Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Det där med elbilar/hybrider

2553 inlägg • Sida 108 av 171
Diskutera bil-teman här

akkamaan

#1606 » 23:28:00, 28-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:jag förstår inte skillnaden mellan stadstkörning som dom säger och småvägarna här

Stadskörning innebär ständiga stopp och accelerationer mellan 0 kmph till 50 kmph
Att köra på krokiga småvägar innebär kanske samma maxhastighet men inte samma 0 kmph till 50 kmph hastighetsvariationer. Ju mera man bromsar in desto mera återladdas till en viss del batteriet.
Om det till exempel tar 0.5 kWh batteri kapacitet att accelerera från 0 kmph till 50 kmph så får man kanske tillbaka 0.25 kW när ma bromsar in från 50 kmph till 0 kmph. Detta är hela finessen med hybridbilar. Laddhybrider har lite större batteri, kan laddas hemma och kanske klarar av att köras 20 km på enbart batteriet. Sen är det bensinmotorn som gäller för återladdning samt konventionell hybrid-drift
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



gute84

#1607 » 23:41:42, 28-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
gute84 skrev:jag förstår inte skillnaden mellan stadstkörning som dom säger och småvägarna här

Stadskörning innebär ständiga stopp och accelerationer mellan 0 kmph till 50 kmph
Att köra på krokiga småvägar innebär kanske samma maxhastighet men inte samma 0 kmph till 50 kmph hastighetsvariationer. Ju mera man bromsar in desto mera återladdas till en viss del batteriet.
Om det till exempel tar 0.5 kWh batteri kapacitet att accelerera från 0 kmph till 50 kmph så får man kanske tillbaka 0.25 kW när ma bromsar in från 50 kmph till 0 kmph. Detta är hela finessen med hybridbilar. Laddhybrider har lite större batteri, kan laddas hemma och kanske klarar av att köras 20 km på enbart batteriet. Sen är det bensinmotorn som gäller för återladdning samt konventionell hybrid-drift


:thumme:

kolla på en lexus ls 600 h det stor bil så måste finnas plats till stora batterier tänker man

så i praktiken om jag håller mig till 50km så borde den klara sig till butiken
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Holger

#1608 » 08:54:40, 29-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svärföräldrarna kör en Toyota RAV4 laddhybrid och de kör 80km rent elektriskt innan mtoron går igång.
Du kan även tvinga den att köra rent elektriskt i alla hastigheter tills batteriet är tomt.
De tankar knappt tankar någon bensin längre för de har en körprofil där de sällan har mer än 80km någonstans.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

magloman

#1609 » 09:36:22, 29-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ot: någon skrev att avgaserna från en vanlig bil inte går att återvinna, det är helt fel.

Vid förbränning av fossila bränslen blir de två största biorodukterna koldioxid och vatten, vilka båda återvinns av naturen. Växter vill ha båda dessa till sin fotosyntes.

Det man inte vill ha är de andra små restprodukterna, som mycket av fastnar i dpf. Jakten på dessa kommer fortsätta.
Katalysator hjälper oxå att höja tempen så dessa ska förbrännas. I en modern vedpanna blir tempen så hög att dessa förbränns.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Viktorputts

#1610 » 14:13:43, 29-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ot: någon skrev att avgaserna från en vanlig bil inte går att återvinna, det är helt fel.

Vid förbränning av fossila bränslen blir de två största biorodukterna koldioxid och vatten, vilka båda återvinns av naturen. Växter vill ha båda dessa till sin fotosyntes.
.


Varför stiger halten koldioxid i luften?
Har växterna slutat att återvinna koldioxid eller kan det finnas andra förklaringar :klia:
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Joe

#1611 » 14:52:01, 29-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad släpper ut ca 378 kg koldioxid per år och vad kan vi göra för att förhindra det?







https://www.fossilfri.com/2017/03/14/hall-andan/
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

qqq

#1612 » 15:45:10, 29-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktorputts skrev:
magloman skrev:Ot: någon skrev att avgaserna från en vanlig bil inte går att återvinna, det är helt fel.

Vid förbränning av fossila bränslen blir de två största biorodukterna koldioxid och vatten, vilka båda återvinns av naturen. Växter vill ha båda dessa till sin fotosyntes.
.


Varför stiger halten koldioxid i luften?
Har växterna slutat att återvinna koldioxid eller kan det finnas andra förklaringar :klia:

Det beror på att viktorputts kör omkring med sin gamla traktor. Fy på dig..
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#1613 » 16:00:08, 29-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ot: någon skrev att avgaserna från en vanlig bil inte går att återvinna, det är helt fel.

