Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Ha en bra dag!

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Billiga Extraljus, alltför billiga?

48 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman

#16 » 19:49:41, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...laglig och olaglig samtidigt...
FJÄRRLJUS 9”, HALOGEN
42-310
Levereras med H7 halogenlampa, 12 V/55 W, och T10 parkeringsljus.

T10 är fullständigt olagligt och kan leda till användarbiljett expedierad av Blåbär...

Självklart tål de 100W. Det där 55W har med EU och glödlampor att göra...

För att få LED att lysa lika bra... krävs väl kring 25W eller så?
=> då blir glaset för svalt och beckar igen på nolltid i snöyran och salt-slaskiga vägar...

Tillkommer alltså:
159:-
Ex. moms: 12720
H7 100W Offroad Mega Blue, 2 st.
Artnr. 35-5644


Tveksam investering jmf med äkta LED på Swedol bl.a. ... prisskillnaden blir inte stor...

Mitt råd är Hella 2000 Rally med 100W - kan nog gå att få tag i via bilskrotar. Det är en bra strålkastare med ett bra ljus med 100W's glödlampa; men, det är en ficklampa jmf med moderna LED strålkastare...

Ska den/de sitta på båten?


ex.,
https://www.tradera.com/category/343447
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-hella-2000/k0
Bra pris på blocket idag:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 0/98554483
Bild


55 W har inget med EU att göra, utan med ett FN-organ som heter UNECE, och som ansvarar för mycket av bilkomponentstandardiseringen i hela världen. Det finns inga standardiserade, och därmed typgodkända, lampor lämpliga för extraljus på mer än 55 eller möjligen 60 W (vid 12 V, för 24 V kan man hitta något högre effekter. Se t ex https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/m ... 037r7e.pdf .

Lampan som Biltema kallar T10, heter egentligen W5W, och är mycket vanlig i t ex parkeringsljus och bakljus. Om strålkastaren är typgodkänd för parkeringsljus med en sådan lampa, så är det den som ska sitta där. Sen måste man förstås säkerställa att installationen på fordonet uppfyller gällande krav när det gäller antal ljuspunkter för positionsljus mm. Eventuellt kan det bli nödvändigt att släcka några andra positionsljus i fronten om man nödvändigt ska ha dem i extraljusen tända, t ex.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



dc_lindberg

#17 » 20:45:51, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svar till Mattiaz,

Jag vill ha en jämn stor och lång ljusbild med så lite "kärna" som möjligt => ett jämt ljus ger det du påpekade är skälet till varför du gått tillbaka till halogen från LED.
Nu vill vi alla ha olika ljusbilder! Ljusbild är ett -personligt- önskemål och krav. Jag tycker -inte- om Bosch Knick, de som gör det vill inte veta av Hella Rally.
Marchall 909, Oscar, m.fl. är ock andra ljusbilder, som mången tycker om.

Hellas Rally 1000 och 2000 ger en ljusbild som "fångar" rörselser vid sidan av vägen i det område som Bosch Knick lämnar "svart".
Självbländningen är -låg- jmf med ex., Hella FF200 och 3003, för att inte tala om Boschs strålkastare...

Det är alltså tycke och smak.
Jag -gillar- den ljusbild som Rally ger mig som förare, av motorcykel. OM jag skulle gilla den på bil... det vet jag inte eftersom jag inte haft extraljus på någon av bilarna.
VW Golv (äldre) hade som "standard" Bosch Big Knick 225 eller Hella Rally 2000, på den tiden det begav sig.
Bosch ger en liggande rektangel med starkt ljus => lyser upp vägbanan, vilket är bra på raka breda fina parkeringsplatser ss E4:an med viltstängsel.
Hella ger en ..."förstärkning" av ljuset på vägbanan men ger ett brett ljus långt åt sidorna; perfekt för äldre kuperade landsvägar.
Marchall ger en ljusbild som är ett mellanting, lämpligt för hårdare kuperade vägar med vegetation ända intill (ex., gamla 70:an).

Är valet mellan Biltema nya och bra begagnade Hella 2000 för en lägre penning än Biltemas... mitt personliga val är Hella lamporna.
2000 tål -mer- än 100W. 1000 -tål- 100W. Man -behöver- 100W på halogen glödtråd för att få ett "vettigt" extraljus.

Nu finns givetvis Hella 2000 som pennljus också. Smal (1-2filer) ljuskägla som räcker -långt- ! Ströljuset från den är ok, men inte i min smak. Blir en ljusbild som är snarlik Bosch Knick, men en rund kägla istället för en liggande rektangel.

Hella 2000 går att kontvertera till xenon. 1000 huset ger inte utrymme för sådan konvertering :-(
Bosch Knick 225 var väl bland de första som konverterades med xenon?

