Även när det gäller franska bilar så är piratdelar ofta klart sämre. Spindelleder med dammskydd av gummi som är söndersprucket efter första vintern,
vattenpump med klenare
axel än original och missljud i lagret när den är ny, styrstag som är felbockade så de tar i fälgarna, värmepaket med mycket glesare mellan lamellerna och färre parallella rör än original, tändkablar som får avbrott redan efter någon vecka är några exempel som jag har råkat ut för när det gäller piratdelar till Citroën och Peugeot.
Jag är inte rädd för att köpa reservdelar från "piratleverantörer", under förutsättning att det framgår tydligt vad det är för tillverkare som ligger bakom delarna, och det rör sig om en välkänd firma som även levererar till bilindustrin (t ex SKF, FAG, Timken, Koyo när det gäller
kullager , Bosch, Mann, Fram, Knecht, Baldwin , Delphi för filter, Lemförder framvagnsdelar, Monroe och KYB
stötdämpare, Lesjöfors fjädrar, SKF, Continental m fl kamremssatser...)
Bromsdelar är det så hård marknadskontroll på pga diverse EU-direktiv att där behöver man numera inte alls vara rädd för att köpa piratdelar. Åtminstone inte så länge säljaren är någotsånär etablerad och inte hör till värsta sortens skuttfirmor.