Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Jämförelse: extraljus!

31 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

williamanttila (trådstartaren)

#1 » 23:41:41, 18-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag och en kompis var i dag o jämförde extraljus! dem ljus som gämfördes var sfk 6" 35w Xenon på min bil och NBB Alpha 225 Xenonkonverterade med 50w Xenon!

Mina sfk
Bild

kompisens NBB
Bild

mina sfk
Bild

NBB
Bild

sfk
Bild

NBB
Bild


Dem slutsatser jag drar av dem här bilderna är att mina sfk´are har bättre spridning men att NBB´arna lyser längre! synd att man var skakis då man tod vissa bilder :mrgreen:

Komentera gära med era åsikter! jag ska prova ta bilder med mörkerläge på kameran och se om man kanske ser som man gör på riktigt då! bägge ser ju värdelösa ut nu:S

Titel ändrad /Holger
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl



dogen

#2 » 23:50:17, 18-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

prova att köra samma iso, bländare och slutartid och dessutom inte ta inifrån bilen, för att det skall bli någotsånär jämförbart.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

williamanttila (trådstartaren)

#3 » 23:53:47, 18-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej! Tackar för tipsen! men man borde kanske ha en systemkamera för de?
jag kör då bara med mobilkamera :lmao:

Men nog går de ju att gämföra nu också men dem ser ju så dåliga ut bara!
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl

bm1113

#4 » 00:06:03, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul ide :thummar: ps vore kul att se igemförelse med Big knickar med då de är vanligaste extraljusen man ser :thummar:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

williamanttila (trådstartaren)

#5 » 00:41:06, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jodå, de skulle de BM! o skulle vara kul att gämföra samma x-ljus med och utan xenon
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl

Ola Klingstedt

#6 » 06:16:47, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bara en liten kommetar när man köper exion lampor: det är inte alla faberikat som man kan köpa reservdelar till. Vi har Hella på maskinerna med plasthus som spricker ibland då får man köpa en komplett ny lampa. Men vi byter ut dom mot abl. :idea:
Ola Klingstedt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:22:11, 24-09-2009
Ort: Oskarshamn
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec160 -99

bôsht

#7 » 10:27:47, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm1113 skrev:Kul ide :thummar: ps vore kul att se igemförelse med Big knickar med då de är vanligaste extraljusen man ser :thummar:


Ja kör med 5 st Xenonkonverterade Big Knick på taket på vintervolvon, byggt ihop egna av lösa lamper ja köpte på nätet och Ballaster som blitt över från strålkastare på jobbet :grin:

Jämfört med 100watts halogen ja hade innan så är det brutal skillnad på alla punkter. Flera hundra meters skillnad i längd.
Dock måste man ju ställa in ljusen ordentligt, helst på en raksträcka vilket många verkar slarva lite si sådär med då man ser många bilar med extraljus som pekar lite hejkonpejkon åt alla möjliga håll.

Nackdelen med så starkt ljus är alla reflexskyltar längs vägarna, när de kommer en stor sådan så vill de till att va snabb på spaken annars blir man bländad av sina egna lamper. :slag:

Gjorde även en konvertering på sommarbilen, blev där ett 70watts färdigt kitt, ja ljuger inte om ja vill påstå att det lyser lika bra som 3st 100watts halogen Big Knicks som ja hade på en annan volvo förut. Blev verkligen som natt och dag mellan xenon och orginal.

Xenonkonvertering is the shitt om man ha ljus, byggde även iordning lamper på taket åt en polare med xenon, 8st Bosch Profi (den rektangulära modellen) varav 6 st med Xenon och 2 Halogen, sen som löken på laxen 2 arbetsljus från ABL åt sidorna som vi kallar så fint för SLADDLJUS, perfekt när man åker rattstoppet på tväre :thumme:
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare

williamanttila (trådstartaren)

#8 » 15:52:13, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

bôsht skrev:
bm1113 skrev:Kul ide :thummar: ps vore kul att se igemförelse med Big knickar med då de är vanligaste extraljusen man ser :thummar:


Ja kör med 5 st Xenonkonverterade Big Knick på taket på vintervolvon, byggt ihop egna av lösa lamper ja köpte på nätet och Ballaster som blitt över från strålkastare på jobbet :grin:

Jämfört med 100watts halogen ja hade innan så är det brutal skillnad på alla punkter. Flera hundra meters skillnad i längd.
Dock måste man ju ställa in ljusen ordentligt, helst på en raksträcka vilket många verkar slarva lite si sådär med då man ser många bilar med extraljus som pekar lite hejkonpejkon åt alla möjliga håll.

