Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Problem med bak bromsar Transit mk2 -83

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

Michael Meier

#16 » 14:22:44, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad vart det för skillnad i bromsverkan i bak vid sista besiktningen ? diffen i protokollet på varje hjulaxel får inte överskrida en viss nivå.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Göran Ekman (trådstartaren)

#17 » 15:25:39, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att skillnaden höger/vänster får vara max 30%.
1. Ordinarie besiktning Vb 2,8 Hb 2,0. Anmärkning anliggande broms.
2. Första ombes. Vb 2,7 Hb 0,7. Anmärkningar anliggande broms , ojämnbromsverkan.
3. Andra ombes. Vb 2,0. Hb 4,8. Anmärkning ojämnbromsverkan.
Vi är lite fundersamma över 4,8 i broms verkan känns som ett stort värde.
Ombes bokad på torsdag. Den har rullat ungefär 130 mil från första till senaste bes.
Tur att bilägaren tycker att det är kul att köra bilen.
Blir inte riktigt klok på hur bromsarna ska kännas, vi har liksom inte märkt någon skillnad.
Kan det vara så att systemet med fyrhjulsbroms är överskattat.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Murre o2

#18 » 16:28:48, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojämna bakbromsar märks ju inte så mycket, fram känns det ju direkt i ratten men bak... Förr kunde man kontroller genom att köra på en väg med löst grus och bromsa i låg fart tills bak hjulen låste sig och genom att titta på broms spåren kunde man se om ett hjul låste före det andra, med ABS systemen försvann den möjligheten.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Göran Ekman (trådstartaren)

#19 » 17:50:26, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här bilen har ingen ABS. Den är konstant tungt lastad. Husbils byggnation. Den hänger lite åt höger, om den är tyngre där ska väl inte kunna påverka så mycket?
Frambromsarna tog väldigt jämnt. Ventilerade skivor och skapliga ok bakom 14 tummarna.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

SK Racing

#20 » 18:07:36, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mmm, det här med besiktning är ju bingolotto, jag kör till Opus här i byn o ja, vi förstår varandra, jag förstår deras krav o regler, o dom förstår mina fordon o mina kunskaper, som på mina fordon är goda, då jag haft samtliga nerplockade o ihopsatta :)

Ja detta med bromsar är ju ett återkommande problem o ja, anliggande bromsar märks i bromsprovaren, i synnerhet om det är så illa som du beskrivet i denna tråden, rulla hjulet när dom är upplyfta är ju för o kolla lager o bromsar, men en normalbegåvad bes-nisse skulle ju undra vad för bromsprovaren visade ok bromsar men att hjulen sedan upplyfta inte går o röra????

Jag har reagerat några gånger o påtalat att det här stämmer inte, dom har lyssnat o vi har enats om att, ja det gör det inte, då har vi tittat på det igen o antingen hittat felet, som jag missat eller så har dom missat något, oavsett, vi har tittat på det o löst det så att säga.

Antingen så har dom släppt det då dom insett att det är ett mindre problem, o ibland har jag fått återkomma, vilket jag förstår i dom fallen, då alla kan ju inte veta att jag är seriös o står för mitt ord att ordna felet omg när jag kommer hem.

Ja det där med o inte få vara med är ett gissel, var så när jag skulle bes min SSS, men jag förklarade att denna bil är unik o tar du sönder något så blir det dålig stämning, mycket dålig stämning, ja det slutade med att jag fick vara med på ca 2-3 meters håll :) bes-nissen förstod ju läget o frågade o undrade osv, vi förstod varandra i Coronatider o det gick bra :)

Sist jag bes var det samma Coronaregler, körde in bilen o gick o hämtade kaffe, ställde mig i hallen ca 6 meter bort o ropade om allt gick bra? bes-nissen bad mig komma närmre då han inte hörde, gick närmre o upprepade frågan, han bara tittade på mig o undrade vad för jag var så långt bort?

Eee, det är ju Corona??? Ok sade han, du är den enda jag stött på som bryr sig, du får väldigt gärna vara med sade han, ok sade jag o höll mig på ca 2-3 meters avstånd :)

Opus i Karlskrona tog över Bilprovningens station o har papper sedan den tiden sparade, vilket jag märkte när jag skulle reg-bes min busbil o vi tittade o sökte info i deras pärmar från "förr"
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Göran Ekman (trådstartaren)

#21 » 09:08:02, 23-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är bilen godkänd för en kvart sedan. Helt jämna bakbromsar. Vet inte riktigt varför. En ny hjulcylinder på vänster sida.
Det som våran Ford transit broms specialist konstaterade vara att någon har tagit bort ungefär en fjärde del av beläggen på vänster sida. Ett ful knep för att jämna ut bromsverkan mellan höger och vänster sida.
Vad har vi lärt oss. Bort sett från att en anställd på Opus stationen i Tierp höjde min puls.
Verkar vara så att det inte går att via en bilbesiktning går att få koll på att trumbromsarna bak på en Ford transit från fordom fungerar korrekt.
Bak bromsen har ju varit defekt hela tiden även vid det första tillfället då vi fick anmärkning på anliggande broms.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#22 » 12:50:18, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kul detalj till när det kikades på hjulcylindrarna var det olika diameter på dom.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Michael Meier

