Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Bygga lastbåge till släpvagn

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Mikkel (trådstartaren)

#1 » 16:39:45, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på hur man ska kunna lasta tunga saker på ett bilsläp, tex en vedpanna, storsäck med ved mm.
Man skulle kunna vinscha med vev eller elvinsch.
En yttre båge, blå, som är fast och en inre båge, grön, som lyfter och rör sig i en bågrörelse.
Ett kastblock i ovankant gör att löphjulet kan svänga om när den gröna bågen står i toppläge.
Båda bågarna, blå och grön, ska kunna fällas framåt i transportläge.
Vad tror ni om detta?
Några saker jag funderar på:
- problem med att bromsa när den slår över i topp?
- Lyftförmåga i kg?Vad väger en panna eller en storsäck ved?
- En vanlig vinsch är ju inte till för att lyfta med, behöver kanske en särskilt typ, tex telfervinsch?
men en del av kraften tas ju upp av bågen, så frågan är om en handvinsch för 1200 kg skulle klara detta uppdrag att lyfta en panna på tex 400 kg.
- En telfervinsch kan man sätta direkt uppe i toppläget, sen har man ju manövreringen via elkabel o knappsats.

Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



Bacon

#2 » 18:41:34, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta finns i Amerika, verkar inte helt dumt. En ledad båge som din gröna, kättingar så den inte kommer för långt bak/ner och vinschen framme vid draget. Stödfötter bak krävs också.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

JD400

#3 » 19:01:54, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar ju onekligen som en smart ide. Infästningen av den blå ramen blir viktig då det lär bli en del brytkrafter i den i ytterlägena. Sen funderar jag på din skiss om pannan kommer gå fri undertill. Desto högre saker man vill lyfta desto mer kritiskt att de kommer tillräckligt högt i högsta punkten. Ju högre den blå ramen desto större brytkrafter.

Lyfter man låga saker så kanske kärran blir för kort också för att få ner prylen. Kanske kunde lyftkroken sitta i vinschvajern istället? Vajern får löpa över ett hjul i bågen. Då kunde man låsa den gröna bågen när föremålet är rakt över hjulaxeln och sänka ner den med vajern istället. Med rätt anpassad geometri på bågarna kan det nog bli bra.

Viktigt också att draget sitter ordentligt fast på dragkroken och klarar ett stort negativt kultryck. Stödben som föregående påpekade blir ju ett måste.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

tortap

#4 » 20:06:03, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker den blå bågen verkar lite överflödig. Borde gå med vajer att manövrera den rörliga bågen.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

magloman

#5 » 20:12:34, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns liknande lösningar för att köra vedsäckar. Där har man winchbalken i mitten teleskopisk så man kan dra ut den bakom kärran.
Allt byggt i smäckra fyrkantsrör.

Typ som denna men finns olika nivåer på det:

https://youtu.be/d1PrikFhiXg

/TILLÄGG:

Här den äldre lite enklare versionen med bara en skena. Den jag tänkte på men inte hittade förut:

https://youtu.be/zFllcvlV24c
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mikkel (trådstartaren)

#6 » 20:57:56, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra synpunkter :thumme:
Skissen var tänkt redovisa principen så alla förbättringar är välkomna.

Kul om det fanns en youtubelänk till liknande konstruktioner i tex Amerika.

Ja stödfötter bak på var sida kommer att behövas.

Brytkraftera på den blå bågen hade jag tänkt ta upp med snedstag ca 45 gr där släpvagnshjulen sitter.

Höjden på blå bågen satte jag på ett ungefär, kanske ska den bli högre, men jag trodde inte en panna var över 180 cm men en vedsäck kanske är det. För kortare/lägre föremål hade jag tänkt ha en förlängningskedja från kroken och nedåt. Tänkte at man använde typ lunningskedjor som kan kortas en länk i taget. På så sätt skulle jag kunna ha två vedsäckar på vagnen. Men att låta kroken sitta i wiren kan ju vara ett alternativ. Hur högär en vedsäck. ni som har sådana?

Att skippa den blå bågen vet jag inte om det fungerarar, första skissen jag ritade var så men kom fram till att den fasta behövdes för att kunna hålla den gröna när det slår över toppläget.

