Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Audi A6 (c4) 2.6 V6 (ABC) tomgångsproblem

108 inlägg • Sida 7 av 8
Diskutera bil-teman här

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#91 » 16:33:07, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kyla verkar påverka motorns gång.
Var -15 vid start (4 h i motorvärmare), efter vägen blev det kallare och kallare utomhus, hann bli runt -25, fick stanna för en ren och då pendlade tomgången mellan 1000-3000 rpm.

Mätt bränsletryck, mätaren går upp till 4 bar när pumpen går, när trycket byggts upp går trycket ner till 3.5 bar och sjunker ej på en timme.
Kontrollerade tomgångsmotorn, den rör sig lite så den verkar fungera.
Bytte ändå ut den mot en ny och gjorde en adaptation.
Bytt spridartätningar och spridare.

I samband med adaptationen nollställdes de inlärda värdena.
Motorn går fortfarande 1400 rpm i tomgång, men varvet går ner till 700 rpm när man med växel i långsamt lyfter kopplingspedalen till dragläge tills motorvarvet går ner till under 1000 rpm.

På något sätt ska det gå att justera tomgången, fast då kanske den blir för låg de gångerna den går på 700 rpm.

Kanske den behöver tid att lära sig efter att adaptionen är nollställd.

Hoppas någon Audi kunnig specialist kan komma med något förslag på vad som orskar att tomgången blir så konstig. :klia: :insomnia:
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78



Iznogoud

#92 » 17:15:01, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kyla påverkar inte tomgång, och hade du en skillnad på 2000RPM så finns där ett luftläckage eller trasig tomgångsmotor.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#93 » 19:43:56, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bromsservons membran vara trasig ? :klia:

I så fall skulle inte klimatanläggningen få något vakuum då det är samma ledning som går dit (förgrening i servons anslutning).
Vakuum finns i klimatanläggningen då värmekranen styrs av vakuum.

Ska prova klämma ihop slangen till bromsservon och se om det gör någon skillnad.

Uppdatering (kl 20:00)
Bromsservon är hel och fungerar normalt, bytte den korta slangen mellan insugsgrenröret och plastslangen till servon, men det gör nog ingen verkan.

Kan något vara trasigt i insugsgrenröret ?

En sak som det finns problem med är att bromsljuskontakten inte fungerar ibland, den är 4-polig och två av dessa ska ha något med läget för gasspjäll att göra med.
Trodde först att det var bilar med farthållare som hade 4-polig kontakt men den finns på min utan farthållare, hade beställt fel bromsljuskontakt (2-polig).
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Iznogoud

#94 » 21:52:46, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bromsljuskontakt tror jag inte påverkar gasspjället, utan vad jag vet, det uppenbara som bromsljus och farthållaren som troligen finns om kontakten är flerpolig.
Även kopplingspedalen påverkar farthållaren ( kopplar ur den vid växelbyte/urkoppling, och bromsning ), kontakt även där.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#95 » 21:53:43, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick nyligen in en Opel Corsa , tror den var '03, för felsökning. Bosch Motronic insprutning. Den hade en del märkliga problem med dålig tomgång ibland, gick oftast inte alls att kallstarta under 0 grader utetemp men det var inga problem alls över 0 (dock gick den alltid igång om man gjorde ett andra startförsök efter någon timme, eller hade värmt bara en liten stund med motorvärmare), och så ansågs det att den drog lite väl mycket bränsle för att vara en så liten bil. Inga felkoder från motorstyrsystemet, däremot visade det sig att mätvärdena från insugningslufttempgivaren var helt uppåt väggarna - med bilen i garage och 10-15 grader omgivningstemperatur, fick man ut mätvärden på mellan +70 och +105 grader från lufttempgivaren! Den sitter inbyggd i luftmängdmätaren, jag plockade isär och ohmmätte givaren och konstaterade att den verkar helt klart vara skum - uppenbarligen nästan kortslutning i NTC-motståndet. Ett litet glaskapslat NTC-motstånd som ser ut som en diod, 1N4148 eller liknande. Har anskaffat två trasiga luftmängdmätare av liknande sort med frisk lufttempgivare, nästa gång bilen kommer hit ska en sådan givare flyttas över, så får vi se vad resultatet blir.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#96 » 21:56:22, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

VolvoBMNisse skrev:
En sak som det finns problem med är att bromsljuskontakten inte fungerar ibland, den är 4-polig och två av dessa ska ha något med läget för gasspjäll att göra med.
Trodde först att det var bilar med farthållare som hade 4-polig kontakt men den finns på min utan farthållare, hade beställt fel bromsljuskontakt (2-polig).


