Det dÀr med elbilar/hybrider
-
Ivar Risslén
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: BM 350 med Vaggeryd grÀvaggregat och TranÄs 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15 - Ort: Malgomaj

Re: Det dÀr med elbilar/hybrider
Elbil har jag funderat pÄ lÀnge men de ekonomiska möjligheterna finns inte att införskaffa en sparbössa av den typen.
NÀr det regnar manna frÄn himlen sÄ har den fattige ingen sked.
NÀr det regnar manna frÄn himlen sÄ har den fattige ingen sked.
Errare humanum est
-
Joe
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... tem-ets-2/
Lilla Sverige ska rÀdda hela Europa, nÀ hela vÀrlden..
https://www.naturvardsverket.se/vagledn ... -sektorer/
Enda som Àr positivt Àr att det kommer att slÄ mot elbilsÄkarna ocksÄ. De behöver ju ocksÄ tex Àta och konsumera.
Skulle kunna tÀnka mig att andelen utlÀndska lastbilar ökar i Sverige i framtiden, med extra stora dieseltankar sÄ de inte behöver tanka inom Sverige.
Regeringen aviserade i klimathandlingsplanen att Sverige ska inkludera fler sektorer i systemet Àn vad som ingÄr obligatoriskt i direktivet. Det gÀller till exempel arbetsmaskiner i jord- och skogsbruket
Sverige kommer dÀrför att tillÀmpa systemet pÄ det mest ambitiösa sÀttet som Àr möjligt enligt direktivet.
Jag sÀger dÄ det..Eftersom det Àr vÀldigt brÄttom sÄ har regeringen beslutat att Sverige ska ligga i framkant och införa fler sektorer i det nya ETS-systemet
Lilla Sverige ska rÀdda hela Europa, nÀ hela vÀrlden..
https://www.naturvardsverket.se/vagledn ... -sektorer/
Fy er som eldar hemma! (med ved)I ETS 2 ingÄr koldioxidutslÀpp frÄn förbrÀnning av brÀnslen frÄn vÀgtransporter, bostÀder och kommersiella eller offentliga lokaler, jordbruk, skogsbruk, och fritidsbÄtar.
Enda som Àr positivt Àr att det kommer att slÄ mot elbilsÄkarna ocksÄ. De behöver ju ocksÄ tex Àta och konsumera.
Skulle kunna tÀnka mig att andelen utlÀndska lastbilar ökar i Sverige i framtiden, med extra stora dieseltankar sÄ de inte behöver tanka inom Sverige.
- Bengt Erik Eriksson
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69 - Ort: Gotland

DethÀr Àr bara ett av mÄnga uttryck för vad man nog kan kalla för "elbilshat"Joe skrev: Enda som Àr positivt Àr att det kommer att slÄ mot elbilsÄkarna ocksÄ. .
Varför hatar man elbilar?
Vad tror ni?
Ăr det för att det inte brummar pĂ„ samma sĂ€tt? Eller Ă€r det för att det Ă€r miljömuppar som försöker tvinga in er i dem?
Eller Àr det för att ni tycker att oljeshejkerna verkligen förtÀnar sina förmögenheter pÄ dem som fyller sin bil?
Eller kanske Àr för dyra, (pÄ begagnatmarknden har de ju inte nÄtt ner till "vinterskott" nivÄn Ànnu)
Eller bara rÀckviddsÄngest??
Somliga Àr sÄ fattiga att pengar Àr det enda de har.
-
Joe
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Jag hatar inte elbilar, körde hybrid innan elbilar var "populÀrt". Har elcykel sedan ~2010 och var nÀra att köpa elmotorcykel 2009, men batteritekniken hade inte kommit tillrÀckligt lÄngt dÄ.
DĂ€remot sĂ„ Ă€r jag realist, höjda drivmedelspriser slĂ„r mot alla. Ăven de fanatiska elbilsföresprĂ„karna som anser att "fossil" brĂ€nsle borde bannlysas utan att Ă€gna en tanke Ă„t vad följdeffekterna blir i det stora hela.