Vid förbränning av fossila bränslen blir de två största biorodukterna koldioxid och vatten, vilka båda återvinns av naturen. Växter vill ha båda dessa till sin fotosyntes.

Tyvärr missar du en mycket viktig detalj. Den CO2 växterna binder upp i år släpps ut igen när växten dör och förmultnar eller brinner upp. Det nya trädet binder upp samma mängd som det gamla släppte ut.
Oljan kommer från växter och djur som levde för många hundra tusen år sedan. Då hade vi en mycket högre CO2-halt än nu.
Man säger att ved, rapsolja, gräs till hö osv ingår i ett kortsiktigt kretslopp (100 år i det här perspektivet är kort tid) medan oljan ingår inte i något kretslopp utan ökar CO2-halten i atmosfären.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mats i Myrhult

#1614 » 16:27:29, 29-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska vi ta det där om CO2 igen. Med risk för att tråden blir låst. Men ni måste ju någon gång lära er hur det fungerar!
Haven omsätter betydligt mer CO2 än växterna på land. Det sker dels genom växterna, cyanbakterierna, blågröna alger som har fotosyntes - tar in CO2 andas ut syre. Den omsättningen är större än den på land.
Därtill kommer karboniseringen i haven, CO2 binds till karbonater.
Atmosfärens halt av CO2 bestäms därför till viss del av fotosyntesen i haven + karboniseringen, MEN allra mest av solinstrålningen där Henrys lag för gaser i vätska säger att varma vätskor gasar ur, släpper ifrån sig gas, medan kalla vätskor tar upp.
Vid polerna tas CO2 upp och vid ekvatorn släpps CO2 ut. När solaktiviteten ökar blir jorden varmare och CO2-halten i atmosfären ökar. Det omvända sker när solaktvititeten minskar.

Omsättningen av CO2 bland landväxter är en bråkdel av detta och våra utsläpp av CO2 är sin tur en bråkdel av landväxternas omsättning av CO2.

Kontentan, bevisad både via försök och beräkningar är att våra utsläpp av CO2 har försumbar inverkan på atmosfärens halt av CO2!
Därtill driver inte inte CO2 temperatur. Denna AGW-teori är en förkastad teori.

Men skrämda människor vill inte lyssna.
De som investerat i klimatbluffen vill ha sin avkastning.

Ni behöver inte lyssna på mig, men ni gör klokt i att lyssna på dem som kan!
Till exempel:
Bland dessa återfinns Richard S. Lindzen, Tim Ball, Roger A. Pielke, William Happer Judith Curry, Piers Corbyn, Nils-Axel Mörner, Willie Soon, Wibjörn Karlén, Gösta Walin, Hans Jelbring, Håkan Sjögren, Ernst Georg Beck, Henrik Svensmark, Ole Humlum, Camille Veyres, Jan-Erik Solheim, Stig Falk-Petersen, Martin Hovland, Franco Maranzana, Karl Zeller, Nicola Scafetta, Ned Nikolov, Pamela Matlack-Klein, Maria da Assunção Araújo, Albrecht Glatzle, Thomas Wysmuller, Leonella Serva, .
Runt dessa finns naturligtvis ett stort gäng skeptiker med olika kvalifikationer, ofta inom vetenskap. Till exempel Anthony Watts, Ross McKitrick, Joanne Nova, Gösta Pettersson, Sture Larsson, Björn Lomborg, Donna Laframboise, James Delingpole Klimarealistene i Norge, Klimatupplysningen i Sverige, Klimatsans, inom SD finns nu tre uttalade klimathotskritiker i riksdagen, Josef Fransson, Elsa Widding och Jessica Stegrud.
Det finns också några som bytt sida, från att ha varit anhängare av AGW-teorin till att bli skeptiker. Bland dessa måste nämnas Michael Shellenberger som tidigare varit redaktör för IPCC, Patrick Moore en av grundarna till Greenpeace men som tagit avstånd från dem för att de inte förstår vetenskap, Lennart Bengtsson Sveriges mest meriterade meteorolog.
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Alexn72

#1615 » 16:50:54, 29-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Ska vi ta det där om CO2 igen. Med risk för att tråden blir låst. Men ni måste ju någon gång lära er hur det....

Är det egentligen värt att chansa.
Co2 kanske är harmlöst, de kanske är de som gör att jorden dukar under och människan flyr till mars.
Men återigen. Är det inte i rimlig utsträckning bättre att använda energi som finns tillgänglig idag.
För att sen inte gå tillbaka till stenåldern så använder man alla andra källor när det är brist på sol , vind mm.

Vem som har rätt eller fel om x år är kanske inte något man vill ha facit på när man tänker efter...

I övrigt har min Nissan leaf 2012 gått 18k mil nästa vecka.
Batteriet har tappat 4 staplar av totalt 12st i hälsa.

