Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Virago startproblem! Något förgasar proffs här?

101 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera bil-teman här

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#76 » 19:21:19, 22-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Jahapp en smålänning då! :lmao:


I själ och hjärta !

Visst kan man vara på gränsen till dumsnål ibland men. Om man säger såhär. Batteriet kostade knapa 500 och där fick jag betydligt mer för pengarna i kg räknat...
(Trodde det skulle räcka ned ungefär 50 kr styck för munstyckena.)
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



63an

#77 » 20:13:31, 22-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha inte bara smålänning utan filosofisk oxå!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#78 » 17:01:46, 28-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag tagit ett " ryck " om än litet.. Installerat tomgångsmunstyckena och besiktigat hojen. Endast bra att veta att styrlagringen är glapp.. :thummar: ska kolla i vhb vad den tycker om det.

MEN... Den misständer vid normalgas. Acceleration och tomgång funkar fint men baktänder på en cylinder hela tiden. Hade först glömt att få med brickan på huvudmunstycket på främre. Men efter nogsamt letande i högen med golvsop som turligt nog inte skyfflats upp hittade jag den och återinstalletade. Tyvärt hjälpte det bara mot den allmänna tröttheten och lynnigheten. Konstanta baktändandet är kvar.

Gjorde en mätning av insugs tryck men båda gav ca 5 inch hg. Har ingen varvräknare och bara en mätare så det blir minst sagt tveksamma siffror.

En iaktagelse jag dock gjorde var att på tomgång och båda hattarna på mättutagen borta så, om jag täppte en i taget så medförde täppning av den främre en varvökning medan den bakre resulterade i motorstopp..
Har den samlade expertisen en aning om hur jag ska gå vidare?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

63an

#79 » 17:14:33, 28-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite monteringsbilder på förskitarna om man får be vill veta om de har gemensam spjällaxel?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#80 » 17:21:00, 28-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp gemensam spjällaxel men imbördes justerbara och jag tror iaf att skruvar och fjäädrar sitter rätt..

Membranen är några år men har inte rullat landsväg..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

63an

#81 » 17:58:16, 28-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja isåfall är det kink med inställningen! Har man en sån där maskin å vill vara noga då får du fixa så du kan samköra mätning! Är det skimsade ventiler på nötet sånt kan spöka! Men är de parametrarna OK då blir tillbaka till förgasarna å klura! ELLER mäta pumptrycken som Anton säjer :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Andreas Mattsson

#82 » 23:05:03, 28-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

skulle misstänka starkt att ena spjället inte synkar med det andra,är alltid felvisande att mäta undertrycket på tomgång med såna här spökförgasare,skulle gissa att den cylinder som misständer gasar mindre än den andre.(går snålt och på motorbroms vilket brukar puttra i avgaset)

kolla styrlagret om du har det så kallade customläget,dvs hissa upp framgaffeln så hjulet och gaffeln hänger fritt(smidigt med centralstöd om det finns)styr sakta fram och tillbaka så känner du tydligt om den vill haka sig rakt fram eller om den löper lätt över hela stryvinkeln,går den lätt och smidigt så justera efter lagret,hakar den sig så brukar jag alltid byta då det är såna saker som sätter sista touchen på hur en mc hanterar sig efter vägen.

kul annars att du fick ut den igen
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

dc_lindberg

#83 » 00:00:37, 29-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du fixa ett ljudklipp?

Har ingen erfarenhet av mikuni fallförgasare, men väl trottelförgasare och vacuumförgasare; mikuni, keihan, dell'orto och givetvis bing.

Får jag höra ljudet känner jag igen problemet.

Du har ett flertal felkällsmöjligheter med konstruktionen.

Har du gjort en sådan här förgasarbalanserings"verktyg"?

Bild
Bild
Bild
Ägare/finns hos:
www.midland.se
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#84 » 06:02:48, 29-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack DC för den ide'n. Skulle ändå införskaffa en större mängd transparent slang till ett annat projekt.
Hur mycket mmvp behöver man plats med? Räcker 1000?
Ska se om jag kan göra ett "ljudtube" klipp..

Ska även testa att skruva synk skruven fram och tillbaka lite och se vad som händer.

Någon som har en ide' om vad det betyder att motorn varar upp repektive dör när jag håller för mätuttagen?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

dc_lindberg

#85 » 10:07:52, 29-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man aldrig provat hydraulolje-balansering av förgasarna så har man aldrig haft nöjet att få köra med riktigt bra synkroniserade förgasare.
Skillnaden är så stor att man tror inte det är sant förrän man har egen erfarenhet.
Jag har mycket (extremt) god erfarenhet av att balansera bing och dell'orto både med analoga klockor och kvicksilver-mätare, samt givetvis på gehör - ej ens i en liknande division som hydrauloljemätaren lirar i.
Mao - du kommer nog också att bli glatt överraskad :)

Den på tyska har förteckning över vad du behöver köpa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

AN

#86 » 11:42:25, 29-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte läst hela tråden men, har den baktänt hela tiden? Är det något "air induction system", för luft till avgaserna på den?
Annars brukar väl motorcyklarna ha ganska snålställda tomgångssystem, för att klara avgaskrav. Vid gassläpp matas då motorn med tunn bränsleblandning, dålig tändvillighet, som kanske tänder i avgasröret? Lite funderingar bara. Men har problemet kommit plötsligt är det ju något annat som är problemet.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

dc_lindberg

#87 » 12:53:28, 29-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

userpix/8356_1LBNHA9X6TEKO1394806146.jpg
userpix/8356_3EFKQPGKF6D81394831198.jpg
Hämtade från sid 3 i strängen.