Jag har sagt det förut men kan sÀga det igen, vill man vara miljövÀnlig sÄ fÄr man börja pÄ att gÄ istÀllet för att Äka nÄgot fordon. Det Àr skillnad pÄ miljövÀnlig och mindre miljöpÄverkan.
DĂ€remot sĂ„ Ă€r jag realist, höjda drivmedelspriser slĂ„r mot alla. Ăven de fanatiska elbilsföresprĂ„karna som anser att "fossil" brĂ€nsle borde bannlysas utan att Ă€gna en tanke Ă„t vad följdeffekterna blir i det stora hela.
Jag har sagt det förut men kan sÀga det igen, vill man vara miljövÀnlig sÄ fÄr man börja pÄ att gÄ istÀllet för att Äka nÄgot fordon. Det Àr skillnad pÄ miljövÀnlig och mindre miljöpÄverkan.
- akkamaan
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Skotarna ĂSA/BM SM 868, ĂSA 250, Kockums 850 i övrigt allĂ€tare

Jag Àr inte emot elbilar Àven om jag inte tycker att de passar just mig. DÀremot vÀnderjag mig mot de argument som pÄstÄr att vi rÀddar den globala miljön med elbilar. Att elbilar Àr bra för den lokala miljön i framför allt vÄra hÄrt avgasbelastade storstÀder röder det dock inget tvivel om.
Om ni en bilberoende finner att den egna totalekonomin gynnas av att kör elbil sÄ köper jag det med hull och hÄr. Att jag sedan inte tror att elbilar Àr vad vi kommer att förlita oss pÄ i framtiden Àr en helt annan sak. Visst kommer det att finnas elbilar i framtiden, men inte enbart elbilar av batterityp utan Àven brÀnslecell bilar och vÀtgasbilar med förbrÀnningsmotor. Dessutom kommer fossildrift att pÄgÄ tillsvi inte lÀngre hÀr pÄ jorden producerar el med fossila brÀnslen. Jag följer all utveckling av alternativa brÀnslen och drivsystem och just nu ser jag en svÀngning hos marknadens aktörer frÄn rena elbilar med batterier till brÀnslecell och förbrÀnningsmotorer med vÀtgas. Toyota och Huyndai har kommit lÄngt hÀr. Kina lurar i vassen. Amerikanska dieselmotortillverkare sÄsom Caterpillar, Detroit, Cummins tillsammans med Mercedes, Volvo, Daf, etc har alla hoppat pÄ utvecklingstÄget av förbrÀnningsmotorer för vÀtgasbrÀnsle
Om ni en bilberoende finner att den egna totalekonomin gynnas av att kör elbil sÄ köper jag det med hull och hÄr. Att jag sedan inte tror att elbilar Àr vad vi kommer att förlita oss pÄ i framtiden Àr en helt annan sak. Visst kommer det att finnas elbilar i framtiden, men inte enbart elbilar av batterityp utan Àven brÀnslecell bilar och vÀtgasbilar med förbrÀnningsmotor. Dessutom kommer fossildrift att pÄgÄ tillsvi inte lÀngre hÀr pÄ jorden producerar el med fossila brÀnslen. Jag följer all utveckling av alternativa brÀnslen och drivsystem och just nu ser jag en svÀngning hos marknadens aktörer frÄn rena elbilar med batterier till brÀnslecell och förbrÀnningsmotorer med vÀtgas. Toyota och Huyndai har kommit lÄngt hÀr. Kina lurar i vassen. Amerikanska dieselmotortillverkare sÄsom Caterpillar, Detroit, Cummins tillsammans med Mercedes, Volvo, Daf, etc har alla hoppat pÄ utvecklingstÄget av förbrÀnningsmotorer för vÀtgasbrÀnsle
"aw come on"
Det bÀsta lÀrandet kommer nÀr man undervisar
Per A
Per A
-
tortap
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Vad kommer det finnas för förutsÀttningar för vÀtgasmackar nÀr elbilar redan har infrastrukturen de behöver framdragen till varenda stuga? Kanske nÄgra industrier, fossilfritt stÄl, kanske en stor gruva med nÄ truckar kan köra brÀnsleceller eller en stads bussflotta, men bilar med förbrÀnningsmotorer och vÀtgas det ser jag som högst osannolikt. NÀstan uteslutet. Bara pga infrastrukturen. För att inte sÀga att elbilar redan gör allt de hoppas kunna göra, fast utan mekaniska komplexiteten.
