Fuskmek skrev:Bifogar ett par suddiga bilder där
fuel trim värdena syns på stillastående bil och på tomgång och med litet gaspådrag. Vet inte om detta säger något vettigt.
Soppan verkar rätt på tomgång (inom några procent), det tolkar jag i alla fall som att det inte finns någon vakuumläcka eller annat som spelar nämnvärd roll på tomgång.
Den behöver minska soppan når det gasas mer, det förvirrar mig lite mer. (Men så är det att vara en nyfiken glad amatör som inte haft tillfälle att experimentera nått nämnvärt med detta slags mätningar själv.)
Har för mig att du hade ett Pico oscilloskop och lite tillbehör, nån nämnde kompressionsprov tidigare och du kan använda skopet till ett (snabbt) relativt kompressionsprov. Säger inte exakt vad kompressionen är, men det visar om det varierar mellan cylindrarna eller är lika på alla.
Med matematikfunktionerna och signal antingen från vevaxelgivare eller spänningsrippel från generatorn kan du få en graf som visar motorns
varvtal så tydligt att du kan se när varvtalet ökar när varje cylinder tänder, eller när ökningen uteblir för att en cylinder missar.
Med en ganska enkelt gjord tryckpulssensor av piezohögtalaren från något elektronikskrot kan du känna av tryckpulser i insug,
avgasrör, vevhus (oljestickan gör det lättåtkomligt) och så vidare, för att se om alla cylindrar är likvärdiga eller någon sticker ut.
Kanske något som ger ledtrådar till var problemet ligger, kanske inte.