#23 » 15:30:33, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte undra på då..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ivar Risslén

#24 » 15:39:59, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt normalt på europeiska Ford att de har tagit vad som har funnits på hyllan vid tillfället för montaget eller reparationen. Jag har hört talas om andra som har blivit ut för samma sak att det sitter olika saker på höger och vänster sida av bakbromsen.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Göran Ekman (trådstartaren)

#25 » 21:42:43, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som skruvat bakbromsar har monterat backar som passade nästan, vart lite justeringar med vinkel slipen i metallen så funkade dom. Verkar finnas några olika varianter på backar med rätt mått. Likadant med hjulcylindrar verkar finnas med diametrar från 17,6 till 23mm . Undrar vad som är original. Det spelar nog inte någon roll igentligen, just nu funkar det. Nästa besiktning blir våren 2024.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#26 » 08:08:13, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Före mitten av 80-talet var reglerna för bromssystem på lastbilar mycket olika i olika länder. Bl a fanns det en massa lokala påfund när det gällde fördelning av bromskraften mellan fram- och bakaxel, det kan ha gjort att det (i Fords fall då kanske bara på papperet) specades olika stora hjulcylindrar bak beroende på i vilket land bilen skulle säljas.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#27 » 08:40:08, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns många varianter på bromsar på dessa. Liknande konstruktion men modell och chassivikter gör att det skiljer i cyldiametrar och backar. Eftermarknadskataloger stämmer nästan aldrig utan man måste in i oem litteratur och få rätt artikelnummer och sen krossa fram rätt delar om man vill vara helt säker. Transiterna har alltid varit såhär och det blev inte bättre på senare år. Där fanns det tex så många olika bromsslangar fram att man helt sonika oftast hade bilder på dem så man fick kolla vad man hade. Att hitta rätt enbart på chassinummer var en uppgift enbart för den verkligt inbitne ford veteranen.
Hjulcylindrarna de använder från Lockheed är ju dessutom ganska "standardbetonade" och fanns på massor av olika dåtida bilar och det var ju detaljer som skiljde. De bygger på två olika gjutningar, olika bredder och sen var det olika kolvar och diametrar bara. Så hittar man inte rätt så gick det ju att mickla dit vad som helst. Saab V4 hade ju den smala och var lättillgänglig tex. Bedford CF hade lika bromsar och en djungel med olika cylindrar även på dem.
Tittade på roligt i några kataloger som jag vet stämmer ganska bra. En svensk lev med gott renomme listar cyl som är 17,46 på dessa. En lockheed katalog jag har säger 23,81 så spannet på förvirring är ganska stor som det verkar...........

Det jag själv får fram är att dessa ska ha 10" trummor med backar som har belägg som är 70mm breda och cylindrar som är 23.81mm
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman (trådstartaren)

#28 » 11:34:46, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

10 tums trummor eller 254mm samt 70 bandbredd på någon tysksida fanns det olika backar med samma dimension.
Bilen må vara byggd i Köln, men den ger lite brittiska vibbar.
Jag hyser en misstanke att brittiska konstruktörer ibland håller arbetsmöten på någon pub.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Ivar Risslén

#29 » 13:41:17, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag 1989 var på studiebesök på en fabrik i Berlin så fick vi äta lunch i personalmatsalen. Som dryck till maten kunde man välja flera olika drycker däribland öl som motsvarade vårt gamla mellanöl i styrka. Så jag tror att det är bättre att ha möten på puben efter arbetstiden är slut för dagen.

Det var samma elände med Taunus på 70-talet då den delade drivlina med Cortina. Man fick kolla först vad det var för delar som satt i den. Man hade inte väntat sig att en tysk Taunus skulle ha engelska delar och tvärt om med Cortina.
Det var mycket strejker på den tiden som kunde göra det besvärligt för bilfabrikerna. Det finns flera exempel på hur fabrikerna hade garderat sig med olika leverantörer.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Stefan1972

#30 » 14:29:16, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:10 tums trummor eller 254mm samt 70 bandbredd på någon tysksida fanns det olika backar med samma dimension.
Bilen må vara byggd i Köln, men den ger lite brittiska vibbar.
Jag hyser en misstanke att brittiska konstruktörer ibland håller arbetsmöten på någon pub.
Göran i Björnarbo


en katalog jag har säger att det upp till 77 är 70mm backar med 56mm friktionsmaterial.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se