Omsider dags for litt oppdatering her. Jeg satte 307en på bockar, tappet olje av girkassen, demonterte drivaxlar.....og så fant et medlem av min husstand ut at det var dags å renovere badet i kjelleren.
For å bevare husfreden så var jeg enig.
For sikkerhets skyld byttet jeg det bakre motorfestet når jeg holdt på, det er nesten umulig å bytte mens det står på bilen, og drivakselen må ut for å demontere braketten. Kostet bare 120 kr.
Lånte pressen på jobb. Tok bare et bilde etter jeg var ferdig.
Vadå, stadig pallning? Motoren henger jo i et par ladeluftslanger også.
Vaxellådan kom ut denne gangen også!
Her er den skumme koblingen, det er umulig å se på bildet, men tre av "fingrene" på trykkplattan ligger lavere enn de andre.
Jeg kjøpte ikke den dyreste kopplingen denne gangen heller, men denne er laget i Italia, det må vel være OK for en fransosa også?
Her har det vært varmt, tydelige blå flekker på trykkplaten.
Jeg prøvde å måle både med skjutmått og denne metoden, og det var mellom 0,5 og 1 mm skjevhet i trykkplaten, når jeg målte ned til flaten der den blir skrudd mot svinghjulet.
Et assortement med lameller. Den skumme SR Line fra Polen til venstre, Rymec i midten, og den orginale LuK til høyre. Selve lamellen fra SR Line settet er nok OK, så den skal få henge på en spik i garasjen, men så mye jobb som dette er, og såpass billige som delene er, så blir den sannolikt aldri montert i noen bil igjen.
Sentreringsdon? Jojomensann!
Når girkassen (vaxellådan) skulle inn igjen, må motoren tiltes på skrå mot venstre side av bilen. Da bør det høyre motorfestet skrues løs, hvis ikke er det fare for at det blir ødelagt. (Hvordan tror dere jeg oppdaget det? )
Da var ting nesten sammen, men hva er det som stopper?
Vaxellåda og motor må litt fra hverandre for å få ut kuleleddet på giroverføringen.
Vaxellådan trillet ned av jekken en gang, denne luftepluggen hadde en grønn plasthette på toppen. Den er sporløst borte, så det fikk bli litt fulmek. Skruen er bare skrudd til med liten kraft, forhåpentligvis kan girkassen andas litt gjennom gjengene. Skal kjøpe en ny plugg.
Siste frustrasjon: Ny stretch-fit rem!
Remmen var nesten på, bare litt til.....jeg tar i litt ekstra på 1/2" skrallen med 19mm pipe med ene hånden, mens jeg prøver å holde remmen inne på løpehjulet med den andre hånden - PANG. Stjernetreff!
Bilen funker hur bra som helst, brukte den 4.5 timme på søndag.