- akkamaan
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Skotarna ĂSA/BM SM 868, ĂSA 250, Kockums 850 i övrigt allĂ€tare

Trist nÀr de som argumenterar inte kan göra sin hemlÀxa och sjÀlv leta upp fakta. Tror man inte pÄ nÄgot sÄ hjÀlper det inte ens att mata dem med silversked.
I Californien finns idag 55 st aktiva vĂ€tgas tanknings stationer FAKTA LĂNK. SĂ„ hĂ€r pĂ„gĂ„r fullskalig testning sedan flera Ă„r.
Toyota satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Huyndai och Kia satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Cummins satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Caterpillar satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Detroit satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Mercedes-Daimler satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
BMW satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Volvo satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Volkswagen satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Vindkraftindustrin satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Oljeindustrin statsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Solpanelindustrin satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
I Sverige finns minst tvĂ„ stycken fullskaliga projekt, ett i VĂ„rgĂ„rda, med ett lĂ€genhetskomplex som Ă€r helt sjĂ€lvförsörjande pĂ„ energi via solpaneler och vĂ€tgas FAKTA LĂNK.
En annan stad i södra Sverige, Skara, körs alla kommunens fordon pĂ„ vĂ€tgas producerad lokalt med hjĂ€lp av el frĂ„n solpaneler FAKTA LĂNK
Kina, vĂ€rldens största vĂ€tgasproducent, satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Som man kan se av alla dessa aktörer sÄ tror man starkt pÄ vÀtgas som brÀnslekÀlla, bÄde med brÀnslecell-batteri-elmotor samt med förbrÀnningsmotorer. Att sedan vÀtgasen idag till största del produceras av fossila brÀnslen kommer vi att fÄ leva med ett tag. Men det Àr ju ocksÄ hur det fungerar med elprodukktion för elbilar.
JA JA inte i Sverige och norge dÄ men Sverige och Norge kan inte sjÀlva rÀdda vÀrlden frÄn fossilt koldioxid
NÀr det gÀller vÀtgas för fordonstrafik sÄ blir fordonen lÀttare Àn batteribilar, de fÄr 3+ gÄnger sÄ lÄng rÀckvidd per tankning. VÀtgas kommer sÀkert ocksÄ inom flyg- och jÀrnvÀgsindustrin.
Slutligen sÄ kommer vi sÀkert ocksÄ att ha en andel av elbilar i framtiden
I Californien finns idag 55 st aktiva vĂ€tgas tanknings stationer FAKTA LĂNK. SĂ„ hĂ€r pĂ„gĂ„r fullskalig testning sedan flera Ă„r.
Toyota satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Huyndai och Kia satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Cummins satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Caterpillar satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Detroit satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Mercedes-Daimler satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
BMW satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Volvo satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Volkswagen satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Vindkraftindustrin satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Oljeindustrin statsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Solpanelindustrin satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
I Sverige finns minst tvĂ„ stycken fullskaliga projekt, ett i VĂ„rgĂ„rda, med ett lĂ€genhetskomplex som Ă€r helt sjĂ€lvförsörjande pĂ„ energi via solpaneler och vĂ€tgas FAKTA LĂNK.
En annan stad i södra Sverige, Skara, körs alla kommunens fordon pĂ„ vĂ€tgas producerad lokalt med hjĂ€lp av el frĂ„n solpaneler FAKTA LĂNK
Kina, vĂ€rldens största vĂ€tgasproducent, satsar stort pĂ„ vĂ€tgas FAKTA LĂNK
Som man kan se av alla dessa aktörer sÄ tror man starkt pÄ vÀtgas som brÀnslekÀlla, bÄde med brÀnslecell-batteri-elmotor samt med förbrÀnningsmotorer. Att sedan vÀtgasen idag till största del produceras av fossila brÀnslen kommer vi att fÄ leva med ett tag. Men det Àr ju ocksÄ hur det fungerar med elprodukktion för elbilar.
