För många år sedan hade jag sporadiska misständningar på tomgång på en Citroën CX. Det visade sig bero på att startkransen hade förskjutit sig på momentomvandlaren (bilen hade automatlåda), så den hade kommit nästan helt på sidan av vevaxellägesgivaren. Det där hade aldrig kunnat hända på en CX med manuell låda, i så fall hade startkransen legat an mot en fläns på svänghjulet som stoppar den från att med tiden knuffas iväg av startmotordrevet. Men ZF som låg bakom automatlådan litade tydligen lite för mycket på presspassningen.
Ett par felsökningstips:
Titta på lambdasondssignalen med oscilloskop. Om allt är i ordning så ska den se ut som i stort sett en fyrkantvåg, mer eller mindre oregelbunden, högre frekvens ju större motorbelastning (gaspådrag x
varvtal). Om lambdasonden är på väg att tröttna så blir flankerna inte så branta och så småningom börjar signalen mer se ut som en sinus eller kanske bara flyta omkring obestämt någonstans kring 0,5 V.
Om det går att komma åt, prova att kyla vevaxel- och ev kamaxellägesgivare med kylspray och se om misständningarna upphör.
Kolla lambdaregleringsparametrarna med en OBD-kabel, framför allt LTFT, och se om den håller sig någotsånär konstant vid alla driftförhållanden eller om den drar iväg åt något håll vid långvarig tomgång.