Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Kopplingsbyte Citroen Berlingo diesel

16 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

ac tc

#16 » 14:55:05, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefansmark skrev:På nyare berlingo är det inte lika enkelt, jag har bytt koppling på en nu och jag har svurit och varit en bra stund nu.
Inte för att jag är något proffs på att skruva i personbilar men varför ska det vara så fruktansvärt trångt!
För att komma åt fästet som håller upp växellådan måste batteri och batterihyllan tas bort. På den här berlingon satt den sista skruven i batterihyllan monterat utifrån hjulhuset, det tog mig en stund att komma på.
Sedan jag lossat fästet och släppt ned motor och låda en bit för att se lite bättre tog jag bort luftburken för att kanske se skruvarna till startmotorn men icke. Trångt och jävligt, en av skruvarna har jag ännu inte sett, jag har skruvat bort den i blindo och tillbaka i vrede.
Monteringen av kopplingen och hopsättning av växellåda var enkelt, på två lyfte vi tillbaka växellådan och skruvade fast den lite lätt.
Den här berlingon var kanske lite nyare, det var hydraulisk koppling på den biten var busenkel.

Det största problemet är att jag glömde att montera tillbaka luftburken innan jag monterade ihop lådan och satte fast alltihopa i fästet.
Nu gick fanstyget inte att få på plats med mindre än att jag fick dela burken i fyra delar, framsida, baksida,någon plastgrej där inne i och locket. Luftmassemätaren fick också lossas på för att få in alltihopa i hålet bakom motorn.
När jag sedan skulle ha fast locket på burken tappade jag först ned min 4 mm insexhylsa, sedan en 4 mm insexnyckel och sedan tappade jag humöret.

Det är trångt något fruktansvärt, jag ska aldrig byta luftfilter i en berlingo mer i hela mitt liv.
Summa summarum gick det mesta ganska bra, trist att det ska ta längre tid att få tillbaka luftburken än att få tillbaka växellådan...


- inte många inlägg jag skrattar åt men nu brast det....

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000




Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se