Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Det där med elbilar/hybrider

2625 inlägg • Sida 111 av 175
Diskutera bil-teman här

Murre o2

#1651 » 17:40:19, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många hushåll på landet har nog som vi två bilar, dåligt med bussar och båda jobbar på olika ställen och tider så man kan inte samåka. Så där är det fritt fram med en el bil i dagens läge, laddningen är ju inget problem på sådana ställen. Nu är ju vi numera pensionärer så vi har inte råd att köpa ny elbil, men hade det varit tidigare så hade jag inte tvekat.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



hartagga

#1652 » 17:59:14, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:@hartagga
Som du själv skriver binder det mycket kapital helt i onödan. Det drar också mer driftskostnader, som däck, försäkring, mm.
Jag kan förstå om man vill ha en ren personbil och en pickup/skåpbil/lastbil, för de gör olika saker.
Men två olika personbilar för att "skjutsa arslet" olika sträckor, nej det känns konstigt.
Visst, om den ena är entusiastbil som man har på bilträffar och liknande. Men då är det ändå olika användningsområden precis som med pickisen.


Ok, då förstår jag och där är vi ganska överens. Vad jag menar är att även transportsträckan kan ses som en parameter skild från “skjutsa arslet”, det gör alla fordon. Nu är det lätt att tänka enbart från sitt eget perspektiv och jag är medveten om att mina behov inte är andras, men stora anledningen till att jag själv inte äger en elbil är just att jag inte har kapital nog att binda. Jag tänker alltså som ovan.

Men, i glesbygd som jag bor i, ser man väldigt ofta två eller flera personbilar + en pickis på gårdarna, så tydligt är att det finns möjlighet att byta ut åtm. ett av fordonen mot ett eldrivet.

Mats i Myrhult skrev:Har man gott om pengar kan man väl ha hur många bilar som helst, men att rekommendera det som det normala för alla kan inte vara rätt.


Här är vi faktiskt också helt överens.

Mats i Myrhult skrev:När CO2 dessutom inte påverkar klimatet så spelar man bara dem som driver den politiska agendan i händerna om man skaffar elbil.


Men inte här. Ang. CO2 så klär det inte någon att vara så tvärsäker åt något håll, allra minst åt ditt. Sedan är det ju så att oavsett vilka man spelar i händerna så har ju ganska många av landets personbilsägare ett körmönster där en elbil skulle gynna dem ekonomiskt. Här gör jag mig skyldig till vad jag en gång såg benämnt “Lex Alliansen”: Alla politiska frågor kan reduceras till en trivial plånboksfråga :grin:

Och för att lägga lite mera bränsle på brasan: När jag var liten och fortfarande bodde i Norrbotten innan denna exil i södra Sverige fanns det biltåg åtminstone på sträckan Stockholm–Narvik. Vad hände med dem? Med biltåg till Norrbotten skulle mina behov av längre bilfärder nästan försvinna. Med biltåg till Jämtland/Härjedalen skulle också bilresandet från Mälardalen till dito kunna minskas dramatiskt.

Nu väntar jag bara med spänning på att få höra alla skäl till att ta biltågen skulle vara omöjligt för att… :lmao:

2 personer gillar det här inlägget.
hartagga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:06, 14-06-2015
Ort: Södra Hälsingland
Maskintyp: Traktor

Mikkel

#1653 » 18:20:23, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Svärföräldrarna kör en Toyota RAV4 laddhybrid och de kör 80km rent elektriskt innan mtoron går igång.
Du kan även tvinga den att köra rent elektriskt i alla hastigheter tills batteriet är tomt.
De tankar knappt tankar någon bensin längre för de har en körprofil där de sällan har mer än 80km någonstans.


Bland elhybrider är det alltså bara laddhybrider som har en pluggin-kontakt att ladda upp med tex hemma.
Dessa kan ha räckvidder på ett antal mil beroende på vilken bil man tittar på.
De övriga hybriderna laddas bara via bilens egen fossilmotor och då kan man bara köra ca 5 km på ren el.
Nu har jag blivit lite klokare på detta. :buga:
Antar att en laddhybrid kan ha dragkrok också eftersom den har fossilmotor.
Mina normalkörningar ser ut ungefär såhär:
- Några gånger i veckan kör jag ca 70 km (t.o.r.35km)
- En gång i veckan 300 km (t.o.r. 150km)
- En-fem gånger om året kör jag längre 300 km.

