Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Reservdelspriser

38 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 19:38:09, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sökte på Mekonomen efter en brytare till tändningslåset på min Opel Zafira -99. Priset på den Vemo dom säljer är 616 Kr.
Trodo tar 89 Kr för exakt samma brytare. Det borde ju vara attraktivt för Mekonomen att inhandla delar från Trodo, då det är säkert nära det inköpspris dom har. Hur kan för övrigt Trodo allmänt sett ha så fantastiskt låga priser? En del kanske beror på att dom troligtvis har lagret på landsvägen från Tyskland.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



rospigg

#2 » 20:00:51, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som att olika länder är dyra på olika saker, i Sverige är TV, radio och liknande hemelektronik billigt.
Men visst är det konstigt att det ska skilja så enormt mycket?!

(Mekonomen kommer jag aldrig att handla från, sedan jag upptäckte att de kan ha högre pris på sina reservdelar än vad t.ex en Citroën originaldel kostar.)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#3 » 21:35:05, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är vad jag har förstått att handlare i vissa branscher i Sverige har varit vana vid att det går att leva gott på att göra hutlösa pålägg, och lämna generösa rabatter till större kunder.
Byggvaru- och elinstallationsbranschen är nog nästan ännu värre än bilreservdelsbranschen. Jag vet ett exempel där en, som aldrig skulle kunna bli en storkund, registrerade ett kundnummer hos en elgrossist. Utan att blinka gav de 82 % rabatt på listpriset på vissa sorters kabel!

6 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#4 » 21:45:40, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har funnit väldigt låga priser på vissa delar från https://spareto.com/
Men man får inte ha bråttom och frakten kostar.

Räkna med 6 veckors leveranstid.
Men till projekt eller planerade reparationer fungerar det. Akut kan man glömma.
Edit: Dom har mera nu för direkt leverans, men då är priserna inte lika låga.
Sök special med originalnummer
Senast redigerad av QV_ 22:07:11, 19-09-2021, redigerad totalt 1 gång.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

AN

#5 » 21:50:21, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enda gången man handlar bildelar lokalt är ju när man behöver dem snabbt. Vilket är lite synd. Handlar mycket på Trodo och bara märkesdelar. Men det skiljer ju så mycket mot de lokala, på samma varor, så man kan liksom inte låta bli :sad: Jag vet inte om man ska ha dåligt samvete eller bara acceptera att de kanske helst bara säljer till storkunder. Jag har jobbat på ett stort internationellt företag inom hydraulik, så jag har väl förståelse för att all administration kostar. För de produkter vi sålde fanns ju på nätet till lägre priser. Men som privatkund tror jag nog att det tyvärr är nätet som gäller, sedan får man själv söka den tekniska supporten, som också brukar finnas på nätet.

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

dc_lindberg

#6 » 21:50:48, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.trodo.com/

En del blir sura... men de måste inse att tiden då de kunde ha de avanserna var förr...

Original delar kan listas till höga priser...

Har precis handlat BMW delar. Fick ok pris, t.o.m. bra pris.
Visst hade jag kunnat komma undan billigare 20-30%, men då hade jag fått -vänta- på delarna i 1-2-3v. Nu kunde jag hämta dem över disk samma dag - o det är värt en hel del!

Men när priset på samma del skilje så mkt som TS visade på... då -måste- den lokale handlaren tänka om!
89 vs 616 - räknar jag rätt får jag det till nästan 700% högre pris... Det kallas ocker, och ockerlagstiftningen finns kvar även om ingen använder den...
Jag fick betala ca 900 för en artikel som kostar ca 350 i England (ca 800 i Tyskland), med Fed-Ex frakt + expeditionsavgift + moms => då skiljer det för lite för att vara intressant när behovet är aningens trängande... Hastighetesmätarvajer!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

AN

#7 » 22:07:57, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Men när priset på samma del skilje så mkt som TS visade på... då -måste- den lokale handlaren tänka om!

Som du beskriver är det ju om man behöver delen i morgon, eller senare som bestämmer var man handlar.
Tyvärr tror jag inte den lokale handlaren kan tänka om, han är ju ofta återförsäljare för de 2 el 3 stora drakar vi har i Sverige för bildelar.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

QV_

#8 » 22:19:51, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lampor, oljefilter, torkarblad, bromsrör och nipplar läggs på lager när man beställer annat.
Nu har jag börjat lagerlägga reparationssatser till bromsok också.
En hurts för A0 ritningar vore perfekt att förvara packningar i.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

5 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stefan1972

#9 » 08:29:21, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att priserna är höga från svenska grossister beror ju bara på tillgängligheten och enkelheten. De har typ 99% av alla delar i lager och man har dem dagen efter. De har flashiga lokaler, generösa rabattsystem gentemot verkstäder och tja det drabbar såklart bruttopriset på delarna. Svårt att komma ifrån. Skulle de sälja på samma sätt som alla reservdelshandlare på nätet så skulle det inte finnas nå mekonomen på samma sätt för de som köper reservdelar över disk och lagar själva är en försvinnande liten andel av allting. Den vanlige bilisten lämnar in och får ett kostnadsförslag och kostar det 8k kr för att få bilen rullande ett år till så accepterar man det och det är nog ganska normalt. Allting kostar idag.
De som lagar själva har sen massor med kanaler att köpa billiga delar om de vill det och det är ju bra. Men man kan inte på långa vägar tycka att svenska grossister ska börja vara lika billiga. Vad ska de då bekosta allting med?
Reservdelssäljarna på nätet har in-night från källan direkt och behöver typ bara en packavdelning. Inget mer. Autodoc brukar ha bilder från sitt "lager" men jag tror inte ett smack på detta. Inte med tanke på att man många ggr får vänta lite extra på även delar de påstår sig ha i lager. Men verkligheten är nog bara att de är knutna till lev lagersaldon och det är det man ser.

