Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Gänga till bilbälte skadad i kaross Volvo 945

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

robertr81 (trådstartaren)

#16 » 14:33:37, 30-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Du ska rensa en gänga från skrot, det räcker och blir över med en tapp.

Jag kanske övertänker det men vill inte ångra efteråt att jag valde fel tapp.
Den ena av dom två ser ju ut att enklare styra in i befintlig gänga. Precis som du beskrev det med muttern att man slipar den längst fram så det styr in bra.
robertr81
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:50:39, 29-10-2019
Sverige



Michael Meier

#17 » 14:44:04, 30-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

du får knappt någon styrning ändå,UN 7/16" och 20 TPI är fingänga, så med en gängtapp måste du sikta vinkel själv, den cylindriska styrningen du får av att slipa en skruvstart får du inte med en gängtapp, den centrerar bara.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

robertr81 (trådstartaren)

#18 » 15:14:44, 30-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:du får knappt någon styrning ändå,UN 7/16" och 20 TPI är fingänga, så med en gängtapp måste du sikta vinkel själv, den cylindriska styrningen du får av att slipa en skruvstart får du inte med en gängtapp, den centrerar bara.

Okej, tack! Som det är nu verkar den vilja gå en aning snett och det är väl därför det tar bomstopp med.
Så en slipad skruvstart antar jag kommer vilja följa samma snea mönster som där redan är
robertr81
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:50:39, 29-10-2019
Sverige

SK Racing

#19 » 18:50:09, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En förtapp eller vad man nu ska kalla dom används ju ofta när det ska göras en helt ny gänga, för gängrensning fungerar både konisk o bottentapp.

Ja det här med bältesinfästning är riktigt svårt tydligen, jag har sett en del alternativa infästningar genom åren...

När jag lagar rost så tar jag om möjligt till vara på skruv o svetsmuttern, o svetsar tillbaka det enligt min standard, dvs ofta ett plattjärn som extra platta, just nu i skrivande stund så håller jag på med golvet i min King Cab, 2,5mm blir det, o 2,5mm i hyttinfästingen, bälte osv, så 5mm totalt, bör ju hålla o vara godkänt vid kommande besiktning.

Skadad/misshandlad skruv o mutter hamnar alltid i skrotspannen.

Lycka till med din gänga o bilen :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

robertr81 (trådstartaren)

#20 » 16:49:05, 03-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK Racing skrev:En förtapp eller vad man nu ska kalla dom används ju ofta när det ska göras en helt ny gänga, för gängrensning fungerar både konisk o bottentapp.

Ja det här med bältesinfästning är riktigt svårt tydligen, jag har sett en del alternativa infästningar genom åren...

När jag lagar rost så tar jag om möjligt till vara på skruv o svetsmuttern, o svetsar tillbaka det enligt min standard, dvs ofta ett plattjärn som extra platta, just nu i skrivande stund så håller jag på med golvet i min King Cab, 2,5mm blir det, o 2,5mm i hyttinfästingen, bälte osv, så 5mm totalt, bör ju hålla o vara godkänt vid kommande besiktning.

Skadad/misshandlad skruv o mutter hamnar alltid i skrotspannen.

Lycka till med din gänga o bilen :)


Tack!
Ska ge mig på det imorrn om vädret tillåter.
Inte så att du utför svetsarbeten som firma eller så i Göteborgstrakten? :)
Hittade denna del man eventuellt kunde borra upp trycka i och svetsa fast om inte tappen eller helicoil funkar.
https://chassisparts.com/en-us/thread-i ... f-seatbelt
robertr81
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:50:39, 29-10-2019
Sverige

SK Racing

#21 » 18:42:26, 03-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Senast redigerad av SK Racing 19:49:37, 03-02-2023, redigerad totalt 1 gång.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

SK Racing

#22 » 19:48:14, 03-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

robertr81 skrev:Inte så att du utför svetsarbeten som firma eller så i Göteborgstrakten? :)


Nee :smile:
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

robertr81 (trådstartaren)

#23 » 19:15:52, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det fixat. Gick bäst med förtappen och blev lite metallrester. Rensade först originalbulten med snittet men den började gå lite trögt efter halva längden. Tog en ny bult och den hade stenhård röd loctite från fabrik samt lite kantstött så körde den ren genom snittet. Den gick sen att gänga i utan glapp och med lite lätt motstånd utan att det kändes fel. Allt sitter på plats och verkar bra. Ska känna på den igen om någon månad. Tror inte den gängar upp sig själv men kan lägga på lite egen loctite. Gillade inte alls den röda stenhårda kakan som satt där.
Lättad att det ordnade sig
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
robertr81
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:50:39, 29-10-2019
Sverige

Martin_N

#24 » 12:35:10, 13-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Etablerade reparationsmetoder för att laga skadade svetsmuttrar för bältesinfästningar är:
- Gängtapp om skadan inte är för stor
- helicoil vid större skador
- alternativt skära bort och ersätta mutter och förstärkningar vilket man undviker i det längsta

Skruvar med gänglåsning har en hylltid på 1 år efter det kan man fortfarande använda den men för att garantera låsning skall vanlig gänglåsning användas.
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

robertr81 (trådstartaren)

#25 » 16:28:40, 13-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin_N skrev:Etablerade reparationsmetoder för att laga skadade svetsmuttrar för bältesinfästningar är:
- Gängtapp om skadan inte är för stor
- helicoil vid större skador
- alternativt skära bort och ersätta mutter och förstärkningar vilket man undviker i det längsta

Skruvar med gänglåsning har en hylltid på 1 år efter det kan man fortfarande använda den men för att garantera låsning skall vanlig gänglåsning användas.


Var yttersta varvet som blivit skadat. Jag är glad jag fick ordning på det med gängtapp.
Loctiten i gängan på skruven upplevdes som allt annat än bra. Fått lite blå loctite.
Ingen risk den gängar upp sig själv
robertr81
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:50:39, 29-10-2019
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se