Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Golf plus 1,6 TDI Egr problem och motorn startar ej

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

Aron99 (trådstartaren)

#16 » 15:40:45, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen, nu har felsökningen flyttat sig lite eftersom bilen inte ens startar eller gör ett tändande är det där fokus ligger nu. Såhär ligger det till:
*Har pluggat Egr- anslutningen mot insuget för att försäkra mig om att bilen bara får luft.

*Kontrollerat bränsletrycket i railen noggrannare. Det visar 0 kpa vid startförsök- provade lite försiktigt med startgas- och fick 350kpa i ett kort ögonblick när den tände- men är naturligtvis alldeles för dåligt tryck.

*Har öppnat returledning mot injektorerna (se bild 3), där kommer inget bränsle alls. Rätta mig om jag har fel- men hade någon av injektorerna stått öppen mot retur borde där väl spottat ut bränsle- för såpass flöde går det väl?

*Har lossat slangen för bypass/ säkerhetsventil (se bild 1+2) mot railen till, för att säkerställa inre läckage inte förekommer den vägen men där kommer inget bränsle heller= okej.

*Säkerställt att flödet/ mängden bränsle fram till HT pumpen är riktig/ lossat anslutningen från bränslefiltret till pumpen- i anslutningen mot pumpen (se bild 4) och kört elpumpen- det kommer rikligt med bränsle.

Nästa steg blir troligen att plugg- testa injektorerna 1 för 1 och se om den orkar bygga tryck........


Bild
Bild
Bild
Bild
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700



magloman

#17 » 15:54:19, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för motortyp och motorkod?
Är den av CR typ är ju bränsletrycket flera hundra bar eller ännu högre. Så var försiktig.

Läs ut felkoder ur hela bilen o kolla så det inte är nåt mer knas.

Hur var det med kamremmen? Nyss bytt? Tänker om timingen är fel.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Iznogoud

#18 » 18:28:49, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så enkelt att någon säkring gått sönder?

Bärgade en Hyundai CRDI för något År sedan som inte startade efter att ha lagt av några billängder utanför garaget, ägaren hade inte gjort eller rört något enligt uppgift.

Det första som gjordes var att kolla alla säkringar, vilka var hela.
Motorn tände/startade på bromsrengöring/startgas.

Kollade tryck mm så gott det gick via OBD och fann att de var mycket låga, bytte dieselpumpen ( mekanisk ) utan skillnad.
När alla bra ideér tagit slut kollades säkringar ännu en gång, och en säkring som inte uppenbart hade med bränslesystemet att göra som jag tolkade symbolen i säkringsdosan, saknades helt!? Monterade en ny säkring och motorn startade direkt :uupps:

Ägaren ( en komplett oteknisk tjej ) och jag hade inte tagit bort den säkringen, så än idag är det ett mysterium varför den saknades.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Aron99 (trådstartaren)

#19 » 21:12:43, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorkoden är CAYC, 1,6:a Common- rail diesel stämmer.
Ligger inga andra felkoder av värde i dem andra styrenheterna tyvärr
Kamremmen är bytt för c.a 2 år sedan, har haft loss kåpan o kollat remmen, men det ser riktigt ut.

Har i veckan testat att plugga injektorerna- 1:an o 2: ans cylinder ihop, och sedan 3:an och 4: ans ihop. Tyvärr bygger den inget tryck alls- ändå om man utgår från tryckgivarn i railen via OBD.
Skall mäta med manometer också framöver, för att se om det verkligen stämmer, att den inte bygger något tryck överhuvudtaget.......skall låna riktoga grejer av en kompis.

Vad gäller säkringen låter ju väldigt märkligt....... men det har ju hänt konstigare saker i världshistorien. Jag får slänga en kik på dem med vid nästa tillfälle.
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700

magloman

#20 » 21:22:30, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du pluggar och öppnar lite här o där, går det göra så på en såpass modern motor? Har du VHB där dessa felsökningssteg är dokumenterade, eller kör du på måfå likt en Volvo Amazon bara?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Johnny Thorgren

#21 » 22:39:20, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På grabbens A4 tdi så dog högtryckspumpen så det kan nog vara så på denna. Han körde in den i garaget och monterade extraljus och när den skulle backas ut så vägrade den starta.
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

Turbodiesel

#22 » 06:15:41, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Speciellt den encylindriga aluminium c-r pumpen med plastlock, spontanskär stundtals, en något för kostnadsoptimerad & piskad konstruktion.

Många går riktigt länge, men jag gillar inte opålitligheten. Samt att de ibland obemärkt fyller spridarna med spån, vilket kan döda motorn riktigt grundligt & effektivt.

