Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Gammal automatolja

41 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bil-teman här

Ivar Risslén

#31 » 18:01:19, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag läste en gång i tiden om varför oljepluggarna på motorer och växellådor försvann. Det var av miljöhänsyn. Det fanns fordonsägare som ställde sig över ett dike och öppnade pluggarna när det var dags för oljebyte. De räknade med att oljan skulle få återgå till naturen.

Volvo slutade på 60-talet med avtappningsplugg på bakaxeln. Automatlådor var det sällan att de hade avtappningspluggar. När det var dags för filterbyte så var det till att lossa tråget och samtidigt så kunde man rengöra det invändigt.

När jag gick i skolan på 70-talet så fick jag lära mig att ettans drev i vw lådorna bara var dimensionerade för 2 timmars drift. Det var innan datamaskinerna hade gjort sitt inträde på ritkontoren.
En bil från 60 och 70 talen och tidigare så kan man reparera en del i taget för allt blev inte utnött samtidigt. På 80-talet så upptäckte man att det mekaniska på japanska bilar tog slut ungefär samtidigt. När vattenpumpen började att läcka så kom reparationerna på andra saker efter varandra vid ungefär 400 000 km. Ofta så hade karossen börjat att återgå till sina grundämnen.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



torbjorn_forsman

#32 » 18:22:08, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorer brukar ju än idag ha oljeavtappningspluggar. Och det är som sagt inte helt ovanligt på moderna växellådor heller.

På automatlådor utan avtappningsplugg är det ofta meningen att man ska lossa oljetråget och låta oljan rinna från ett hörn av det i samband med byte (det brukar stå i VHB för fordonet i fråga i så fall). Anledningen till det är förmodligen att minska risken att någon bara byter olja utan att bry sig om att rengöra filtret som sitter innanför oljetråget.

Det finns för övrigt automatlådor som har en extra oljepump driven av utgående axeln. T ex Mercedes åtminstone fram till 90-talet och en del äldre Chrysler. Syftet med detta är att det ska vara möjligt att rulla/bogsera igång bilen, och en bonus är att man inte behöver vidta några särskilda åtgärder som t ex att ta bort kardanaxeln vid längre bogsering.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#33 » 21:09:09, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med de fordon som vi hemmamekaniker håller oss med så är det en investering att byta olja med vår egen uppfattning om lämpliga intervaller.
Hittills har jag inte ägt ett fordon där det inte finns en avtappningsplugg, och den dagen jag råkar fått en sån bil så vill jag nog byta oljan å det snaraste!
Låt oss hålla liv i våra miljöfordon så länge det bara går! :thummar:

Har vi kommit långt ifrån den röda tråden i tråden?

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Michael Meier

#34 » 21:53:47, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, är väl högst relevant och trådlikt.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

David, Luleå

#35 » 21:21:59, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

VW tog ju bort oljepluggen redan på bubblan i slutet av 60 talet just för att man skulle behöva ta ut och rengöra silen (fanns inget oljefilter) och om man aldrig tog ut silen så…

Oljebyte var 500:e mil så behöver man inte fundera så
Mycket på om man byter för ofta.

Jag lärde mig av pappa att man byter olja vår och höst. Det gjorde han alltid. Grunden var vinter och sommaroljor. Men nu har även han gått över på milintervall.

Btw har bogserat igång både en bandvagn i lumpen med mercalåda och min Desoto med automat. Desoton är en läskig sak att dra igång. Har gjort det tre gånger och hoppas aldrig behöva göra om det.

3 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#36 » 21:30:25, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dock behöll ju VW separat oljeplugg på typ 4-motorerna (1700-2000, som satt i 411 och bussar), fastän de hade samma sorts oljesil som typ 1-motorn. Men där tror jag att det angavs att oljan skulle bytas var 500 mil och silen rengöras samt oljefiltret bytas vid vartannat, senare vart fjärde oljebyte. Vad som nästan var ännu mer viktigt än att rengöra oljesilen där var, att ta loss och göra ren motorvärmarelementet regelbundet. Det brukade bli fullt med värmeisolerande koks och slam, om man inte höll rent så brändes elementet sönder snart (eller det kanske satt någon termosäkring i det, som löste ut).

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magnusk750

#37 » 16:59:42, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Corporate greed är vad det är, varken mer eller mindre. Bilarna ska gå 20 000 mil, sen ska de skrotas och nya bilar säljas. Jag har ett ringande ljud i lådan på min Citroen C4 2008, manuell. Antagligen samma låda som Torbjörn Forsman nämner till Peugeot 307. Bytte olja i den förra sommaren vid 20 000 mil till Redline. Liten förbättring kunde höras, men den var liten, jag var väl försent ute. Ljudet ska tydligen bero på slitna synkringar. Växlar utan skrap men ljudet som sjunger 'sliten, men du kunde antagligen ha sluppit det om du hade bytt olja i tid' är trist.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