6 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#10 » 11:15:19, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett motsvarande exempel till TS.

Fälgar till Belos (Gravely L).
I USA kostade de, ca 300kr (för båda halvorna!).

Svenska GA...
- en (1) halva skulle kostat motsvarande 2500kr + moms till Norge... sedan skulle den vidare in i Sverige/EU... o det klarade inte Hakos datasystem av att beräkna...

Åtgång 4st fälghalvor.
ca 600kr i USA. I Norge skulle alltså "mellan landningen" vara på ca 10 000kr!

Det är mot detta vi vänder oss, eftersom påslagen på intet sätt kan anses i närheten av skäliga!

De handlare i Sverige som är -bundna- att handla av -endast- GA ss mitt ex., får besvär att sälja delar... och de drar på sig kunders "uppmärksamhet"...

Ockerlagstiftningen har jag för mig gav varje led -max- 15% som de fick lägga på (rätta mig om jag minns fel).
Med detta så skulle ovan fälgar kostat ca 600-800kr/par (fälghalvor), vilket -är- skäligt för när någon annan tar jobbet att beställa, ligga ute med kapital, fraktriskerna, osv - det är ett 100-150% påslag på det amerianska kundpriset, men 1500-2000% ?! Inte konstigt att sådana påslag väcker känslor.

I mitt exempel ovan med hastighetsmätarvajern, så är lagerhållningskostnaden med i kundpriset. Ser man till företagets försäljningsvinst av den vajern till mig, så är det inte många kronor alls. Det är snudd på "social verksamhet" så att säga.

När det gäller di där billiga internet butikerna... jo då... det finns -säkert- på hemsidan... men jag tror inte ett ögonblick på att de har varorna i lager, utan att de beställer i klump "oväntade leverans förseningar" (= "har inte fått ihop order stor nog för att det skall löna sig att beställa").
(Jag -vet- det är så... har haft förmånen att få tala med en del av dessa svenska importörer, som har bekräftat att det är på detta sättet; o jag har samma "problem" själv; måste vänta in att det behövs nog mycket för att kunna motivera en order (småorder kostar multum!).

Från 89 till 616 = småorderkostnaden jag drabbas av hos mina leverantörer.
Som kund, ...inte ok! Som företagare... det kostar så...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stefan1972

#11 » 11:46:27, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

fast ytterligheter kommer alltid att finnas. Fälgar till Belos är nog ingen storsäljare. Är ganska säker på att liknande situationer uppkommer i amerika också att de har europeisk utrustning där det helt plötsligt blev svindyrt att få hem det men många ggr kostar stillestånd också.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#12 » 11:52:30, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar kolla på Ebay och beställa delar därifrån. Man köper från en handlare, ofta i Poland. Sedan så levereras det från ett helt annat ställe i Tyskland. Ska man returnera saken så ska det till ett tredje ställe.
Man måste ha en viss aning om vad en vara kostar innan man beställer och komma ihåg att räkna in fraktkostnaden. På det viset får man delarna mycket billigare än vad Autodoc och dess konkurrenter säljer sakerna för. Sedan är det bara att hoppas att de skickar paketet med Tyska DHL så kommer svenska Postnord hem med paketet.
Vissa saker lönar det sig inte att handla på det sättet och man måste tänka lite på den lokala bildelshandlaren så att han överlever.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

meken49 (trådstartaren)

#13 » 12:46:54, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

"När det gäller di där billiga internet butikerna... jo då... det finns -säkert- på hemsidan... men jag tror inte ett ögonblick på att de har varorna i lager, utan att de beställer i klump "oväntade leverans förseningar" (= "har inte fått ihop order stor nog för att det skall löna sig att beställa")."

Som jag har förstått, har Trodo en eller flera lastbilar som hela tiden rullar t.o.r. Tyskland-Sverige. Oavsett hur mycket det blivit beställt kör dom nog denna trad. Miljövänligt ? Njaa.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Nemesis_turbo

#14 » 12:59:02, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja trodo är juh ingen svensk firma heller utan ägs ifrån polen i grunden, har ombud i flertalet länder som själva ansvarar för dem order som lägs ifrån respektive land och tar hand om returerna i det landet. skulle tippa på att dem flesta delarna hos trodo som hos många andra kommer ifrån polcar
Nemesis_turbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:40, 07-10-2013
Ort: Nordanstigs kommun gävleborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Nuvarande maskiner
Ih 624 1966
Case 688p 1990
Lm 846 1977
Gamla maskiner
Volvo t32 med en ålö 1256 lastare
Lm225 med stora bm
Mf 65 med runtomsvängande ticokran
Hymas s4 byggd på en power major

Stefan1972

#15 » 14:54:37, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nemesis_turbo skrev:ja trodo är juh ingen svensk firma heller utan ägs ifrån polen i grunden, har ombud i flertalet länder som själva ansvarar för dem order som lägs ifrån respektive land och tar hand om returerna i det landet. skulle tippa på att dem flesta delarna hos trodo som hos många andra kommer ifrån polcar


Nä trodo är ett lettiskt företag. Mycket av delarna kommer dessutom från atoy, dvs som det svenska bds eller gamla APE.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ole.L och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se