Hells FF200 ger en -bra- ljuskägla, "lagom långt", på vägen... krävs 2st för detta. Tyvärr är ströljuset så dåligt att det krävs 2st lampor till, en för vardera "vägrenen"... och för att man ska få användbart ljus måste man ha 100W glödlampa. Husen tål 100W,... sisådär... men de tål inte vibrationer... fötterna torkar ur och vibrerar av (Hella vägrar ta emot användarerfarenheter... konstigt företag!...); reflektorerna -tål- 100W så jag har fundera på om man kan göra någon annan hållare till dem. 3003 ger ett klart sämre ljus än FF200, men de tål vibrationer.

Ja ja - tycke och smak.
Vill gärna se andra presentera de strålkastare som de är nöjda med; så vi kan få del av varnadra erfarenheter.
För min del, Hella Rally 1000, pendlat Sthlm-Norrköping för 30 år sedan (det var -innan- det var motorväg hela sträckan!). De ljusen var bästa kompromissen på den tiden för mc. Tänk på att när man lutar i kurvorna så -förvinner- ljuset från vägen och sidan av vägen som man lutar sig ifrån! Rally ljusen lämnar så mycket ströljus att de kompenserar för motorcykelns sätt att röra sig på vägen, o -det- gör -inte- Bosch! Fick aldrig tillfälle att testa Marchall - de försvann från marknaden... (170mm yttermått, o -det- är i -överkant- för mc!)

Jag har i de trådar du hänvisar till nog frågat om -vad- man önskar för ljusbild. Vad strålkastaren skall ge för upplysning framför fordon. Vilka kraven är. Minns jag rätt, så är jag rätt ensam om att vara precis i vad jag vill ha, och varför.

När körbanan framför en är -starkt- upplyst, då -missar- man mycket lätt rörelser i periferin!
Harar må vara "slafs slafs" (händer inte mycket mer än det), men större saker ss vildsvin... rådjur... älgar... tvåbenta apor... utgör mer av besvärande störningsmoment skulle de infinna sig framför en "ur mörkrets svepande mantel"... Jag priorierar att få ett ljus som ger mig förvarning om periferi rörelser, än ett som gör vägen framför mig till en väl upplyst "teater scen"... vägen kommer att "blända"...

Vidare... de ljus som mången vill ha är bara för att imponera på annan... eller "tysta" de som inte bländar av... eller för att kunna köra ++...+++! på E4:an från Uppsala till Gävle!... Man -får- idag köra 120km/h på delar av den :-) ...kvällstid känns det som om jag kör -moped- på den!... Dj.* vilken hastighet en del har, o det är klart att ligger man i +++ då måste man ju har upplysning av vad som befinner sig minst 500m bort... för detta krävs helt andra strålkastare än de som ger ett brett ströljus för att man skall kunna köra "säkert" på 70:an i 50-100km/h...

Vi på östkusten har ett behov av strålkastare, Volvo24 som är på västkusten kanske har helt andra önskemål och krav (högre salthalten i luften påverkar strålkastarljuset). De i norr har sina behov liksom de i söder har sina.

Jag tyckte att ljuset från Hella 1000 "försvann" när jag körde mellan Vänern och Vättern (1990-91), och återkom när jag kom till Mälardalen. I Östergötland tyckte jag de lös som sökarljus under WWW-2 medan norr om Uppsala kändes de lite "klena".
På Autobahn genom norra tyskland var de -perfekta- ; den "kostigen" är ju "nedgrävd", så där fick jag mkt hjälp av vägbankarna att reflektera tillbaka ljus in på motorvägen.

Du ser att svaret är inte alls enkelt egentligen.
Allt hänger på vad man själv föredrar och önskar.
Kör man fort behöves ett pennljus eller motsvarigheten, kör man långsamt vill man ha brett ljus med lägsta möjliga självbländning. (på tal om det så har trafikverket monterar -bländningsskyltar- de två senaste årtiondena... antingen har man ljus så man ser vägbanan, om det inte var för trafikverkets skyltar, eller så har man "mörker" men slipper självbländning... (undrar hur man tänker på det v"ä"rket...).

Blev du någe klokare på mig nu då?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#18 » 21:10:49, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senast jag kontrollerade så var det -inte- tillåtet med någon fler ljuskälla i extraljus än den som tänds när extraljuset tänds.
Positionsljus får inte användas i vare sig halvljus eller helljus.
Men, det är iof några år sedan jag senast kontrollerade.

Att fjärrljusen kan vara godkända inom EU, gör dem inte godkända i Sverige... i Sverige har vi egna EU-regler!
Förordning 48 gäller i EU, men inte i Sverige! i Sverige har vi en -egen- förordning 48 ;-)
Vägverket har översatt 48:an... o i Sverige är det översättningen som gäller, inte originaltexten!
Hur jag vet detta? ...gissa... Vägverkets ansvarige chef i Borlänge o jag... var inte riktigt överrens... (milt uttryckt).