JA JA inte i Sverige och norge dÄ men Sverige och Norge kan inte sjÀlva rÀdda vÀrlden frÄn fossilt koldioxid
NÀr det gÀller vÀtgas för fordonstrafik sÄ blir fordonen lÀttare Àn batteribilar, de fÄr 3+ gÄnger sÄ lÄng rÀckvidd per tankning. VÀtgas kommer sÀkert ocksÄ inom flyg- och jÀrnvÀgsindustrin.
Slutligen sÄ kommer vi sÀkert ocksÄ att ha en andel av elbilar i framtiden
"aw come on"
Per A
Per A
-
Viktorputts
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: BM Viktor
John Deere 2850 
Mariestad som var "vÀrldsberömt för nÄgot som inte fungerade". Har sedan en tid lagt ner den vÀtgasmack med tillhörande solcellspark och vÀtgashydrolysör som fanns:
https://dagens.mariestadstidningen.se/p ... 9/52942303
https://dagens.mariestadstidningen.se/p ... 9/52942303
-
tortap
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Som jag sa, jag tror inte det blir vÀtgasmackar pÄ hela landsbygden. Men som i fallet med Hybrit kan det vara en kemisk lagring av sol/vindenergi men dÄ i en industri, eller större fordonsflotta. Jag tror inte en mack pÄ landsbygden kommer ha rÄd att bygga om för vÀtgas sÄ ingen kommer att bygga ut den infrastrukturen.
-
millgard
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

VÀtgas faller redan frÄn början pÄ att det Àr alldeles för ineffektivt. Vi kan slÀppa det och gÄ vidare.
SÄvÀl vid el - vÀtgas som vid vÀtgas - el försvinner det massor av energi i form av vÀrme.
LÀgg till kostnaderna för att bygga upp en europeisk infrastruktur för att tanka fordon.
LÀgg till kostnaderna för att bibehÄlla sÀkerheten i nÄgra Är gamla fordon (se bara biogasbilar hur tankar mm rostar sönder).
DÀremot kan vÀtgas mycket vÀl ha industriella applikationer inkl fartyg och flygplan, dÀr hamnar och flygplatser kan förses med vÀtgaspipelines.
VÀtgas Àr ocksÄ lÀmpligt för att förflytta stora mÀngder energi men som sagt sÄ har man dÄ tagit förlusterna innan och tar Ànnu mer efter.
Det gÄr Ät nÀstan tre gÄnger sÄ mycket energi för att flytta en vÀtgasbil en mil som att flytta en batteribil en mil. Tillkommer som sagt enorma kostnader i övrigt bÄde i infrastruktur och i fordonen.
Batteribilar Àr enkla att tillverka; priset pÄ batterier sjunker hela tiden och nya billigare tekniker kommer. Mycket enkla konstruktioner i övrigt, mycket sÀkra och robusta och med fÄ rörliga delar.
Tittar man pÄ den mÀngd batterifordon som sÀljs varje Är sÄ förstÄr man att det Àr en bÄde enkel och mogen teknik.
Japansk bilindustri satsade pÄ vÀtgas för 15 Är sedan och det enda som kommit ut Àr egentligen Toyota Mirai, som var hopplöst förÄldrad redan nÀr den presenterades, helt beroende av en infrastruktur som inte finns nÄgonstans. Elektricitet finns precis överallt och du kan enkelt göra den sjÀlv.
SÄ det tÄget gick för mÄnga Är sedan, Toyota, Honda och Mazda försöker febrilt fÄ fram egna batterimodeller och försöker nog skapa sÄ mycket buzz de kan om andra teknologier för att hindra mÀrkesflykt. Inklusive egna banbrytande batteriteknologier. Deras problem Àr att de inte bokat upp nÄgon batteriproduktion dÀr för 5 Är sedan nÀr det tÄget gick (Tesla, BMW, Kia/Hyundai och BYD bokade all tillgÀnglig produktion mÄnga Är framÄt). Japan som lade ned sin kÀrnkraft efter Fukushima 2011 har ocksÄ importerat stora mÀngder LNG och dÀrför försökt ersÀtta den med en nationell vÀtgasstrategi och dÀrför Àr japanska företag i viss mÄn bundna vid vÀtgas som koncept.
