Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Det där med elbilar/hybrider

3408 inlägg • Sida 220 av 228
Diskutera bil-teman här

Ivar Risslén

#3286 » 16:33:19, 30-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elbil har jag funderat på länge men de ekonomiska möjligheterna finns inte att införskaffa en sparbössa av den typen.
När det regnar manna från himlen så har den fattige ingen sked.
Errare humanum est

4 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort/område: Malgomaj
Sverige
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



Joe

#3287 » 17:55:23, 30-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... tem-ets-2/
Regeringen aviserade i klimathandlingsplanen att Sverige ska inkludera fler sektorer i systemet än vad som ingår obligatoriskt i direktivet. Det gäller till exempel arbetsmaskiner i jord- och skogsbruket
Sverige kommer därför att tillämpa systemet på det mest ambitiösa sättet som är möjligt enligt direktivet.
Eftersom det är väldigt bråttom så har regeringen beslutat att Sverige ska ligga i framkant och införa fler sektorer i det nya ETS-systemet
Jag säger då det..
Lilla Sverige ska rädda hela Europa, nä hela världen..


https://www.naturvardsverket.se/vagledn ... -sektorer/
I ETS 2 ingår koldioxidutsläpp från förbränning av bränslen från vägtransporter, bostäder och kommersiella eller offentliga lokaler, jordbruk, skogsbruk, och fritidsbåtar.
Fy er som eldar hemma! (med ved)


Enda som är positivt är att det kommer att slå mot elbilsåkarna också. De behöver ju också tex äta och konsumera.
Skulle kunna tänka mig att andelen utländska lastbilar ökar i Sverige i framtiden, med extra stora dieseltankar så de inte behöver tanka inom Sverige.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort/område: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Bengt Erik Eriksson

#3288 » 21:59:07, 30-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:Enda som är positivt är att det kommer att slå mot elbilsåkarna också. .


Dethär är bara ett av många uttryck för vad man nog kan kalla för "elbilshat"

Varför hatar man elbilar?
Vad tror ni?
Är det för att det inte brummar på samma sätt? Eller är det för att det är miljömuppar som försöker tvinga in er i dem?
Eller är det för att ni tycker att oljeshejkerna verkligen förtänar sina förmögenheter på dem som fyller sin bil?
Eller kanske är för dyra, (på begagnatmarknden har de ju inte nått ner till "vinterskott" nivån ännu)
Eller bara räckviddsångest??
Somliga är så fattiga att pengar är det enda de har.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort/område: Gotland
Sverige
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Joe

#3289 » 22:09:55, 30-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hatar inte elbilar, körde hybrid innan elbilar var "populärt". Har elcykel sedan ~2010 och var nära att köpa elmotorcykel 2009, men batteritekniken hade inte kommit tillräckligt långt då.
Däremot så är jag realist, höjda drivmedelspriser slår mot alla. Även de fanatiska elbilsförespråkarna som anser att "fossil" bränsle borde bannlysas utan att ägna en tanke åt vad följdeffekterna blir i det stora hela.

Jag har sagt det förut men kan säga det igen, vill man vara miljövänlig så får man börja på att gå istället för att åka något fordon. Det är skillnad på miljövänlig och mindre miljöpåverkan.

3 personer gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort/område: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

akkamaan

#3290 » 22:36:55, 30-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte emot elbilar även om jag inte tycker att de passar just mig. Däremot vänderjag mig mot de argument som påstår att vi räddar den globala miljön med elbilar. Att elbilar är bra för den lokala miljön i framför allt våra hårt avgasbelastade storstäder röder det dock inget tvivel om.
Om ni en bilberoende finner att den egna totalekonomin gynnas av att kör elbil så köper jag det med hull och hår. Att jag sedan inte tror att elbilar är vad vi kommer att förlita oss på i framtiden är en helt annan sak. Visst kommer det att finnas elbilar i framtiden, men inte enbart elbilar av batterityp utan även bränslecell bilar och vätgasbilar med förbränningsmotor. Dessutom kommer fossildrift att pågå tillsvi inte längre här på jorden producerar el med fossila bränslen. Jag följer all utveckling av alternativa bränslen och drivsystem och just nu ser jag en svängning hos marknadens aktörer från rena elbilar med batterier till bränslecell och förbränningsmotorer med vätgas. Toyota och Huyndai har kommit långt här. Kina lurar i vassen. Amerikanska dieselmotortillverkare såsom Caterpillar, Detroit, Cummins tillsammans med Mercedes, Volvo, Daf, etc har alla hoppat på utvecklingståget av förbränningsmotorer för vätgasbränsle
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort/område: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

tortap

#3291 » 00:05:58, 31-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kommer det finnas för förutsättningar för vätgasmackar när elbilar redan har infrastrukturen de behöver framdragen till varenda stuga? Kanske några industrier, fossilfritt stål, kanske en stor gruva med nå truckar kan köra bränsleceller eller en stads bussflotta, men bilar med förbränningsmotorer och vätgas det ser jag som högst osannolikt. Nästan uteslutet. Bara pga infrastrukturen. För att inte säga att elbilar redan gör allt de hoppas kunna göra, fast utan mekaniska komplexiteten.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort/område: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

akkamaan

#3292 » 01:34:54, 31-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trist när de som argumenterar inte kan göra sin hemläxa och själv leta upp fakta. Tror man inte på något så hjälper det inte ens att mata dem med silversked.

