Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

AC fulgas/gasol

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Fuskmek (trådstartaren)

#1 » 20:55:03, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att prova att blanda Propan och Butan/isobutan för att använda som fulgas i div äldre "skrotbilar" Men stötte på vid läsning på olika sidor att många fått problem på senare år med att olika föroreningar tex rost från gasflaskan eller något oljeliknade satt igen munstycken i brännare och pannor. Lösningen där är tydligen ett filter. Då detta är något jag absolut inte vill ha in i expansionsventiler eller i orifice tuben så undrar jag om det skulle gå att filtrera gasen men då den kan vara i både gas och vätskeform inser jag att det kan bli problem. Någon som har några tankar om en lösning ? Givetvis går det ju att köpa färdig fulgas men om man jämför priset på en fyllning P11 och 160g fulgas så lönar det sig kanske om man inte räknar kostnaden att återställa det sprängda garaget efter experimentet :vissla:
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor



QV_

#2 » 21:05:44, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde räcka med att använda en P11/PK10 som är inom provtryckningsintervallen.
Då är den ren invändigt.

Rost i en gasflaska indikerar att den är "fulfylld" i omgångar hos en alltför ekonomisk person.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Fuskmek (trådstartaren)

#3 » 21:11:58, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter ju riktigt förstås. Eller använda gas från en kompositflaska i stället för P11 ?
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#4 » 23:16:22, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I husbils kretsar förespråkas att man har ett filter på glasflaskan för att slippa problem hos förbrukarna ( kylskåp, panna och spisen).
Hittade den här texten hos en leverantör. Bara googla gasolfilter. Så får man många träffar.


Bild
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Turbodiesel

#5 » 23:23:32, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte ens nya stålflaskor är i närheten av rena, ni blir förvånade av mängden rost & glödskalsmjöl i dom.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Fuskmek (trådstartaren)

#6 » 05:18:04, 27-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sett att det finns sådana filter men det jag är tveksam till är om de kan fungera i detta fall då man ofta fyller med tuben vänd för att få gasen i flytande form.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#7 » 10:11:24, 27-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde väl kunna gå att koppla in ett filter egentligen avsett för något annat ändamål men som tål trycket och verkar lämpligt när det gäller övriga egenskaper. T ex ett bränslefilter från en bensinbil med insprutning (gärna från en K-jetronic-bil som arbetar med högre bränsletryck än övriga).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#8 » 16:11:29, 27-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är det fylls med flytande gas dvs vätska, det blir som att försöka filtrera ut lite olja ur bensinen den är löst i.
Som lök på laxen så är de flesta partiklar tyngre än vätskan och hamnar i botten där ventilen sitter.
- enda någorlunda enkla lösningen som jag ser är att ta ut gasen i gasform, då destillerar den bort ev tyngre kolväten själv och grumset ligger kvar i botten på flaskan.
För att det ska funka måste flaskan vara varmare än mottagaren, kommer att gå bra att fylla på vintern med bilen ute och flaskan inne..
Observera att blandgas inte går att fylla i gasform, då kommer gaserna bara i den ordning de kokar av utan att blandas. ( först kommer propanet tills allt propan förgasats sen butan osv.)
- skulle nog slå tanken ur huvudet och krypa till korset och köpa gas på småburk.

Förvara aldrig en gasolflaska upp och ner eller liggande, blir det en brand så riskerar du att den sprutar ut brinnande, kokande flytande gasol.

3 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: björken, Gard912 och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se