Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Det där med elbilar/hybrider

2619 inlägg • Sida 103 av 175
Diskutera bil-teman här

Holger

#1531 » 08:41:16, 08-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:slag:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



SK Racing

#1532 » 17:45:41, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:
Ivar Risslén skrev:Ni bara klagar och klagar över era dåliga vägar. Kom hit upp så får ni se på sämre vägar men ha inte en låg bil för då skrapar det så hemskt i underredet.

Och ändå så betalar vi världens värsta skatter.. har du funderat ut vart pengarna tar vägen och vems fel är det att världens värsta skatter inte räcker till på långa vägar..?



Finns många förklaringar, när det gäller vägarna så är det enkelt, hade skatterna som tas ut på bilismen tillfallit/öronmärkts till Vägverket så hade våra vägar haft en helt annan std än idag.

Enklaste förklaringen till vad för kr inte räcker är så enkelt att Ofantliga sektorn som jag kallar den Offentliga sektorn är för stor o har på tok för många hövdingar i sina kanoter o allt för få som håller i en paddel.

Nej, det är INTE ett politisktinlägg där jag tycker att det skall privatiseras mer osv, bara ett krast konstaterande att det finns alldeles för mycket människor som avlönas med skattemedel o att Ofantliga sektorn skulle tvingas till rationaliseringar precis som privata sektorn får göra när det krävs.

Problemet med just Ofantliga sektorn är ju att dom gärna vid besparingar avskedar utförande personal, medans pärmbärarna blir fler o fler.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

bonde456

#1533 » 09:54:25, 17-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

Mats i Myrhult

#1534 » 10:18:59, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dra lass med elbil
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Iznogoud

#1535 » 10:44:05, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och naturligtvis en fet TV i mittkonsollen :ohnej:

https://carup.se/nytt-test-dacia-duster ... -model-3s/

"Ett nytt test dömer ut bilar med enbart pekskärmar som farliga och distraherande. När viktiga funktioner sitter i pekskärmen tappar vi koncentrationen på vägen. "
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Murre o2

#1536 » 08:55:47, 25-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Holger

#1537 » 08:59:40, 25-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:https://carup.se/nytt-test-dacia-duster ... -model-3s/

"Ett nytt test dömer ut bilar med enbart pekskärmar som farliga och distraherande. När viktiga funktioner sitter i pekskärmen tappar vi koncentrationen på vägen. "

Är någon förvånad?
Det har jag alltid tyckt vara ett stort problem.
Och när du sedan hör om olyckor där föraren ”av okänd anledning” kommit av vägen på en rak vägbit så är det inte mycket att snacka om, antingen mobilen eller en annan pekskärm som är orsaken.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Göran Ekman

#1538 » 13:29:19, 25-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar lite, visst är det en massa krav på säkerhets system på bilar av idag?
Men det ställs uppenbarligen inga krav på hur förarmiljön ska vara utformad.
Har något minne av att Saab gärna påpekade det och drog paralleller med sina flygplan.
Å andra sidan ska ju framtidens bil vara självkörande. Och då blir det viktigt med leksaker för att roa föraren.
Men vi är väl inte riktigt där än.
Kan bara konstatera att förarmiljön på den Saab 900 -90 som jag har som hobby fordon är överlägsen väldigt mycket av de bilar som säljs idag.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Iznogoud

#1539 » 17:50:54, 25-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja man undrar ju hur Saab hade löst instrumentpanelen om de byggt elbil idag.
Tänkte på deras Black panel eller vad den kallades.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Stridis2

#1540 » 18:12:30, 25-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker om Volvos resonemang (tror jag hörde det om 240:n). Man ska kunna manövrera allt med tumvantar utan att behöva titta. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

toker

#1541 » 18:18:47, 25-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast på den tiden fanns inte så mycket funktioner heller men håller med det grundläggande bör vara lätt tillgängligt på riktiga knappar.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#1542 » 18:21:26, 25-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är ju inte bara elbilar. Min tio år gamla Mazda har en irriterande funktion, om det är runt nollan får man en stor varning om livsfarlig halka. Den informationen går inte att få bort och den täcker information som jag tycker är viktigare.
Jag har ändå kört bil i Sverige i över 50 år, jag vet vad halka är.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

torbjorn_forsman

#1543 » 20:42:24, 25-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Det där är ju inte bara elbilar. Min tio år gamla Mazda har en irriterande funktion, om det är runt nollan får man en stor varning om livsfarlig halka. Den informationen går inte att få bort och den täcker information som jag tycker är viktigare.
Jag har ändå kört bil i Sverige i över 50 år, jag vet vad halka är.


