Elbil har jag funderat på länge men de ekonomiska möjligheterna finns inte att införskaffa en sparbössa av den typen.
När det regnar manna från himlen så har den fattige ingen sked.
Regeringen aviserade i klimathandlingsplanen att Sverige ska inkludera fler sektorer i systemet än vad som ingår obligatoriskt i direktivet. Det gäller till exempel arbetsmaskiner i jord- och skogsbruket
Sverige kommer därför att tillämpa systemet på det mest ambitiösa sättet som är möjligt enligt direktivet.
Jag säger då det..Eftersom det är väldigt bråttom så har regeringen beslutat att Sverige ska ligga i framkant och införa fler sektorer i det nya ETS-systemet
Fy er som eldar hemma! (med ved)I ETS 2 ingår koldioxidutsläpp från förbränning av bränslen från vägtransporter, bostäder och kommersiella eller offentliga lokaler, jordbruk, skogsbruk, och fritidsbåtar.
Joe skrev:Enda som är positivt är att det kommer att slå mot elbilsåkarna också. .
tortap skrev:Som jag sa, jag tror inte det blir vätgasmackar på hela landsbygden. Men som i fallet med Hybrit kan det vara en kemisk lagring av sol/vindenergi men då i en industri, eller större fordonsflotta. Jag tror inte en mack på landsbygden kommer ha råd att bygga om för vätgas så ingen kommer att bygga ut den infrastrukturen.
Jodå, såväl OKQ8 som CircleK har laddare på de flesta av sina mackar. Men poängen är nog lite också att väldigt många har el där de bor och kan ladda sina bilar hemma till största delen. Bara på långresa laddar man ”ute” och då enstaka gånger.gute84 skrev:tortap skrev:Som jag sa, jag tror inte det blir vätgasmackar på hela landsbygden. Men som i fallet med Hybrit kan det vara en kemisk lagring av sol/vindenergi men då i en industri, eller större fordonsflotta. Jag tror inte en mack på landsbygden kommer ha råd att bygga om för vätgas så ingen kommer att bygga ut den infrastrukturen.
men mackarna har ju inte byggt om till EL heller
Mellan 3:50 och 6:50 per kWh. Säg att bilen drar 1,8 kWh/mil så blir det en milkostnad på 6:30-11:70. Laddar man hemma kanske 2-4 kr/milen.torbjorn_forsman skrev:Det är ju, som tidigare nämnt, så dyrt att snabbladda på mackar och andra offentliga snabbladdare, att elbilsägare bara laddar på sådana ställen i yttersta nödfall. Eller om det är "nån annan" som betalar laddningen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster