Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

VAG CFFB service, kamrem mm (2.0 tdi EA189 2012)

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

magloman (trådstartaren)

#1 » 12:22:22, 10-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej gott folk

Ska fixa lite med mammas bil igen. En större service.

VW Tiguan 2012 2.0tdi fyrkrafs, DSG
motorkod: CFFB (138-140hk)
Mil: ca 13.000
Felkoder: inga på motor och låda

Det är en CR diesel EA189(första generation). Den som omfattas av dieselgateskandalen.

Den läcker vatten vid vattenpumpen så den ska bytas med.

Tyvärr ser jag ganska mycket olja från skarvarna på luftslangarna. Är det nåt knas med vevhusventilation eller kanske turbon?


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220910/5a6db8ce401c7ca87ad1bc7f09a45a47.jpg
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Ivar Risslén

#2 » 16:32:18, 10-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla att luftintaget till luftburken är öppet. Det brukar sitta ett filter (sneefilter på tyska) i intaget, man ser det inte om man tittar utifrån utan man måste känna efter i kanalen.
När jag köpte Audin som jag har så upptäckte jag att det droppade olja från insugsröret mellan turbo och insug. Efter lite svordomar så skickade jag efter en ny turbo. Som tur var så var den gamla svår att lossa så jag började att kolla lite mer. Då upptäckte jag att det var lite fint grus i luftfiltret och började att fundera var det hade kunnat komma i från. Jag fann det lilla finmaskiga filtret i luftkanalen och plockade loss det, men det var inte så mycket boss som var fast i det. Felet var att det satt en rejäl propp just innan filtret. I den proppen fanns det några vingpennor från någon liten fågel och en massa som liknande ull. Jag tror att det var någon som hade matat bilen med Lovikka vantar, så mycket ull var det. Efter att jag hade rengjort så slutade den att droppa olja från insugsröret.
Den hade sugit olja från vevhusventilationen så att det syntes som om det hade kommit från turbon. Förutom att jag blev lite klokare så har jag ett nytt utbytes turboaggregat liggandes. Hon jag köpte bilen av hade haft problem med partikelfiltret att det hade blivit tätt och haft in den på verkstad utan att de hade upptäckt den verkliga orsaken.
Errare humanum est

4 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

magloman (trådstartaren)

#3 » 17:14:42, 10-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tips, ska undersökas. Kanske oljan kommer från annat håll. Ser ut som kamremmen badar i olja :klia:

Kanske kamaxeltätning el likn som läcker?

Får se bättre när man får bort remmen mm

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220910/dbe9f6e52687494d6d503a7df1c579b9.jpg





Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220910/ac927de66681efa0eae074bc817f3a22.jpg


Gör lyftkrok till motorn:

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220910/193c3aa3f36e3bca6d26d4eaeef81ff9.jpg



Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220910/4a38486acea4c774b71eeb4b2b71c597.jpg
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman (trådstartaren)

#4 » 21:14:22, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt grisigt är det iaf!


Bild

Har tagit bort kamdrevet och bakom ser det torrt och fint ut:
Bild

Bild

Bild

Bakom vevaxeldrevet ser det lite kladdigare ut, men det kan lika gärna bero på läckande olja från någon annan stans som runnit dit:
Bild

Zoomar man in så ser man att tätningen ser lite konstig ut dock. Vid mina parallella streck ser det ut som det glipar:
Bild

Kan inte se att ventilkåpspackningen läcker iaf så det måste vara vid veven.

Igår blev det skräpmat, men det var gott.

Bild

:rock_on:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman (trådstartaren)

#5 » 20:29:57, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har beställt tätningar idag och sen tvättat rent.

Bild


Bild


Bild


Dreven var svåra att få rena. Avfettning hjälpte lite och ultraljud lite mer, men tog mässingborste på slutet. Ytan på dreven är lite ful men tror det funkar ändå. Dom blir nog polerade av nya remmen sen.

