Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Det där med elbilar/hybrider

2619 inlägg • Sida 104 av 175
Diskutera bil-teman här

bonde456

#1546 » 17:36:06, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för att det är en Elbil men när man är inne på instrumentering.....
Min -16 BMW har budget rattalternativet med största centrumet så man står inför två val.
Det ena är att rattcentrum är i vägen för nedre delen av instrumenteringen där Temperatur, farthållarhastighet och andra funktioner står så att man ser varv och hastighetsmätaren
Det andra alternativet är att sänka ratten men då syns inte hela hastighetsmätaren så t.ex farthållarens markering inte syns.
Kanske inte exakt på bilderna men illustrerar i alla fall problemet att man måste flytta huvudet upp och ner beroende på vad man vill se och det är ju utomordentligt dumt.
Kommer ofta på mig själv med att böja mig fram för att se vilken hastighet jag trippar upp farthållaren till. den informationen står i nedre skärmen.
Det ger inget som helst utrymme för körställningsjustering utan blir endast en justering där jag försöker tappa minst information.
På min andra BMW har jag den dyrare ratten och det centrumet är mycket mindre.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850



Bygert

#1547 » 11:02:01, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med instrumenteringen i bilar är inget specifikt elbilsproblem. Det är inte ens nåt som är speciellt för bilar. Saker ändras för ändrandets skull, inte för att det nödvändigtvis ska bli bättre utan för att det ska bli annorlunda så det syns att man köpt nytt. När fick egentligen mobilen en ny funktion som blev till det bättre och som man använder? Eller datorn? Har det inte snarare varit så att vid vart byte har man fått psykbryt när man ska räkna ut var de gömt och gjort om det man brukar använda? Problemet är ju då att uppenbarligen är det många nog som går på det där och köper nytt enbart för att det är nytt. Tyvärr är vi väl inte nog många som tvekar att byta mobil när det gamla sviktar just därför att man har annat att göra än allt strul det blir innan det fungerar som man vill.

3 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Göran Ekman

#1548 » 12:11:56, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är standardiserat är väl pedal placeringen på bilar.
Jag har fruktansvärt svårt för ändringar bara för att ändra.
Stod och tittade in i kupen på en Tesla modell 3 igår ser väldigt enkelt och vackert ut med något helt rent tomt bara en stor display som sticker upp snett åt höger coolt helt enkelt.
Men cockpit tänket i min Saab 900 OG är en väldigt mycket bättre förar miljö.
Kom på marknaden hösten 1978! Men utvecklingen måste väl gå framåt på något vis?
Saab styrdes väl av tekniker?
Idag styrs tillverkningen av marknadsförings folket.
Kanske skulle föreslå Tesla att sätta bromsen till höger det skulle vara lite nytänkande, och spänningshöjande på en elbil.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

peter.svensson

#1549 » 13:20:02, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I en elbil har man redan "bromsen" till höger... :grin: Hämtade ut en XC60 Hybrid för några veckor sedan. Och om kan kör i B-läge (regenerering) så behöver man inte använda bromsen den stannar när man släpper gasen. Tror knappt jag rört bromspedalen på sen jag hämtade ut den. Frågan här hur bra det är för bromsarna... ???

1 person gillar det här inlägget.
peter.svensson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:09:38, 12-04-2007
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: T430, MF50B, ER1200, MF35

gute84

#1550 » 14:36:39, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

perfekt lösning till er som inte gillar skärmar


1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Göran Ekman

#1551 » 14:50:36, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att inte använda bromsarna brukar väl inte bli så bra. Att lösa den lilla detaljen på broms oken kan väl inte vara omöjligt. Annars fungerar trumbromsar rätt bra även om dom inte används så ofta.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#1552 » 15:43:16, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Det som är standardiserat är väl pedal placeringen på bilar.
Jag har fruktansvärt svårt för ändringar bara för att ändra.
Stod och tittade in i kupen på en Tesla modell 3 igår ser väldigt enkelt och vackert ut med något helt rent tomt bara en stor display som sticker upp snett åt höger coolt helt enkelt.
Men cockpit tänket i min Saab 900 OG är en väldigt mycket bättre förar miljö.
Kom på marknaden hösten 1978! Men utvecklingen måste väl gå framåt på något vis?
Saab styrdes väl av tekniker?
Idag styrs tillverkningen av marknadsförings folket.
Kanske skulle föreslå Tesla att sätta bromsen till höger det skulle vara lite nytänkande, och spänningshöjande på en elbil.
Göran i Norråmyra