I 48:an regleras fordonsbelysning.
I den står att för att man skall få använda starkare ljuskälla än halogen så -skall- höjdinställningen av halvljuset kunna ändras under färd från förarplats!
Detta har översatts med att inställingen måste ske automatiskt.
...svensk läsförståelse hos myndighet gällande främmande språk är alltså... begränsad...

Att det på ett annat ställe står att endast strålkastare (reflektor och glas) som är godkända för xenon (det var tiden innan LED fanns) får användas tillsammans med xenon, vilket helt upphäver ovan regel gällande att konvertera halogen till xenon, är liksom en helt annan sak... EU-logik!...

Nu tror jag inte den svenska trafikpolisen har tid att lagföra olagliga positionsljus, annat än om man börja "käfta" med dem förstås...
Så länge ljuset inte bländar, tror jag de föredrar att välja att "blunda" / "se mellan fingrarna" - men det är bara min tro som baseras på hur det ser ut med fordonsbelysningar och fullständigt obefintliga beivrande av dem i Sthlm's trafiken. På andra platser kanske polisen har så lite att göra att de finner att beivra "intigheter" stimulerande :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

uppland2

#19 » 22:05:05, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Allt hänger på vad man själv föredrar och önskar.
Kör man fort behöves ett pennljus eller motsvarigheten, kör man långsamt vill man ha brett ljus med lägsta möjliga självbländning. (på tal om det så har trafikverket monterar -bländningsskyltar- de två senaste årtiondena... antingen har man ljus så man ser vägbanan, om det inte var för trafikverkets skyltar, eller så har man "mörker" men slipper självbländning... (undrar hur man tänker på det v"ä"rket...).


Det brukar väl bilars strålkastare anpassa dynamiskt nuförtiden. Kanske kan du parameterisera om algoritmen om du absolut vill?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Volvot24 (trådstartaren)

#20 » 23:02:59, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Intressant läsning.

Dock.. DC Lindberg var ute o for, även om tanken var rätt.

" Vi på östkusten har ett behov av strålkastare, Volvo24 som är på västkusten kanske har helt andra önskemål och krav (högre salthalten i luften påverkar strålkastarljuset). De i norr har sina behov liksom de i söder har sina."

- Det närmaste någon kom i närheten av saltvatten, här jag bor, var när man borrade mer än 130 meter för att få en bra vattentäkt till en lantgård. Helt otjänligt.
Rester sen landhöjningen, när isen försvann.

Dit ner behövs inga extraljus...

Lugnt här i skogarna.

Var slutar östkusten?
Typ Eskilstuna? Tillhör allt västerut därifrån västkusten?

Vet bestämt att det är drygt 3 mil till norska gränsen.
Och inte smakar det salt av vattnet i Vänern heller.

Hur är det med typ smog i Stockholm?

:vissla:



.
Senast redigerad av Volvot24 23:25:09, 24-11-2021, redigerad totalt 2 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#21 » 23:20:32, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

OT

Bara undrar detta med antal ljuspunkter frammåt på bilar.
Kan väl aldrig tro att det gäller lastbilar.
Räknade 48 st på en, här om dagen.
Hur gör man på besiktningen? Fimpar allt?

De blå lär ju se på flera kilometer, att det kommer en hel by efter vägen.

BT

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

mattiaz

#22 » 23:49:11, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knapp eller säkring till lastbilarnas julgransbelysning.

dc_lindberg skrev:Svar till Mattiaz,

Jag vill ha en jämn stor och lång ljusbild med så lite "kärna" som möjligt => ett jämt ljus ger det du påpekade är skälet till varför du gått tillbaka till halogen från LED.
Nu vill vi alla ha olika ljusbilder! Ljusbild är ett -personligt- önskemål och krav. Jag tycker -inte- om Bosch Knick, de som gör det vill inte veta av Hella Rally.
Marchall 909, Oscar, m.fl. är ock andra ljusbilder, som mången tycker om.

Hellas Rally 1000 och 2000 ger en ljusbild som "fångar" rörselser vid sidan av vägen i det område som Bosch Knick lämnar "svart".
Självbländningen är -låg- jmf med ex., Hella FF200 och 3003, för att inte tala om Boschs strålkastare...

