högt tryck fastän motorn är kall, i kylaren.
Jag misstänker att topplockspackningen gått! Troligen i samband med att vattenpumpen havererade och bilen fortsatte att köras.
Vad tror ni?
Micke Sten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:58, 22-08-2016
Ort: Björkvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Power Major

torbjorn_forsman

#42 » 22:04:09, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Högst sannolikt! Det finns ju inte många andra vägar än via en trasig topplockspackning eller möjligen spricka i topplock, för avgaser att ta sig till kylvattnet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#43 » 22:05:31, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läcker någonstans i alla fall, i bästa fall bara topplocks packningen.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Janson1

#44 » 07:14:18, 12-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värt att tillägga med dom här enhetsinjektorerna som bla sitter på denna motor. När det är luft i dom så blir dom otroligt sena och mindre mängd vid insprutning tills dess att all luft är borta. (egen erfarenhet)...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Micke Sten

#45 » 11:52:10, 13-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det något jag behöver tänka på eller akta mig för när jag lyfter av topplocket?
Ventillocket är nu borta och jag ser 3 st stora skruvar till toppen. Sitter de 3 andra under ventillyftarna (eller vad de heter)?
Krävs inställning av något man man inte klarar utan specialverktyg och kunskap som jag inte besitter, ifall jag tar bort dem?

Och när toppen väl är bortlyft: hur ser jag ifall det inte bara är packningen som är trasig, att toppen blivit skev?

Ber om ursäkt att jag kapat tråden för mina egna problem...

/Mikael
Micke Sten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:58, 22-08-2016
Ort: Björkvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Power Major


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se