Finns -så- många möjligheter till felkällor/orsaker, att man behöver verkligen höra motorn.

Jag har haft motsvarande problem med mina mopeder och känner lätt igen vad -de- hade för fel som orsakade de olika ljuden.

Vi skall inte spekulera i orsaker - det kommer enbart att röra till det för TS.
Kortfattat har vi dock med allt från gnista, styrning av gnista, tändpunkt, till bestyckning, flottörnivåer, till smutspartiklar, gegga/klet, till tjyvluft före, i och efter förgasaren; osv etc mm
Det är fullständigt omöjligt och orimligt att ge en vettig synpunkt i detta läge.

Vi luras som läsare av orden TS väljer.
De kan vara precis exakt de korrekta, men följer man tråden så är de snarare en beskrivning av ett fenomen och inte orsaken till fenomenet, och detta gör det oerhört svårt att svara.

TS har gjort ett bra jobb, som han beskriver det, på att få igång mopeden - men vi var inte där, så vi vet inte om han missade något eller hoppade över något, struntade i nått, osv.
Har sett så många under 20-25 år som fått så goa tips o råd - o vi alla som svarat har varit ute o cyklat i det blå (milt sagt).

En god tumregel med förknasare är dock att de är djävliga om man inte är överdrivet löjligt petnoga vid rengöring/renovering. Bing CV är bland de värsta ... att jobba med - ge mig en mikuni, keihan o hellst en dell'orto för de är snälla och dummar sig i stort sett inte. Men(!) är man snäll, löjligt noggrann, och petig, ja då får man en belöning av bingarna som får en att glida in i sjunde himlen ;)

Låt oss vänta på ett ljudklipp, eller en fotoserie med minutiös beskrivning av allt som gjorts för att få igång vrålåket :)
DÅ är det mycket lättare att ringa in var problemet troligtvis uppstår - sedan är det i alla fall ett stort detektivarbete kvar för att slutligen identifiera och kunna åtgärda det som inte fungerar som det skall.

:thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#88 » 22:27:34, 29-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har införskaffat slangen idag så två famnar 6mm invändig slang kapades och tejpades dubbelvikt runt en bambupinne och sedan fanns en stump avbruten tummstock innom räckhåll.. Som varande citroen ägare har man ju alltid en flaska drakblod till hands (LHM vätska). som dämpare tog jag ett par varv på änden på en M6 som fick ett skruvspår och gängades in en mejselklinge längd i ena slangänden (ej med då bilden togs)
Bild




Skulle egentligen stannat vid det men så blev det ju inte då jag tyckte oljan stabiliserade sig väl..
Så jag drog ut hojen och kopplade på och startade.... Slurp.. där höll all olja på att fara in i bakre kannan....
Lyckades dock hejda förloppet så bara en mindre mängd fick smörja loppet och jag hade fortfarande användbar mängd i slangen..

Hmm får nog justera på lite gehör först.. efter studium av hur spjällaxeln rörde sig och hur synkskruven fungerade skruvade jag flera varv till motorn plötsligt började gå bättre och ökade markant i varv :-)
sedan var det dags för synk igen.. samma visa igen men hade vikt slangen dubbel så lyckades hindra oljeflykten bättre.. efter mycket skruvande fram och tillbaka så verkar jag ha hittat ett läge inom ett kvartsvarv där nivåerna hjälpligt håller sig på varsin sida av botten kröken i alla fall..,
förstå nu vad Andreas M menar med "spökförgasare " vid varje förändring av gasen så åker oljan hisnande bergochdalbana upp och ner utan någon direkt logik men vid jämnt pådrag så håller sig nivåerna inom decimetern nu iaf vilket skulle motsvara ca 5 mm hg om jag förstod DC's länkade beskrivning rätt..

tog fram startgasen och sprayade runt förgasare och insugrör men ingen reaktion förrän jag närmade mig de öppna mätanslutningarna..

filmade innan justering åt er
http://youtu.be/mKuqu3Nv2To

och här är en snutt efter.. svårt kanske på den att säga om den blev bättre... :klia:
http://youtu.be/KLvmxpfW6kQ
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Andreas Mattsson

#89 » 22:41:51, 29-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

du får justera förgasare emellan varandra och justera tomgång+luftskruvar samtidigt..mycket att hålla reda på men ett lugnt sinne brukar fixa det mesta.
sen är det viktigt att du inte hamnar i zombieläge och står i dagar och justerar i vild förtvivlan,,ut å kör när du närmar dig så justerar du inte det sista på känsla.

kan inte låta bli att säga nåt,,du vet att lhm(grön) är för det äldre systemet och det nya(som kom i o med c5an)ska ha lds(ljus röd/brun).

lhm är vegetabiliskt medans lds är en petroleum baserad olja,systemet tar vilket som men är inte så pigg på at blandas bra med varandra.

käkade korv med bröd på en citroenkurs för tekniskt expert i fjollträsk för några år sedan som var stekt i lhm-olja,helt ok faktiskt men inget man kanske förde vidare hem och bjöd på.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris

1 person gillar det här inlägget.
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#90 » 22:45:22, 29-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo ska nog justera tomgångs skruvarna också. ska bara läsa på..

det är lugnt, jag vet att C5 Inte ska ha LHM.. den har jag till xantian som dottern har på annan ort..

men blev det rätt nu.. stekte ni korvarna i GRÖN LHM petroleumbas olja?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se