Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

A-Traktorer

775 inlägg • Sida 2 av 52
Diskutera bil-teman här

Nemesis_turbo

#16 » 12:31:05, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra förslag, men det verkar som att de flesta säljer en piggyback box som kopplas direkt in på CAN på moderna bilar, eller fulas in på vartals- och hastighetssignalerna på enklare bilar. Alltså väldigt enkelt att återställa till vanlig bil, genom att bara koppla från/ur boxen. Kanske skulle man ha som krav att bilens originalbox måste programmeras om med hastighetsbegränsningen.

Det verkar som att det redan nu är krav på intyg från leverantören att inga bakvägar finns. Kanske skulle man ha ett register med godkända leverantörer.


även där bilens originalbox programmeras om så gör dem liak snabbt om programeringen igen via OBD porten, trots att företagen om gör ens ådan ompragramering intygar att det inte går att gäöra via OBD
Nemesis_turbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:40, 07-10-2013
Ort: Nordanstigs kommun gävleborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Nuvarande maskiner
Ih 624 1966
Case 688p 1990
Lm 846 1977
Gamla maskiner
Volvo t32 med en ålö 1256 lastare
Lm225 med stora bm
Mf 65 med runtomsvängande ticokran
Hymas s4 byggd på en power major



RoXa

#17 » 12:39:15, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sant, det finns alltid en väg till målet för den som vill tillräckligt.

Återstår då att ha en bötestege, enligt C:s förslag, där första ertappaningen ger 10k i böter till föräldrarna, och sedan ökar exponentiellt för varje nytt tillfälle.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

Iznogoud

#18 » 14:00:01, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast är väl egentligen att gå tillbaka till analog trafikövervakning med synlig Polis, löser väldigt många fler trafikproblem samtidigt då a-traktorer troligen är en försvinnande liten del av de trafikrelaterade problemen.

Sedan kanske det bör informeras om vad olovlig körning innebär för berörda parter.
Tror få ungdomar är helt medvetna om spärrtid utöver bötesstraffet.
Finns ju även tillåtande av olovlig körning, vilken kan drabba föräldrar. ( gammal länk )
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/201 ... traktorer/
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

hartagga

#19 » 14:10:47, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Jag skulle gärna se att det gick att förbjuda A-traktortrafik på vissa vägavsnitt och under vissa tider på dygnet. T ex under rusningstid på vägsträckor med köproblem, och rent generellt på vägar med högre hastighetsbegränsning än 70 och dåliga möjligheter till säker omkörning (ingen vägren, kurvigt/backigt osv).


Som vanligt ett bra förslag från Torbjörn :smile:

Jag bor i ett A-traktor-tätt område och det här skulle lösa åtminstone vissa av de problem jag har med A-traktorerna, att de blockerar och stör trafikrytmen på vägar som inte säkert går att köra om på. Det andra problemet, att jag börjar bli en grinig gubbe får jag nog jobba på själv.
hartagga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:06, 14-06-2015
Ort: Södra Hälsingland
Maskintyp: Traktor

hartagga

#20 » 14:16:40, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Enklast är väl egentligen att gå tillbaka till analog trafikövervakning med synlig Polis, löser väldigt många fler trafikproblem samtidigt då a-traktorer troligen är en försvinnande liten del av de trafikrelaterade problemen.

Sedan kanske det bör informeras om vad olovlig körning innebär för berörda parter.
Tror få ungdomar är helt medvetna om spärrtid utöver bötesstraffet.
Finns ju även tillåtande av olovlig körning, vilken kan drabba föräldrar. ( gammal länk )
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/201 ... traktorer/


Även om det känns som en dröm har vi här ännu ett utmärkt förslag till lösning på problemet med tokkörning, inte bara med A-traktorer.

Men problemet med olovlig körning tror jag är mer svårlöst. Jag förutsätter lite att de A-traktor förare som kör för fort är medvetna om att de begår ett lag-/regelbrott. Jag tror som inte riktigt att spärrtid på körkort hindrar dem, de anser sig ju redan ha rätten att köra olovligt.

