Börja med att läsa av felkoder för motorstyrsystemet, helst med en märkesspecifik felkodsläsare eller billig klon av en sådan.
En sak att se upp med på en del bilar från Chryslerkoncernen, är dåliga elektrolytkondensatorer i motorstyrenheten (ECU). Åtminstone på vissa generationer kan man få en förvarning om att något är på gång genom att motorvarningslampan inte tänds omedelbart när man slår på tändningen utan med en viss fördröjning. I så fall måste man vänta tills lampan har tänts innan det går att starta. Problemet blir värre i kyla (dvs då styrenheten är kall, motortemperaturen eller temperaturen i kupén spelar ingen roll). Det är lite besvärligt att åtgärda eftersom styrenheten är fylld med en gummiaktig gjutmassa, men tack vare att den är ganska mjuk och dessutom halvgenomskinlig, är den inget större hinder för reparation. Har problemet väl börjat bör man inte skjuta upp reparationen längre än nödvändigt med tanke på att saker som läcker ut ur de dåliga kondensatorerna kan fräta sönder andra komponenter eller ledare i närheten, eftersom alltsammans är ingjutet kan den läckande vätskan inte avdunsta.
Det finns också en del Chryslerbilar (t ex PT Cruiser från omkring '00) som är ökända för att de kan få konstiga motorelektronikrelaterade problem om batteriet börjar vara dåligt eller om det är dålig
kontakt vid t ex batterikabelskor eller jordkabel. Där kan ett nytt
batteri och översyn av batterikablarna göra underverk, även om det gamla inte var så dåligt att det märktes på t ex startmotorns gång.