Jeg vet ikke hva biler koster i Kina, men det vi betaler i Norge for europeiske biler ser ut til å tilsvare europeiske priser uten moms (som vi i praksis ikke betaler for elbiler).
Den norske staten betaler ikke folk for å kjøpe elbiler slik noen europeiske land gjør, eller har gjort. Hos oss er det bortfall av skatter og avgifter som er statens bidrag. Siden biler i utgangspunktet har høye avgifter, blir dette mye penger å
spare når man velger elbil, og det gjør at selv dyre elbiler fremstår som "billige". Alt er relativt, men psykologien er viktig her.
Jeg tror det er veldig vanskelig for oss i Vest å finne de reelle prisene i Kina, mye på grunn av språket, men også helt ulik kultur for å forhandle frem en pris. Dette er også EUs problem, for de vet egentlig ikke hva det koster å bygge en bil i Kina. Det eneste de er helt sikre på, er at europeisk produserte biler hittil ikke har kunnet blitt solgt for så lave priser som de kinesiske.
Det er veldig mye som tyder på at kinesiske myndigheter støtter kinesiske produsenter mer enn det som er tillatt i internasjonale avtaler, men det er også flere i bilbransjen som mener at BYD faktisk tjener penger på salget av sine biler uten støtte.
Nå kommer helt sikkert noen av kineserne til å starte produksjon i Europa, og da blir det nok mye enklere å se om de skiller seg fra de europeiske på pris. Vi skal ikke undervurdere kinesere, selv om de både stjeler ideer og
driver "dirty business". Det er mange millioner svært smarte kinesere, og dem er det veldig farlig for oss å ignorere. Vi burde lært noe fra femti år tilbake da Japan begynte å røre på seg... Det er ikke så lenge siden Sør-Korea var synonymt med skrot heller.