Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

A-Traktorer

775 inlägg • Sida 5 av 52
Diskutera bil-teman här

jonas_81

#61 » 06:03:42, 05-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

RoXa skrev:Jag hade en egen tröska när jag var 11 år. Så tycker att 13 är lite i senaste laget…

Minns att jag fick ta spjärn mot ratten för att kunna pressa ner kopplingen, men annars var det inga problem. Den var iof bara på 12 fot.



Och "gratis" skjuts upp tillbaka i sätet när man släpper ratten.. de minns jag av FORD 7700 när jag var ca 7...
jonas_81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:32, 07-01-2019
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5511 -70



Göran Ekman

#62 » 08:15:52, 05-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Som intensionerna är nu, så är det väl snart ok att köra lastbilar med släp så snart man fyllt 14.

Allt finns ju på nätet, vad som krävs.

Ok då... Vi kan i stället tänka oss en skördetröska i stället.
Är väl ok med 13 år då.

.

Det är idag lagligt att köra en lastbil för en 15 åring med rätt utbildning. Om lastbilen är traktor registrerad.
Vi har motoriserade tvåhjulingar. Mopeder sedan MC i olika klasser. I stort sett samma fordon men högre krav på kunskaper för högre hastigheter.
Ser A-traktor problemet som ett mjukvaru problem
En del av A-traktor förarna har svårt att följa regler. Vad gör vi åt det?
Exemplet ovan i Uppsalalän väg 288 2+1 väg olyckan skedde där det var tvåfiligt.
Varför skedde den olyckan ?
Hur skulle det gått för personerna i A-traktorn om dom kört en väderskyddad EU-moped utan deformationszoner?
Nästa mjukvaruproblem är trafikplanering.
Trafikverket endel av deras personal när det gäller planering där är mjukvaran för mjuk.
Har suttit med några av deras planerare i mitt kök nr Rv 56 skulle dras om. Då var förbifarten runt Tärnsjö relativt ny. Skedde några dödsolyckor där.
Vi fick då reda på att Trafikverket aldrig gjorde fel. Har man den inställningen till sitt jobb, och inte ser att vägar är en del av ett transportsystem som ska fungera för fordon med olika hastigheter.
Då är mjuk varan för mjuk.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

magloman

#63 » 12:47:03, 05-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg idag i tidningen att det ska utredas och göras andra regler för a-traktorer.

Det kan nog bli bra.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mangan

#64 » 12:49:41, 05-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

AM-kort för att framföra traktor på allmän väg (undantag korta transporter inom näring)?
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Volvot24 (trådstartaren)

#65 » 13:15:10, 05-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Såg idag i tidningen att det ska utredas och göras andra regler för a-traktorer.

Det kan nog bli bra.


Som det utvecklat sig - nödvändigt!
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Murre o2

#66 » 15:12:54, 05-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktor körkort var ju från början för att böndernas barn skulle kunna hjälpa till på gården och köra till kvarnen och liknande. Jag har själv varit där fast utan traktorkort. För att köra på åkrarna och närmaste vägen mellan gården och åkrarna var det ingen som brydde sig om det. Och allvarligt talat, köra med häst som jag också gjorde var svårare och farligare än med traktor och något hästkörkort har de som väl inte kommit på :grin:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Volvot24 (trådstartaren)

#67 » 18:24:36, 05-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Göran E skrev:

"Det är idag lagligt att köra en lastbil för en 15 åring med rätt utbildning. Om lastbilen är traktor registrerad."

- Varför gäller det inte A-traktorer?
Då menar jag övningskörning och uppkörning.
Tror man kanske att ungdomar inte klarar detta, utan lär sig efterhand i trafiken?

Har jag fattat fel?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#68 » 18:28:42, 05-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Traktor körkort var ju från början för att böndernas barn skulle kunna hjälpa till på gården och köra till kvarnen och liknande. Jag har själv varit där fast utan traktorkort. För att köra på åkrarna och närmaste vägen mellan gården och åkrarna var det ingen som brydde sig om det. Och allvarligt talat, köra med häst som jag också gjorde var svårare och farligare än med traktor och något hästkörkort har de som väl inte kommit på :grin:


Är väl heller inte så ofta att en häst kommer upp i 100 knyck?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Göran Ekman

#69 » 19:33:30, 05-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:
Murre o2 skrev:Traktor körkort var ju från början för att böndernas barn skulle kunna hjälpa till på gården och köra till kvarnen och liknande. Jag har själv varit där fast utan traktorkort. För att köra på åkrarna och närmaste vägen mellan gården och åkrarna var det ingen som brydde sig om det. Och allvarligt talat, köra med häst som jag också gjorde var svårare och farligare än med traktor och något hästkörkort har de som väl inte kommit på :grin:


Är väl heller inte så ofta att en häst kommer upp i 100 knyck?

