Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Reservdelspriser

38 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bil-teman här

Göran Ekman

#31 » 11:53:09, 06-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Villkoren mellan kedjorna kan skilja, sedan varierar rabattsatserna väldigt mycket mellan olika varugrupper.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



meken49 (trådstartaren)

#32 » 12:07:56, 06-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Köpa reservdelar till en Renault över disk på Volvo...

Det pallar inte min pension för.
Får kraftiga återverknigar!

Mycket, mycket, billigare på Autofrance.Se där jag är trogen kund.

.

Har du jämfört med priserna hos Trodo ? 90 % av de bildelar jag köper, handlar jag från Trodo. Dom är helt outstanding :smile:
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Volvot24

#33 » 12:44:06, 06-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Ska kolla nästa gång jag behöver delar.

Tror det var mer än 3300 kr för ett par fjädrar till Meganen, på Volvo.
Och om jag minns rätt, Lesjöforsfjädrar på båda, ställena. Så nån skor sig ordentligt.
Jag betalade under 400 kr paret på Autofrance.se.

Tändspolar... Likadant. Alltså, fick 4 st gröna för priset av en på Volvo.
Tändstift 36 kr st.
Olja 15 liter fraktfritt ca 1500 kr.
Mindre än halva priset på VVT-drevet.
.
.
.
Senast redigerad av Volvot24 17:40:52, 06-10-2021, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

meken49 (trådstartaren)

#34 » 15:22:05, 06-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tur att det finns alternativ till s.k. originaldelar. Många gånger är det samma delar som "pirat" jämfört med "original". Bara kartongen omkring som skiljer.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

InläggDetta inlägg har raderats av *pettson* den 02:02:46, 09-10-2021.

SK Racing

#36 » 17:45:38, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har beställt flera gånger från tex Trodo, har än så länge fått rätt grejer, handlat bildelar inköpta i Sverige händer extremt sällan, minns inte sist jag köpte något från lokal handlare.

Sen är ju ebay en guldgruva för oss med udda bilar :) Mina två nuvarande bruksbilar V70 MK1 delar ju slitdelar så dom filter, drivknutsdamasker, styrleder, bärarmar osv som ligger på hyllan passar ju båda bilar så jag har ju mitt på det torra med slitdelar, när det gäller servicedelar så ligger jag ca 6-12 månader före när jag beställer, så jag har alltid tex filter hemma :) Champion filter för ca 30 kr st :)

Just nu så håller jag på o gå igenom min Datsun 120 Y o letar o beställer delar allt eftersom, faktiskt så hade Mekster.se bromsslangar till den bilen, lite otippat men så är det ibland :)

Ja olika kedjor o deras så kallade rabattsystem lämnar ju en del o önska, tyckte det var bättre förr, på 90 talet så var enligt mitt tycke Mekonomen prisvärda, sen har priserna ökat o är ju nu i princip uppe på originaldelar eller i vissa fall dyrare än just originaldelar, en kompis skulle byta bromsar på sin VAG bil o lokala återförsäljaren hade bäst pris på skivor o belägg, så det blev original på den bilen.

På 90 talet tidigt 2000 när jag skruvade som mest så hade jag ca 20-30% på list eller hyllpriset på några ställen o servicen på samma ställen var förstklassig.

Alla får ta vad dom vill för sina delar, jag som kund väljer ju dock var jag skall köpa mina delar och tyvärr så går Svenska lokala handlare bort pga priserna och i många fall pga att dom inga delar har till mina bilar.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

valberga

#37 » 18:55:37, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Problemet är vad jag har förstått att handlare i vissa branscher i Sverige har varit vana vid att det går att leva gott på att göra hutlösa pålägg, och lämna generösa rabatter till större kunder.
Byggvaru- och elinstallationsbranschen är nog nästan ännu värre än bilreservdelsbranschen. Jag vet ett exempel där en, som aldrig skulle kunna bli en storkund, registrerade ett kundnummer hos en elgrossist. Utan att blinka gav de 82 % rabatt på listpriset på vissa sorters kabel!


Jag har mellan 60-87% rabatt på Ahlsell
Om man skall gå efter deras pris utan rabatt. Men dom priserna är ju inget att bry sig om.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

3 personer gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

MaChrill

#38 » 23:32:27, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är nog ned i fel kedja. Aldrig mindre än 22%. Köp från Estland, Autodoc, etc är ocker,,,100-700% påslag kommer ändå under vårt netto.

*pettson* skrev:
Stefan1972 skrev:Att priserna är höga från svenska grossister beror ju bara på tillgängligheten och enkelheten. De har typ 99% av alla delar i lager och man har dem dagen efter. De har flashiga lokaler, generösa rabattsystem gentemot verkstäder och tja det drabbar såklart bruttopriset på delarna. Svårt att komma ifrån. Skulle de sälja på samma sätt som alla reservdelshandlare på nätet så skulle det inte finnas nå mekonomen på samma sätt för de som köper reservdelar över disk och lagar själva är en försvinnande liten andel av allting. Den vanlige bilisten lämnar in och får ett kostnadsförslag och kostar det 8k kr för att få bilen rullande ett år till så accepterar man det och det är nog ganska normalt. Allting kostar idag.
De som lagar själva har sen massor med kanaler att köpa billiga delar om de vill det och det är ju bra. Men man kan inte på långa vägar tycka att svenska grossister ska börja vara lika billiga. Vad ska de då bekosta allting med?
Reservdelssäljarna på nätet har in-night från källan direkt och behöver typ bara en packavdelning. Inget mer. Autodoc brukar ha bilder från sitt "lager" men jag tror inte ett smack på detta. Inte med tanke på att man många ggr får vänta lite extra på även delar de påstår sig ha i lager. Men verkligheten är nog bara att de är knutna till lev lagersaldon och det är det man ser.

Som autoexperten verkstad har vi mellan 5-10%.
Priserna motiveras med att dom kan köras ut 3ggr per dag.
Notera.. inte ens 20% av dom dagliga delarna kan levereras samma dag. Butikerna har knappt nåt hemma.
Problem idag, måste beställas och kommer till butik över natt.
Ringer jag kl 15 och behöver en vattenpump som t.ex är fel levererad ( fel typ enligt deras lista) så får jag den tidigast 09.30 dagen efter.
Detta gör att du alltid måste ha en lyft mer än du normalt brukar, eftersom allt blir låst till lunch dagen efter.

Dom som tjänar pengar på reservdelarna är grossisterna. Dvs kg knutsson grossist och märkesimportör, tillika butikskedjeägare, debiterar butiken hårt för delarna, som i sin tur debiterar oss hårt. Då stannar pengarna i moderbolaget, där det räknas..
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.
 
Födelsedag


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Göran Olofsson och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se