Då skulle en laddhybrid kunna fungera.

Det jag drar mig för är den komplicerade tekniken och eftersom jag letar bil som är 3-5 år gammal så kan det kanske bli dyrt att reparera. Min Opel Astra 2005 rullar och rullar, kostar mig ca 5000kr/år i reparationer och egen service 0,7 L/m. Det blir svårt att matcha, men den håller väl inte hur länge som helst :vissla:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mats i Myrhult

#1654 » 19:19:26, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

@hartagga
Eftersom det inte finns någon korrelation mellan CO2 och temperatur så finns inte heller någon kausalitet. Alltså är hela klimatcirkusen bluff. Så enkelt är det. Men vi lämnar det å sidan.

Lika enkelt är det väl med biltågen. Det var för få som nyttjade dem, så det fanns ingen lönsamhet i det. Då kan de inte bli kvar.
Eftersom jag också är från Norrbotten, men inte i exil, noterade jag dessa tåg när de fanns, men det blev aldrig aktuellt för mig.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

hartagga

#1655 » 21:17:29, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:@hartagga
Eftersom det inte finns någon korrelation mellan CO2 och temperatur så finns inte heller någon kausalitet. Alltså är hela klimatcirkusen bluff. Så enkelt är det. Men vi lämnar det å sidan.


Absolut, det för inte tråden framåt!

Mats i Myrhult skrev:Lika enkelt är det väl med biltågen. Det var för få som nyttjade dem, så det fanns ingen lönsamhet i det. Då kan de inte bli kvar. Eftersom jag också är från Norrbotten, men inte i exil, noterade jag dessa tåg när de fanns, men det blev aldrig aktuellt för mig.


Nä, det är inte lika enkelt. Här finns både korrelation och kausalitet. Lönsamhet saknades då få nyttjade dem, precis som du skriver. Att få nyttjade dem berodde i sin tur till åtminstone viss del på de höga biljettpriserna. Biltågen skulle täcka sina egna kostnader medan vägtrafiken då som nu gynnades av att inte behöva betala alla externaliteter. Fast det här visste du väl redan (inte ironiskt menat)?

Min tanke är väl att biltåg skulle hjälpa att minska räckviddsångesten hos presumtiva elbilsköpare i storstäderna. Jag är också övertygad om att de skulle vara samhällsekonomiskt lönsamma om än inte företagsekonomiskt. Den sista biten ginge nog också att lösa om viljan bara fanns. En till stor fördel vore ju att det är oerhört mycket mer effektivt att frakta gods (som bilar och människor) på räls än på väg.
hartagga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:06, 14-06-2015
Ort: Södra Hälsingland
Maskintyp: Traktor

Mats i Myrhult

#1656 » 21:31:42, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag ser det betalar bilismen mer än väl sina externaliteter!
Den där socialismen att man ska straffbeskattas respektive belönas för att tvingas skapa det samhälle socialisterna vill ha, kan jag vara utan.
Det är en av anledningarna till att jag flyttade från Norrbotten, för jag stod inte ut med den inpyrda socialismen där. Tyvärr finns den även på andra håll i Sverige. Tack och lov inte lika mycket där jag nu bor.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

qqq

#1657 » 21:39:12, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

hartagga skrev:
Mats i Myrhult skrev:@hartagga
Eftersom det inte finns någon korrelation mellan CO2 och temperatur så finns inte heller någon kausalitet. Alltså är hela klimatcirkusen bluff. Så enkelt är det. Men vi lämnar det å sidan.


Absolut, det för inte tråden framåt!

Mats i Myrhult skrev:Lika enkelt är det väl med biltågen. Det var för få som nyttjade dem, så det fanns ingen lönsamhet i det. Då kan de inte bli kvar. Eftersom jag också är från Norrbotten, men inte i exil, noterade jag dessa tåg när de fanns, men det blev aldrig aktuellt för mig.


Nä, det är inte lika enkelt. Här finns både korrelation och kausalitet. Lönsamhet saknades då få nyttjade dem, precis som du skriver. Att få nyttjade dem berodde i sin tur till åtminstone viss del på de höga biljettpriserna. Biltågen skulle täcka sina egna kostnader medan vägtrafiken då som nu gynnades av att inte behöva betala alla externaliteter. Fast det här visste du väl redan (inte ironiskt menat)?

