Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo 940 i Thailand

85 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman

#61 » 14:01:52, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det är problem med vevaxelgivaren brukar man ofta se att yttermanteln på den skärmade kabeln till den har börjat spricka eller flagna av. Snarlika vevaxelgivare satt ju också på många andra 80- och tidiga 90-talsbilar med Bosch motorstyrsystem, inte bara Volvo, och kabelproblemet fanns oavsett bilmärke.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



jampo

#62 » 16:05:49, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara glapp i rotoraxeln
jampo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:18, 19-12-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Blogg: Visa blogg (2)
Maskintyp: Traktor
Maskin: bm218,Fiat 45-66DT

bmrobban (trådstartaren)

#63 » 18:27:04, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rotoraxeln är inte glapp, är kollat.
Nu väntar jag bara på komptestern och så ska jag göra lite mätningar, sen blir det toppen av.
Magkänslan har hela tiden sagt att det är något mekaniskt, men man vill ju gärna att det är något enkelt.
Jag har läst om många fel och felsökningar nu och oftast finns aldrig svar på vad felet var.
Det är en både bra och dålig egenskap jag har : jag är envis!
Kommer inte ge mig förrän jag löst problemet.
Kan ta tid, men förr eller senare kommer lösningen presenteras i denna tråd :smile:

3 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

d557017

#64 » 19:26:27, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutom att kamremmen står enligt märkning, hade du säkerställt att "krysskilen" på kamdrev respektive vevaxeldrev är hela så att kammen verkligen har rätt läge i förhållande till veven?
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

kimmen

#65 » 19:29:47, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

FK motor, är det inte den som havererar när kamremmen går av…
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

fretchi

#66 » 20:06:16, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:FK motor, är det inte den som havererar när kamremmen går av…


Nix. Det är B230K,

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#67 » 21:08:15, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns väl fler högkomprimerade rödblocksvarianter som gör det. Hur är det med B23E och B230E?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fretchi

#68 » 23:34:43, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl irrelevant för denna tråden?
Men nej, de klarar ett kamremshaveri.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

bmrobban (trådstartaren)

#69 » 01:31:22, 13-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

d557017 skrev:Förutom att kamremmen står enligt märkning, hade du säkerställt att "krysskilen" på kamdrev respektive vevaxeldrev är hela så att kammen verkligen har rätt läge i förhållande till veven?


Jag är ganska säker på att det står rätt till, då den startar och går precis som den ska mellan missarna.
Att den står enligt märkningarna var bland det första jag kollade.
Nollan på veven har jag kollat med skruvmejsel i tändstiftshålet.
Kilen på vevaxeldrevet är kraftig, och svängdämparen/remskivan sitter fast .
Däremot stiftet till kammen kan ju gått av..
Jag ska lossa skruven till kamdrevet och kolla att stiftet är helt och att kamdrevet inte rört sig mot kammen..

Nu har jag lossat skruven på kammen, satt fruktansvärt hårt!
Jag fick använda handtaget till domkraften som förlängning..
Men stiftet är helt och kamdrevet har inte rört sig.
Jag har också lossat spridarbryggan stoppat i flaskor och dom läcker inte, har fin spridarbild och ger lika mycket.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

meken49

#70 » 16:37:02, 13-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:FK motor, är det inte den som havererar när kamremmen går av…

På min gamla 945:a från -96 sitter det en B230 FK lättrycksturbo-motor. Enligt kunniga på området, händer det inget mer än att motorn stannar vid kamremsbrott. Avståndet från kolven i högsta läget till öppna ventiler är så stort att ventilerna klarar sig. Ibland har utvecklingen på motorsidan gått bakåt :sad: .

1 person gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

kimmen

#71 » 17:06:39, 13-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm mitt svamel om FK motor :smile2:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

G-son

#72 » 22:04:29, 13-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:Ibland har utvecklingen på motorsidan gått bakåt :sad: .

Mja, utvecklingen har ju egentligen gått väldigt långt framåt, en Volvo rödblock med rötterna i B21 ~1975 överlever förvisso ett kamremsbrott men å andra sidan drar den väl dubbelt så mycket soppa vid normal körning jämfört med en hyfsat modern motor med motsvarande prestanda. Sparar man 10 000 liter soppa på 20 000 mil är det ganska många insparade kronor.
Samtidigt är det givetvis trevligt med bilar som bara går och går, vilket Volvon tråden handlar om tyvärr verkar ha lite problem med just nu. Säkert något simpelt, men även simpla fel måste ju hittas innan man kan bli av med dom.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

bmrobban (trådstartaren)

#73 » 03:13:04, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var nog lite slarvig när jag bytte insugspackningen…
Jag borde lyst och kollat i kanalerna..
I fyrans insugskanal ovanpå ventilen låg något.


Bild



Bild
Bild
Bild


Ett clips från en slangklämma till en intercooler-slang.
Det kan hända att jag själv är skyldig också :vissla:
När jag skulle stoppa i batteriet så tog jag bort det röret för att det var trångt , clipset lossnade antagligen vid demontering eller montering av röret.
Clipset har fastnat mellan ventilen och sätet och ventilen har hamrat bort ca 1/4-del av clipset.
Sätet är antagligen lite skadat och frågan är vart resten finns?
Den saknade delen kan ju ha lossnat innan clipset hamnade i insuget.
Jag ska nog demontera toppen för att vara på säkra sidan.
Jag tar med den hem för renovering och så blir det återmontering med nya packningar nästa år.
Bild
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

magloman

#74 » 08:31:34, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao: själv är bäste dräng

kul du hitta det.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

G-son

#75 » 11:56:05, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket topplock är det, 530, 531 (slutsiffrorna vid volvotexten ovanför grenröret)? Är det inte någon mer eftertraktad variant är det kanske lika bra att slippa släpa hem detdär, och istället skaffa en ersättare för genomgång här hemma?
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Alexn72 och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se