Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Renault Laguna 1,8 16 V & Saab 99 mfl

150 inlägg • Sida 1 av 10
Diskutera bil-teman här

Gustavors (trådstartaren)

#1 » 18:12:06, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagens WTF!

Har haft bilen stående med malande missljud från översidan av kamremskåpan. Närmare bestämt har det verkat vara antingen den inre spännrullen, eller kamlagret på den sidan.
Efter att ha byggt ett verktyg för att avlasta motorn och tagit bort motorfästet så att man kan lossa kamremskåpan. Så tänkte jag snabbt! Bästa att ta av drivremmen till servo, AC, generator med mera. och säkerställa att inte dessa är de skyldiga.

När jag startat och går ut för att lyssna så är motorn "tyst" dvs. missljudet är borta. WTF!!!! :aaargh:
Inget av spänn eller löphjulen känns glappa eller tröga. Jag tycker att generatorn skramlar lite, men inte mycket.
När jag lägger på remmen igen så återkommer missljudet på samma ställe. WTF Igen!!!!!!

Generatorn sitter förvisso fäst i samma kåpa som jag hör missljudet i, men jag tycker inte att jag hör det från generatorn?

Nåväl. detta får vi analysera en stund. :screwy:

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320



magloman

#2 » 18:23:13, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Franska bilar i sitt esse. Snart går väl kamremmen av så är det bara o dra den till skroten :-( :-/
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Gustavors (trådstartaren)

#3 » 18:25:44, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Franska bilar i sitt esse. Snart går väl kamremmen av så är det bara o dra den till skroten :-( :-/



Rackarns "Messerschmittar" :mrgreen:
Kruxet är att den skall in på kamremsbyte (för tredje gången) och jag ville ha reda på vad FF det är för fel först.

MVH
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

d557017

#4 » 19:04:46, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljud från just generatorn är inte helt ovanligt på de bilarna, kan vara svårt att konstatera bara genom att känna på remskivan/ snurra på den med handen.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

AN

#5 » 19:17:05, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tystnar det om du tar lite remspray på remmen?
Pick-uppen har ett lite rasslande ljud, som försvinner om man sprutar remspray på remmen.

Började med missljud, smörjde lite i i spännrullen, då blev det tyst. Va ju bra det, så rulle och rem byttes. Då blev det tyst ett tag. Sen började det rassla lite, inte så mycket som när rullen va dålig, men ändå så det stör. Med remspray tystnar det helt.

Testat att göra ren remskivor, kollat så de ligger på linje etc men ljudet är kvar. Hör inget om jag snurrar på generator eller vattenpump. Kommer inte ihåg märke och modell på den, men efter lite sökande på nätet, var det tydligen stor skillnad på rem och rem. Det var dock inget lågprismärke jag köpte, men alla tillverkare har ju remmar i flera prisklasser. Vet inte om detta är ett specifikt Cummins fenomen, eller om det är allmänt med plattremmar att vissa kan väsnas lite om inte kvaliten är på topp?

Annars kanske någon har förslag på vad mitt problem är?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

