Villkoren mellan kedjorna kan skilja, sedan varierar rabattsatserna väldigt mycket mellan olika varugrupper.
Göran i Björnarbo
Volvot24 skrev:.
Köpa reservdelar till en Renault över disk på Volvo...
Det pallar inte min pension för.
Får kraftiga återverknigar!
Mycket, mycket, billigare på Autofrance.Se där jag är trogen kund.
.
torbjorn_forsman skrev:Problemet är vad jag har förstått att handlare i vissa branscher i Sverige har varit vana vid att det går att leva gott på att göra hutlösa pålägg, och lämna generösa rabatter till större kunder.
Byggvaru- och elinstallationsbranschen är nog nästan ännu värre än bilreservdelsbranschen. Jag vet ett exempel där en, som aldrig skulle kunna bli en storkund, registrerade ett kundnummer hos en elgrossist. Utan att blinka gav de 82 % rabatt på listpriset på vissa sorters kabel!
*pettson* skrev:Stefan1972 skrev:Att priserna är höga från svenska grossister beror ju bara på tillgängligheten och enkelheten. De har typ 99% av alla delar i lager och man har dem dagen efter. De har flashiga lokaler, generösa rabattsystem gentemot verkstäder och tja det drabbar såklart bruttopriset på delarna. Svårt att komma ifrån. Skulle de sälja på samma sätt som alla reservdelshandlare på nätet så skulle det inte finnas nå mekonomen på samma sätt för de som köper reservdelar över disk och lagar själva är en försvinnande liten andel av allting. Den vanlige bilisten lämnar in och får ett kostnadsförslag och kostar det 8k kr för att få bilen rullande ett år till så accepterar man det och det är nog ganska normalt. Allting kostar idag.
De som lagar själva har sen massor med kanaler att köpa billiga delar om de vill det och det är ju bra. Men man kan inte på långa vägar tycka att svenska grossister ska börja vara lika billiga. Vad ska de då bekosta allting med?
Reservdelssäljarna på nätet har in-night från källan direkt och behöver typ bara en packavdelning. Inget mer. Autodoc brukar ha bilder från sitt "lager" men jag tror inte ett smack på detta. Inte med tanke på att man många ggr får vänta lite extra på även delar de påstår sig ha i lager. Men verkligheten är nog bara att de är knutna till lev lagersaldon och det är det man ser.
Som autoexperten verkstad har vi mellan 5-10%.
Priserna motiveras med att dom kan köras ut 3ggr per dag.
Notera.. inte ens 20% av dom dagliga delarna kan levereras samma dag. Butikerna har knappt nåt hemma.
Problem idag, måste beställas och kommer till butik över natt.
Ringer jag kl 15 och behöver en vattenpump som t.ex är fel levererad ( fel typ enligt deras lista) så får jag den tidigast 09.30 dagen efter.
Detta gör att du alltid måste ha en lyft mer än du normalt brukar, eftersom allt blir låst till lunch dagen efter.
Dom som tjänar pengar på reservdelarna är grossisterna. Dvs kg knutsson grossist och märkesimportör, tillika butikskedjeägare, debiterar butiken hårt för delarna, som i sin tur debiterar oss hårt. Då stannar pengarna i moderbolaget, där det räknas..
Användare som besöker denna kategori: Rubert och 12 gäster