Bild



Bild


Vattenpumpen bor där:
Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman (trådstartaren)

#6 » 20:43:46, 07-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väntar på specialverktyg för att montera tätningarna. Var visst lite svårt att få tag i just nu. Tillverkningen av specialverktyg har tydligen sålts av VAG till Continental Group som inte bryr sig om sina kunder. Skitsvårt att få tag i många verktyg just nu.

Så jag beställde nya tätningar från tyskland där det ingår ett engångsverktyg i plast. Bara för att lösa problemet nu.

Har bytt gummi på krängningshämmarstaget idag. Skulle ändå bytas. Riktigt krångligt men det gick. Man ska egentligen ta ner framvagnen och byta hela staget som kommer med bussningarna monterade.
Jag hade ingen lust med det så hitta nya bussningar i USA med delade hållare. Skulle varit enklare om det fanns i europa nånstans men har inte hittat det.
Kanske finns nu, var ju ett tag sen jag letade.

Tips till andra som ska byta bussningar är att fixa ett begagnat gammalt stag att plundra på hållarna. Då kan man återanvända dom och bara köpa nytt gummi(som finns i tyskland). SIDEM 863814 är rätt bussningar men som sagt, bara gummit.
Samma bussningar och hållare på väldigt många VAG från årsmodell 2010 nånstans.

Körde mest med hackspett med ett verktyg som är för tunnplåt. Tyvärr gick verktyget sönder så fick avsluta med minikapskiva på roterande fil:
Bild

Bild

Bild

Bild

Ny bussning och hållare på plats:
Bild

Tyvärr passar inte "original" bussning i denna hållare nästa gång. Skulle gärna vilja ha tag på ett stag som någon har bytt ut. Så man kan norpa hållarna.

Hållarna satt inte väldigt hårt ihop så med facit i handen kanske det hade gått att dela på dom med huggmejsel. :klia:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Murre o2

#7 » 23:02:10, 07-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dina bilder påminner mig om hur jag hatar oljeläckor, värst om de sitter mellan motor och växellådan så man måste klyva allt bara för en tätning. Din sitter ju någorlunda till men visst är det mycket extra jobb.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

magloman (trådstartaren)

#8 » 21:41:08, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja fy för läckage. Hoppas denna slutar läcka både olja och glykol nu.

Har fått ihop det mesta nu men startbatteriet har nog gett upp. Det är ju bara 11 år gammalt. Lika bra att byta så slipper man göra det i vinter.

Vevaxletätningen och kamaxeltätningen trycktes på plats med hjälp av två trattar. Så tätningen gled på plats liksom. Sen fick jag pressa det sista. Kapade av lämplig rörbete sen på med en bricka och skruvade in dom.

Gjorde ett verktyg för att hålla i veven med vid åtdragning.

Bild

Bild

Bild

Bild

Hade köpt fel bränslefilter med så blir att fixa ett nytt sådant. Brytpunkten för två olika modeller är samma månad som bilen är tillverkad! Hade varit bättre det gått på chassinummer, men icke :ohnej:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman (trådstartaren)

#9 » 19:49:43, 21-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är klar nu, bilen lämnade gården idag :thumme:

Lista på vad som blev fixat:
Nya bussningar till krängningshämmare fram
Ny innerskärm hö fram
Ny kamrem med rullar och spännare
Ny vattenpump
Ny multirem med spännare
Nya vev och kamaxeltätningar
Bränslefilter
Luftfilter
Oljefilter
Kupéfilter
Motorolja
Ny kylarvätska G13+
Nytt startbatteri
Nya torkare
Fyllde upp spolarvätska och blandade i ordning en dunk o ställde in i bagaget, går nog åt i vinter

Monterade vinterdäck också, ska ju på nu ändå. :snow:

Provkört ett par mil, verkar gå som den ska. :driver:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman (trådstartaren)

#10 » 02:58:22, 20-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev Nya bärarmar fram nu i helgen, sen nya topplagringar. Sen nya bromsbelägg fram.
Snart helt ny bil :lmao:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Sparrow

#11 » 09:19:06, 20-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa mammor har tur som har mekaniker i familjen. :grin:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se