Det är alltså tycke och smak.
Jag -gillar- den ljusbild som Rally ger mig som förare, av motorcykel. OM jag skulle gilla den på bil... det vet jag inte eftersom jag inte haft extraljus på någon av bilarna.
VW Golv (äldre) hade som "standard" Bosch Big Knick 225 eller Hella Rally 2000, på den tiden det begav sig.
Bosch ger en liggande rektangel med starkt ljus => lyser upp vägbanan, vilket är bra på raka breda fina parkeringsplatser ss E4:an med viltstängsel.
Hella ger en ..."förstärkning" av ljuset på vägbanan men ger ett brett ljus långt åt sidorna; perfekt för äldre kuperade landsvägar.
Marchall ger en ljusbild som är ett mellanting, lämpligt för hårdare kuperade vägar med vegetation ända intill (ex., gamla 70:an).

Är valet mellan Biltema nya och bra begagnade Hella 2000 för en lägre penning än Biltemas... mitt personliga val är Hella lamporna.
2000 tål -mer- än 100W. 1000 -tål- 100W. Man -behöver- 100W på halogen glödtråd för att få ett "vettigt" extraljus.

Nu finns givetvis Hella 2000 som pennljus också. Smal (1-2filer) ljuskägla som räcker -långt- ! Ströljuset från den är ok, men inte i min smak. Blir en ljusbild som är snarlik Bosch Knick, men en rund kägla istället för en liggande rektangel.

Hella 2000 går att kontvertera till xenon. 1000 huset ger inte utrymme för sådan konvertering :-(
Bosch Knick 225 var väl bland de första som konverterades med xenon?

Hells FF200 ger en -bra- ljuskägla, "lagom långt", på vägen... krävs 2st för detta. Tyvärr är ströljuset så dåligt att det krävs 2st lampor till, en för vardera "vägrenen"... och för att man ska få användbart ljus måste man ha 100W glödlampa. Husen tål 100W,... sisådär... men de tål inte vibrationer... fötterna torkar ur och vibrerar av (Hella vägrar ta emot användarerfarenheter... konstigt företag!...); reflektorerna -tål- 100W så jag har fundera på om man kan göra någon annan hållare till dem. 3003 ger ett klart sämre ljus än FF200, men de tål vibrationer.

Ja ja - tycke och smak.
Vill gärna se andra presentera de strålkastare som de är nöjda med; så vi kan få del av varnadra erfarenheter.
För min del, Hella Rally 1000, pendlat Sthlm-Norrköping för 30 år sedan (det var -innan- det var motorväg hela sträckan!). De ljusen var bästa kompromissen på den tiden för mc. Tänk på att när man lutar i kurvorna så -förvinner- ljuset från vägen och sidan av vägen som man lutar sig ifrån! Rally ljusen lämnar så mycket ströljus att de kompenserar för motorcykelns sätt att röra sig på vägen, o -det- gör -inte- Bosch! Fick aldrig tillfälle att testa Marchall - de försvann från marknaden... (170mm yttermått, o -det- är i -överkant- för mc!)

Jag har i de trådar du hänvisar till nog frågat om -vad- man önskar för ljusbild. Vad strålkastaren skall ge för upplysning framför fordon. Vilka kraven är. Minns jag rätt, så är jag rätt ensam om att vara precis i vad jag vill ha, och varför.

När körbanan framför en är -starkt- upplyst, då -missar- man mycket lätt rörelser i periferin!
Harar må vara "slafs slafs" (händer inte mycket mer än det), men större saker ss vildsvin... rådjur... älgar... tvåbenta apor... utgör mer av besvärande störningsmoment skulle de infinna sig framför en "ur mörkrets svepande mantel"... Jag priorierar att få ett ljus som ger mig förvarning om periferi rörelser, än ett som gör vägen framför mig till en väl upplyst "teater scen"... vägen kommer att "blända"...

Vidare... de ljus som mången vill ha är bara för att imponera på annan... eller "tysta" de som inte bländar av... eller för att kunna köra ++...+++! på E4:an från Uppsala till Gävle!... Man -får- idag köra 120km/h på delar av den :-) ...kvällstid känns det som om jag kör -moped- på den!... Dj.* vilken hastighet en del har, o det är klart att ligger man i +++ då måste man ju har upplysning av vad som befinner sig minst 500m bort... för detta krävs helt andra strålkastare än de som ger ett brett ströljus för att man skall kunna köra "säkert" på 70:an i 50-100km/h...

Vi på östkusten har ett behov av strålkastare, Volvo24 som är på västkusten kanske har helt andra önskemål och krav (högre salthalten i luften påverkar strålkastarljuset). De i norr har sina behov liksom de i söder har sina.

Jag tyckte att ljuset från Hella 1000 "försvann" när jag körde mellan Vänern och Vättern (1990-91), och återkom när jag kom till Mälardalen. I Östergötland tyckte jag de lös som sökarljus under WWW-2 medan norr om Uppsala kändes de lite "klena".
På Autobahn genom norra tyskland var de -perfekta- ; den "kostigen" är ju "nedgrävd", så där fick jag mkt hjälp av vägbankarna att reflektera tillbaka ljus in på motorvägen.