Solcellerna på taket har suttit uppe i 5år och producerat i runda slängar 30 000kwh
Elbilen har teoretiskt använt 36 000kwh under sin livstid.
Senast redigerad av Alexn72 17:26:34, 29-11-2022, redigerad totalt 1 gång.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Mats i Myrhult

#1616 » 17:00:12, 29-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:[
Är det egentligen värt att chansa.


Är det verkligen värt att förstöra vår civilisation; våra samhällen, demokratier, äganderätt, ekonomi, frihet, med mera, för ett inbillat problem med CO2?

Med andra ord, om boten är värre än soten, ska man då fortsätta medicinera?

För visst är det så att vi alla redan kan se skadeverkningarna på våra samhällen, demokratier, äganderätt, ekonomi, frihet, med mera, samtidigt som inget av de problem som AGW varslar om har noterats!

Ovädren blir färre, glaciärerna varierar så som sådana gör, isbjörnarna är fler, jorden grönskar och skördarna ökar, öknarna minskar, haven stiger i samma sakta takt som tidigare, det snöar fortfarande i Sverige på vintern, osv.

Jag förstår att de som investerat tid, pengar, prestige och annat i AGW vill ha avkastning på sin investering, men vi är inte skyldiga att ge dem det. De får skylla sig själva för att de investerat fel!
Utan risk, ingen chans!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Viktorputts

#1617 » 17:18:55, 29-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:
Viktorputts skrev:
Varför stiger halten koldioxid i luften?
Har växterna slutat att återvinna koldioxid eller kan det finnas andra förklaringar :klia:

Det beror på att viktorputts kör omkring med sin gamla traktor. Fy på dig..


Har du hört att det finns HVO100, det går mina dieseldrivna fordon på. Men nästa traktor blir kanske biogasdriven, finns någon nu på en naturbruksskola :shake_hands:
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

magloman

#1618 » 17:26:15, 29-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktorputts skrev:
magloman skrev:Ot: någon skrev att avgaserna från en vanlig bil inte går att återvinna, det är helt fel.

Vid förbränning av fossila bränslen blir de två största biorodukterna koldioxid och vatten, vilka båda återvinns av naturen. Växter vill ha båda dessa till sin fotosyntes.
.


Varför stiger halten koldioxid i luften?
Har växterna slutat att återvinna koldioxid eller kan det finnas andra förklaringar :klia:


Om halten stiger så finns det mer än vad som går åt. :thumme:

Tror skövlingen av regnsskogarna inte är så bra heller. Är liksom stora lungor som försvinner.

Stridis2 skrev:
magloman skrev:Ot: någon skrev att avgaserna från en vanlig bil inte går att återvinna, det är helt fel.

Vid förbränning av fossila bränslen blir de två största biorodukterna koldioxid och vatten, vilka båda återvinns av naturen. Växter vill ha båda dessa till sin fotosyntes.

Tyvärr missar du en mycket viktig detalj. Den CO2 växterna binder upp i år släpps ut igen när växten dör och förmultnar eller brinner upp. Det nya trädet binder upp samma mängd som det gamla släppte ut.
Oljan kommer från växter och djur som levde för många hundra tusen år sedan. Då hade vi en mycket högre CO2-halt än nu.
Man säger att ved, rapsolja, gräs till hö osv ingår i ett kortsiktigt kretslopp (100 år i det här perspektivet är kort tid) medan oljan ingår inte i något kretslopp utan ökar CO2-halten i atmosfären.


Har inte missat detta, men frågan gällde återvinningen. Men växter växer bättre när dom får mer koldioxid. Sen får vi väl plantera mer träd :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ivar Risslén

#1619 » 21:01:52, 29-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför diskuterar ni forntida teknik när det finns bilar med framtidens teknik att köpa. https://www.toyota.se/bilar/mirai

I en kommun i Lappland diskuteras det en stor vindkraftspark som när det blir överskott ska producera el till ett fabrik som ska göra vätgas. Allt hänger på att politikerna beviljar bygglov och inte går på motståndarnas åsikter.

Vilken j*vla smäll det kan bli om det går på tok.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

gute84

#1620 » 21:06:41, 29-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Varför diskuterar ni forntida teknik när det finns bilar med framtidens teknik att köpa. https://www.toyota.se/bilar/mirai

I en kommun i Lappland diskuteras det en stor vindkraftspark som när det blir överskott ska producera el till ett fabrik som ska göra vätgas. Allt hänger på att politikerna beviljar bygglov och inte går på motståndarnas åsikter.

Vilken j*vla smäll det kan bli om det går på tok.


inte stå på samernas sida menar du
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Dexxas och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se