När jag tog mitt traktor kort 1978 på lantbruks skolan var det körning på väg i utbildningen.
Ett kör prov för traktor kort är något som känns rimligt . Att köra en traktor registrerad last bil på ett körkort utfärdad på en tvåhjuling är inte rimligt.
En möjlig väg framåt är kanske att det skulle vara ett praktiskt körprov på traktorkortet.
En lite skillnad mellan en häst och ett motorfordon är att hästen har en egen hjärna och är ett flyktdjur.
Har försökt att köra lite med häst. Vart ur tippad ur en liten kärra trasslade in fötterna i tömmarna släpades efter, man hinner tänka väldigt mycket när man ligger på rygg släpandes efter en häst tömmarna släppte efter några meter..
En häst efter en väg är ett gigantiskt varnings tecken i min värld.
Jag roade mig i min ungdom med att segelflyga. Man får flyga själv när man är 15 år där är det flyg läraren som bedömer elevens kunnande/ lämplighet.
Riktigt hur det ska kunna föras över på traktor sidan vet jag inte.
Känner bara att vi har ett problem lös problemet. Istället för att förbjuda en fordons typ.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

e_pettersson

#70 » 20:03:46, 05-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har det inte i grund och botten att göra att förr kunde 15 åringar på landet som tog traktorkortet redan köra traktor, bil och lastbil om det fanns på gården. Ofta dessutom självförsörjande och nettobetalare till hushållet. Dagen det var dags för körkort med uppkörning åkte det och körde upp utan någon körskola utan problem. Ett exempel jag hört är en dotter i någonstans 10-15 års ålder som skulle backa hem en spannmålsvagn typ 1km, du får mat när du är hemma och tippat lasset.
Ungar och vuxna idag är ju gravt efterblivna och kan ju tex inte ens backa med släp, sällan försörja sig häller. Ett annat förslag borde vara att har man inte E kort borde det vara förbjudet att framföra en bil med dragkrok.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

9 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

björken

#71 » 23:17:38, 05-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu känns det kanske som tråden mest är för fria spekulationer, anekdoter och kritik mot dagens samhälle i stort vilket jag lämnar därhän, men det verkar vara lite oklart med vilka kort som gäller idag?
Traktorkort och AM-körkort är olika, bägge ger behörighet att framföra A-traktor. Idag tar majoriteten AM-kort då det kan tas vid 15 år utan dispens och du får också köra EU-moped.
För AM-kort krävs att man blir godkänd på körning i trafik, om än på moped.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... aktorkort/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... d-klass-i/

Blir spännande att se förslaget till nytt regelverk, hoppas det lyckas komma till rätta med säkerheten samtidigt som man kan behålla möjligheten för ungdomar på landsbygden att frakta sig själva och utöva sitt motorintresse.

1 person gillar det här inlägget.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

krokodilen

#72 » 09:09:47, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:Nu känns det kanske som tråden mest är för fria spekulationer, anekdoter och kritik mot dagens samhälle i stort vilket jag lämnar därhän, men det verkar vara lite oklart med vilka kort som gäller idag?
Traktorkort och AM-körkort är olika, bägge ger behörighet att framföra A-traktor. Idag tar majoriteten AM-kort då det kan tas vid 15 år utan dispens och du får också köra EU-moped.
För AM-kort krävs att man blir godkänd på körning i trafik, om än på moped.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... aktorkort/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... d-klass-i/

Blir spännande att se förslaget till nytt regelverk, hoppas det lyckas komma till rätta med säkerheten samtidigt som man kan behålla möjligheten för ungdomar på landsbygden att frakta sig själva och utöva sitt motorintresse.


Jag tog traktorkort vid 15 års ålder på dispens efter påskrift av grannen som var lantbrukare och kommunalpamp med lite inflytande! :smile: Vet inte hur det är med dispens för 15 åringar idag eller om det är borta iom AM-kortet. Tilläggas bör att detta var väl iaf 12-15 år innan EU-mopparna och olika mopedklasser dök upp.

Grabben är idag 12 och kommer inte att åka moppe det kan jag lova. De kör ihjäl sig på löpande band här!! :sad: Antar att reglerna fixats till då även om vi aldrig kommer ifrån vikten av individen och dess egna ansvar.

Nu vet man ju inte vad åsnorna vid makten (OBS myndighets och politikerföraktet här) hittar på men jag klurar på en tresitsig variant, vet att tex Ford har nån Transit Connect eller liknande men skåpet kanske ställer till det. Vi får se.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24 (trådstartaren)

#73 » 09:19:36, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Minns att morfar till mina barn, frågade om jag ville köra timmerbil åt honom för 40 år sedan.
Det behövdes att ett intyg skulle skickas in som visade att jag kört under uppsikt 200 timmar, så var körkortet klart.

För att köra med timmersläp, krävdes uppkörning.

Dessa regler togs bort ett år senare.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

krokodilen

#74 » 08:33:32, 07-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer faktiskt ihåg de där runt 80-81 nån gång även om jag själv inte vara så gammal då.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#75 » 11:12:15, 07-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man levererar en fin ny Mowi huggarvagn till kund är det bra att ta med laptoppen å tala om för växellådan att inte vara så restriktiv.

Oupps så fick man ju inte göra!! :snow: :off_topic: :djaevul: :mrgreen:

Bild

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se