Den där tyska vagnen med teleskopisk balk var ju fin och den tog ju många säckar. Jag tänkte nu på en enklare lösning på min släpvagn med ett flak 258 x 128 cm och något man kan montera bort när den inte används eller besiktningen.

En fördel med den som jag skissat på är att den även fungerar om vagnen står i lutning, dvs om man backar upp på en lutande garageinfart (får inte luta i sida förstås).

Verkar som att de flesta pannor väger 300 - 500 kg och frågan är om man orkar med en handvinsch?
En 1,5 kbm vedsäck med torr ved borde väl inte väga mer än så heller.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Alrik

#7 » 21:06:47, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gillar tanken osv men är tveksam till att de blir vettigt att bygga och använda.

Hur ofta ska du använda denna lyftanordning?

Lastvikt på din kärra?

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

magloman

#8 » 21:08:45, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller en liten kran monterad över hjulaxlarna eller något framför så man får lagom vikt när kärran är tom.
Blir dock en väldigt mkt dyrare lösning så klart.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

marve

#9 » 21:14:25, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet


2 personer gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Iznogoud

#10 » 21:28:41, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Gillar tanken osv men är tveksam till att de blir vettigt att bygga och använda.

Hur ofta ska du använda denna lyftanordning?

Lastvikt på din kärra?

Sista raden, vad lastar vagnen och vad väger lyftanordningen?
Och vad kan pinnjägarna alt, lotteriinspektionen tänkas tycka?

Annars är marves förslag rätt rimligt om inte en slädkonstruktion kanske är bättre och lättare?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Alrik

#11 » 21:31:26, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oavsett lösning så lär infästningarna förstärkas rejält pga av en kärra är inte gjord för punktbelastningar på 4-5-600kg.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Mikkel (trådstartaren)

#12 » 21:41:52, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användningen att hämta en begagnad vedpanna med acktankar blir nog bara en eller några vändor. Så där kanske det är mer försvarbart att leja in någon lastbil med kran även om det kostar en slant. Men sen har jag en jädrans massa ved i skogen som skulle kunna säljas och levereras. Men där är jag nog mer inne på att folk får komma och hämta själva med eget släp och då kan jag lasta med traktorn.

Men att svetsa ihop två bågar och lite stag av några fyrkantsrör ser jag som ett enkelt och roligt göra, jag har redan 60x30x3 mm rör liggandes och ett kastblock som tar 1200 kg samt en vinsch men vet inte om den är tvåväxlad. En telfervinsch som på den tyska vagnen ovan ligger på önskelistan att sätta upp i magasinet, så den skulle kunna användas där också.

Mitt släp är dock i klenaste laget, obromsat och 480 kg lastvikt, så det blir nog till att skaffa ett större och bromsat släp. Jag får väl räkna på konstruktionens vikt, den borde ju optimeras, jag hade tänkt två rör liggandes som en kälke på flakbotten som bultas genom ramen och sidolämmarna på något sätt.

Sen har jag en Mazdapicup 2200 där jag funderar på en liknande lösning, den får lasta 900 kg på flaket. Den kommer på nästa skiss men inte idag, nu vankas det Mikkelgubbe o Råttan :mrgreen:
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

marve

#13 » 21:49:10, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör en lätt portabel bockkran med vinsch. Den kan du använda till olika fordon.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Stridis2

#14 » 23:18:57, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den lösning som dök upp i mitt huvud var en typ av pelarsvängkran, lite liknade de Marve länkade till innan. Hela pelaren svängbar, vinschen monterad på pelaren och armen ut fastmonterad på pelaren så allt roterar samtidigt.
Från vinschen går wiren upp till ett linhjul, vidare till en fritt upphängd åkvagn, över ett hjul på åkvagnen så wiren går nedåt, runt ett brytblock med krok, upp igen, runt nästa linhjul på åkvagnen och sitter fast längst ute på den vågräta armen.
Med detta arrangemang får man dubbelt så mycket lyftkraft som med enkel wire, samt hur man än flyttar vagnen så är kroken lika långt upp. Man bör alltså kulla lyfta upp en vedsäck, snurra in den över vagnen och sedan justera läget genom vrida kranen och skjuta in eller ut åkvagnen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Murre o2

#15 » 09:36:47, 05-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast är väl att ta en färdig kran och skruva dit som ex. https://verktygsboden.se/garage-verksta ... gJdq_D_BwE.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: knasen28 och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se