Nackdelen med så starkt ljus är alla reflexskyltar längs vägarna, när de kommer en stor sådan så vill de till att va snabb på spaken annars blir man bländad av sina egna lamper. :slag:

Gjorde även en konvertering på sommarbilen, blev där ett 70watts färdigt kitt, ja ljuger inte om ja vill påstå att det lyser lika bra som 3st 100watts halogen Big Knicks som ja hade på en annan volvo förut. Blev verkligen som natt och dag mellan xenon och orginal.

Xenonkonvertering is the shitt om man ha ljus, byggde även iordning lamper på taket åt en polare med xenon, 8st Bosch Profi (den rektangulära modellen) varav 6 st med Xenon och 2 Halogen, sen som löken på laxen 2 arbetsljus från ABL åt sidorna som vi kallar så fint för SLADDLJUS, perfekt när man åker rattstoppet på tväre :thumme:


Du har helt rätt! På min bil äre osram drivdon så sådana kan man ju köpa lite varstans! men de är de när man konverterar att du får brännpunkten i lampan på fel ställe jäntemot reflektorn så de blir fel ljusbild, märks dock inte så mycke på punktare(såna som lyser långt) men på spridare märks de ganska tydligt då du inte får så jämt ljus som jag vill ha! och färgen, man ska inte ha annat än 4300K, allt annat blir för blått enligt mig! men är ju från person till person!
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl

Patrikke

#9 » 18:52:15, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en skaplig bild med 2 lampor som ena har halogen 100w och andra 35w xenon.

Bild

Det är en viss skillnad, eller hur?
Det är den på höger sida på bilden som har 35w xenon, men det förstod ni redan :thummar:

Personligen anser jag att sim är bättre än big knickarna när man konverterar, det blir mer och fylligare ljusbild.
Lycka är att äga skitmånga grejer
Användarvisningsbild
Patrikke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:40:01, 28-04-2009
Ort: Ockelbo
Maskintyp: Ej angivet

olle67

#10 » 18:56:59, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja tröttna på och byta lampor p.g.a stenskott haft hella,mm så nu köpte ja 2 på Swedol för 200st plus moms,satte dom på min nya Cheva pickis,jösses,bättre helljus har ja aldrig haft,helt klart glas,inga räfflor eller så,åkte direkt och köpte 10 till,så nu finns de på lager.......sen kan ju nån med långa fingrar sno dom,får många jämfört mot Hella 3000,klart bra köp. :grin:
olle67
 

arcticforever

#11 » 19:00:31, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart kan man köpa converteringen till Xeon ,pris?? kanske har blivit sagt nånstans i tråden? Jag har 3 st omonterade sim som man kanske skulle ha lite mer flås i
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

olle67

#12 » 19:17:21, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

SIM-302-27 heter Swedols lampor,sprang ut och kolla,kan rekommenderas varmt...
olle67
 

Patrikke

#13 » 19:18:58, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

olle67 skrev:SIM-302-27 heter Swedols lampor,sprang ut och kolla,kan rekommenderas varmt...


Det är sådana på bilden:)
Lycka är att äga skitmånga grejer
Användarvisningsbild
Patrikke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:40:01, 28-04-2009
Ort: Ockelbo
Maskintyp: Ej angivet

_jonsson_

#14 » 19:47:31, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör 3 Sim med pencil som det heter (lyser längre). köpte ett kit med två 35W xenon för 1300 spänn och stoppa i och det är en grym skillnad, har fortfarande 100w halogen i mitten och ljuset från den syns knappt :grin:
Användarvisningsbild
_jonsson_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:22:36, 17-12-2006
Ort: Kilafors
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC210Cl

nixs

#15 » 19:55:00, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.xenonkungen.se/

Ligger näst gårds. Har ett par kamrat som handlat där, både lampor till redan Xenonbestyckad bil och även konverteringssatser.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tracdoc och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se