Du ser att svaret är inte alls enkelt egentligen.
Allt hänger på vad man själv föredrar och önskar.
Kör man fort behöves ett pennljus eller motsvarigheten, kör man långsamt vill man ha brett ljus med lägsta möjliga självbländning. (på tal om det så har trafikverket monterar -bländningsskyltar- de två senaste årtiondena... antingen har man ljus så man ser vägbanan, om det inte var för trafikverkets skyltar, eller så har man "mörker" men slipper självbländning... (undrar hur man tänker på det v"ä"rket...).

Blev du någe klokare på mig nu då?


Jodå, även om jag inte riktigt delar din åsikt kanske.

Jag föredrar Big Knick framför Hellas motsvarighet som på den tiden hette 3000. Jag tyckte att Hella lyste upp vägen som attan närmast bilen medans Big Knick mer var som en "kantarellformad" ljusbild längre bort från bilen.
På lastbilen jag körde på den tiden satt det däremot ett par Hella 3000 på taket och ett par Bosch Profi i stötfångaren. Där tyckte jag att Hella lamporna passade mycket bättre.

Det är av samma anledning som jag har kopplat bort ledramperna. Massvis med ljus på vägen och med kass färgåtergivning vilket gör att vägskyltar bländar nåt alldeles fånigt. I tillägg så reflekteras alla partiklar i luften obönhörligen.

När jag tänker efter så vore det roligt att göra en testrigg med alla olika extraljus som jag har liggandes :idee:

2 personer gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

wol

#23 » 00:57:54, 25-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En arbetskamrat hade 6st sådana biltema 9" fjärljus på en skodapickup 4st på på taket och 2st i grillen det var ett bra ljus på den bilen och jag tror att han hade 100w lampor i dom och dom såg fina ut efter några år också.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

BM 4 ever

#24 » 09:52:44, 25-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den Skodans lilla generator hade det inte lätt
Blir man bara tillräckligt lat så njuter man av varje ledig stund
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

dc_lindberg

#25 » 10:50:10, 25-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I ser!
Tycke, smak, behov, krav, åsikter, osv är i högsta grad individuella!
:thummar:
:shake_hands:

Nu har jag -äntligen- efter över 30 år fått en -bra- och -tydlig- beskrivning av -vad- de som föredrar Bosch ser i de ljusen!
:buga:
DÅ förstår jag -varför- de är uppskattade inom den sektor du beskriver Mattiaz.
När du ser vad jag skriver som är det som gör Hellorna -bäst- för mig, så ser du ock att det är -det- som gör dem "sämst" med de förutsättningar du beskriver.
I många års tid hörde jag att tradare som går på "obyggd" helst ville ha Oscar.

Volvot24... Vänern? (mig fattat fel, fattat Bohuslän). Västra Vänern har väl mer av västkusklimat? Fukten från havet trycks långt in över land... iof så fuskar vi här på ostkusten o använder mälaren som hjälptransportör ;-)

Kanske ska omformulera mig lite...?
ALLT ljus som förbättrar det som fordonet lämnar ifrån sig i originalutförande uppskattas av förare - så dåligt var ljuset oftast förr. Sedan kom -bra- halvljus men helljusen är fortfarande kassa!... Förr var glaset av -glas- , nyare bilar får glaset i plast... plast repas lätt... ljuset blir snabbt försämrat... Får göra som lagen föreskrev i England för drygt 100 år sedan; en person måste gå framför fordonet med en lykta för att varna andra trafikanter att det kommer en bil!...

När det gäller strålkastare, så får man i princip det man betalar för.
Nu råkar jag sitta på några stycken helt nya, helt oanvända, strålkastare som var köpta till en husbil - så kom xenon o dessa blev lagda åt sida. Jag har inte testat dem, vet inte om jag kommer att heller. Så innan jag hinner fatta något beslut så finns det möjlighet ;-) Men då är det att hämtas hos mig - kan inte skicka som det är, och portokostnader förtar "vinsten" "helt". (grisen i säcken)

Biltema hade 220mm's strålkastare för 10-15 år sedan. De fick Bäst i Test! av seriösa biltidskrifter. Jag vill minnas att de även presenterades här på Maskinisten som överraskande -bra- .

Volvot24, kan du vända på din fråga och beskriva så väl du kan -vad- ljusen skall ge dig och med vad de skall hjälpa dig?
Sammantaget kan vi nog på basis av att förstå dig och dina specifika önskemål tillsammans kunna ge dig förslag som sammantaget kanske kan ge dig så bra ljus som möjligt i förhållande till detta?

