Fel av mig trodde det gÀllde bilar i samma prisklass och det Àr endast dÄ jÀmförelsen Àr intressant för mig. SvÄrt att ha nÄn Äsikt om utrÀkningarna var nog 30 Är sen jag hade sÄ billig bil och elbil har jag inte haft men vet att en Nissan Leaf kommer man inte lÀngt med mellan laddningarna pÄ vintern för en sÄn har frugan pÄ jobbet men dÀr rÀcker rÀckvidden till sÄ hon Àr nöjd men vill inte ha en privat.millgard skrev:Allt.toker skrev:Vad Àr det som gÄr sönder pÄ bensin bil som inte gÄr sönder pÄ elbil ?
En bil för 20.000 Àr dessutom ofta vÀldigt utsliten.
Men om du inte VILL tro pÄ utrÀkningarna sÄ gÄr det vÀldigt bra att sÀga det istÀllet.![]()
Med vÀnlig hÀlsning,
Det dÀr med elbilar/hybrider
-
toker
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Re: Det dÀr med elbilar/hybrider
- Volvot24
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Vilket vÀrde har en fullt fungerande elbil som aldrig blivit reparerad efter 20 Är, 30 Är?
Finns mÄnga fossilbilar som rullar vidare dÄ, om Àn inte sÄ mycket vÀrda. SjÀlv haft flera bilar som tangerat 60 000 mil.
Senast 9-3:an hade rullat 40 000 mil, nĂ€r den sĂ„ldes i fjol. Ăr fortfarande i trafik.
Eller Àr det möjligen som sÄ att motorer och batterier byts kanske en gÄng? Och vad kostar det i sÄ fall.
Det Àr vÀl ÀndÄ inga evighetsmaskiner.
Finns mÄnga fossilbilar som rullar vidare dÄ, om Àn inte sÄ mycket vÀrda. SjÀlv haft flera bilar som tangerat 60 000 mil.
Senast 9-3:an hade rullat 40 000 mil, nĂ€r den sĂ„ldes i fjol. Ăr fortfarande i trafik.
Eller Àr det möjligen som sÄ att motorer och batterier byts kanske en gÄng? Och vad kostar det i sÄ fall.
Det Àr vÀl ÀndÄ inga evighetsmaskiner.
Det gÄr upp, det gÄr ned, pÄ havet...
-
millgard
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Det dÀr med elbilar/hybrider
Det Àr vÀl som med alla bilar, men nog tror jag att de rullar minst lika lÄngt som en fossildriven bil i alla fall. Jag kÀnner till flera stycken som gÄtt över 30.000 mil och det har dÄ inte varit nÄgot speciellt med dem.
Batteribyten sker om det Àr nÄgot fel pÄ det, annars hÄller de kapaciteten rÀtt bra dÄ degraderingen minskar med Ären. Efter 10.000 mil brukar man ligga kring kanske 6-8%, sedan planar kurvan ut. Motorer har jag aldrig hört andra Àn de allra första bakhjulsdrivna Tesla S som behövt byta.
DĂ€remot kĂ€nner jag flera i min nĂ€rhet som Ă„kt pĂ„ dyra fel pĂ„ sina rĂ€tt nya halvmiljonsVolvos och Audis. VĂ€xellĂ„dsras vid 12.000 mil (tydligen hur vanligt som helst) kostade tex 65.000âŠ
Det Àr nog sÄ att det som Àr nytt och okÀnt kÀnns osÀkert tills man sjÀlv skaffat sig kunskapsbas nog. Det gÀller oss alla, jag var vÀldigt emot elbil och trodde inte pÄ kalkylerna men min fru var klok och bestÀmde.
Med vÀnlig hÀlsning,
Batteribyten sker om det Àr nÄgot fel pÄ det, annars hÄller de kapaciteten rÀtt bra dÄ degraderingen minskar med Ären. Efter 10.000 mil brukar man ligga kring kanske 6-8%, sedan planar kurvan ut. Motorer har jag aldrig hört andra Àn de allra första bakhjulsdrivna Tesla S som behövt byta.
DĂ€remot kĂ€nner jag flera i min nĂ€rhet som Ă„kt pĂ„ dyra fel pĂ„ sina rĂ€tt nya halvmiljonsVolvos och Audis. VĂ€xellĂ„dsras vid 12.000 mil (tydligen hur vanligt som helst) kostade tex 65.000âŠ
Det Àr nog sÄ att det som Àr nytt och okÀnt kÀnns osÀkert tills man sjÀlv skaffat sig kunskapsbas nog. Det gÀller oss alla, jag var vÀldigt emot elbil och trodde inte pÄ kalkylerna men min fru var klok och bestÀmde.
Med vÀnlig hÀlsning,
-
torbjorn_forsman
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland

