fipplaren skrev:kimmen skrev:Du har ju diesel värmaren som sitter vä. fram, det är inget med den som skramlar, dom brukade spricka sönder, och
avgas röret till den...
Den är inte i funktion nu vad jag vet för inget händer när man trycker på knapparna och tror det var nå felkoder på den.
När dieselvärmaren spricker för internläckage får man otroligt mycket vitrök, till slut lägger dom av för att det bygger upp en kletig massa.
Hur det blir när avgasröret spricker vet jag inte, jag har bara haft internläckage. men något skramlande borde det inte bli för dieselvärmaren har ju bara en liten fläkt.
torbjorn_forsman skrev:Det gick inte att få
kontakt med värmaren via OBD, och någon form av karossdator gav felkod 1E05, "Kommunikation med CPM, tillsatsvärmare, Permanent". Det kanske inte sitter någon värmare i detta exemplar?
Det är få felkodsläsare som får fram dieselvärmaren och kan nolla den utan man måste ha Volvos eget Vida.
Var in på en verkstad som inte kunde släcka felkoden och han sa att här betalar man över 100000kr varje år i licenser och så kommer man inte åt dieselvärmaren ens.
med Vida lyckades jag direkt. Finns en hackad variant som tar alla volvo.
Dieselvärmaren lägger av efter tre felaktiga startförsök och det räcker med att ha för lite
bränsle i tanken för ett misslyckat försök och värmaren är väldigt långsint.
Har den ett felaktigt startförsök så spelar det ingen roll om den efteråt startar utan den kommer ihåg alla försök så det spelar ingen roll om ett misslyckande var förra året.
Värmaren sitter framför vänster framhjul så tittar man där ska man se ett litet avgasrör.
Enklast för att komma åt värmaren är att ta bort hela kofångaren, känns som ett stort jobb men det tar några minuter.