Nu vet du att Bosch Knick ger ljuskäglan längre bort, minsta möjliga upplysning av vägbanan nära fordonet.
Hella Rally ger ett mer jämt fördelat ljusflöde, vilket gör att vägbanan nära fördonet också lyses upp (en kompromiss som passa mc utmärkt, men är förkastligt för lastbil/buss).
Var skall de monteras?
- grillen ?
- taket ?

Antal och specificitet framkommer av dina önskemål och krav.
Far hade 1st Hella 2000 flod och 1st Hella 2000 penljus; nu talar vi 1965-68 eller något sådant. Far har strålkastarna kvar än idag - bilen... den är i bilhimlen sedan årtionden.
Den kombinationen gav honom rätt ljus på den tiden för en smal väg över de åkrar/lantbruk som han pendlade över på den tiden. Flodljuset tog vägkant och åker, pennljuset tog vägen 200-400m bort.
De för mig -bästa- ljusen på BMWn var 12V's 75W's projektorlampor som Biltema sålde på 90-talet. Lamphållaren kom från Hong Kong såldes av Wold Import. Visst är Hella 1000 Rally bättre, liksom FF200 och 3003, men de ger inte optimalt ljus för slingriga vägar över åkrar med djupa diken. Mot slutet av 90-talet böt biltema leverantör av projektor lamporna... de "nya" höll inte... så det var då jag testade Hella FF200, mer ljus, bättre på motorvägen, men klart sämre på "åkrarna", så det ledde till de 3003 som sitter på idag, men 3003 är såååå mycket sämre på att lysa upp landsvägen ex., 70:ian... att jag -vill- byta ut dem när jag kommer in på sådan väg, för att byta tillbaka när jag kommer in på "åkervägarna"... (aldrig är man nöjd!...)
Har ett par blå Bosch 160mm - vet egentligen inte riktigt vad de ger för ljus... tyvärr så... vit moped... blå strålkastare... mmm... reaktionerna i trafiken blev lite för... ögontjäneriet kan gå för långt!...

Du kanske ev., har några bilder på hur vägarna ser ut där extraljusen skall hjälpa dig?
Rätt ljus, och det är en fröjd att köra :thummar: :levitera: :smile:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mattiaz

#26 » 12:06:14, 25-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stackars TS när vi seglar iväg så :lmao: Men jag vill ändå påpeka att biltemas extraljus gör ett mycket bra jobb för den pengen. Jag satte tre såna på grabbens A-traktor eftersom jag tänkte att dom antingen körs sönder eller blir stulna. Det sitter 100W i och dom lyser på bra.

För övrigt så verkar TS bo i de norra delarna av vårt vackra Värmland så jag tror inte han störs särskilt av vare sig öst eller västkust.

Jag har ett par Hella 290 som är en märklig konstruktion. Stora som attan med dubbla reflektorer i. Har ingen aning om hur de lyser och vet inte riktigt vad man skulle sätta dom på heller pga storleken. Borde ha varit till lastbil en gång i tiden :klia:

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Volvot24 (trådstartaren)

#27 » 12:19:57, 25-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

. Ja, de e synd om mig, i de djupa värmlandsskogarna.

."Volvot24, kan du vända på din fråga och beskriva så väl du kan -vad- ljusen skall ge dig och med vad de skall hjälpa dig?
Sammantaget kan vi nog på basis av att förstå dig och dina specifika önskemål tillsammans kunna ge dig förslag som sammantaget kanske kan ge dig så bra ljus som möjligt i förhållande till detta?"

Vintertid duger väl ljusen som sitter på. Rektangulära Bosch. Tycker de smälter in i fronten, i stället för stora grodögon.

Har tidigare suttit på en valp. Vill minnas att det var 20 st jag köpte på nåt torg. Typ 6 st hade klara glas. Resten var väl så dåliga. Men nu börjar även de ge upp.


Värre är det på mörka hösten.

Tänkte just slå till på Biltemas till två bilar.
Slut, tagits bort ur sortimentet!

Grannen som haft bilverkstad visade sig ha en hel hög billiga ljus, liggande i original kartong... SIM 3227.
Och en del annat bättre begagnat.

Får ta mig en vända dit o kolla.

Som ni förstår så är jag ute efter billigt hyfsat ljus. Matade med halogen 100 W, så snönsmälter undan.

Har dessutom en 9-3 med linser o halogen. Inget vidare ljus. Så vad jag än sätter på den, så blir det klart bättre.

Syftet är väl att hjälpa mig så jag ser vägen lite bättre, de gånger jag är ute å far.