I Californien finns idag 55 st aktiva vätgas tanknings stationer FAKTA LÄNK. Så här pågår fullskalig testning sedan flera år.

Toyota satsar stort på vätgas FAKTA LÄNK

Huyndai och Kia satsar stort på vätgas FAKTA LÄNK

Cummins satsar stort på vätgas FAKTA LÄNK

Caterpillar satsar stort på vätgas FAKTA LÄNK

Detroit satsar stort på vätgas FAKTA LÄNK

Mercedes-Daimler satsar stort på vätgas FAKTA LÄNK

BMW satsar stort på vätgas FAKTA LÄNK

Volvo satsar stort på vätgas FAKTA LÄNK

Volkswagen satsar stort på vätgas FAKTA LÄNK

Vindkraftindustrin satsar stort på vätgas FAKTA LÄNK

Oljeindustrin statsar stort på vätgas FAKTA LÄNK

Solpanelindustrin satsar stort på vätgas FAKTA LÄNK

I Sverige finns minst två stycken fullskaliga projekt, ett i Vårgårda, med ett lägenhetskomplex som är helt självförsörjande på energi via solpaneler och vätgas FAKTA LÄNK.

En annan stad i södra Sverige, Skara, körs alla kommunens fordon på vätgas producerad lokalt med hjälp av el från solpaneler [url]FAKTA LÄNK[/url]
Kina, världens största vätgasproducent, satsar stort på vätgas FAKTA LÄNK

Som man kan se av alla dessa aktörer så tror man starkt på vätgas som bränslekälla, både med bränslecell-batteri-elmotor samt med förbränningsmotorer. Att sedan vätgasen idag till största del produceras av fossila bränslen kommer vi att få leva med ett tag. Men det är ju också hur det fungerar med elprodukktion för elbilar.
JA JA inte i Sverige och norge då men Sverige och Norge kan inte själva rädda världen från fossilt koldioxid

När det gäller vätgas för fordonstrafik så blir fordonen lättare än batteribilar, de får 3+ gånger så lång räckvidd per tankning. Vätgas kommer säkert också inom flyg- och järnvägsindustrin.

Slutligen så kommer vi säkert också att ha en andel av elbilar i framtiden
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort/område: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Viktorputts

#3293 » 06:52:03, 31-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mariestad som var "världsberömt för något som inte fungerade". Har sedan en tid lagt ner den vätgasmack med tillhörande solcellspark och vätgashydrolysör som fanns:
https://dagens.mariestadstidningen.se/p ... 9/52942303

1 person gillar det här inlägget.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

tortap

#3294 » 09:02:49, 31-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag sa, jag tror inte det blir vätgasmackar på hela landsbygden. Men som i fallet med Hybrit kan det vara en kemisk lagring av sol/vindenergi men då i en industri, eller större fordonsflotta. Jag tror inte en mack på landsbygden kommer ha råd att bygga om för vätgas så ingen kommer att bygga ut den infrastrukturen.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort/område: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

millgard

#3295 » 09:05:15, 31-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vätgas faller redan från början på att det är alldeles för ineffektivt. Vi kan släppa det och gå vidare.

Såväl vid el - vätgas som vid vätgas - el försvinner det massor av energi i form av värme.

Lägg till kostnaderna för att bygga upp en europeisk infrastruktur för att tanka fordon.

Lägg till kostnaderna för att bibehålla säkerheten i några år gamla fordon (se bara biogasbilar hur tankar mm rostar sönder).

Däremot kan vätgas mycket väl ha industriella applikationer inkl fartyg och flygplan, där hamnar och flygplatser kan förses med vätgaspipelines.

Vätgas är också lämpligt för att förflytta stora mängder energi men som sagt så har man då tagit förlusterna innan och tar ännu mer efter.

Det går åt nästan tre gånger så mycket energi för att flytta en vätgasbil en mil som att flytta en batteribil en mil. Tillkommer som sagt enorma kostnader i övrigt både i infrastruktur och i fordonen.

Batteribilar är enkla att tillverka; priset på batterier sjunker hela tiden och nya billigare tekniker kommer. Mycket enkla konstruktioner i övrigt, mycket säkra och robusta och med få rörliga delar.

Tittar man på den mängd batterifordon som säljs varje år så förstår man att det är en både enkel och mogen teknik.

Japansk bilindustri satsade på vätgas för 15 år sedan och det enda som kommit ut är egentligen Toyota Mirai, som var hopplöst föråldrad redan när den presenterades, helt beroende av en infrastruktur som inte finns någonstans. Elektricitet finns precis överallt och du kan enkelt göra den själv.

