Dette er en ganske vanlig motor etterhvert, som sitter i diverse biler fra Peugeot, Citroen, Mazda, Volvo, Ford og Mini. Den fins i 90 og 110 hk utførande, nyere varianter har vel 115 hk.
Derfor kan det kanskje være interesse for bildene jeg tok. Jobben var ganske grei, men det er temmelig trangt.
Som dere ser, plassen i motorrommet er godt utnyttet:
Nedi her finnes kamremmen, motorfestet må bort. Jeg satte en donkraft (jekk) under motoren for å ta vekten av motoren.
Pus kom selvfølgelig på inspeksjon:
Hjulet og innerskjermen i plast må bort for å komme til nedre remhjul og dynamoremmen:
Dynamoremmen er av "stretch-fit" typen. Jeg håper konstruktøren av disse remmene får nyte sin pensionstilværelse et sted med ubehagelig høy temperatur.
Tok dessverre bare ett bilde av dette, men som dere ser har Peugeot laget styrehull i alle tre remhjul, som skal passe overrett med hull som er borret i motorblokken. Strammehjulet er det til venstre, det er av eksentertypen, og skal strammes til to visere står overrett.
Jeg byttet begge strammehjul og vannpumpen når jeg først holdt på. Jeg fikk også konstatert at bitterstoffet som er tilsatt glykol virkelig er bittert!!
Remmen på bildet er den gamle. Den er gått i 7.5 år og 126 700 km. Anbefalt intervall er 5 år eller 120 000 km. Remmen så ikke veldig stygg ut, men gummien på tennene var slitt såpass at armeringen inni tittet fram, så det var nok på tide med en ny rem.
Remsettet ble innkjøpt på ebay, Contitech, halv pris av Mekonomen.....
Strammehjulene i settet til Contitech var produsert av INA (tysk), det var de samme som sto der orginalt. Den orginale remmen var fra Dayco. Vil tro at Continental sine remmer har like god kvalitet som Dayco.