Lite info om TD60 topparna som Autorep visade ovan. En del vet att jag stoppat i en TD60A i en LM 4300. Den motorn kom från en militärbil med 3000 mil och 3000 timmar på mätaren (ja det finns både mil- och
timräknare). Maskinen har dock rykt lite väl mycket i min smak så när en grenrörspackning började läcka så kollade vi lite nogrannare... Turbo OK men på avgasventilerna har det byggts upp kokskantareller av sällan skådade dimensioner så uppenbarligen rinner det mycket
olja genom styrningarna
Eftersom jag har en systermaskin (från samma sorts
lastbil och med bara ett tillverkningsnummer mellan dem) till min BM800 och som bara gått 1800 mil rev jag av dessa för ett snabbt byte för att slippa stillestånd. Döm om min förvåning då även dessa vissa tendenser till glapp i avgasstyrningarna och koksbildning. Det är alltså dessa mindre suspekta toppar som Autorep nu först skall fixa, därefter får han göra ordning de slitna som jag sedan monterar på 800:an vars motor precis var färdig för lack
MN