(om du nu har en sådan)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Janson1

#23 » 08:23:45, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det finns bränsleflöde och lite tryck på soppan från elpumpen till högtryckspumpen så skall högtryckspumpen pumpa oavett när man kör på starten. Om man kopplar loss tryckreglerventilens elkontakt (på railen) så skall det komma soppa i returslangen när man kör på starten (ett sätt att lufta ur). Om det inte kommer någon soppa där vid startmotorvarv så är nog tyvärr högtryckspumpen dålig. På spridarnas returer kommer det dels soppa (en liten skvätt vid på/av via elkontakten, annars bör det inte komma något alls nästan, bara väldigt lite läckolja. Hänger den sig i öppet läge (har aldrig varit med om det själv) så sprutar den in kontinuerligt men det kommer inget ur returen. I ditt fall Aron så kolla högtryckspumpen...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#24 » 08:27:46, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tror jag detta inte har någon betydelse men du kan även ta loss den kontakten som sitter på själva högtryckspumpen och prova. Denna kontakt är till en variabel magnetventil som styr bränslemängden per pumpslag, en slags begränsningsventil. Den fungerar bakvänt, full spänning (PWM-styrd) väldigt lite bränsle, låg spänning mera bränsle, ingen spänning alls, full bränslemängd per slag.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Aron99 (trådstartaren)

#25 » 14:06:58, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för inputen, Janson och Turbodiesel, ja efter felsökningen känns det som att något har hänt med HT- pumpen tyvärr. Skall fortsätta felsökningen i påskhelgen.

Vad beträffar min felsökningsmetod, kan jag inte svära på hur man brukar felsöka på personbilsverkstäder, när en C-R diesel inte bygger tryck. På lastbilar är det ingen främmande metod iallafall att plugga mot ackumulatorn för att säkerställa att ingen spridare fastnar i öppet läge, detta brukar göra dem väldigt svårstartade. Men principen är ju densamma.
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700

Janson1

#26 » 17:51:07, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får väl ta väck pumpen från motorn och titta inuti om den är kass eller ej... Tänk bara på att den måste vara infasad ganska exakt med motorn, jämför den med en vanlig kolvpump i en radpump. Denna pump är encylindrig med två nockar så den ger tryck två gånger per motorvarv och rätt spridare styrs ut elektriskt x antal gånger per cykel. (När det gäller CR-dieslar så finns det dels dom pumpar som ger ett så jämnt tryck som möjligt och sen öppnar rätt spridare och railen/reservoaren säkerställer trycket mellan pumpslagen och sen finns det denna som ger tryck samtidigt som berörd spridare skall spruta in soppa)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Aron99 (trådstartaren)

#27 » 21:43:03, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag får se hur vi väljer att göra där Janson. Har idag haft möjlighet att trycktesta pumpen med manometer- rakt mot pumpen. Har även kopplat bort bränslemängdsventilen och satt dit en "dummy", så det blir fritt flöde till HT- pumpen. Manometern rörde sig inte på fläcken.....så egentligen är det väl konstaterat att pumpen är kass. När jag släppte på ledningarna till manometern sen, så kom där bränsle- så det kommer fram iallafall.....

Bilen är som sagt i ganska dåligt skick (mycket rost), så tror inte det är värt att reparera den, billigaste piratpumpen jag hittar går på 8000kr, så möjligtvis om man får tag på en begagnad, men det verkar svårt å få tag i. Så river troligtvis inte ner pumpen, är ganska mycket jobb för att göra det, så låter nog bli det ifall bilen ska säljas i befintligt skick.

För att besvara Turbodiesel- är det nog en sån pump du nämnde- med ett plastlock på.......hitta på nätet att det inte är helt ovanligt att denna HT- pumpen ger upp i vart fall.
Bild
Bild
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700

MaChrill

#28 » 01:37:05, 30-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns skumt att felkod börjar med EGR ventil, efter lite felsök slutar i 0 tryckbränsle sidan. Mitt tips är att få bort alla felkoder med komplett motor utan att brygga eller koppla om en massa, Jag tror aldrig du får bukt med EGR:en, bara att byta. Är ett välkänt fel. Det brukar vara att sensor 2 inte känner igen det reella värdet, eftersom hela elektronikdelen är fullsmetad med sot.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

Aron99 (trådstartaren)

#29 » 11:04:47, 31-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Machrill! Jag håller med dig om att omständigheterna låter väldigt osannolikt. Men som nämnts tidigare i tråden så har alla felkoder som berör motorn- lyckats raderas, och återkommer inte under felsökning- det är bara felkoden mot trycket i railen......

När jag mäter med manometern rakt mot pumpen så är allt annat återställt på motorn- så har svårt att tro något annat stör ut min mätning. På denna mätmetod jobbar ju HT- pumpen helt mekaniskt, utöver att den behöver få tillräckligt med bränsle från matarpumpen i startförfarandet.
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700

Iznogoud

#30 » 12:14:48, 31-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Långsökt jag vet, men du kollade säkringarna?

Mätte aldrig tryck annat än med OBD, men den flödade knappt något alls ur ledningen från pumpen vid provstart på hyundaien jag bärgat.
Droppar är även det att ta i, men efter säkringsmontering fungerade den felfritt märkligt nog.

Även den pumpen var ju helt mekanisk vad jag minns, direktdriven av dreven i bröstkåpan.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se