Göran Ekman skrev:torbjorn_forsman skrev:Om den inte är direktinsprutad så finns det nog ingen bränsletryckgivare, och då har ju motorstyrsystemet inte en aning om bränsletrycket och kan inte heller sätta en felkod för det.
Lite förvånad blir jag . Så bilens dator vet inte om det kommer fram
bränsle till insprutningen. På en modern bensin bil.
Göran i Norråmyra
Det beror som sagt på hur modern den är. På direktinsprutade bensinare (Mitsubishis GDI-motorer, VAG TSI, TSFI m fl) sköter styrsystemet om reglering av bränsletrycket, så där känner styrdonet till det. Men vid mer traditionell insprutning i insugningsröret, är det en mekanisk, vakuumstyrd tryckregulator som sköter om saken och släpper ut överskottsbränslet i returledningen. Det fungerar tillräckligt bra för att inte behöva övervakas elektroniskt. Skulle det bli fel bränsletryck kommer styrdonet och diagnosprogramvaran att upptäcka det ändå via lambdaregleringen, och det dyker upp felkoder som pekar på felaktig bränsleblandning om än inte specifikt fel bränsletryck. Möjligen kan någon bilmodell övervaka bränslepumpens strömförbrukning, som ju ändras beroende på det
tryck den arbetar mot.
Biltillverkare kostar ju inte på en extra givare och funktioner i programvara om den inte antingen krävs av myndigheter eller anses öka betalningsviljan hos den kund som ska köpa bilen ny.