Bästa Halogenljusen jag haft var Goldcat, vill jag minnas att de hette.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#28 » 13:07:35, 25-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som "standard" VW ljus... till för att synas, på kort håll, med...
VW T4:a... ca 8-10V på glödtråden, originalkopplat...
Biltemas reläsats för att förbättra framledd spänning => generatorspänning över glödtråden efter det!
Dvs ca 14.5V
= >50% förbättrat ljus => behovet av extrasljus på den liksom bara "försvann"... hade planer på och skaffat fjärrljus till den, men med en normal marsch-fart av upp till 80(...90?...)km/h så räcker strålkastarna till, även på de slingriga vägarna över bondens fält :-)

Vad har du för spänning över glödtråden på fordonden ifråga?
Du har väl mätt det?

Synd om?
Bortskämd!
(ja att bo i de Värmländska skogarna långt ifrån Tokholma Träsk)

Hoppsan!
Utseende är ock av vikt?! Aj då... då blev det genast mycket mera besvärligt!
Hella FF300 ger en intressant ljusbild, men som vi kom fram till ovan så ger de ock väl mkt "när ljus". De har en smäcker och rätt elegant form.
Givetvis skall man montera 100W's glödlampa i dem för att de skall leva upp till sin potential ;-)
Priset är dock så högt att... de liksom går bort ur denna ekvation...



Marchal SEV (Gold Cat) foglights!
Du.. de var ruskigt bra "landtärnor" de!

Bild

Bild

Mer om x-traljus - kan kanske hjälpa dig lite till i sökandet. Såg intressant och seriöst ut:
https://www.bmw2002faq.com/forums/topic ... -for-bmws/

Cibie 959 (samma som Marchal - köpte Cibie upp Marchal?):
https://www.bmw2002faq.com/forums/topic ... ng-lights/
Senast redigerad av dc_lindberg 15:41:23, 25-11-2021, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#29 » 13:46:31, 25-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#30 » 15:22:07, 25-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Knapp eller säkring till lastbilarnas julgransbelysning.

dc_lindberg skrev:Svar till Mattiaz,

Jag vill ha en jämn stor och lång ljusbild med så lite "kärna" som möjligt => ett jämt ljus ger det du påpekade är skälet till varför du gått tillbaka till halogen från LED.
Nu vill vi alla ha olika ljusbilder! Ljusbild är ett -personligt- önskemål och krav. Jag tycker -inte- om Bosch Knick, de som gör det vill inte veta av Hella Rally.
Marchall 909, Oscar, m.fl. är ock andra ljusbilder, som mången tycker om.

Hellas Rally 1000 och 2000 ger en ljusbild som "fångar" rörselser vid sidan av vägen i det område som Bosch Knick lämnar "svart".
Självbländningen är -låg- jmf med ex., Hella FF200 och 3003, för att inte tala om Boschs strålkastare...

Det är alltså tycke och smak.
Jag -gillar- den ljusbild som Rally ger mig som förare, av motorcykel. OM jag skulle gilla den på bil... det vet jag inte eftersom jag inte haft extraljus på någon av bilarna.
VW Golv (äldre) hade som "standard" Bosch Big Knick 225 eller Hella Rally 2000, på den tiden det begav sig.
Bosch ger en liggande rektangel med starkt ljus => lyser upp vägbanan, vilket är bra på raka breda fina parkeringsplatser ss E4:an med viltstängsel.
Hella ger en ..."förstärkning" av ljuset på vägbanan men ger ett brett ljus långt åt sidorna; perfekt för äldre kuperade landsvägar.
Marchall ger en ljusbild som är ett mellanting, lämpligt för hårdare kuperade vägar med vegetation ända intill (ex., gamla 70:an).

Är valet mellan Biltema nya och bra begagnade Hella 2000 för en lägre penning än Biltemas... mitt personliga val är Hella lamporna.
2000 tål -mer- än 100W. 1000 -tål- 100W. Man -behöver- 100W på halogen glödtråd för att få ett "vettigt" extraljus.

Nu finns givetvis Hella 2000 som pennljus också. Smal (1-2filer) ljuskägla som räcker -långt- ! Ströljuset från den är ok, men inte i min smak. Blir en ljusbild som är snarlik Bosch Knick, men en rund kägla istället för en liggande rektangel.

Hella 2000 går att kontvertera till xenon. 1000 huset ger inte utrymme för sådan konvertering :-(
Bosch Knick 225 var väl bland de första som konverterades med xenon?

Hells FF200 ger en -bra- ljuskägla, "lagom långt", på vägen... krävs 2st för detta. Tyvärr är ströljuset så dåligt att det krävs 2st lampor till, en för vardera "vägrenen"... och för att man ska få användbart ljus måste man ha 100W glödlampa. Husen tål 100W,... sisådär... men de tål inte vibrationer... fötterna torkar ur och vibrerar av (Hella vägrar ta emot användarerfarenheter... konstigt företag!...); reflektorerna -tål- 100W så jag har fundera på om man kan göra någon annan hållare till dem. 3003 ger ett klart sämre ljus än FF200, men de tål vibrationer.

