Sida 2 av 2

Re: Kopplingsbyte Citroen Berlingo diesel

InläggPostat: 14:55:05, 11-08-2017
av ac tc
stefansmark skrev:På nyare berlingo är det inte lika enkelt, jag har bytt koppling på en nu och jag har svurit och varit en bra stund nu.
Inte för att jag är något proffs på att skruva i personbilar men varför ska det vara så fruktansvärt trångt!
För att komma åt fästet som håller upp växellådan måste batteri och batterihyllan tas bort. På den här berlingon satt den sista skruven i batterihyllan monterat utifrån hjulhuset, det tog mig en stund att komma på.
Sedan jag lossat fästet och släppt ned motor och låda en bit för att se lite bättre tog jag bort luftburken för att kanske se skruvarna till startmotorn men icke. Trångt och jävligt, en av skruvarna har jag ännu inte sett, jag har skruvat bort den i blindo och tillbaka i vrede.
Monteringen av kopplingen och hopsättning av växellåda var enkelt, på två lyfte vi tillbaka växellådan och skruvade fast den lite lätt.
Den här berlingon var kanske lite nyare, det var hydraulisk koppling på den biten var busenkel.

Det största problemet är att jag glömde att montera tillbaka luftburken innan jag monterade ihop lådan och satte fast alltihopa i fästet.
Nu gick fanstyget inte att få på plats med mindre än att jag fick dela burken i fyra delar, framsida, baksida,någon plastgrej där inne i och locket. Luftmassemätaren fick också lossas på för att få in alltihopa i hålet bakom motorn.
När jag sedan skulle ha fast locket på burken tappade jag först ned min 4 mm insexhylsa, sedan en 4 mm insexnyckel och sedan tappade jag humöret.

Det är trångt något fruktansvärt, jag ska aldrig byta luftfilter i en berlingo mer i hela mitt liv.
Summa summarum gick det mesta ganska bra, trist att det ska ta längre tid att få tillbaka luftburken än att få tillbaka växellådan...


- inte många inlägg jag skrattar åt men nu brast det....