Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Audi A6 (c4) 2.6 V6 (ABC) tomgångsproblem

108 inlägg • Sida 2 av 8
Diskutera bil-teman här

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#16 » 12:46:04, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sökte efter läckor med startgas.

Fick en reaktion på motorns tomgång.

Men varvet ökade inte, utan gick ner, provade flera gånger på samma plats, mot nedre delen av insugsgrenröret mellan cyl 1 och 2.
Med samma resultat.

Varvet borde öka, vad betyder det när varvet gick ner ? :klia:

Kan inte söka vidare, startgasen tog slut.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78
 
Födelsedag



torbjorn_forsman

#17 » 17:15:04, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

VolvoBMNisse skrev:Har nu kontrollerat lite mer.

På spjällkontakten mellan kontakt 4 och 6 är spjällkontakten och den fungerar, sluten vid stängt spjäll och bruten vid öppet spjäll.
Mellan kontakt 2 och 3 finns potentiometern, och den ger vid stängt spjäll 972 ohm, ökande i takt med att spället öppnas fullt till 2520 ohm (0.97 - 2.52 Kohm)


Är inte potentiometern kopplad som spänningsdelare, så att andra ändkontakten finns på t ex pin 1? Troligen ligger det ett motstånd på ca 1 kohm (i detta fall 972 ohm) i serie med glidkontakten för strömbegränsning vid felfall (kortslutningar i kabelstam etc).
Prova att mäta spänning på pin 2 med tändningen på och kolla, som tidigare beskrivet, att den ändrar sig jämnt och snällt utan hack och raspigheter då du vrider givaren sakta fram och tillbaks.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#18 » 17:26:39, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

VolvoBMNisse skrev:Sökte efter läckor med startgas.

Fick en reaktion på motorns tomgång.

Men varvet ökade inte, utan gick ner, provade flera gånger på samma plats, mot nedre delen av insugsgrenröret mellan cyl 1 och 2.
Med samma resultat.

Varvet borde öka, vad betyder det när varvet gick ner ? :klia:

Kan inte söka vidare, startgasen tog slut.


Jag skulle tro att den suger i sig gasen så att det blir för fet blandning och det är därför som varvet minskar.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#19 » 17:43:24, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
VolvoBMNisse skrev:Har nu kontrollerat lite mer.

På spjällkontakten mellan kontakt 4 och 6 är spjällkontakten och den fungerar, sluten vid stängt spjäll och bruten vid öppet spjäll.
Mellan kontakt 2 och 3 finns potentiometern, och den ger vid stängt spjäll 972 ohm, ökande i takt med att spället öppnas fullt till 2520 ohm (0.97 - 2.52 Kohm)


Är inte potentiometern kopplad som spänningsdelare, så att andra ändkontakten finns på t ex pin 1? Troligen ligger det ett motstånd på ca 1 kohm (i detta fall 972 ohm) i serie med glidkontakten för strömbegränsning vid felfall (kortslutningar i kabelstam etc).
Prova att mäta spänning på pin 2 med tändningen på och kolla, som tidigare beskrivet, att den ändrar sig jämnt och snällt utan hack och raspigheter då du vrider givaren sakta fram och tillbaks.


Enda kontakterna som ger mätvärden, har mätt på båda spjällkontakterna (den som satt i och en bättre beg) och får samma värden på båda.
Vet inte vart de andra kablarna går, det är väl styrenheten som behöver värdena för att insprutning och tändning ska fungera rätt.
Har inget kopplingsschema att gå efter,
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78
 
Födelsedag

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#20 » 17:48:48, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:
VolvoBMNisse skrev:Sökte efter läckor med startgas.

Fick en reaktion på motorns tomgång.

Men varvet ökade inte, utan gick ner, provade flera gånger på samma plats, mot nedre delen av insugsgrenröret mellan cyl 1 och 2.
Med samma resultat.

Varvet borde öka, vad betyder det när varvet gick ner ? :klia:

Kan inte söka vidare, startgasen tog slut.


Jag skulle tro att den suger i sig gasen så att det blir för fet blandning och det är därför som varvet minskar.


Då kanske det är en grenrörspackning som läcker ?
Kanske ska lyfta grenröret och byta ut packningarna.

Ska man montera packningen utan tätningsmassa ?
Har sett på Youtube att de lägger på någon slags tätningsmassa/klister på packningen/tätningsytor.

Någon som vet åtdragningsmoment/dragföljd på grenröret ?
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78
 
Födelsedag

torbjorn_forsman

#21 » 17:51:16, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

VolvoBMNisse skrev:
torbjorn_forsman skrev:
VolvoBMNisse skrev:Har nu kontrollerat lite mer.

På spjällkontakten mellan kontakt 4 och 6 är spjällkontakten och den fungerar, sluten vid stängt spjäll och bruten vid öppet spjäll.
Mellan kontakt 2 och 3 finns potentiometern, och den ger vid stängt spjäll 972 ohm, ökande i takt med att spället öppnas fullt till 2520 ohm (0.97 - 2.52 Kohm)


Är inte potentiometern kopplad som spänningsdelare, så att andra ändkontakten finns på t ex pin 1? Troligen ligger det ett motstånd på ca 1 kohm (i detta fall 972 ohm) i serie med glidkontakten för strömbegränsning vid felfall (kortslutningar i kabelstam etc).
Prova att mäta spänning på pin 2 med tändningen på och kolla, som tidigare beskrivet, att den ändrar sig jämnt och snällt utan hack och raspigheter då du vrider givaren sakta fram och tillbaks.