LeifAndersson

#6 » 19:42:54, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kompis hade råkat köpa en Laguna "för den var ju nästan gratis och det är ju en fin bil". Sedan började en yster dans med elfel på elfel och grova reparationer i störta allmänhet hela tiden, det var helt enkelt en usel bil som han försökte sälja gång på gång utan resultat.
En lördagsförmiddag ringde han och lät mer än vanligt upprymd och sade: Vet du vad som hänt? Lagunan brann upp utanför Ö-vik när jag var på väg till Umeå! Och inte lät han ledsen för det.
När han så småningom kom hem i hyrbil berättade han att när brandkåren kom till platsen, och påbörjade släckningen kom en brandman fram till han där han stod med en hög prylar som han räddat ur bilen och sade:
Men vad fan, det är ju en Laguna så ingen skada är ju skedd! :razz:
Och ungefär lika sade bärgaren när han kom till platsen: Tråkigt när det blir totalskador på de där, de är en återkommande gäst på flaket annars!
Vi hade också en Laguna på jobbet en tid också, och den var också nyckfull och opålitlig. Dödsstöten för den blev efter en serie elstrul när en kollega åkt ett ärende med den i 25 gradig kyla och när han öppnade dörren och skulle åka hem körde den ned båda främre sidorutorna och vägrade att lyfta dem igen. Han hade inte mycket gott att säga om den bilen efter 2 mil i 25 graders kyla med nervevade sidorutor! Och inte blev han gladare när jag lossade batterikabeln en minut och när jag kopplade i batteriet igen så var det första som hände att sidotutorna gick upp. Hade lärt mig den hårda vägen att 9 av 10 driftstörningar åtgärdade man på det viset på den fantastiska kärran! Och det låg alltid en 10mm ringnyckel under huven, att koppla ur batteriet var nämligen enda sättet att koppla från lyset när man lämnade bilen när den var på det humöret! Tror inte jag är någon större diggare av Renault Laguna när allt kommer omkring!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jonnordvall

#7 » 20:11:24, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif. Skrattar högt och läster inlägget högt för min sambo. Roligaste på länge.
Påminner mig om min pegga 406. Strul från dag 1 och dyra repkostnader.
Och till på köpet en helt otrolig värdeminskning. Haha
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

d557017

#8 » 20:37:50, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:En kompis hade råkat köpa en Laguna "för den var ju nästan gratis och det är ju en fin bil". Sedan började en yster dans med elfel på elfel och grova reparationer i störta allmänhet hela tiden, det var helt enkelt en usel bil som han försökte sälja gång på gång utan resultat.
En lördagsförmiddag ringde han och lät mer än vanligt upprymd och sade: Vet du vad som hänt? Lagunan brann upp utanför Ö-vik när jag var på väg till Umeå! Och inte lät han ledsen för det.
När han så småningom kom hem i hyrbil berättade han att när brandkåren kom till platsen, och påbörjade släckningen kom en brandman fram till han där han stod med en hög prylar som han räddat ur bilen och sade:
Men vad fan, det är ju en Laguna så ingen skada är ju skedd! :razz:
Och ungefär lika sade bärgaren när han kom till platsen: Tråkigt när det blir totalskador på de där, de är en återkommande gäst på flaket annars!
Vi hade också en Laguna på jobbet en tid också, och den var också nyckfull och opålitlig. Dödsstöten för den blev efter en serie elstrul när en kollega åkt ett ärende med den i 25 gradig kyla och när han öppnade dörren och skulle åka hem körde den ned båda främre sidorutorna och vägrade att lyfta dem igen. Han hade inte mycket gott att säga om den bilen efter 2 mil i 25 graders kyla med nervevade sidorutor! Och inte blev han gladare när jag lossade batterikabeln en minut och när jag kopplade i batteriet igen så var det första som hände att sidotutorna gick upp. Hade lärt mig den hårda vägen att 9 av 10 driftstörningar åtgärdade man på det viset på den fantastiska kärran! Och det låg alltid en 10mm ringnyckel under huven, att koppla ur batteriet var nämligen enda sättet att koppla från lyset när man lämnade bilen när den var på det humöret! Tror inte jag är någon större diggare av Renault Laguna när allt kommer omkring!


