Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Peugeot 307 1.6 HDI, kamremsbyte och lite annat smått & gott

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

Trondos (trådstartaren)

#16 » 23:34:50, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Omsider dags for litt oppdatering her. Jeg satte 307en på bockar, tappet olje av girkassen, demonterte drivaxlar.....og så fant et medlem av min husstand ut at det var dags å renovere badet i kjelleren. :klia:
For å bevare husfreden så var jeg enig. :djaevul:

For sikkerhets skyld byttet jeg det bakre motorfestet når jeg holdt på, det er nesten umulig å bytte mens det står på bilen, og drivakselen må ut for å demontere braketten. Kostet bare 120 kr.

Bild

Lånte pressen på jobb. Tok bare et bilde etter jeg var ferdig.

Bild

Vadå, stadig pallning? Motoren henger jo i et par ladeluftslanger også. :djaevul:

Bild

Vaxellådan kom ut denne gangen også!

Bild

Her er den skumme koblingen, det er umulig å se på bildet, men tre av "fingrene" på trykkplattan ligger lavere enn de andre.

Bild

Jeg kjøpte ikke den dyreste kopplingen denne gangen heller, men denne er laget i Italia, det må vel være OK for en fransosa også? :mrgreen:

Bild

Her har det vært varmt, tydelige blå flekker på trykkplaten.
Bild

Jeg prøvde å måle både med skjutmått og denne metoden, og det var mellom 0,5 og 1 mm skjevhet i trykkplaten, når jeg målte ned til flaten der den blir skrudd mot svinghjulet.

Bild

Et assortement med lameller. Den skumme SR Line fra Polen til venstre, Rymec i midten, og den orginale LuK til høyre. Selve lamellen fra SR Line settet er nok OK, så den skal få henge på en spik i garasjen, men så mye jobb som dette er, og såpass billige som delene er, så blir den sannolikt aldri montert i noen bil igjen. :lmao:
Bild

Sentreringsdon? Jojomensann! :mrgreen:

Bild

Når girkassen (vaxellådan) skulle inn igjen, må motoren tiltes på skrå mot venstre side av bilen. Da bør det høyre motorfestet skrues løs, hvis ikke er det fare for at det blir ødelagt. (Hvordan tror dere jeg oppdaget det? :vissla: )

Bild
Bild

Da var ting nesten sammen, men hva er det som stopper?

Bild

Vaxellåda og motor må litt fra hverandre for å få ut kuleleddet på giroverføringen. :aaargh: :myzsko:

Bild

Vaxellådan trillet ned av jekken en gang, denne luftepluggen hadde en grønn plasthette på toppen. Den er sporløst borte, så det fikk bli litt fulmek. Skruen er bare skrudd til med liten kraft, forhåpentligvis kan girkassen andas litt gjennom gjengene. Skal kjøpe en ny plugg.

Bild
Bild

Siste frustrasjon: Ny stretch-fit rem!
Bild

Remmen var nesten på, bare litt til.....jeg tar i litt ekstra på 1/2" skrallen med 19mm pipe med ene hånden, mens jeg prøver å holde remmen inne på løpehjulet med den andre hånden - PANG. Stjernetreff! :ohnej:

Bild

Bilen funker hur bra som helst, brukte den 4.5 timme på søndag. :bira:

5 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111



tortap

#17 » 00:13:54, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:skratta3: Nu minns jag varför jag inte skruvar i bilar längre :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Janson1

#18 » 07:29:18, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett jälkla öde med allting... Det verkar ha löst sig till sist i alla fall. Då var det den nya tryckplattan som var skev? Det sista, förstod jag inte riktigt, på näst sista bilden sitter en liten järnkloss, har du den till att få på ribbremen med?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Trondos (trådstartaren)

#19 » 09:15:53, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Ett jälkla öde med allting... Det verkar ha löst sig till sist i alla fall. Då var det den nya tryckplattan som var skev? Det sista, förstod jag inte riktigt, på näst sista bilden sitter en liten järnkloss, har du den till att få på ribbremen med?


Ja, det var trykkplaten fra clutchsettet jeg kjøpte på ebay som var skjev. Fabrikatet var SRLine, laget i Polen.

Den lille jernklossen skal "vrenge" ribbremmen på remhjulene ja. På denne motoren er det ikke noe flyttbar strammeanordning noe sted, men remmen er litt elastisk, så det går an å krenge den på. Ikke verdens beste system for oss hemmapulare, men fabrikken sparer kanskje 20 kr pr bil. :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Janson1

#20 » 09:49:18, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går inte spännhjulet att vrida tillbaka?
Edit, det brukar vara ett fyrkantigt hål typ där 3/8 eller 1/2 tum spärrskaft passar. Eller så vrider man direkt på bulten som håller hjulet.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Trondos (trådstartaren)

#21 » 10:39:00, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nei, spennhjulet sitter fast på en skrue som er skrudd rett i motorblokken, remmen skal installeres som vist i denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=dK-q3JjEZbs
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Janson1

#22 » 11:31:59, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var som tusan...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se