Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Sorgebarnet Berlingo.

135 inlägg • Sida 6 av 9
Diskutera bil-teman här

GSjo

#76 » 20:17:40, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen bra erfarenhet av varken Mekonomen, Biltema eller Meca, att det ska motsvara original är bara skitsnack, jämför originaldelen med kopian så är originalet grövre i flera fall. Inget av varken lager, vattenpump, stötdämpare, bussningar, fjädrar mm har hållit en tredjedel av vad originalet höll. För min del är det bara original som gäller, har fått nog med skruvande på bilar för att man snålar på delarna.
Det kanske är så att Volvo original är så mycket bättre och att kopian motsvarar vissa andras bilars original kvalite, kanske en Fransk bil...
GSjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:36:50, 12-07-2013
Ort: Kronobergslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: H11
EC230B
BM846
BM400
Valtra T140e



torbjorn_forsman

#77 » 22:56:11, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även när det gäller franska bilar så är piratdelar ofta klart sämre. Spindelleder med dammskydd av gummi som är söndersprucket efter första vintern, vattenpump med klenare axel än original och missljud i lagret när den är ny, styrstag som är felbockade så de tar i fälgarna, värmepaket med mycket glesare mellan lamellerna och färre parallella rör än original, tändkablar som får avbrott redan efter någon vecka är några exempel som jag har råkat ut för när det gäller piratdelar till Citroën och Peugeot.

Jag är inte rädd för att köpa reservdelar från "piratleverantörer", under förutsättning att det framgår tydligt vad det är för tillverkare som ligger bakom delarna, och det rör sig om en välkänd firma som även levererar till bilindustrin (t ex SKF, FAG, Timken, Koyo när det gäller kullager , Bosch, Mann, Fram, Knecht, Baldwin , Delphi för filter, Lemförder framvagnsdelar, Monroe och KYB stötdämpare, Lesjöfors fjädrar, SKF, Continental m fl kamremssatser...)
Bromsdelar är det så hård marknadskontroll på pga diverse EU-direktiv att där behöver man numera inte alls vara rädd för att köpa piratdelar. Åtminstone inte så länge säljaren är någotsånär etablerad och inte hör till värsta sortens skuttfirmor.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Rexco

#78 » 23:25:48, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imponerande tålamod och envishet i detta fordonsmekande måste jag säga :thumme: Jag hade givit upp i höjd med bakaxelhaveriet.

2 personer gillar det här inlägget.
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

Janson1 (trådstartaren)

#79 » 11:59:09, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, tålamodet är väl på sista versen. Jag har inget emot att byta saker om man slipper göra om det hela tiden. Min pojk köpte ett nytt hjullager på Biltema igår och jag provade att klämma ihop det och det har glapp från början... Jag får lämna tillbaka båda två och slipper köpa ett nytt istället. Denna gång skall det bli ett "original" lager, vad det innebär vågar jag inte ens tänka på men är det glappfritt innan montering så får man väl vara nöjd. Jag fick köpa bromsbackar från Biltema och dom passar i alla fall nästan. Det skall nog bli en bil igen så småningom... Bakbromseriet vågar jag inte ens tänka på än.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

vazman 67

#80 » 15:31:04, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knallade ut häromkvällen och skulle fara iväg,hm..punka..jaja,fixade det. Sätter mig i "bilen",stendöd..lite felsökning och konstaterade kortis i batteriet,långstövlar på och plumsa ut i snön och knycka batteriet från grävarn,givetvis polerna åt fel håll,men gick att knåpa ihop.

Gick lite ryckigt,,tänkte får nog byta filterhuset som är aningen ihoplappat..tjuvluft här och där :mrgreen:

1600:- hos lokala "märkeshandlarn",Ebay med frakt 425:-..Säkert sämre kvalité,frågan är HUR mycket sämre det kan bli än original..


Som lilla julafton varje vecka,alltid nån reservdel på G hela tiden med div fraktbolag ..Händer nåt mer tar jag loss nya bakaxeln och spikar upp den på garageväggen som påminnelse om livets sämsta bilköp...och skickar resten på tippen..känns som att man får bita/bryta ihop och komma vidare i livet på nåt vis :smile:

Bild
Originalets URL: http://oi68.tinypic.com/281auec.jpg

Bild
Originalets URL: http://oi65.tinypic.com/op1ah5.jpg

1 person gillar det här inlägget.
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

Janson1 (trådstartaren)

#81 » 21:57:54, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

vazman 67: Gick det verkligen inte att köra det gamla filtret något år till... i och för sig, det ser mer än lovligt utslitet ut.
Det här med kvalité och märkesgrejer som det varit mycket på tapeten just nu, jag tror jag skrivit om detta förr. Men, biltillverkarna, Cittra, pegga, jag gissar på att dom köper det billigaste varje gång så länge grundkravet är uppnått. Så därför borde det funka med den billigaste reservdelen också för mig? Nu är det svårt att se om grundkravet är uppnått på ett lager från Biltema... Nog om detta. I dag köpte jag ett annat fabrik på framhjulslagret, SNR heter det, något jag aldrig hört talas om men säljaren säger att det originalmonteras av Citroen, Peugeot? Det var glappfritt nu i dag vid montaget och det morrar inte när man kör. Får se hur länge det håller denna gången... Det går lättare för varje gång att byta hjullager, nästa gång kanske det räcker med att visa avdragarlådan för bilen så faller hjulen av själva och det gamla lagret rullar ut på golvet??