För länge sedan (fram till 1920- kanske 30-talet) fanns det bilar med avvikande pedalplacering, ofta gasen i mitten, koppling till vänster och broms till höger. T-forden var ett kapitel för sig med pedalmanövrerad växellåda.
Saab ägdes ju av wallenbergarna, och jag skulle tro att det var gott om ekonomer i ledningen av det bolaget också. Man bör också komma ihåg ursprunget till Saab - ett sidospår hos en flygplansfabrik som befarade dåliga affärer när andra världskriget var slut, och måste hitta på någonting för att sysselsätta personalen och få användning för lokalerna. Och jag tror att biltillverkningen i många år var lite av skyddad verkstad som fick gå med förlust (till fördel för andra wallenbergbolag som kunde kvitta biltillverkningens förluster mot vinster på andra håll i koncernen) och hållas under armarna av flygdivisionen och inte minst Scania.
När det gäller det som i Saab-sammanhang brukar kallas "cockpit-tänk" så misstänker jag att de som ritade instrumenteringen i OG900 fick en hel del inspiration från Citroëns 70-talsmodeller (GS, CX m fl), Där kom ju en ännu mer "integrerad" lösning ihop med andra generationens satelliter i instrumenteringen på GSA från 1980.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#1553 » 16:00:28, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller bilar instrumentering har det inte blivit bättre de senaste 40 åren bara annorlunda.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#1554 » 16:10:54, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något som definitivt har blivit bättre är att instrumenten är noggrannare och mer driftsäkra. På en 80-talsbil var det t ex vanligt att hastighetsmätaren började visa mer och mer fel under årens lopp, klockan drog sig och stannade kanske helt och hållet efter 5-10 år då det mekaniska urverket var utslitet eller hopbeckat, vägmätare stannade när bilen började bli gammal och något plastkugghjul hade spruckit osv osv.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud

#1555 » 16:19:52, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

peter.svensson skrev:I en elbil har man redan "bromsen" till höger... :grin: Hämtade ut en XC60 Hybrid för några veckor sedan. Och om kan kör i B-läge (regenerering) så behöver man inte använda bromsen den stannar när man släpper gasen. Tror knappt jag rört bromspedalen på sen jag hämtade ut den. Frågan här hur bra det är för bromsarna... ???
Tja, är väl bara att kolla på ecodrivekörda bilar. Sparar några kronor i bränsle och kostar ohemult mycket i bromsrenoverande.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#1556 » 16:39:24, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör ganska ecodrivingmässigt och brukar ändå inte ha några problem med hopkärvade bromsar annat än på bilar jag nyss har köpt.

Enda fallet av onormalt mycket bromsjobb tror jag är morsans Skoda Fabia, när den har stått ute utan att köras mycket på flera månader, i synnerhet regniga höstar, så blir det avtryck i rosten på bromsskivorna där beläggen har legat an och sedan hoppar löständerna ur när man bromsar. Bilen har gått 8000 mil och fått bromsskivorna fram bytta två gånger, bak en gång hittills. Från och med kommande vinter kommer den att kunna stå i garage och då ska väl problemet vara över.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud

#1557 » 16:56:34, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja stillestånd dödar bromsar effektivt.
Du kanske inte är rädd för att använda bromsen när den väl används?
Men att köra ecodriving med både hönan och ägget under bromspedalen dödar främst bakbromsar mycket effektivt.

Någon elbilsmekaniker i tråden som vet hur mycket bromsjobb det är på dessa bilar?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Alexn72

#1558 » 21:09:07, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar alltid av mina bromsskivor och sprayar zinkspray.
Håller dem fina år in och år ut.

Inte zink på själva slitytan dock...
Senast redigerad av Alexn72 22:24:14, 28-09-2022, redigerad totalt 1 gång.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Göran Ekman

#1559 » 21:14:35, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått för mig att det är kärvande ok som är problemet med bromsar idag. Bak ok med handbroms är en intresant teknisk lösning som inte alltid funkar som det är tänkt.
Men hur broms oken funkar kan det vara material val som ställer till det?
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman

#1560 » 21:31:26, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:perfekt lösning till er som inte gillar skärmar


Något som skulle passa mig vore en Saab 900 OG med eldrivlina skulle räcka bra med prylarna från en Nissan Leaf finns en firma som har utrustningen som krävs för att kunna plocka i den drivlinan i en annan bil.
Drömma kan man väl få göra?
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se