davidof

#38 » 18:15:32, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det man får tänka på är att man går efter de intervaller som tillverkaren av lådan anser , och inte det som tillverkaren av bilen tycker. Jag som bara har bmw har ett bra exempel där. Bmw anser att växellådsoljan aldrig behöver bytas. Zf däremot som tillverkat lådan anser att olja och filter (dvs tråget) skall bytas på 10000mils intervall , kortare vid hög belastning. Jag har bytt på båda våra med denna låda , en vid ca 10000mil och den andra vid köp då den gått nästan 19000mil. Oljan som kom ur vid 10000mil var inte fräsch , men ändå inte så farlig. På 19000 mils lådan kom det däremot ut något som jag knappt kan kalla olja. Växlingarna på denna bil och uppträdandet av lådan blev mycket bättre efter bytet , på den"kortmilade" märktes nästan inget. Efter båda byten nollställdes adaptionen så styrenheten fick lära om sig med dom nya förutsättningarna. Den långmilade fick ett byte till efter några hundra mil och växlar än idag felfritt. Det tror jag inte den hade gjort om inte oljan blivit bytt

4 personer gillar det här inlägget.
davidof
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:41, 16-10-2015
Ort: Västernorrland
Sverige

qqq

#39 » 17:21:14, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...å jag körde ved mm... dragkrok men inget släp.
Lastade nog... 1.5 ton eller så... å hur mkt -fick- man lasta i VW transporter? 900kg?
= "skyldig", ja, till att arkivera alla viktiga dokument ss bruksanvisning. Endast fruntimmer läser manualer! En -man- behöver inte läsa sådan trivialt svammel! En riktig man -kan- (jmf "kvinnor kan")!
...det är därför en riktig man låter sin fru läsa manualen o har henne som sufflös... :skratta3:

https://www.youtube.com/watch?v=5tcPn2B0JcQ

1 person gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

*pettson*

#40 » 13:00:10, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljebyte i en växellåda, särskilt automatlådor, är inte riktigt som folk tror.
Många lådor HADE oljestickor, även min xc90 2004 har en.
Men när vi kommer till runt 2010 så finns dräneringspluggarna kvar, påfyllning sker ofta genom borttagning av en skruv, plugg, eller kontakt, för sticka saknas.
Men sen kom då tillverkarna på att man förlorar pengar på sådant som märkesverkstad, dvs att andra kan göra ett jobb.
Då infördes nya metoder.
Nu tappas oljan ut ur bottenplugg, pluggen är tvådelad.
Stora pluggen för avtappning. I med stora delen, ur med innerdelen. In med munstycke, pumpa in oljan.
Du pumpar in ca 0.5 liter mer än du tappar ur.
Dit med innerpluggen.
Varmkör lådan till EXAKT ( exempelsiffra) 55grader ( oljan ska då hålla 55 grader). Stäng av, öppna innerpluggen, låt oljan rinna ur.
Montera innerpluggen och provkör.
Ytterpluggen innehåller ett stigarrör som agerar kant för oljenivån. Det rinner alltså ur tills det nått kanten på inner röret. Den nivån är korrekt nivå i tråget.
Fel oljetemp=fel oljenivå.
För kall eller för varm ger fel nivå.
Det finns tusentals därute som växlar som skit, som valt att leva med det, eller har bytt låda.
Felet? Fel nivå..

Sen gick man ett steg längre.
Man skippade stigarröret.
Det är nu en adapter du kan få köpa till det facila priset av runt 5000kr plus moms. Olika fabrikat på bil kan kräva olika adapters, alla har inte samma oljenivå.

(Adapterspriser är alltid sviniga, lite som med ate bromsluftarverktyg, 24000 för maskinen, 2000 extra per lock. Och du använder minst 4 olika lock..)

Då ska du montera det, pumpa upp stänga, varmköra, tappa ur, och plocka bort pluggen utan oljeförlust, avsluta med en ny orginaltyps oljeplugg eftersom den förstörs när du tar bort den.

När man avslutat.. så är det på dom flesta bilmärken samma procedur. Dvs oljeräknaren ska nollställas och adaptionen ska göras om, då lådan själv räknar ut hur växlingstiderna ska ske, då den kompenserar för oljans ålder.
Fullkompenserad för gammal olja, sen fylld med ny olja, det ger intressanta växlingar.
Såpass intressanta att man kan få köpa sej en ny växellåda på grund av det. Du kan få lådan att självförstöra sej.

Därför spolar dom flesta ( för omständigheten att göra ett oljebyte). Man kör ut 1-3 liter via oljekylen, fyller på 1-3 liter nytt. Sen pågår det till ren olja kommer ur kylen. Då ska oljenivån vara korrekt och filtret lär fått sej en sköljning.
En typisk volvolåda har då förbrukat 12-20 liter.

Därför är en "orginal" sköljning värdelöst. När man stolt deklarerar att det gått åt 5 liter. Ibland bara 3 liter..
Man behöver givetvis nollställa, även när man spolat.

7 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

SK Racing

#41 » 20:06:59, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mmm, tur jag håller mig med äldre bilar o med manuella lådor.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], tortap och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se