Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Chrysler Voyager Executive 2000, 3,3 L. automat, kallstartproblem

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

sigurdhans@yahoo.se (trådstartaren)

#1 » 12:11:25, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Voyager som gått 20.000 mil precis och hittills alltid fungerat perfekt.
Nu måste man bara vid kallstart starta 3, 4 eller fem gånger. Den startar perfekt men stänger hela tiden av ideligen.
När den går igång fungerar motorn perfekt, exakt låg jämn tomgång och jämn fin gång vid alla belastningar och hastigheter.
Ibland, efter flera startförsök, händer ingenting när man vrider om startnyckeln och alarmlampa lyser. Efter ett tag och lite
trixande ( som jag inte vet om det egentligen hjälper ) går det att starta igen.

Kan något Chryslergeni ge ett råd?
Vore mycket tacksam
Ha det bra! Hasse
sigurdhans@yahoo.se
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:56:45, 30-06-2016
Ort: Falu kommun
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: hiab 985 AW



torbjorn_forsman

#2 » 15:03:28, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att läsa av felkoder för motorstyrsystemet, helst med en märkesspecifik felkodsläsare eller billig klon av en sådan.

En sak att se upp med på en del bilar från Chryslerkoncernen, är dåliga elektrolytkondensatorer i motorstyrenheten (ECU). Åtminstone på vissa generationer kan man få en förvarning om att något är på gång genom att motorvarningslampan inte tänds omedelbart när man slår på tändningen utan med en viss fördröjning. I så fall måste man vänta tills lampan har tänts innan det går att starta. Problemet blir värre i kyla (dvs då styrenheten är kall, motortemperaturen eller temperaturen i kupén spelar ingen roll). Det är lite besvärligt att åtgärda eftersom styrenheten är fylld med en gummiaktig gjutmassa, men tack vare att den är ganska mjuk och dessutom halvgenomskinlig, är den inget större hinder för reparation. Har problemet väl börjat bör man inte skjuta upp reparationen längre än nödvändigt med tanke på att saker som läcker ut ur de dåliga kondensatorerna kan fräta sönder andra komponenter eller ledare i närheten, eftersom alltsammans är ingjutet kan den läckande vätskan inte avdunsta.

Det finns också en del Chryslerbilar (t ex PT Cruiser från omkring '00) som är ökända för att de kan få konstiga motorelektronikrelaterade problem om batteriet börjar vara dåligt eller om det är dålig kontakt vid t ex batterikabelskor eller jordkabel. Där kan ett nytt batteri och översyn av batterikablarna göra underverk, även om det gamla inte var så dåligt att det märktes på t ex startmotorns gång.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

martin wheelnut

#3 » 21:36:50, 22-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det låter som problem med startspärren? Har du någon annan nyckel att prova med?
/ Martin

1 person gillar det här inlägget.
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

sigurdhans@yahoo.se (trådstartaren)

#4 » 18:22:35, 09-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har hittat felet. Hatar elektronik, men lyckades ändå.
Under radion finns en kopplingsplint med massor av ingångar. 2 av dessa var glappa
klämde åt dem och monterade tillbaka, sedan startade bilen efter 2 försök!

MEN, har nu upptäckt, att man måste vänta med att starta! Om man väntar i c:a 1 minut tills
alla lampor slocknar och "pipljuden" blir "lugna " så kan man starta och då går motorn igång
på lugn fin tomgång från början!

Det var ju enkelt, men ändå svårt från början! Prova detta om DU har samma problem!

1 person gillar det här inlägget.
sigurdhans@yahoo.se
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:56:45, 30-06-2016
Ort: Falu kommun
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: hiab 985 AW

ac tc

#5 » 16:47:39, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den skall starta även om du vrider på nyckeln direkt.
- din beskrivning påminner mest om att immobilizern inte funkar som den ska.
Dåligt batteri brukar få dom att glömma bort bla tomgångsinställningarna, då startar den för att gå ner i för lågt varvtal och stanna, vaktar man den med gasen så brukar den gå att hålla igång.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

sigurdhans@yahoo.se (trådstartaren)

#6 » 09:12:18, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!
Jag lyckades lösa startproblemet, som ju bestod i, att den startade direkt men stannade lika fort och man fick starta om
4 -6 gånger innan den gick ( men då på perfekt tomgång ).
Elektronik är jätteknepigt! Genom att sätta på tändningen och vänta nära en minut ( lampor och ljud håller på i omgångar )
så är det bara att starta. Går igång och med perfekt tomgång ( choke ) direkt oavsett temperatur ute.
Det står ingenstans någonting om detta! Borde det göra! Hasse
sigurdhans@yahoo.se
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:56:45, 30-06-2016
Ort: Falu kommun
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: hiab 985 AW

torbjorn_forsman

#7 » 09:36:46, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om en bil med Chrysler motorstyrsystem beter sig på det sättet, och i all synnerhet om inte motorelektroniklampan tänds direkt när man slår på tändningen utan med en viss fördröjning, så är det ett säkert tecken på kondensatorproblemet som jag nämnde i #2. Så då är det nog bäst att ta ut styrdonet, börja pilla loss gjutmassa och byta kondensatorer så fort som möjligt!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ingoberra, Manne Johansson och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron