Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Det där med elbilar/hybrider

2625 inlägg • Sida 43 av 175
Diskutera bil-teman här

tronde

#631 » 17:09:42, 30-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Faststoffbatterier eksisterer allerede nå. Det ruller Mercedes-busser med dem i Wiesbaden.

Bortsett fra det, blir vel batteribytte som et produkt like vellykket som digitale bakstykker for analoge kameraer var for 20 år siden. Det skulle også være helt fantastisk.

Nå ser det ut som om minst 400 km WLTP blir nedre standardverdi for familiebiler, og at det kun blir dedikerte bybiler som får dårligere rekkevidde. Da er ikke rekkevidde verdens største problem lenger.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#632 » 09:56:13, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju också en hel del propagerande för att elbilar inte bör levereras med större batterikapacitet än vad kundens körprofil verkligen kräver, detta för att hushålla bättre med råvaror till batterier.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Holger

#633 » 10:15:35, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:Faststoffbatterier eksisterer allerede nå. Det ruller Mercedes-busser med dem i Wiesbaden.

Bortsett fra det, blir vel batteribytte som et produkt like vellykket som digitale bakstykker for analoge kameraer var for 20 år siden. Det skulle også være helt fantastisk.

Nå ser det ut som om minst 400 km WLTP blir nedre standardverdi for familiebiler, og at det kun blir dedikerte bybiler som får dårligere rekkevidde. Da er ikke rekkevidde verdens største problem lenger.

Problemet är att WLTP inte är särskilt intressant. Det mäts vid 40km/h eller så.

Alexander Bloch från Auto Motor & Sport kombinerade reala tester med beräkningar som inkluderar rullmotstånd och aerodynamiken:
https://youtu.be/PMmdhkpgPJ8?t=2564
En ID.3 med över 400km WLTP har en real räckvidd på 190km vid "normal" körning berättar han vid något ställe i videon.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

tronde

#634 » 17:58:19, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

WLTP stemmer bra, med unntak av slik dere kjører på autobahn, eller ved sterk kulde.
ID.3 er testet til 340 km om vinteren her i Norge, og 418 om sommeren. Ca. 20% ned om vinteren er normalt.

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... inter-2021
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#635 » 18:11:01, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det finns ju också en hel del propagerande för att elbilar inte bör levereras med större batterikapacitet än vad kundens körprofil verkligen kräver, detta för att hushålla bättre med råvaror till batterier.

Det kan sikkert diskuteres mye om dette, men da ville man fort ende opp med fem ulike batterikapasiteter for hver bilmodell. Det er nok ikke veldig sannsynlig.

Det er mer sannsynlig at "familieraceren" får en rekkevidde som de fleste finner fornuftig, og da ser det ut som om 400 km WLTP blir nedre grense med dagens teknologi og priser. Så kommer de superbillige bilene, og rene by-biler til å ha lavere kapasiet. Blir det volumproduksjon av faststoffbatterier, kan vi fort se nedre grense godt over 600 km.

Når man kjøper ny elbil, er det ikke bare kundens behov i dag som bestemmer. Muligheten for å selge den brukt er en viktig del av regnestykket, og da er det ikke gitt at kort rekkevidde fremstår som gunstig. 400 km gir akseptabel rekkevidde også i kaldt vær, og gir også rom for redusert batterikapasitet (slitasje) uten alt for mye negativ effekt.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#636 » 16:57:52, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

gute84

#637 » 00:44:35, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet



dom har glömt det viktigaste segmentet familjebilen
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

tronde

#638 » 01:12:09, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en link til mer tekst der.

"Electric sedans (C and D segments) and SUVs will be as cheap to produce as petrol vehicles from 2026, while small cars (B segment) will follow in 2027, BNEF projects. It finds that falling battery costs [1], new vehicle architectures, and dedicated production lines for electric vehicles will make them cheaper to buy, on average, even before subsidies."
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#639 » 09:11:19, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:


dom har glömt det viktigaste segmentet familjebilen


Och det är ju, i större delen av Europa, det som kallas B- eller C-segmentet.
Sverige är ett undantag där vi under de senaste 40 åren har hållit oss med större familjebilar än man brukar göra på kontinenten. Som följd av skatte- och tjänstebilsförmånsregler som har skräddarsytts för att göra de relativt stora bilar som producerades av svensk bilindustri attraktiva på nybilsmarknaden och minska konkurrensen från importbilar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#640 » 17:13:42, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sidan som det är länkat till ovan, blir inte klok på om sidan är faktabaserad eller om det är politisk elbils propaganda.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

tronde

#641 » 19:20:53, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alt bygger på denne rapporten fra Bloomberg.

2021_05_05_Electric_vehicle_price_parity_and_adoption_in_Europe_Final.pdf


Tviler på at de går som politisk propaganda selv om Transport Environment er politiske. Det er ikke noe magi i kostnadene for biler.

Selv Jaguar har sagt høyt at det er mye enklere for dem å bygge elbiler enn biler med forbrenningsmotor. Elbiler er mye mer basert på universelle og modifiserbare plattformer enn tradisjonelle biler, og når plattformen er utviklet er det mye billigere å bygge mange ulike biler på den. Startkost er høy, men delt på mange flere biler, blir kost per bil lavere.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

gute84

#642 » 23:32:15, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

här nere har varje familj en suv eller kombi inga småbilar
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Göran Ekman

#643 » 07:50:49, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En elektrisk drivlina är väldigt enkel, kommer volymerna på elbilar borde en elbil vara billigare att bygga än motsvarande med förbränningsmotor.
Det som får mig att fundera är det som stod att utvecklingen hänger på myndigheternas dels beskattning av förbrännings motorer dels stöd till infrastruktur för laddning.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Holger

#644 » 08:42:55, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:här nere har varje familj en suv eller kombi inga småbilar

Samma här i Tyskland. SUV-marknaden boomar just nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

tronde

#645 » 16:38:22, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:En elektrisk drivlina är väldigt enkel, kommer volymerna på elbilar borde en elbil vara billigare att bygga än motsvarande med förbränningsmotor.
Det som får mig att fundera är det som stod att utvecklingen hänger på myndigheternas dels beskattning av förbrännings motorer dels stöd till infrastruktur för laddning.
Göran i Björnarbo

Det er denne høne-og-egget problematikken som myndighetene er med på å drive frem en løsning på. Det er svært få gode tekniske grunner til å holde fast i forbrenningsmotoren for de aller fleste, men når det er vanskelig å bruke en el-bil, blir de heller ikke kjøpt. Hvis tallene i rapporten stemmer, vil el-biler klare seg uten støtte om noen få år. Da er det ladeinfrastrukturen som må finne sin endelige løsning. Det vil helt sikkert være problematisk i enkelte land, mens det er enkelt i andre. Smarte strømnett er en viktig del av løsningen.

Mange frykter at strømprisen vil øke, men da må man også se på hvor mye man bruker på energi i alle former gjennom et helt år. Minst halvparten av det man fyller på tanken av diesel eller bensin er rent tap som man ikke må betale for med el-bil. I tillegg er det veldig vanskelig å fremstille en liter flytende drivstoff med mindre energiforbruk enn 1 kWh. 1 kWh gir noen kilometer kjørelengde i en el-bil. Den energien blir frigjort fra raffineringsprosessen og kan brukes direkte til andre ting.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se