Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo 940 oljud vid sväng låg fart

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Ove.G (trådstartaren)

#1 » 19:09:01, 02-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
En 940 har fått ett ljud som att det kuggar över när man svänger in på en parkering, fram o back knäpper till, högt.
Hjulbultar ok, märks inget när man kör fram o back för att misstänka knutkors eller dess infästning.
Om det är diffen borde det låta även vid körning rakt fram,???
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel



magloman

#2 » 20:02:23, 02-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du kör rakt fram roterar bakhjulen lika fort och diffen behöver inte arbeta. När du svänger går ena hjulet fortare. Är diffen skuren så den låser får man dina symptom. Kanske den läckt olja och gått torr?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ove.G (trådstartaren)

#3 » 20:21:39, 02-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok kollar
Några fler förslag.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

SK Racing

#4 » 08:26:00, 10-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som en svetsdiff, har du inte det så gissar jag likt magloman på att din diff är på upphällningen, har hört om slungdiffen som ger upp kan få lite olika egenheter för sig, en jag känner skrotade sin fina 940 när den gav upp mitt i ett ställ o ett oundvikligt möte med en betonggris beseglade den fina 945áns öde :(

Knutkors är som du riktigt beskriver ett klonkande ljud vid fram o back, inte under belastning, så jag sätter en peng på just bakaxeln o dess innehåll.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Hobbyist

#5 » 08:08:07, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det inte är ett rallyjärn som haft den och bytt till en danadiff eller så med tuff förspänning.

Men, hissa upp båda bakhjulen i luften (under säkra äktenskap o allt såntdär) snurrar du ena hjulet och det andra roterar åt samma håll så har du diffbroms eller svetsat då men det hoppas vi inte. Slungdiffen arbetar dock som det låter, minns inte om det syns så enkelt.

Du har mot mitten det längsgående staget till bakaxeln och om det glappar av en eller annan anledning, även stödlagret för kardan kan leva jävel när slut. Sen svänger dessa som känt på en femöring med extrema hjulvridningar så alltifrån hjulstorlek, leder och fjädring spelar in vid extremändarna så att säga.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

bonde456

#6 » 10:28:19, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det lamelldiff kan det också låta illa om det är fel olja, gammal olja, eller slut olja.
den typen av diff kräver en tillsats i oljan "knäppolja" för att förhindra knäppningar av att lamellerna släpper okontrollerat.

Jag bytte olja på en Jeep cherokee och satte den Redline rekommenderade med en 2% tillsats av knäppolja, den började knäppa och Redline fick aldrig till problemet trots expertishjälp, jag gav upp då den efter ca två månader slutade med knäppandet, till vintern visade det sig varför....Lamellerna hade blivit uppnötta av felaktig olja.
när man ser i backspegeln så borde jag krävt Redline på nya lameller, men jag orkade aldrig bry mig och sålde bilen strax därefter.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

Ove.G (trådstartaren)

#7 » 20:21:58, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte kollat än, men provkört utan problem, men när jag backar och svänger så hasar ena hjulet något när det kommer till grus.
Kan kanske vara så med slungdiff
1041 upp till 40 km/Tim men jag har inte märkt det förut, skall lyfta o kolla märkning o olja.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Iznogoud

#8 » 21:47:53, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonde456 skrev:Är det lamelldiff kan det också låta illa om det är fel olja, gammal olja, eller slut olja.
den typen av diff kräver en tillsats i oljan "knäppolja" för att förhindra knäppningar av att lamellerna släpper okontrollerat.

Jag bytte olja på en Jeep cherokee och satte den Redline rekommenderade med en 2% tillsats av knäppolja, den började knäppa och Redline fick aldrig till problemet trots expertishjälp, jag gav upp då den efter ca två månader slutade med knäppandet, till vintern visade det sig varför....Lamellerna hade blivit uppnötta av felaktig olja.
när man ser i backspegeln så borde jag krävt Redline på nya lameller, men jag orkade aldrig bry mig och sålde bilen strax därefter.
:off_topic:
Hur kom du fram till att oljan var orsaken till lamellhaveriet, vilken olja användes?