Tillåtande av olovlig körning kan ju däremot vara ett verktyg, jag vet dock inte hur höga beviskraven är för en fällande dom?
hartagga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:06, 14-06-2015
Ort: Södra Hälsingland
Maskintyp: Traktor

Nemesis_turbo

#21 » 15:03:19, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

hartagga skrev:
Iznogoud skrev:Enklast är väl egentligen att gå tillbaka till analog trafikövervakning med synlig Polis, löser väldigt många fler trafikproblem samtidigt då a-traktorer troligen är en försvinnande liten del av de trafikrelaterade problemen.

Sedan kanske det bör informeras om vad olovlig körning innebär för berörda parter.
Tror få ungdomar är helt medvetna om spärrtid utöver bötesstraffet.
Finns ju även tillåtande av olovlig körning, vilken kan drabba föräldrar. ( gammal länk )
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/201 ... traktorer/


Även om det känns som en dröm har vi här ännu ett utmärkt förslag till lösning på problemet med tokkörning, inte bara med A-traktorer.

Men problemet med olovlig körning tror jag är mer svårlöst. Jag förutsätter lite att de A-traktor förare som kör för fort är medvetna om att de begår ett lag-/regelbrott. Jag tror som inte riktigt att spärrtid på körkort hindrar dem, de anser sig ju redan ha rätten att köra olovligt.

Tillåtande av olovlig körning kan ju däremot vara ett verktyg, jag vet dock inte hur höga beviskraven är för en fällande dom?


en arbetskollega åkte på ljust detta när hans grabb som körde sin a-traktor lagligt blev stopapd och polisen lyckades efter genomsökning komma fram till att man kunde växla upp bakre lådan,,,, min kollega stod som ägare för att få en vettigare försäkring och att ynglingarna inte får stås om ägare utan att förälder godkänner coh då kan förälder hållas ansvarig, min kollega fick samåka till jobbet en stund
Nemesis_turbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:40, 07-10-2013
Ort: Nordanstigs kommun gävleborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Nuvarande maskiner
Ih 624 1966
Case 688p 1990
Lm 846 1977
Gamla maskiner
Volvo t32 med en ålö 1256 lastare
Lm225 med stora bm
Mf 65 med runtomsvängande ticokran
Hymas s4 byggd på en power major

Volvot24 (trådstartaren)

#22 » 15:27:22, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Va bra! Gissar att det är ordning på åket nu och framöver. Ett föredöme☺️

Vad säger reglementet om att lådan inte var säkert spärrad?
Och varför var den inte det?
Skulle bilen ut på race?

Alternativet är att försäkringen tecknas på gossen, för säkerhets skull, så att inte körkortet åker på flera år...

Den som tecknade försäkringen ska vara tacksam att ingen olycka inträffat.

Vilka åsikter har ni om att man måste vara 18 år, för att köra BIL?

Varför inte 16 år?

Eller rent av 14 år?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Nemesis_turbo

#23 » 15:51:14, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

proböemet är väll att bara den som äger får försäkra och äör man under 18 får man inte äga utan intyg från målsman och då står målsman som medägare och sitter i samma knipa, tror detta är en regel som las till för några år sedan för att inte folk skulle kunna skriva fordon på sina barn och låta barnen åka på tullavgifter p böter mm

tror det gäller för föräldrar att avra mer insatta i vad som händer och sker med a-traktorerna hur det körs och framförallt hur deras barn faktiskt uppför sig, och kanske förklara ordentligt för dem vad som hädner man man bryter mot lagar och regler.

jag tillhör skaran med bilburna vuxna åker raggarbil på helgerna dricker öl o spelar musik, men kastar inte flaskor runtomkring tokspelar inte i bostadsområden osv, råkade i luven med några av byns yngre i somras när de var cruising och det skräpades ned vid min verkstad, fick kraftigt motthug när jag bad dem plocka reda på burkar flaskor mm...

1 person gillar det här inlägget.
Nemesis_turbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:40, 07-10-2013
Ort: Nordanstigs kommun gävleborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Nuvarande maskiner
Ih 624 1966
Case 688p 1990
Lm 846 1977
Gamla maskiner
Volvo t32 med en ålö 1256 lastare
Lm225 med stora bm
Mf 65 med runtomsvängande ticokran
Hymas s4 byggd på en power major

Dexxas

#24 » 16:00:50, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stoppa alla a-traktorer som vid en utredning varit "micklade" i en skrotpress i ägarnas åsyn.... Oavsett värde på dom borde det få effekt....
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Murre o2

#25 » 16:10:33, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dexxas skrev:Stoppa alla a-traktorer som vid en utredning varit "micklade" i en skrotpress i ägarnas åsyn.... Oavsett värde på dom borde det få effekt....