Det verkar som om alla VAG-bilar med E-gas (alltså elektrisk överföring från gaspedal till gasspjällservo eller dieselpump) har 4-polig bromsljuskontakt oavsett om de har farthållare eller inte från fabrik. Dessa har ju redan all hårdvara som behövs för farthållare även om bilen är såld utan, man behöver bara komplettera med farthållarspaken (eller motsvarande, det ser ju lite olika ut beroende på märke och modell), och sätta en flagga med VCDS eller annat lämpligt OBD-verktyg för att tala om för motorstyrsystemet att farthållarfunktionen ska vara aktiverad.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#97 » 22:02:37, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en Passat som jag tappade bromsarna på. De funkade ite men var tungtrampade så jag började att kolla hur vakuumet till bromsservon var. Inget fel på de ledningarna så jag började att kolla de smala ledningarna som servade klimatanläggningen och hittade en som hade spruckit men hängde kvar på sin nippel där den gick genom torpedväggen. När jag bytte den smala slangen så funkade bromsarna som de skulle.
Då det var en diesel så hade jag inget problem med tomgången utan jag tänker på att man måste kolla alla vakuumslangar om man tror att man har en läcka någonstans och att de kan vara svåra att upptäcka.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#98 » 22:28:30, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Bromsljuskontakt tror jag inte påverkar gasspjället, utan vad jag vet, det uppenbara som bromsljus och farthållaren som troligen finns om kontakten är flerpolig.
Även kopplingspedalen påverkar farthållaren ( kopplar ur den vid växelbyte/urkoppling, och bromsning ), kontakt även där.


Den 4-poliga kontakten fungerar på så sätt att den sluter för bromsljuset samtidigt som den öppnar de 2 andra anslutningarna.
Har mätt på den nya kontakten.

Vet ej vad de två andra anslutningarna reglererar.
Det är vajerstyrd gasspjäll.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Iznogoud

#99 » 22:39:13, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen farthållare i bilen?

Skummade tråden och såg att du bytt tomgångsmotorn, och dragit i reglerstången!?
Hur påverkar det funktionen på motorn? Känns spontant som ett sätt att förstöra den.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#100 » 22:48:28, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Ingen farthållare i bilen?

Skummade tråden och såg att du bytt tomgångsmotorn, och dragit i reglerstången!?
Hur påverkar det funktionen på motorn? Känns spontant som ett sätt att förstöra den.


Ingen farthållare.

Drog ut pinnen på den första (lika långt ut som på den gamla) som byttes i somras, visste inte något då, stod bara att den endast får bytas ut av specialpersonal på kvalificerad Audi verkstad, men den fungera aldrig.
Och den blev förstörd och gick i bitar efter nån månad, fick då sätta tillbaka den gamla.

Satte dit en ny tomgångsmotor idag som via diagnosverktyg adapterades/grundinställdes.
Så allt är nu gjort på rätt sätt.

Får nog fortsätta söka vakuumläckor.
Senast redigerad av VolvoBMNisse 11:29:28, 30-01-2022, redigerad totalt 2 gånger.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#101 » 22:13:25, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sökte läckor på insugssidan med startgas.
Fick flera reaktioner på motorns gång.
Sprejat en burk startgas.

Ser ut som att packningarna inte är täta, har demonterat grenröret och ska byta ut packningarna igen.
Verkar även läcka i gasspjället, vet ej var men varvet ändrades när startgas sprejades på spjällhuset.
En sak som verkar underligt var att när motorn går 1400 rpm i tomgång och när man drar loss vakuumslangen till MAP sensorn så går tomgången ner till 700 rpm, sätter tillbaka slangen och motorn går fortfarande i 700 rpm.
Direkt när man rör på gasreglaget så går tomgången upp i 1400 rpm.

Om man inte ansluter slangen så stannar motorn efter en stund.

Återstår att se om nya packningar löser problemet.


Uppdatering 27/1

Har nog hittat en del av orsaken till tomgångsproblemet... :insomnia:

Insugningsrörets undre del är av plast, och där finns en spricka i ett av hörnen som läcker ganska friskt, även packningen runt främre bottendelen läcker.

Ska öppna grenröret och försöka laga sprickan och täta om bottendelen.

Fann även några läckor i övre delen, tätningen runt locket som är dålig och måste bytas ut.
Har nog funnit sammanlagt 7 -10 st luftläckor i grenröret.

Montera tillbaka allt med nya packningar.

Sedan starta motorn och se om det blir bättre eller sämre.

Återkommer när jag har ett resultat. :thumme:
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#102 » 17:40:55, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver råd i en fråga.

Håller på att skruva ihop grenröret.
Det finns ett spår i bottendelen av grenröret där tätningen ska sitta.
Den ska täta mellan bottendelen av plast mot grenröret av aluminium.

Ska man täta med packningssilicon eller med O-ringssnöre, vilket håller bäst ?

Bild
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Iznogoud

#103 » 18:24:27, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad fanns där original?
Om typ O-ringsspår skulle jag nog satsa på en originaltätning framför silikontätning.
Hade det varit helt slätt, silikon...
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Murre o2

#104 » 18:33:21, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insugsrör av plast :uupps: Underbart, plast åldras i förtid av värme och det lär tidvis bli varmt under huven en solig dag när motorn stängs av efter en längre körning. Så länge motorn är igång så kyls ju insuget av luften som passerar men när den stängs av...Där har fabriken sparat in några kronor och gram på fel sak.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

G-son

#105 » 19:55:07, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Insugsrör av plast :uupps: Underbart, plast åldras i förtid av värme och det lär tidvis bli varmt under huven en solig dag när motorn stängs av efter en längre körning. Så länge motorn är igång så kyls ju insuget av luften som passerar men när den stängs av...Där har fabriken sparat in några kronor och gram på fel sak.

Jag vet inte det... Ett utmärkt sätt att få bilar att bli skrotade när dom blivit gamla, så folk måste köpa nya(re) bil och efterfrågan på nya bilar hålls uppe.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se