Har i +15 års tid kört med vanlig axelolja ( 80/90 - 80/140 ) ) i valp & jeepaxlar med lamelldiffar utan minsta knäpp eller problem.
Nuvarande 2 brukade jeepar, dragbil + leksak, gnäller på asfalt och ritar spår i grus vid kraftig sväng, men inget knäppande med vanlig 80/90 olja i bakaxlarna.
( LS tillsatsen behövs mig veterligt endast om lamellerna är riktigt fräscha, typ nybytta, för att göra oljan "halkigare")

Tror<! jag körde med redlines LS oljetillsats i en av valpaxlarna i forntiden, 1DL flaska köpt via AD bildelar, utan att märka något konstigt med den efter inblandning i oljan.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

magloman

#9 » 23:55:35, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slungdiffen "slungas" igång och låser när det blir stora variationer mellan de båda hjulen. Kräver alltså att det spinner bra innan den låser mellan axlarna.
Lamelldiff funkar som att den låser lite lagom hela tiden. Precis som en vanlig koppling när tryckplattan eller lamellerna är slut. Den slirar lite gött.
Stumdiff elektrisk eller pneumatisk låser helt mellan hjulen när den aktiveras.

När någonting går sönder så kan det nog uppföra sig hursomhelst. Men som jag redan skrivit så kan en vanlig differential utan någon sorts spärr, uppföra sig enligt dina symptom när den gått sönder.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

bonde456

#10 » 07:24:37, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Hur kom du fram till att oljan var orsaken till lamellhaveriet, vilken olja användes?

Har i +15 års tid kört med vanlig axelolja ( 80/90 - 80/140 ) ) i valp & jeepaxlar med lamelldiffar utan minsta knäpp eller problem.
Nuvarande 2 brukade jeepar, dragbil + leksak, gnäller på asfalt och ritar spår i grus vid kraftig sväng, men inget knäppande med vanlig 80/90 olja i bakaxlarna.
( LS tillsatsen behövs mig veterligt endast om lamellerna är riktigt fräscha, typ nybytta, för att göra oljan "halkigare")

Tror<! jag körde med redlines LS oljetillsats i en av valpaxlarna i forntiden, 1DL flaska köpt via AD bildelar, utan att märka något konstigt med den efter inblandning i oljan.

Jag bytte olja i underhållsyfte och med oljebytet startade problemet. bilen var ungefär 6-7 år gammal vid bytet.
Jag ser ingen annan anledning till att dom skulle bli uppnötta än att det efter oljebytet lät fördjävligt vid svängar och att det inte alls kan varit bra för lamellerna.
Kommer inte ihåg annat än att det var Redlines olja hos en Redline återförsäljare och att vi satte i knäppolja.
Jag är dock inte säker på att vi hade tillsatsen från början, jag tror vi hällde i den efteråt men jag kommer inte ihåg, det är nog 15 år sedan nu.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

Ove.G (trådstartaren)

#11 » 18:40:08, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu lyft upp bilen i bak, kan konstatera att diffen är helt låst,
Båda hjulen snurrar med åt samma håll, bakaxel utan oljeläckage och oljenivån är bra.
Hittar ingen skylt vilken typ av bakaxel det är.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

osla

#12 » 10:20:22, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar sitta en (har för mig) klistrad lapp på vänster axelrör med nr. Men den kan ju vara borta sen länge
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Ove.G (trådstartaren)

#13 » 21:22:09, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittat märkningen, det är en 1041
Med slungdiff.
Det är nog så att slung vikten har fastnat i spärrat läge, den är ju fjäderbelstad, ev kärvat.
Ev plocka ur diffen och svetsa vikten. eller på plats.
Är det någon som plockat med den diffen.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Hobbyist

#14 » 22:51:00, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbade med en som arbetat på fabriken (Köping?) där dom byggde bakaxlarna och kanske växellådor, minns inte helt o fullt då det var väl 16-17 år sen vid det här laget.

Iaf, han hjälpte mig att byta från vanlig öppen till en dana lamelldiff på en 944. Jag rev bromsar, nav och drivaxlar men sen stod man mest still när han smattra på, skifta, mätte upp flangspel, demontera, shimsa, montera, perfekt. Kanske inte raketforskning men hade tagit mig en vecka och han var väl klar på 1-1 1/2 timme utan stress. Händer som dasslock och roa sig som rallymek på fritiden ibland. Såndär som kan lyfta ett topplock med en hand och drygar ut semesterkassan med att byta någon kamrem och vattenpump på husvagnskampingen :)

För huset till slutväxeln finns två ganska stora håligheter där ett verktyg ska placeras för att spänna isär såpass att diffen kommer ur och i, det var väl det mest specifika krånglet jag kan påminna mig. Att räkna ut shimsningen borde väl gå att läsa sig till om inte annat. Tyvärr novis om själva slungdiffens uppbyggnad.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Iznogoud

#15 » 10:54:07, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Från, https://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=45878

Oftast ramlar diffen ur huset utan spännverktyg.
Byggde ett eget till en valpaxel jag höll på med, men innan jag hann få dit det låg diffen på garagegolvet, i gruset :aaargh:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: LO 56 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se