Laguna 1 var halvhyfsade bilar, Laguna 3 är j-vligt bra, Laguna 2 var en ren KATASTROF :ohnej:
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Kjällå

#9 » 20:51:43, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Renalt är nog bra bara man har ett väl tilltaget reparationskonto. Kör Opel vivaro , Renalt, go och fin bil att köra men ack så dyr i reparationskostnad. Frugan kör Peugeot och det har funkat bra, hitills! Franska bilar är spännande .
Ju mer jag lär mig desto mer fattar jag hur lite jag vet
Kjällå
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:44, 24-10-2013
Ort: Kumlinge
Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 590 1977. Vespa 150 1962

Gustavors (trådstartaren)

#10 » 21:23:17, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ap ap ap. :djaevul:
Nu skall ni vara snälla med min lilla Diva! Hon har bara gått 36000 mil nu. och nästan utan reparationer.
Bara alla hjullager, bromscylindrarna bak. Bärarmen vä fram. styrlederna. Kondensorn. Cupe-fläkten och lite annat smått.
Sedan att den sliter ena bakdäcket knäppt på sommarväglag är ju bara en sak man får "Leva med"
Plus att när det regnade in så säckade larm/centrallåset ihop, men en vecka i solskenet på Gotland rede upp det galant. :lmao:

Har nu skruvat ihop den lilla damen, och skall beställa samrådsmöte med min mekaniker. Detta för att gemensamt diagnostisera fram vad i FF vi skall göra, Under tiden så skall jag byta ett hjullager och en styrled, samt besikta henne.

MVH

Eh just det ja, sambon har tappat avgassystemet på den 2 gånger med. "Glömde"
Och att jag fick byta lyktorna fram på den då "Plasten-gasen" var så repiga och ljusbilden var kass.
Senast redigerad av Gustavors 21:36:03, 30-12-2014, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

magloman

#11 » 21:28:26, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

tror faktiskt ingen av de där fransmännen är gjorda för o gå mer än 10-12k mil. Det verkar som allt rasar samtidigt då. En kangoo kan rasa ihop redan vid 6k.

Så har man fått ut 36k är det nog ett bra exemplar :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

MaChrill

#12 » 00:58:50, 31-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag satsar på frihjulsremskivan till generatorn. För övrigt kan jag nog hålla med andra här.... Varför Franskt shit, när det finns tysk skit ?
Dvs om där är frihjul på generatorn, det finns dieslar med, utan, bensinare med, utan, osv Djungel....
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

Gustavors (trådstartaren)

#13 » 17:43:04, 07-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter som ingen frihjulsremskiva på den är jag rädd?
Rev lite i framvagnen och hittade en helt slut styrled dock, och funderade en smula.
Bild
"Hade jag inte sett en styrled ligga i bilreservdeslhyllan?"
Bild
Och se på FF, till en Laguna, och rätt sida med (Inte liksidiga här inte)
Det tackar vi för.
MVH
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

v702

#14 » 19:07:33, 07-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaChrill skrev:Jag satsar på frihjulsremskivan till generatorn. För övrigt kan jag nog hålla med andra här.... Varför Franskt shit, när det finns tysk skit ?


Enkelt fransk shit är mycket billigare än tysk shit. :smile:
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

v702

#15 » 19:24:09, 07-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:tror faktiskt ingen av de där fransmännen är gjorda för o gå mer än 10-12k mil. Det verkar som allt rasar samtidigt då. En kangoo kan rasa ihop redan vid 6k.


Njaee... De vill inte gå mer än ur affären förrän de börjar rasa. Köpte en ny -98, äh faen jag orkar inte dra allt. I alla fall lämnades den tillbaks och jag fick ut en ny -99 istället, toppen? Näe.
Innan första service klagade jag åtskilliga ggr på läckande avgassystem och framhjulslager. Verkstaden hörde och såg dock inga fel men servicen tog längre tid än vanligt för de bytte avgassystem (det första av fem) samt framhjulslager (det första av totalt tolv). Innan den gått 10k mil, enligt volvos skitstövlar i göteborg var framhjulslagren förarfel?? Frun/föraren var riktigt svår några månader efter jag berättat det. Till det kommer bl a tre kardanaxlar och... Näee ni förstår nog ändå.
I yngre dar hade jag dock en väl begagnad renault 12 som andra bil och den gick otroligt bra.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se