Ja ja - tycke och smak.
Vill gärna se andra presentera de strålkastare som de är nöjda med; så vi kan få del av varnadra erfarenheter.
För min del, Hella Rally 1000, pendlat Sthlm-Norrköping för 30 år sedan (det var -innan- det var motorväg hela sträckan!). De ljusen var bästa kompromissen på den tiden för mc. Tänk på att när man lutar i kurvorna så -förvinner- ljuset från vägen och sidan av vägen som man lutar sig ifrån! Rally ljusen lämnar så mycket ströljus att de kompenserar för motorcykelns sätt att röra sig på vägen, o -det- gör -inte- Bosch! Fick aldrig tillfälle att testa Marchall - de försvann från marknaden... (170mm yttermått, o -det- är i -överkant- för mc!)

Jag har i de trådar du hänvisar till nog frågat om -vad- man önskar för ljusbild. Vad strålkastaren skall ge för upplysning framför fordon. Vilka kraven är. Minns jag rätt, så är jag rätt ensam om att vara precis i vad jag vill ha, och varför.

När körbanan framför en är -starkt- upplyst, då -missar- man mycket lätt rörelser i periferin!
Harar må vara "slafs slafs" (händer inte mycket mer än det), men större saker ss vildsvin... rådjur... älgar... tvåbenta apor... utgör mer av besvärande störningsmoment skulle de infinna sig framför en "ur mörkrets svepande mantel"... Jag priorierar att få ett ljus som ger mig förvarning om periferi rörelser, än ett som gör vägen framför mig till en väl upplyst "teater scen"... vägen kommer att "blända"...

Vidare... de ljus som mången vill ha är bara för att imponera på annan... eller "tysta" de som inte bländar av... eller för att kunna köra ++...+++! på E4:an från Uppsala till Gävle!... Man -får- idag köra 120km/h på delar av den :-) ...kvällstid känns det som om jag kör -moped- på den!... Dj.* vilken hastighet en del har, o det är klart att ligger man i +++ då måste man ju har upplysning av vad som befinner sig minst 500m bort... för detta krävs helt andra strålkastare än de som ger ett brett ströljus för att man skall kunna köra "säkert" på 70:an i 50-100km/h...

Vi på östkusten har ett behov av strålkastare, Volvo24 som är på västkusten kanske har helt andra önskemål och krav (högre salthalten i luften påverkar strålkastarljuset). De i norr har sina behov liksom de i söder har sina.

Jag tyckte att ljuset från Hella 1000 "försvann" när jag körde mellan Vänern och Vättern (1990-91), och återkom när jag kom till Mälardalen. I Östergötland tyckte jag de lös som sökarljus under WWW-2 medan norr om Uppsala kändes de lite "klena".
På Autobahn genom norra tyskland var de -perfekta- ; den "kostigen" är ju "nedgrävd", så där fick jag mkt hjälp av vägbankarna att reflektera tillbaka ljus in på motorvägen.

Du ser att svaret är inte alls enkelt egentligen.
Allt hänger på vad man själv föredrar och önskar.
Kör man fort behöves ett pennljus eller motsvarigheten, kör man långsamt vill man ha brett ljus med lägsta möjliga självbländning. (på tal om det så har trafikverket monterar -bländningsskyltar- de två senaste årtiondena... antingen har man ljus så man ser vägbanan, om det inte var för trafikverkets skyltar, eller så har man "mörker" men slipper självbländning... (undrar hur man tänker på det v"ä"rket...).

Blev du någe klokare på mig nu då?


Jodå, även om jag inte riktigt delar din åsikt kanske.

Jag föredrar Big Knick framför Hellas motsvarighet som på den tiden hette 3000. Jag tyckte att Hella lyste upp vägen som attan närmast bilen medans Big Knick mer var som en "kantarellformad" ljusbild längre bort från bilen.
På lastbilen jag körde på den tiden satt det däremot ett par Hella 3000 på taket och ett par Bosch Profi i stötfångaren. Där tyckte jag att Hella lamporna passade mycket bättre.

Det är av samma anledning som jag har kopplat bort ledramperna. Massvis med ljus på vägen och med kass färgåtergivning vilket gör att vägskyltar bländar nåt alldeles fånigt. I tillägg så reflekteras alla partiklar i luften obönhörligen.

När jag tänker efter så vore det roligt att göra en testrigg med alla olika extraljus som jag har liggandes :idee:

Xenon samt led och numera till viss del halogen finns med olika färgtemperatur en allt för hög temperatur ger mycket bländning av tex skyltar.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Dillon Welding

Motrab

Alftaprodukter

Engcon