Så det tåget gick för många år sedan, Toyota, Honda och Mazda försöker febrilt få fram egna batterimodeller och försöker nog skapa så mycket buzz de kan om andra teknologier för att hindra märkesflykt. Inklusive egna banbrytande batteriteknologier. Deras problem är att de inte bokat upp någon batteriproduktion där för 5 år sedan när det tåget gick (Tesla, BMW, Kia/Hyundai och BYD bokade all tillgänglig produktion många år framåt). Japan som lade ned sin kärnkraft efter Fukushima 2011 har också importerat stora mängder LNG och därför försökt ersätta den med en nationell vätgasstrategi och därför är japanska företag i viss mån bundna vid vätgas som koncept.

Resterande världen är inte det utan elektrifieringen av den tredje världen kommer mest sannolikt att ske med solkraft och distribuerade och därmed robusta system. Dvs hushållen har sin egen produktion som kopplas ihop i stora nätverk. Snabbt, billigt och enkelt. Aggregerat skapar man effektiva energisystem, särskilt ihop med små batterier.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

2 personer gillar det här inlägget.
millgard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:09, 02-05-2013
Ort/område: Luleå
Sverige

gute84

#3296 » 09:38:16, 31-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Som jag sa, jag tror inte det blir vätgasmackar på hela landsbygden. Men som i fallet med Hybrit kan det vara en kemisk lagring av sol/vindenergi men då i en industri, eller större fordonsflotta. Jag tror inte en mack på landsbygden kommer ha råd att bygga om för vätgas så ingen kommer att bygga ut den infrastrukturen.


men mackarna har ju inte byggt om till EL heller

1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort/område: frankrike
International
Maskin: en mängd skrot

millgard

#3297 » 09:49:04, 31-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:
tortap skrev:Som jag sa, jag tror inte det blir vätgasmackar på hela landsbygden. Men som i fallet med Hybrit kan det vara en kemisk lagring av sol/vindenergi men då i en industri, eller större fordonsflotta. Jag tror inte en mack på landsbygden kommer ha råd att bygga om för vätgas så ingen kommer att bygga ut den infrastrukturen.


men mackarna har ju inte byggt om till EL heller
Jodå, såväl OKQ8 som CircleK har laddare på de flesta av sina mackar. Men poängen är nog lite också att väldigt många har el där de bor och kan ladda sina bilar hemma till största delen. Bara på långresa laddar man ”ute” och då enstaka gånger.

Ett exempel är att vi ofta åker mellan Luleå och Hemavan, 401km. Sommartid kör vi utan stopp med ca 10-15% kvar när vi kommer fram. Vintertid laddar vi i Arvidsjaur en stund eftersom vi vill ha större reserver om något skulle hända och naturligtvis drar bilen lite mer också. Det blir ca 10-15 min i Ajaur på vintern. Nu finns laddmöjligheter i Sorsele, Slagnäs och Slussfors så det är inga problem att köra med släpvagn heller.

Södra Italien förra sommaren var heller inga större problem. Ganska skönt att sträcka på benen en liten stund var tredje eller fjärde timme. Vi upplever nog att man är mer utvilad när man kommer fram också. Restiden blir i stort densamma på längre resor då man givetvis ändå behöver stanna till av olika orsaker. Bilen tar hand om planeringen.

Men till största delen så laddar man hemma och bilen har alltså alltid den laddningsgrad man behöver/vill ha. Brukar ha den stående med 50%, då tar jag mig 20 mil oavsett och får jag några timmars förvarning kan jag ladda den fullt om jag nu behöver.

Det är för enkelheten man kör elbil. Sedan blir det - om man kör mycket - billigare också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
millgard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:09, 02-05-2013
Ort/område: Luleå
Sverige

tortap

#3298 » 09:58:51, 31-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:men mackarna har ju inte byggt om till EL heller


Exakt. Det behövs inte. Infrastrukturen finns redan dragen till varje stuga.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort/område: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

torbjorn_forsman

#3299 » 10:02:33, 31-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju, som tidigare nämnt, så dyrt att snabbladda på mackar och andra offentliga snabbladdare, att elbilsägare bara laddar på sådana ställen i yttersta nödfall. Eller om det är "nån annan" som betalar laddningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort/område: Västernorrland
Sverige
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

millgard

#3300 » 11:06:51, 31-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är ju, som tidigare nämnt, så dyrt att snabbladda på mackar och andra offentliga snabbladdare, att elbilsägare bara laddar på sådana ställen i yttersta nödfall. Eller om det är "nån annan" som betalar laddningen.
Mellan 3:50 och 6:50 per kWh. Säg att bilen drar 1,8 kWh/mil så blir det en milkostnad på 6:30-11:70. Laddar man hemma kanske 2-4 kr/milen.

Jag vet inte om man skall säga att det är ”dyrt” med tanke på alternativen. Särskilt som service är betydligt billigare.

Sedan finns det andra kostnader i bilägandet men just driftskostnaderna är mycket låga. Även om man bara laddar på snabbladdare längs de stora vägarna.
millgard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:09, 02-05-2013
Ort/område: Luleå
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


Materialexperten Sverige AB