Ersätt utetempgivaren med ett fast motstånd så att bilen alltid tror att det är +10 ute?
En irriterande sak på den drygt 10 år gamla Mitsubishi jag kör nu är, att mycket information visas dubbelt - både med en vanlig kontrollampa i instrumentblocket och på displayen. Om det redan finns en kontrollampa är det väl helt onödigt att dessutom visa samma ikon med samma färg på ett annat ställe 5 cm därifrån? Men det går t ex inte att få den att visa klocka tydligt i instrumentblocket, den syns bara mycket finstilt längst uppe till höger på radions pekskärm. Och den klarar inte heller av att visa tid i 24-timmarsformat, lite märkligt med tanke på att Mitsubishi klarade av att få 24-timmarsvisning på t ex video och klockradio för den europeiska marknaden, redan 20-30 år innan den här bilen tillverkades.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nimrod_pro

#1544 » 00:43:46, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Funderar lite, visst är det en massa krav på säkerhets system på bilar av idag?
Men det ställs uppenbarligen inga krav på hur förarmiljön ska vara utformad.
Har något minne av att Saab gärna påpekade det och drog paralleller med sina flygplan.
Å andra sidan ska ju framtidens bil vara självkörande. Och då blir det viktigt med leksaker för att roa föraren.
Men vi är väl inte riktigt där än.
Kan bara konstatera att förarmiljön på den Saab 900 -90 som jag har som hobby fordon är överlägsen väldigt mycket av de bilar som säljs idag.
Göran i Norråmyra


Kan hålla med om detta i de nyare hybrider jag har kört i jobbet. Seaten som vi snart ska byta ut har egenskapen att det inte går att stänga av skärmen i mitten vid mörkerkörning, lagom roligt att ha den lysande i ögonen, ja jag har kollat instruktionsboken :) Och varför vill man ha ledstrips interiört kors o tvärs i förarmiljön i förarens synfält dessutom går att stänga av som tur är. Men vem efterfrågar denna funktion? 18 åringar som står o hänger vid macken? Sen inte en ända taktil knapp, allt är touch, lagom roligt tillsammans med en röstassistent som triggas av radion eller samtal i bilen...Nästa blir Skoda Superb, gillade förra gasbils skodan vi hade, mycket mer genomtänkt men vi får väl se om även de hakat på skärmrejset.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#1545 » 08:36:50, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimrod_pro skrev:Kan hålla med om detta i de nyare hybrider jag har kört i jobbet. Seaten som vi snart ska byta ut har egenskapen att det inte går att stänga av skärmen i mitten vid mörkerkörning, lagom roligt att ha den lysande i ögonen, ja jag har kollat instruktionsboken :) Och varför vill man ha ledstrips interiört kors o tvärs i förarmiljön i förarens synfält dessutom går att stänga av som tur är. Men vem efterfrågar denna funktion? 18 åringar som står o hänger vid macken? Sen inte en ända taktil knapp, allt är touch, lagom roligt tillsammans med en röstassistent som triggas av radion eller samtal i bilen...Nästa blir Skoda Superb, gillade förra gasbils skodan vi hade, mycket mer genomtänkt men vi får väl se om även de hakat på skärmrejset.

Röstassistenten ska gå att stänga av.

VW Tiguan 2020 som vi kör just nu visar endast tiden om man har den stora skärmen på. Stänger man av den (ja, det går!) visas tiden ingenstans. :uupps:
Tack och lov har den många vanliga knappar fortfarande.
På Opeln kan man inte stänga av skärmen på ett enkelt sätt. Trycker man på den stora knappen som man först skulle förmoda är till för det stängs bara ljudet av. Skärmen måste stängas av med tre-fyra knapptryckningar.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se