Bra förslag :smile: Förvånade hur fina( dyra) A traktorer en del grabbar har ex en ny RangeRover :uupps: Måste vara rika föräldrar, status prylarna kryper ned i åldrarna...

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

hartagga

#26 » 16:48:51, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:
Dexxas skrev:Stoppa alla a-traktorer som vid en utredning varit "micklade" i en skrotpress i ägarnas åsyn.... Oavsett värde på dom borde det få effekt....

Bra förslag :smile: Förvånade hur fina( dyra) A traktorer en del grabbar har ex en ny RangeRover :uupps: Måste vara rika föräldrar, status prylarna kryper ned i åldrarna...


Här kommer lite funderingar om läget i Södra Hälsingland; Jag menar att det finns tre grupper av A-traktorer, ombyggda 740/940, omreggade King Cab/pickuper och slutligen omreggade “vanliga personbilar”. Utan att föra noggrann statistik (så bevis genom anekdot) anar jag att den förstnämnda gruppen, 740/940 i princip enbart körs av unga pojkar, sällan eller aldrig jag ser en tjej köra dessa. Det är i princip också enbart dessa fordon som tok-kör.

Vad som däremot gör mig mest irriterad är de förare som inte visar någon som helst hänsyn till mer “fortgående” trafikanter, dvs. de som inte går ut i bussfickor när vägren saknas eller helt enkelt kör ute i vägrenen. Dessa förare kör alla sorters A-traktorer.

Jag är ofta söder om landskapsgränsen, i trakterna av Ockelbo/Sandviken. Där upplever jag inte alls samma problem med mängder av bromsklossar. Det får mig att tro att antalet A-traktorer och kulturen kring dessa är kraftigt lokal. Som en parentes kan jag inte förstå att Ockelbo är Sveriges A-traktor-Stockholm, det skulle så väl stämma in i mina fördomar om Ockelbobyggare, nu är det istället Kilafors :razz:
hartagga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:06, 14-06-2015
Ort: Södra Hälsingland
Maskintyp: Traktor

Murre o2

#27 » 17:28:54, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I hela Sverige finns 4,3 A-traktorer per 1 000 invånare, från som lägst 1,2 i Stockholms län till 11,1 i Västernorrlands län följt av Dalarnas län med 11,0 A-traktorer per 1 000 invånare. De tre kommunerna med allra flest A-traktorer per 1 000 invånare ligger dock alla i Västerbottens län; Åsele (28,0), Vilhelmina (22,5) och Dorotea (21,6).
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

hartagga

#28 » 18:03:07, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:I hela Sverige finns 4,3 A-traktorer per 1 000 invånare, från som lägst 1,2 i Stockholms län till 11,1 i Västernorrlands län följt av Dalarnas län med 11,0 A-traktorer per 1 000 invånare. De tre kommunerna med allra flest A-traktorer per 1 000 invånare ligger dock alla i Västerbottens län; Åsele (28,0), Vilhelmina (22,5) och Dorotea (21,6).


Det där var intressant! Var hittade du de siffrorna? Kanske ännu en fördom som kommer på skam, den att jag skulle bo i ett område med särdeles många A-traktorer. Jag börjar mer och mer inse att jag bara är en grinig gubbe, dystert :(
hartagga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:06, 14-06-2015
Ort: Södra Hälsingland
Maskintyp: Traktor

Mangan

#29 » 18:29:12, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte ofta vanliga traktorer och hjullastare går ut och släpper förbi bilar heller.

Förresten, lättare att köra om en A-traktor än någon som kör 50.

2 personer gillar det här inlägget.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Iznogoud

#30 » 19:26:46, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.svtplay.se/video/27333929/epa

"Musikfestivalen "Midnight Light Festival" anlitar sju tjejer för att skjutsa festivalens artister i sina epa-traktorer. Under två ljumma sommarnätter får vi en inblick i sju unga tjejers liv, tankar, kultur och drömmar i Norrlands inland. Det blir ungdom, drömmar och motorer i Vilhelmina kommun."
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Blommas och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se