Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Moderator nyheter

OBS! Tänk på att inte citera när du svarar på inlägget direkt ovanför. Är det ett inlägg tidigare och man behöver förstå sammanhanget ska man citera, men försök plocka bort bilderna ur citatet då. OBS!

Problemet med certifikatet fixat
Använd alltid https.

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Biltema bromsdelar till V70?

56 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera bil-teman här

GC59

#46 » 10:00:56, 16-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja Rockauto handlar jag en del av också bl.a. Ibland kanske man beställer och delar med andra.
Funkar ju även att köpa av privatpersoner i us via Paypal.
GC59
Fler än 100 inlägg

Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz , usa-bilar och mc.

torbjorn_forsman

#47 » 08:09:55, 17-09-2023

Rockauto är framför allt bra att ha för att identifiera vad det egentligen är för delar man ska ha till en viss USA-bil. När man väl har hittat rätt prylar där, så brukar originalnumren stå som jämförelse och då kan man använda dem för att söka hos säljare på närmare håll så att frakten blir billigare. Ofta hittar man rätt saker hos tyska eller polska Ebay-nasare.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud

#48 » 09:15:00, 17-09-2023

Alltid använt Rockauto som facit vid annan näthandel.
Trodo har mycket att lära av Rockauto.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

GC59

#49 » 09:21:29, 17-09-2023

En bra sak är väl att vara medlem på något us forum som rör bilmärket man kör , de har ju en massa info om bilarna
när de kört med dem länge och gjort renoveringar. Är själv medlem på en handfull och fått mycket tips
och hjälp av personer med stor kunskap om bilarna , även köpt delar av andra forummedlemmar.
GC59
Fler än 100 inlägg

Sverige
Maskin: Ford 5000 , Deutz , usa-bilar och mc.

Stefan1972

#50 » 14:05:48, 17-09-2023

Iznogoud skrev:Alltid använt Rockauto som facit vid annan näthandel.
Trodo har mycket att lära av Rockauto.

fast jänkarna har ett helt annat sätt att leta delar som är väl rotat hos dem. Man kan förvisso söka på vin nr i epc där också på nyare bilar men annars så är det deras manuella rangordning som alltid används. Årsmodell först, märke modell och motoralternativ. Då är det mer manuellt jobb och det ställer högre krav på den som söker delar. Går man in i en reservdelsbutik där så är det aldrig nå prat om regnummer och liknande för de har inte de kopplingarna.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg

Maskintyp: Ej angivet

Iznogoud

#51 » 15:50:24, 17-09-2023

Vet inte hur det är på bilsidan i USA, men just Rockauto är lättanvänt tycker jag + att de anger jeeps ( som jag söker på ) original p/n vid sidan om.
AD bildelar hade tidigare en utmärkt hemsida som även den visade andra p/n vid sidan om som också kunde fungera som facit vid handel på nätet, sedan "utvecklade" de sidan till total oanvändbarhet idag.

Jag arbetade i många År med Caterpillars reservdelssystem, så jag gillar den sökvägen.
Systemet med reg,nr sök är väl "bra" på sitt sätt, men kräver än mer av beställaren tycker jag då det verkligen gäller att veta vad man klickar hem.
Därav mitt ogillande med Trodo, undra hur mycket fellevererat därifrån som samlar damm i svenska garage?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Stefan1972

#52 » 08:23:50, 18-09-2023

Fast det är ju inget isolerat till just Trodo? Tycker de är betydligt bättre än tex autodoc som kan lista allt till en hel modellserie i ett regnummer. Har det funnits tretton olika bromsskivor till Volvo v70 så är de med allihop. Av de reservdelar man ser till salu på tex facebook så har ju nästan allt autodoc lappar........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg

osla

#53 » 12:02:12, 18-09-2023

Det är bara så enkelt att ska man beställa från liknande sidor så måste man veta vad man ska ha, med alla mått med. Sen får man vara beredd på att man lik förbannat får en hyllvärmare, för iaf jag har inte en tanke att försöka kontakta dom och skicka tillbaka det. Köper man billigt på såna sidor så får man räkna med problem, om än det jag själv beställt hittils passat
osla
Fler än 500 inlägg