Min tanke är väl att biltåg skulle hjälpa att minska räckviddsångesten hos presumtiva elbilsköpare i storstäderna. Jag är också övertygad om att de skulle vara samhällsekonomiskt lönsamma om än inte företagsekonomiskt. Den sista biten ginge nog också att lösa om viljan bara fanns. En till stor fördel vore ju att det är oerhört mycket mer effektivt att frakta gods (som bilar och människor) på räls än på väg.

Hr hartagga måste veta något som vi andra inte vet. har du några källor på det påståendet ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Alexn72

#1658 » 21:40:33, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:@hartagga
Som du själv skriver binder det mycket kapital helt i onödan. Det drar också mer driftskostnader, som däck, försäkring, mm.
Jag kan förstå om man vill ha en ren personbil och en pickup/skåpbil/lastbil, för de gör olika saker.
Men två olika personbilar för att "skjutsa arslet" olika sträckor, nej det känns konstigt.
Visst, om den ena är entusiastbil som man har på bilträffar och liknande. Men då är det ändå olika användningsområden precis som med pickisen.

När CO2 dessutom inte påverkar klimatet så spelar man bara dem som driver den politiska agendan i händerna om man skaffar elbil.

C02 i all ära men att sponsra Putin eller andra diktaturer ser jag nästan som en större anledning att välja bort fossila bränsle.

3 personer gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Mats i Myrhult

#1659 » 21:45:53, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska vi börja diskutera diktaturer, förtryck, sponsring, "rätt sida av hisotrien! och annat politiskt här på Maskinisten blir vi nog bannade allihop. Så jag avstår att fortsätta i den riktningen, även om jag har synpunkter.
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Joe

#1660 » 11:08:52, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle gärna nyttja biltåg om det fanns och var ekonomiskt.
Tex från Stockholm till Östersund, Umeå, Luleå och Kiruna och söderut Stockholm till Göteborg och Malmö.

Fast det finns inte plats för långsamma biltåg på dagens järnväg med snabba X2 och X74 och alla dessa operatörer. (ofta på samma sträckor)
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

gute84

#1661 » 14:44:28, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:Jag skulle gärna nyttja biltåg om det fanns och var ekonomiskt.
Tex från Stockholm till Östersund, Umeå, Luleå och Kiruna och söderut Stockholm till Göteborg och Malmö.

Fast det finns inte plats för långsamma biltåg på dagens järnväg med snabba X2 och X74 och alla dessa operatörer. (ofta på samma sträckor)


var vanligt för i europa finns fortfarande några ruter kvar https://en.wikipedia.org/wiki/Motorail
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

akkamaan

#1662 » 14:46:49, 09-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

GM kör hårt med sin tv reklam om elbilar och CHEVROLET passar som hand i handske i marknadsföringen.
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Murre o2

#1663 » 10:26:01, 14-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

EU skärper reglerna kring batteriåtervinning

EU vill stärka den inhemska batteriproduktionen och satsa ännu mer på återvinning. På så sätt minskas också beroendet från Asien gällande import av metaller.

EU ställer högre krav på batterimetallers ursprung och återvinning.


EU-parlamentet har tillsammans med medlemsländerna kommit överens om regler som ska säkra återvinningen av bland annat elbilbatterier. Det skriver Elbilen.se.


Det nya regelverket innebär att batterier, från och med sommaren 2024, ska märkas med koldioxidavtryck, andelen återvunnet material samt vilka metaller som batteriet innehåller.

Från 2027 ska hälften av det litium som finns i batterier återvinnas. För nickel och kobolt ligger siffran på 90 procent.

Men råmaterial kommer fortsatt behöva importeras. Däremot ska det gå att spåra var metallerna kommer ifrån och hur de brutits.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

akkamaan

#1664 » 15:29:48, 16-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags-gammal artikel från Recurrent Auto om olika el-bilars/EVs batterikapacitet körsträcka per laddning LÄNK. Recurrent (Auto) är ett företag med en EV agenda som marknadsför iden med el-bilar och har focus på bland annat batteriernas livslängd. Recurrent ägs av företag LÄNK som har ekonomiska intressen i bland annat EV batteri- och laddnings-industrin.
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

treaser2

#1665 » 16:28:15, 16-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja och 20f är väl typ -7c så vad händer vid -14c eller -21c här har det varit runt -25 hela dan
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

2 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se