Resterande vÀrlden Àr inte det utan elektrifieringen av den tredje vÀrlden kommer mest sannolikt att ske med solkraft och distribuerade och dÀrmed robusta system. Dvs hushÄllen har sin egen produktion som kopplas ihop i stora nÀtverk. Snabbt, billigt och enkelt. Aggregerat skapar man effektiva energisystem, sÀrskilt ihop med smÄ batterier.
Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk Pro
SÄvÀl vid el - vÀtgas som vid vÀtgas - el försvinner det massor av energi i form av vÀrme.
LÀgg till kostnaderna för att bygga upp en europeisk infrastruktur för att tanka fordon.
LÀgg till kostnaderna för att bibehÄlla sÀkerheten i nÄgra Är gamla fordon (se bara biogasbilar hur tankar mm rostar sönder).
DÀremot kan vÀtgas mycket vÀl ha industriella applikationer inkl fartyg och flygplan, dÀr hamnar och flygplatser kan förses med vÀtgaspipelines.
VÀtgas Àr ocksÄ lÀmpligt för att förflytta stora mÀngder energi men som sagt sÄ har man dÄ tagit förlusterna innan och tar Ànnu mer efter.
Det gÄr Ät nÀstan tre gÄnger sÄ mycket energi för att flytta en vÀtgasbil en mil som att flytta en batteribil en mil. Tillkommer som sagt enorma kostnader i övrigt bÄde i infrastruktur och i fordonen.
Batteribilar Àr enkla att tillverka; priset pÄ batterier sjunker hela tiden och nya billigare tekniker kommer. Mycket enkla konstruktioner i övrigt, mycket sÀkra och robusta och med fÄ rörliga delar.
Tittar man pÄ den mÀngd batterifordon som sÀljs varje Är sÄ förstÄr man att det Àr en bÄde enkel och mogen teknik.
Japansk bilindustri satsade pÄ vÀtgas för 15 Är sedan och det enda som kommit ut Àr egentligen Toyota Mirai, som var hopplöst förÄldrad redan nÀr den presenterades, helt beroende av en infrastruktur som inte finns nÄgonstans. Elektricitet finns precis överallt och du kan enkelt göra den sjÀlv.
SÄ det tÄget gick för mÄnga Är sedan, Toyota, Honda och Mazda försöker febrilt fÄ fram egna batterimodeller och försöker nog skapa sÄ mycket buzz de kan om andra teknologier för att hindra mÀrkesflykt. Inklusive egna banbrytande batteriteknologier. Deras problem Àr att de inte bokat upp nÄgon batteriproduktion dÀr för 5 Är sedan nÀr det tÄget gick (Tesla, BMW, Kia/Hyundai och BYD bokade all tillgÀnglig produktion mÄnga Är framÄt). Japan som lade ned sin kÀrnkraft efter Fukushima 2011 har ocksÄ importerat stora mÀngder LNG och dÀrför försökt ersÀtta den med en nationell vÀtgasstrategi och dÀrför Àr japanska företag i viss mÄn bundna vid vÀtgas som koncept.
Resterande vÀrlden Àr inte det utan elektrifieringen av den tredje vÀrlden kommer mest sannolikt att ske med solkraft och distribuerade och dÀrmed robusta system. Dvs hushÄllen har sin egen produktion som kopplas ihop i stora nÀtverk. Snabbt, billigt och enkelt. Aggregerat skapar man effektiva energisystem, sÀrskilt ihop med smÄ batterier.
-
Claude
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: en mÀngd skrot

men mackarna har ju inte byggt om till EL hellertortap skrev:Som jag sa, jag tror inte det blir vÀtgasmackar pÄ hela landsbygden. Men som i fallet med Hybrit kan det vara en kemisk lagring av sol/vindenergi men dÄ i en industri, eller större fordonsflotta. Jag tror inte en mack pÄ landsbygden kommer ha rÄd att bygga om för vÀtgas sÄ ingen kommer att bygga ut den infrastrukturen.
