Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Skivbroms- glidpinne

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman

#16 » 20:31:07, 15-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

I en del VHB för japanska 70-80-talsbilar (och MC) rekommenderas faktiskt kopparpasta (eller PBC som det heter på japansk engelska) för att smörja glidpinnarna med. Men jag har inte sett det rekommenderas i någon seriös källa från senare tid, och aldrig för något europeiskt eller amerikanskt fordon.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



BM425

#17 » 20:45:41, 15-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopparpasta på glidpinnar övergav jag för många år sedan, oljan torkar sedan kärvar pinnen.
Testat med aluminiumpasta o det är samma där.
Provar vanligt fett o det är bättre men inte bra.
Förra året körde jag med marinfett från BT, bästa hittils.

Nu vid hjulbyte till sommardäcken provar jag med silikonfett. Volvo V70 har gummibussningar som pinnen ska glida i, tycker den kärvar lätt även om skyddsproppen sitter på plats.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

magloman

#18 » 22:26:59, 15-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde med kopparpasta förr men har ersatt det med ATE bromsfett sen 5-10 år och det funkar bättre. Men man måste göra rent ordentligt innan. Det fettet är inte petroleumbaserat så funkar fint till dammskydd och kolvtätning när man tagit isär osv.
Riktigt bra fett och ligger på tandkrämstub som räcker länge.

https://www.mekonomen.se/bromspasta-ate-12709545
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Bygert

#19 » 22:34:29, 15-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, det finns olika åsikter. Dock, ingen pinne jag smort med koppar har kärvat fast. Åtskilliga pinnar som uppenbarligen smorts med annat har jag fått lirka loss.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Bygert

#20 » 23:18:45, 15-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Jag antar för övrigt att jag inte är den ende som svurit över den där konstruktionen med glidpinnar. På bilden, belägg nedslitet till metall, det andra var det typ 3/4 kvar av. Har till och med fått kassera bromsskiva då det slitit hårt på ena sidan. Visst, man sparar in en kolv men det genererar mycket problem det där också. (Det ser ut som det nya belägget är mindre men det är synvilla)

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

magloman

#21 » 23:33:48, 15-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp håller med. Har två bilar nu med riktiga ok med kolvar på båda sidor. Mkt bättre.

Hade inte 240 det på turbon?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#22 » 23:54:26, 15-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig att ett tidigt argument för enkolvsbromsok var att på ett fast ok med kolvar på bägge sidor, får cylindern ut mot hjulet sämre kylning (givetvis beroende på hur fälgen ser ut), med större risk för att gammal bromsvätska börjar koka eller att gummidelarna åldras i förtid.

Volvo 240 hade väl fyrkolvsok på bilar utan ABS, enkolvsok på exemplar med ABS?

Ok med glidpinnar är iaf driftsäkra och bra jämfört med tidiga enkolvsok från 70-talet med helt öppna glidytor och skenor som verkligen kräver flitig omvårdnad. T ex Saab 99 eller diverse Fiat från 70-talet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jac

#23 » 00:33:48, 16-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna smörjan har jag använt några gånger:
https://www.ate-info.de/en/details/prod ... lube-75-ml


Får väl lita på att en bromsproducent har ett bra recept på smörja för glidpinnar.
Bild

Edit: ser nu det var samma som maglo postade

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Iznogoud

#24 » 05:28:45, 16-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Japp håller med. Har två bilar nu med riktiga ok med kolvar på båda sidor. Mkt bättre.

Hade inte 240 det på turbon?
Alla 240 hade 4 kolvsok fram och 2 kolvsok bak, och kärvade mer än ofta :sad:
Bromsok var bland det första som såldes då en 240 skrotades.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Stefan1972

#25 » 07:37:27, 16-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Denna smörjan har jag använt några gånger:
https://www.ate-info.de/en/details/prod ... lube-75-ml


Får väl lita på att en bromsproducent har ett bra recept på smörja för glidpinnar.

Edit: ser nu det var samma som maglo postade


ATE plastilube är inte avsett för glidpinnar. Det har man mellan belägg och kolv för att förhindra klassiskt oljud i bromsar. Tror till och med att det är petroleumbaserat. Motsvarar det fettet Biltema har som de kallar "Bromsoksfett"
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#26 » 08:49:01, 16-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

”ATE Plastilube Brake Lubricant is formulated to prevent squealing from brake pads and provide protection against corrosion for caliper guide surfaces including caliper slide pins and between the piston and backing plate.”


https://www.ate-na.com/products/ate-pla ... lubricant/
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Stefan1972

#27 » 09:19:40, 16-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast faktum kvarstår och det är att det är mineraloljebaserat och även om det är ljusår bättre än vanligt smörjfett så finns det ju produkter som är mer lämpliga och garanterat inte påverkar gummit alls. Dessutom är ju kilopriset inte anpassat för nå frekvent smörjning av glidpinnar. Själv använder jag "red rubber grease" som ju ändå finns i halvkilosburkar för småpengar. Siliconfett är ju även det löjligt dyrt i sammanhanget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#28 » 09:30:59, 16-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvivlar lite på att bromsproducenten ATE skulle kränga ett fett som förstör gummit på bromsok.
Jag är enig med TF, gummi som inte är i kontakt med bromsvätskan är nog vanligt nitrilgummi och därmed lika oljebeständigt som o-ringar och tätningar i en motor.

torbjorn_forsman skrev:…För övrigt är jag nu inne med tredje året på den där bilen och har vanligtvis smort glidpinnarna med vanligt chassifett (någon gång har de smorts med fett som följde med nya glidpinnar, men det var ingen god idé. De rostade fast på några månader efter smörjning med det fettet). Gummidelarna är fortfarande i utmärkt skick. Så jag är ytterst tveksam till att de skulle vara gjorda av något icke oljebeständigt gummi. Det är säkerligen vanligt nitrilgummi.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Stefan1972

#29 » 10:15:54, 16-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

nej det stämmer inte. Även gummin runt normala glidpinnar förstörs av vanligt fett. Har bytt många svullna sådana där de smort med kopparfett och annat. En del har varit som snor och sugit fast sig på glidbulten så man knappt fått ur skiten......Man ser även detta på glidpinnar som har gummidämparring längst in på en pinne. De sväller och fastnar som sjutton ibland.
Specifikationen på på plastilube är sannolikt så att det är betydligt snällare mot gummi än rent normalt fett så man kan säkert använda det men det finns ju ändå saker som talar emot det och särskilt priset och att det finns bättre alternativ.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#30 » 10:20:54, 16-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fettet jag länka till, kör jag med på både pinnar och inuti kolven vid montage av nya tätningar. Funkar till båda, men har aldrig haft det till nåt annat.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se