Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Vilken felkodsläsare ska man välja

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

*pettson*

#16 » 23:24:01, 23-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi benar ut lite..

Volvo 88-95 har blinkuttag. För antingen en volvotester. Eller för hand.
95 sent till 98 läses enklast med vol fcr och den billigaste läsarkabel man hittar.
Protokollen är vida kända så ingen behöver fundera på dom. Går att googla in på under minuten.

99 går utmärkt i Vida.. men man får skriva in chassinumret innan man kan söka.
Den har lite svårt med 98.5 så att säga..
Framledes fram till 2014 läses endast med Vida.
Senare läses också med vida, men då uppstod lite problem då man lade den online helt.

Bra universal läsare med tillverkarspecifik info.. tja.. nej det existerar inte. Alla som kan läsa iso kan läsa iso och det är vad man får veta. Dom flesta koder har tre nivåer. Låg, medium och hög. Iso säger.. kod... med lite tur kan den säga nåt lite mer.
Men det är vad som ryms i nivå 1.. samma som bilprovningen ser.

Man måste skilja på en felsökningsutrustning och en felkodsläsare.
För den ovana ser det relativt lika ut. För den vane är det lite som natt och dag.
Den dagen det strular så vet man senast vad man köpt.

Läsa ur koder är bra. Men.. prova att felsöka ett nätverk med den? Eller prova att få en känsla för hur canbussystemet är upplagt när det strular? Då behöver man in på nivå 2.. helst 3. Men man får nöja sej med nr2.

Dom flesta felsökningsutrustningar är kompletta med all tillgänglig info om en kod. Som t.ex villkoren för varför den sattes, när den sattes, freezed frame dvs en ögonblicksbild av bilens system när koden sattes osv. På volvo kan du även säga vilket miltal, dag den sattes med mera. Alla system förklaras och de flesta system kan antingen diagnosticeras enskilt inom systemet eller provköras i detsamma. Te.x bränslevärmare, där kan jag kika på varje enskild del. Samt göra vissa enskilda aktiveringar eller göra hela tvångskörningar.
Det är för mycket för att förklara såhär.

Mer än en gång har kunder kommit och gapat om att man snulle ha skapat någon kod. Att man förstört något.
Alltid lika roligt att kunna skriva ut en freezed frame info..
Peka och säga.. du.. för 310 mil sedan.. dvs.. torsdags förförra veckan hände det här. Du stod på tomgång, det var 5 plusgrader ute. Du hade den och den utrustningen påslagen.
Varför skyller du det på mej?...
Brukar bli konstigt tyst..

Hursom.. vad man söker är beroende på vad man ska göra.

Ska du leta motorkoder i europeiska bilar så går det att köpa en billig scanner.
Dito till japanska och dito till amerikanska.

Nåt dyrare klarar två.. eu plus usa.. eller eu plus japan.
Ytterligare upp på prislappen är dom som klarar samtliga.
Ytterligare upp så kan du läsa srs och transmissionskoder också.

Ytterligare upp är dom som kan göra aktiveringar med.

Men INGEN kan ge dej full info om koderna du just har läst, förutom tillverkarspecifik läsare. Dvs en felsökningsutrustning. Och då gäller en läsare/ program per fabrikat.

Själv har jag vol fcr. Op-com, vag com, delphi och vida. Då klarar jag det mesta på den nivå jag är på.
För blinkdelarna har jag fabriksinfo genom att ha samma böcker som volvo....

Så tyvärr kostar det på att ha bilintresset. Men jag ser det från den ljusa sidan. Då har jag inget behov av att röka eller dricka upp pengarna.. det finns varken tid eller intresse för sånt..

8 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge



Wizzman

#17 » 12:40:28, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter denna tråd igen så jag funderar på felkodsläsare.

Har sedan innan ett gäng kopplade till PC... VCDS, Autocom/Delphi och VIDA/DICE. Äldre versioner allihop, Vida är 2014. Till Volvo är VIDA kanon och till VAG är VCDS kanon... men...
Har nu problem med Airbagen på jaktbilen, Daewoo Tacuma, samt att det är relativt många bilar där Autocom enbart klarar motorn.

Jag hinner inte skruva med så mycket mer bilar än mina egna just nu, men farsan mekar en del också och vill vara med på en felkodsläsare.

