Oljans egenskaper ändras av värme-kyla och mekaniska påverkan.
=> oljan "slås sönder", viskositeten ändas och EP egenskaperna ändra (båda till sämre)
Den främsta orsaken är dock inte det, utan att oljan blir "flytande sandpapper".
Filtret tar inte alla parktiklar... => de som blir kvar blir en flytande slipmassa...
Oljefiltren (nu talar jag VW automat 1986) skulle -bytas- vid minst vart annat oljebyte, o då var oljebytena 1800mil vid -lätt- belastning och betydligt kortare intervall med tung belastning...
Jag använda Omega 699 och gjorde -exakt- samma misstag som du beskriver dig vara på G att göra; oljan såg ut och uppfattades som riktigt fräsch vid 3000mil vid 4000mil... så skar lådan ihop...
Att automatlåta på VW bara håller ca 10 000 mil är en "egenskap" hos dem... så, den var nog på G i alla fall, men, när jag tog ned oljetråget och såg allt "slipmedel" som samlats i gegan där plus alla fina "
svarv spån"...
På Avataren gjorde jag samma misstag... Omega 690. Fräsch fin. Toppenskick. Kört... 3-4000mil då tappade hypoiden i slutväxeln en tand... mm oljan som kom ur... "slippasta"... Original anmodar byte var 1500mil... jag kom fram till 500:mil var "lagom" med ex., Castrol standard 75W/90 hypoid. Att byta var 1500mil med omega 690 var lagom då (+/- 0 i oljekostnad; stort + för att inte nöta i onöda på gängor och spar 2 oljebytesarbeten/tid), men 4000... "vad tänkte jag med?!"
"better safe than sorry" - som Jänkarne säga!
Om du undrar/funderar över, så är det skäl nog att!
Bara just det att det uppstått ett tvivel/undran kan man tolka som att man fått en "uppmaning", "föraning", osv
Detta med att
olja binder "slipmedel" kommer du -inte- att bli upplyst om av verkstäder, oljebolag osv. Det är något du själv måste komma på genom att få se det och analysera det själv. (Finns säkert många andra som precis som jag fått ynnesten att lära mig detta - men jag har inte träffat någon, än)