Maskin: cat 910
mf590

BengtP

#54 » 13:10:58, 18-09-2023

För min del har mercahandlaren Landrins i Västerås en mycket bra service, jag mailar till deras resevdelsmail och frågar om pris. leveranstid och reservdelsnummer, brukar få svar inom några timmar.
Sen använder jag original reservdelsnummer när jag letar delar.

Sen blir jag lite förvånad om diskussionen om regnummer och amerikanska butiker, på dom forum jag läser på brukar jänkarna beklaga sig över att reservdelsbutikerna där inte kan plocka fram delar om dom inte får ett registreringsnummer så för mig låter det exakt som mekonomen här.
Sen brukar tex Winparts fråga efter chassienummer om dom tycker att det jag beställer inte helt säkert passar till min bil. då har dom den servicen att dom kollar upp det även om det tar lite extra tid.
Har jag då redan kollat upp orginalnummer så brukar det ju lösa sig rätt fort.
Något jag inte gillar är när firmorna har egna märken, tex Mekonomens Promeister eller Autodocs Stark. Jag vill välja kända märken.
Sen är ju Mekonomens "bra, bättre och bäst" val fullständigt horribel i mina ögon.
BengtP
Fler än 100 inlägg

Sverige
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

Stefan1972

#55 » 13:20:34, 18-09-2023

Såklart har även jänkarna datasök på Vin nr som det egentligen handlar om. Det jag syftade på var mest sidan Rockauto där den gamla strukturen finns kvar.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg

Anders.B (trådstartaren)

#56 » 19:57:56, 20-09-2023

Anders.B skrev:
bmrobban skrev:Det är lite lotteri med leveranstider när man beställer från utlandet..
Snabbast från autodoc var två dagar, långsammast två veckor.

Det skriver jag under på, tyskarna och jänkarna är oftast blixtsnabba på sin sida, men sedan har vi våra transportbolag som är som dom är och då kan ALLT hända eller INGET :vissla:

Tror dock att jag just nu upplever en form av världsrekord faktiskt, andra veckan i juni rostade mitt klippdäck till åkgräsklipparen ihop bortom räddning.
Då maskinen i övrigt är väldigt fräsch så ville jag inte ge upp på den, men den svenska marknaden för klippdäck av rätt sort är noll om man inte kan hitta en frisk begagnad vilket man inte kan i min del av landet i alla fall..har sökt dagligen i några månader.
I alla fall, den 14 juni lägger jag en beställning på ett fabriksnytt plåtchassi till klippdäcket från Italien, det enda stället som hade detaljen på lager och till ett pris jag kan ta.
Ordererkännandet kom samma dag, sedan blev det tyst, en månad senare den 19/7 frågade jag efter spårningsnummer och fick svaret att det är på väg vi skickar det i slutet på juli!
15/8 är jag på dom igen, svaret är att det är "really late" och att fabriken öppnar nästa vecka då kan dom fråga efter status.
11/9 höjer jag tonen något för nu börjar det bli löjligt på riktigt, får svaret att det är på gång vi kan leverera i slutet på denna vecka.
Och vad händer, i går kväll kom ett spårningsnummer och paketet är anmält till UPS 93 dygn efter min orderbekräftelse, är det inte fantastiskt så säg :hurra: :myzsko:

Det lilla positiva i kråksången är att jag under tiden klippt mina 3500m2 gräsmatta och kanske ytterligare 1000m2 runt lagård och annat med handjagaren vilket inneburit måånga timmar med tanke på turboeffekten pga regnet vi fått. För jag hinner inte varvet runt innan det närapå är dags igen...så kallad vardagsmotion

Plötsligt hände det :buga:

Bild
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: BM350

Återgå till Bil