-
millgard
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

JodĂ„, sĂ„vĂ€l OKQ8 som CircleK har laddare pĂ„ de flesta av sina mackar. Men poĂ€ngen Ă€r nog lite ocksĂ„ att vĂ€ldigt mĂ„nga har el dĂ€r de bor och kan ladda sina bilar hemma till största delen. Bara pĂ„ lĂ„ngresa laddar man âuteâ och dĂ„ enstaka gĂ„nger.gute84 skrev:men mackarna har ju inte byggt om till EL hellertortap skrev:Som jag sa, jag tror inte det blir vĂ€tgasmackar pĂ„ hela landsbygden. Men som i fallet med Hybrit kan det vara en kemisk lagring av sol/vindenergi men dĂ„ i en industri, eller större fordonsflotta. Jag tror inte en mack pĂ„ landsbygden kommer ha rĂ„d att bygga om för vĂ€tgas sĂ„ ingen kommer att bygga ut den infrastrukturen.
Ett exempel Àr att vi ofta Äker mellan LuleÄ och Hemavan, 401km. Sommartid kör vi utan stopp med ca 10-15% kvar nÀr vi kommer fram. Vintertid laddar vi i Arvidsjaur en stund eftersom vi vill ha större reserver om nÄgot skulle hÀnda och naturligtvis drar bilen lite mer ocksÄ. Det blir ca 10-15 min i Ajaur pÄ vintern. Nu finns laddmöjligheter i Sorsele, SlagnÀs och Slussfors sÄ det Àr inga problem att köra med slÀpvagn heller.
Södra Italien förra sommaren var heller inga större problem. Ganska skönt att strÀcka pÄ benen en liten stund var tredje eller fjÀrde timme. Vi upplever nog att man Àr mer utvilad nÀr man kommer fram ocksÄ. Restiden blir i stort densamma pÄ lÀngre resor dÄ man givetvis ÀndÄ behöver stanna till av olika orsaker. Bilen tar hand om planeringen.
Men till största delen sÄ laddar man hemma och bilen har alltsÄ alltid den laddningsgrad man behöver/vill ha. Brukar ha den stÄende med 50%, dÄ tar jag mig 20 mil oavsett och fÄr jag nÄgra timmars förvarning kan jag ladda den fullt om jag nu behöver.
Det Àr för enkelheten man kör elbil. Sedan blir det - om man kör mycket - billigare ocksÄ.
-
tortap
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Exakt. Det behövs inte. Infrastrukturen finns redan dragen till varje stuga.gute84 skrev:men mackarna har ju inte byggt om till EL heller
-
torbjorn_forsman
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland

Det Àr ju, som tidigare nÀmnt, sÄ dyrt att snabbladda pÄ mackar och andra offentliga snabbladdare, att elbilsÀgare bara laddar pÄ sÄdana stÀllen i yttersta nödfall. Eller om det Àr "nÄn annan" som betalar laddningen.
-
millgard
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Mellan 3:50 och 6:50 per kWh. SÀg att bilen drar 1,8 kWh/mil sÄ blir det en milkostnad pÄ 6:30-11:70. Laddar man hemma kanske 2-4 kr/milen.torbjorn_forsman skrev:Det Àr ju, som tidigare nÀmnt, sÄ dyrt att snabbladda pÄ mackar och andra offentliga snabbladdare, att elbilsÀgare bara laddar pÄ sÄdana stÀllen i yttersta nödfall. Eller om det Àr "nÄn annan" som betalar laddningen.
Jag vet inte om man skall sĂ€ga att det Ă€r âdyrtâ med tanke pĂ„ alternativen. SĂ€rskilt som service Ă€r betydligt billigare.
Sedan finns det andra kostnader i bilĂ€gandet men just driftskostnaderna Ă€r mycket lĂ„ga. Ăven om man bara laddar pĂ„ snabbladdare lĂ€ngs de stora vĂ€garna.