Varför inte kika pÄ erfarenheter frÄn eldrivna spÄrbundna fordon istÀllet för att gissa och spekulera?
- Volvot24
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

.
Den makalösa manicken /Tretow
.
Den makalösa manicken /Tretow
.
Det gÄr upp, det gÄr ned, pÄ havet...
-
Murre o2
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo 320
Reparations mÀssigt slipper man ju bitarna förbrÀnningsmotor, koppling och vÀxellÄda samt deras kringutrustning. Resten finns ju kvar som bromsar, hjul , fjÀdring och styrning samt AC. Plus el motorns olika kringutrustning och framtida rost problem. SÄ EL bilar lÀr krÀva reparationer de ocksÄ och jag har en kÀnsla av att det inte blir sÄ mycket billigare.
Visst, EL bilar Àr nog framtiden men sÄ mycket billigare tror jag inte det blir i slutÀndan.
Visst, EL bilar Àr nog framtiden men sÄ mycket billigare tror jag inte det blir i slutÀndan.
-
QV_
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65 - Ort: Mariefred, Södermanland

Kompisen fick ut sin Tesla firmabil.Nu i januari.
Ville ha rÀckvidd sÄ endast bakhjulsdriven.
Skulle ge 12% extra i rÀckvidd.
Första "lÄngresan" sÄ kom han 30 mil pÄ en laddning.
Men nÀr det gÀller batteri och mil sÄ Àr det lÀttrÀknat.
Laddar man efter 30 mil och har 1200 cykler sÄ Àr det 36,000 mil. DÄ Àr de flesta bilarna borta.
DÄ Àr det vÀrre med dom fordon jag vill ha. SkÄpbil.
3kw per mil, smÄ batterier = kort rÀckvidd.
PÄ sommaren blir det billigare Àn diesel, pÄ pÄ vintern vet jag inte om det blir billigare.
Betalade 75 öre för elen pÄ sista rÀkningen + överföring, elskatt och moms
Ville ha rÀckvidd sÄ endast bakhjulsdriven.
Skulle ge 12% extra i rÀckvidd.
Första "lÄngresan" sÄ kom han 30 mil pÄ en laddning.
Men nÀr det gÀller batteri och mil sÄ Àr det lÀttrÀknat.
Laddar man efter 30 mil och har 1200 cykler sÄ Àr det 36,000 mil. DÄ Àr de flesta bilarna borta.
DÄ Àr det vÀrre med dom fordon jag vill ha. SkÄpbil.
3kw per mil, smÄ batterier = kort rÀckvidd.
PÄ sommaren blir det billigare Àn diesel, pÄ pÄ vintern vet jag inte om det blir billigare.
Betalade 75 öre för elen pÄ sista rÀkningen + överföring, elskatt och moms
Nybörjare pÄ grÀvning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grÀvare september 2016.
- Hobbyist
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Japanskt

Man kan sÀga att kvalitén i artikeln speglar produkten i frÄgaHolger skrev:Illa!
Men, ja jösses, vad Àr det för texter igen?
Bilen stÄr dÀr, man ser smÄ flammor, brandkÄren jobbar med slÀckning.
Men:En övertÀnd bil ser nog inte sÄ vÀlbehÄllen ut?En familj kastade sig ut frÄn den brinnande bilen i sista ögonblicket. Det Àr dock inte klarlagt om bilen var av den Äterkallade modellen.
â Det började ryka och de körde in till kanten, sedan hann de knappt ut med bebisen innan bilen var helt övertĂ€nd, berĂ€ttar ett vittne.
DÄ Àr vÀl denna hÀndelse ganska irrelevant för temat och artikeln?Det Àr dock inte klarlagt om bilen var av den Äterkallade modellen.
Och: heter killen Björn eller Henrik nu? Herr Jemn fÄr bestÀmma sig!
Det Àr sÄnt som fÄr mig att sluta lÀsa artiklar och inte ta informationen pÄ allvar.
HÀr har du offentlig handling istÀllet, som du ser gÄr det fort i.. nÀ visst ja, det var puckjakt.
Ăr dom sĂ„ usla och inte Ă„tgĂ€rdar ett enkelt fel = byt ut skrĂ€pet, förtjĂ€nar dom dĂ„lig(dĂ„lig) press/rĂ€ttsvĂ€sendet efter sig(igen).
SĂ€mst.(igen)
Hur mÄnga timmar efter mars 2018 tror du dom sjÀlva visste om felet?

