Ett tag sedan jag sist kikade i din tråd:
Toost skrev:Tempot har gått ner i takt med att jag får slut på ideer att testa...
Nu lyfte sonen av toppen ,
kika på dessa bilder , i mina ögon ser det ut som topplockspackningen är blåst och oljemängden tyder på att ventiltätningarna är kass ?
är nästa uppslag att fixa en fungerande
topplockspackning och fixa ventilerna för att säkerställa att dålig kompression inte är startproblemet ?
Vi har inte lyckats starta denna motor en enda gång ännu. den tänder till men startar aldrig.
Cylindern till vänster i bild... (toppens högra sida i bild) så där ska det -inte- se ut... tjocka lager med kocks. Måste läcka
olja in i förbränningsrummet.
På BMW boxer motor, se avataren, så ser det ut så där när:
- otäta ventilstyrningar
- otäta kolvringar
- skador på cylinderloppet (dvs "otäta kolvringar")
Vad gör man då på tyskan?...
Jo... om man tänker rätt men kan för lite... så monterar man oljetätningar ex., från audi på styrningarna... resultat?... oljetätt, men styrningarna slits ut "på noll tid"...
Hur skall det vara på Lombardinin? Ska den ha eller inte ha oljetätning på styrningarna?
Mitt råd för dig att syna en gång till är alltså:
- ventiltätningarna
- ventilsäten
- ventiler
Håller de -tätt- ?
Bökigare blir att kontroller kolvringarna... i dina bilder ser det ut som problem med oljeskrapringen, när den tätar dåligt brukar det se ut så där på BMW.
För att göra det "enkelt".
När det gäller BMW boxer kan man -skapa- det det problemet genom att montera kolvringarna på felaktigt sätt. De skall monteras med 120' mellan öppningarna. Oljeskrapringens öppning skall vara rak uppåt - i annat fall rinner olja ut när "moppen" står på sidostödet... o då blir det blå-röksmoln varje gång man startar efter sidostödsvila... BMW K75-1100 anses dock blårök vid
kallstart som -normalt-. Jag har inte öppnat sådan motor än, men misstänker att även den orsakas av felaktigt monterade oljeskrapringar.
Eftersom motorn inte vill gå, pekar inte det mot för låg kompression?
När det såg så där illa ut i gamla bilmotorer, så påstods det att kolvringarna också satt fast-kocksade vilket gjorde att motorn blev "otät" gick inte eller gick dåligt, blårök, och förbränningsrummet blev än mer igen kocksat.
För jämförelse om detta med kocksning:
5hk B&S å Gilson slunga