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#82 » 00:02:27, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag måste säga att den äldre bränslefilterburken som sitter på XUD9A -motorn ser något mer seriös ut. Där sitter locket fast med skruvar istället för plasthakar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Trondos

#83 » 09:53:18, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

SNR lager har jeg sett flere ganger, i strammeruller på registerremsett og hjullager. Det har stått made in France på alle, så det er ganske sannsynlig at de er orginalmontert i franske biler ja. :)

Ser ut som at de er eid av NTN, det er jo kvalitet fra Japan. :)

https://www.ntn-snr.com/

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

vazman 67

#84 » 17:15:29, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

[quote="Janson1"]vazman 67: Gick det verkligen inte att köra det gamla filtret något år till... i och för sig, det ser mer än lovligt utslitet ut.


Jooo,det hade nog gått några år till,kruxet var den pluggade handpumpen bredvid som droppade och sölade. När jag köpte bilen var den pluggad med en kork från en petflaska,och silikon...locket sitter egentligen med ett plastklammer som saknades,satte dit nytt,det sprätte loss direkt så det blev ett buntband igen,man vet aldrig :smile:

Hjullagrena känns bra konstigt nog,vill inte fundera på det,lossnar väl nåt hjul nästa vecka eller nåt

Bild
Originalets URL: http://oi68.tinypic.com/29qcr40.jpg
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

Janson1 (trådstartaren)

#85 » 21:14:32, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag var det dags för bakbromseriet, Dom nya backarna från MR-auto passade, dock inte den ensamma wiren men bägge wirarna var bra och totalt sätt blev det bra alltihopa. Nu är frågan om det lilla glappet i vänster sidas kuggstångsstyrning är ok eller ej...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#86 » 20:35:00, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:I dag var det dags för bakbromseriet, Dom nya backarna från MR-auto passade, dock inte den ensamma wiren men bägge wirarna var bra och totalt sätt blev det bra alltihopa. Nu är frågan om det lilla glappet i vänster sidas kuggstångsstyrning är ok eller ej...


Nu vet jag inte hur Berlingons kuggstång är konstruerad, men om det hade glappat på vänster sida av kuggstången på en äldre VAG-bil (i synnerhet Audi 100 5E) så hade jag nog satt körförbud på den tills felet hade undersökts närmare. Där hände det nämligen att det tog sig in vatten i kuggstångshuset som ställde till med korrosion, glappet kunde förvärras snabbt tills antingen kuggstången började kugga över eller någon löskorroderad del lade sig i vägen för kuggarna så det blev tvärstopp i styrningen. Omkring 1990, när 5E-modellerna började ha ett antal år på nacken, var det en och annan bil som hamnade i diket av den anledningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#87 » 22:55:14, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte det är själva kuggstången som glappar, det rör inte på sig i sidled alls utan det är bara yttersta pinnen som rör sig lite fram och tillbaka. (Jag tror och hoppas att besiktningen tycker lika...)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

vazman 67

#88 » 20:58:39, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passar på att fråga om någon vet vart glödrelät sitter på dessa kvalitetsvagnar? Misstänker att mitt hänger sig,i tid och otid,,spänningen går ner ordentligt,och luktar aningen bränt efter ett tag,oftast efter start

Klickar på 3 ställen under huven,men ser inget....-03 partner 1,9

Just nu är den förpassad i en snödriva med avlyft batteripol.
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

Janson1 (trådstartaren)

#89 » 06:35:16, 06-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar det bli dags igen... Kopplingen har blivit mer och mer trögtrampad och nu i veckan så låter det illa när man kopplar i botten och har nåt ljud för sig även på mitten. Ny kopplingssats är beställd, den består av lamell, tryckplatta och urtrampningslager, även en ny arm är beställd. Vad skulle det kunna vara mera? Röret som urtampningslagret sticks på, det som sitter på själva lådan?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#90 » 20:42:17, 12-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev fiasko med alltihopa, kopplingen passade inte... Styrhylsan, den som urtrampningslagret sitter fast på har bänts loss från flänsen, urtrampningslagret är kasst. Jag vet inte vad som passar så det är svårt att beställa rätt!! Ingenstans kan man läsa tex cc-måttet på bultarna till tryckplattan och det går inte att gissa sig till heller...
Jag beställde med "garanti för säkert köp" och har mejlat dom om problemet utan resultat. Vad göra egentligen?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bmrobban och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se