Har då fastnat för iCarSoft CR PRO för 2750:-. Den verkar kunna läsa felkoder och klara lite enklare servicesaker som att sätta elektrisk parkeringsbroms i serviceläge osv.
En Autel MD808 Pro hade förstås varit fin, men den kostar 6000:- och det är lite svettigt tycker vi. Finns billigare på en del ställen, men efter lite efterforskningar verkar risken för piratkopior vara stor även från till synes legitima siter inom EU...

Vad tror Maskinisten om detta? Finns det nåt bättre val? Är det pengarna i sjön? Har ju hänt en del sedan denna tråden var aktuell.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Iznogoud

#18 » 14:33:35, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Autel är värd pengarna, och vid köp i Sverige har du möjlighet till hjälp av Autel också vilket är svårare om du köper "på nätet"...
Jag har en äldre Autel som troligen kommer ersättas av dagens MD808PRO vilket År som helst.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

roddjer

#19 » 14:02:19, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Nån åsikt om TOAD?
Eller andra liknande programvara?

https://www.totalcardiagnostics.com
https://www.obdadvisor.com/toad-pro/


Annars, för asiatiskt (Toyota Previa -05), vilka läsare ska man rikta in sig på?
Huvudsyftet är att kunna "se", att ta reda på vad som är fel för kunna "hålla skiten rullande". Har begränsade mekarmöjligheter så blir det för avancerat hamnar jag i alla fall på nån professionell verkstad. Men det är alltid värdefullt att kunna ta reda på saker så man slipper gissa så förbannat.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Toost

#20 » 17:55:45, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.auteldiag.co.uk/collections ... gIuPfD_BwE
305 pund och man kan välja att skeppas från Tjeckien för att slippa tull etc

Ger den några vettiga svar om motorstyrningen på en BMW ?

Edit :
Fn vet om inte den länken är till en piratkopia ...
Priset tyder väl på att så är fallet. Hm..
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#21 » 19:32:24, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Autel har ett rykte om sig att vara bra på amerikanska och japanska bilar, sämre på europeiska märken.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

frippis

#22 » 21:57:08, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en liknande, och en kompis har en sådan fast med bluetooth, Jag tycker de är prisvärda. De är orginal. Mig veterligen finns det inga kopior av dem.
Du får med ett års fria uppdateringar, sen kommer den fortsätta fungera men går inte att uppdatera. Abbonemanget på uppdateringar är rätt så dyrt. (3000 kronor för min per år, billigare till den där, kanske halva priset?)

Men som sagt, jag rekommenderar den och den klarar säkert motorstyrningen och alla andra system i bilen.

Edit: Är du osäker, sök på youtube för recensioner.
Edit2: Det är MK808 jag pratar om, det stod MK808 i rubriken, men ser att det står MX på en massa andra ställen i texten. Jag köpte min från aliexpress med shipping från land inom EU (Spanien).
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

Iznogoud

#23 » 11:08:16, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bumpar en gammal tråd.

Funderar på att köpa ny felkodsläsare från AUTEL då jag är väldigt nöjd med min gamla.

Men som frippis är inne på ovan kommer de ju med abonemang nu för tiden om man väljer en lite kompetentare modell som ex,vis Maxi TPMSTS608/808

Läste i någon recension på Amazon att läsaren slutade fungera då abonemanget löpt ut och inte förnyats ( dyrt ), stämmer det eller är det en amazonsk felöversättning från spanska/franska till svenska?

Min gamla, enklare autelläsare från 2013-2014 fungerar ju ypperligt fortfarande om än inte fullt ut på modeller efter 2014.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Toost

#24 » 02:20:27, 28-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag googlade runt lite och fastnade för icarsoft CR Pro. En modell som enl beskrivningen skall hantera de flesta märken.
Sönerna plus kompisar är i åldern "billiga bilar som körs hårt och går sönder" om det nu är en ålder ..,
-Just nu finns det dessutom tre bilar i hushållet med tända varningslampor.
Med fingret på köpknappen föll jag för reklamen och tog steget upp till Icarsoft CR Max. Strax under 4' ink frakt. Den har en 7" skärm jmf 4" för cr pro samt en massa ytterligare finesser jag nog aldrig lär behöva.


Jag handlade av en svensk leverantör .
https://www.icarsoft.com/Product/s-370- ... R_pro.html
https://www.icarsoft.com/Product/s-390- ... r_max.html
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bmsone och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se