Enda kontakterna som ger mätvärden, har mätt på båda spjällkontakterna (den som satt i och en bättre beg) och får samma värden på båda.
Vet inte vart de andra kablarna går, det är väl styrenheten som behöver värdena för att insprutning och tändning ska fungera rätt.
Har inget kopplingsschema att gå efter,


Du har ju fått kopplingsschema i en annan tråd om samma bil, torbjorn_forsman @ Audi A6 V6 2.6 (C4) motorproblem . Spjällägesgivaren heter G69 och finns på sida 5 (pdf-sidnumrering) resp Nr. 2/4 (Audi-sidnumrering) Ser ut som om matningen till den ligger mellan pin 1 och 2 (gissar att den ena av dem är jord och den andra +5V), och utsignalen på pin 3.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#22 » 17:54:42, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

VolvoBMNisse skrev:
Ivar Risslén skrev:
VolvoBMNisse skrev:Sökte efter läckor med startgas.

Fick en reaktion på motorns tomgång.

Men varvet ökade inte, utan gick ner, provade flera gånger på samma plats, mot nedre delen av insugsgrenröret mellan cyl 1 och 2.
Med samma resultat.

Varvet borde öka, vad betyder det när varvet gick ner ? :klia:

Kan inte söka vidare, startgasen tog slut.


Jag skulle tro att den suger i sig gasen så att det blir för fet blandning och det är därför som varvet minskar.


Då kanske det är en grenrörspackning som läcker ?
Kanske ska lyfta grenröret och byta ut packningarna.

Ska man montera packningen utan tätningsmassa ?
Har sett på Youtube att de lägger på någon slags tätningsmassa/klister på packningen/tätningsytor.

Någon som vet åtdragningsmoment/dragföljd på grenröret ?


Det förekommer praktiskt taget aldrig att det ska läggas på tätningsmassa på packningar (och om inte annat syns det ju vid demontering av den gamla packningen, om det har legat någon tätningsmassa där från fabrik). Uppgift om detta samt åtdragning av insugningsgrenröret bör finnas i VHB. Kanske är enklare att du själv laddar ner och installerar en lagom gammal Elsawin (finns på en välkänd bittorrent-site), än att man ska leta på och extrahera sidor ur systemet för varje gång. Se bara till att du får en Elsawin där databasen täcker in Audi och ungefär rätt årsmodeller.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#23 » 17:59:33, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har VHB, men den behandlar inte quattro eller V6 motorer.

Vanligvis är väl att det korsdras från mitten och utåt (som topplock).
Momenten har jag sett 10Nm, 20Nm, 20Nm

Jag provar lyfta insugsgrenröret och byta packningar, ser om det löser problemet med tomgången. :thumme:
Ser ut som jag funnit en läcka där.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78
 
Födelsedag

magloman

#24 » 18:47:14, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig jag fixat den infon till någon annan här på forumet nyligen. Prova sök lite.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ivar Risslén

#25 » 19:51:57, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så dyrt att köpa några verkstadshandböcker från Tyskland som pdf och då är det originalböcker som är inskannade. https://www.kfz-verlag.de/ har jag köpt från. Du ska inte vara förskräckt för deras språk om du inte kan det redan så finns Google och olika lexikon. Det är bra bilder i deras böcker så man behöver inte vara så kunnig i språket utan man kommer långt med att bara titta på bilderna.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#26 » 21:21:02, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Det är inte så dyrt att köpa några verkstadshandböcker från Tyskland som pdf och då är det originalböcker som är inskannade. https://www.kfz-verlag.de/ har jag köpt från. Du ska inte vara förskräckt för deras språk om du inte kan det redan så finns Google och olika lexikon. Det är bra bilder i deras böcker så man behöver inte vara så kunnig i språket utan man kommer långt med att bara titta på bilderna.


Tack för tipset :thummar:

Kollade lite och det går att välja att få boken på engelska.
Ser ut som att det går att få boken tryckt på papper.

Ska beställa när jag listat ut hur man beställer och betalar.
Senast redigerad av VolvoBMNisse 23:15:57, 30-09-2021, redigerad totalt 2 gånger.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78
 
Födelsedag

MaChrill

#27 » 22:58:15, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt tips är att du kör tryckluft insuget och hör om det pyser någonstans, billig metod, tror du har insugsläck, kolla det först jallafall.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#28 » 08:37:39, 26-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaChrill skrev:Mitt tips är att du kör tryckluft insuget och hör om det pyser någonstans, billig metod, tror du har insugsläck, kolla det först jallafall.


Tack, det ska jag testa :thumme:

Troligtvis är det nog bara så att packningarna är gamla och börjar bli dåliga, har suttit där 24 år.
Senast redigerad av VolvoBMNisse 23:16:46, 30-09-2021, redigerad totalt 1 gång.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78
 
Födelsedag

magloman

#29 » 10:11:54, 26-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar inte åtdragningsmomentet i den manual jag har tillgång till.
Men googlade och hittade en som påstår det är 10Nm och det kan nog stämma.

https://www.audiworld.com/forums/12v-v6 ... e-2594670/
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#30 » 13:35:44, 26-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sökt förut och hittade 5Nm, 10Nm, 20Nm och 20Nm (dras då ytterligare 45 grader)

Vet inte om det stämmer, tog upp det från en film på Youtube.

Här länk till video, bara spola framåt om det behövs, är ganska nära slutet på videon där grenröret dras fast.
https://www.youtube.com/watch?v=_YCaQgd7WkU

Bytte packningarna till insugsgrenröret och problemet med tomgången/ryckig gång löst :thumme:
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78
 
Födelsedag


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se