everyone was harmed
- Hobbyist
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

everyone was harmed
-
Claude
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: en mÀngd skrot

hörde att hertz sÄlde av 30 tusen teslor för olika anledningar men ett stort problem var att bensin bils Àgare inte vill hyra en elbil pÄ semestern
-
Alexn72
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: TrÀdgÄrdstraktor

Nissan leaf Àr inte en term du kan anvÀnda sÄ.toker skrev:Fel av mig trodde det gÀllde bilar i samma prisklass och det Àr endast dÄ jÀmförelsen Àr intressant för mig. SvÄrt att ha nÄn Äsikt om utrÀkningarna var nog 30 Är sen jag hade sÄ billig bil och elbil har jag inte haft men vet att en Nissan Leaf kommer man inte lÀngt med mellan laddningarna pÄ vintern för en sÄn har frugan pÄ jobbet men dÀr rÀcker rÀckvidden till sÄ hon Àr nöjd men vill inte ha en privat.millgard skrev:Allt.toker skrev:Vad Àr det som gÄr sönder pÄ bensin bil som inte gÄr sönder pÄ elbil ?
En bil för 20.000 Àr dessutom ofta vÀldigt utsliten.
Men om du inte VILL tro pÄ utrÀkningarna sÄ gÄr det vÀldigt bra att sÀga det istÀllet.![]()
Med vÀnlig hÀlsning,
Hade den 24kwh första gen
24kwh andra gen.
30kwh
40kwh eller 60kwh
Dessutom hade första gen 25kwh endast direktverkande el att vÀrma med. SÄ ett första steg om mannvill ha lÀngre rÀckvidd Àr att sÀtta in en dieselvÀrmare sÄ all el kan gÄ till körningen.
Andra generationen dvs 24 30 40 60 har vÀrmepump och kommer betydligt lÀngre vintertid
Senast redigerad av Alexn72 den 13:13:28, 11-01-2025, redigerad totalt 1 gÄng.
- Hobbyist
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

HÀr var min 24kWh med aerodynamiskt korrekt fula kapslar som skramlade s*t*n dÄ bokstavligen allt hamna dÀr inne, Àven nÄgon krÄka och smÄbÀvrar.. tror jag #/eco.
everyone was harmed
-
Alexn72
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Du satte dit nÄgot som gjorde att hjulen blev obalanserad och..?Hobbyist skrev:HÀr var min 24kWh med aerodynamiskt korrekt fula kapslar som skramlade s*t*n dÄ bokstavligen allt hamna dÀr inne, Àven nÄgon krÄka och smÄbÀvrar.. tror jag
Dessa navkapslar blir vÀl inte perfekt balanserade om du sÀtter dem pÄ en fossilbil?
Men lite futuristiskt blir det allt

Senast redigerad av Alexn72 den 12:34:04, 11-01-2025, redigerad totalt 1 gÄng.
-
Alexn72
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Nissan Àr inte sÄ snÀlla mot sina batteri men nÄn som frÄn börjat har vÄrdat sina batteri Àr tesla.
HÀr Àr en av den nyare kemin
https://www.borskollen.se/nyheter/27/sa ... ardkorning
HÀr Àr en av den nyare kemin
https://www.borskollen.se/nyheter/27/sa ... ardkorning
- Hobbyist
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Va?Alexn72 skrev:Du satte dit nÄgot som gjorde att hjulen blev obalanserad och..?Hobbyist skrev:HÀr var min 24kWh med aerodynamiskt korrekt fula kapslar som skramlade s*t*n dÄ bokstavligen allt hamna dÀr inne, Àven nÄgon krÄka och smÄbÀvrar.. tror jag
Dessa navkapslar blir vÀl inte perfekt balanserade om du sÀtter dem pÄ en fossilbil?
everyone was harmed